LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hjt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2009 21:36

condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door hjt »

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe wasdroger. Mijn huidige wasdroger zorgt helaas voor een enorm gekreukte was en een was die niet echt droog is. Ik droog gemiddeld 3x per week.
Ik heb een Miele wasmachine en ben daar tevreden over, maar goed, hij is pas 4 jaar oud, dus wie weet hoe tevreden ik blijf. Ik zoek dus een wasdroger die:
- mijn was zonder al teveel kreukels droogt
- over een volle trommel geen uren doet
- een programma heeft voor wol of 'alleen luchten'

Nu heb ik gekeken bij de reviews van kieskeurig en ook op dit forum. In het begin was dat erg zinvol, maar nu ben ik de weg kwijt geraakt. Denk ik een geschikte droger gevonden te hebben, meldt er iemand dat de was zo stinkt als hij uit de droger komt. Er zijn Miele fans en mensen die veel problemen hebben met een Miele. Veel mensen schrijven een review als ze de droger net een week hebben en zijn dan erg tevreden.

Kan iemand mij informeren over de droogtijd van een Miele droger? Deze informatie is niet op de Miele site te vinden. Kan ik nu beter een Asko of een Miele aanschaffen? De prijzen zijn ongeveer gelijk. Hoe is de kwaliteit van het witgoed van Bosch (en dan bedoel ik niet de warmtepompdroger)?

Ik zou graag wat meningen horen van mensen die een wasdroger al wat langer in het bezit hebben. Ook ben ik benieuwd naar de mening van de diverse techneuten die op dit forum actief zijn. Het zou prettig zijn als jullie je deskundigheid met mij willen delen.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door plumber »

Miele T 7744 is een goede keus.
Droogtijd is moeilijk in te schatten is nml. afhankelijk
van hoe nat het in de machine gaat.Doordat er een
vochtigheids sensor inzit slaat hij af bij de gewenste
instelling dus nooit langer als nodig.Asko is ook
een goede keus maar ligt ongeveer €125 duurder.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door D1RK »

Tip;

Na een 2e keer centrifugeren op hoge snelheid zal er minder rest vocht achterblijven,

Hierdoor is er tevens een energie besparing, want ronddraaien is goedkoper dan verwarmen zoals Uw droger doet.

Een wasmachine van 1600 toeren zou het beste zijn.
De grotere 6 en 7 KG machines hebben door grotere trommel aan 1400 voldoende.
1800 toeren zal alleen maar slijtage veroorzaken dus als U ooit een nieuwe wasmachine nodig zou hebben...

Verder is drogen op rek goedkoopste en milieu vriendelijker.
Nooit kreukels, maar de hier boven genoemde Miele of gelijkwaardige Asko.

Als je het te duur vind worden is een Bosch of Siemans, liefst een met Made in Germany stikker want die zijn beter als elders gemaakte een prima alternatief.

Let ook op energie verbruik, want een goedkope Indesit zal meer stroom gebruiken en naast korte levensduur duurder zijn als Miele.
Klinkt misschien vreemd maar de goedkope zijn vaak in gebruik erg duur!

Dus koop een Made in Germany, en dit zou ik gezien de steeds meer Italiaanse onderdelen geen AEG kopen!

hjt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2009 21:36

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door hjt »

Dank voor de reacties. Ik centrifugeer op 1600 tpm en mijn huidige wasdroger doet over een gemiddelde was (t-shirts, sokken, etc.) ruim 2 uur. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar de droogtijden van andere drogers.

Iemand ervaring met Bosch of Siemens? Over Bosch lees ik op het moment alleen maar nare ervaringen, maar dat gaat vooral over de warmtepompdroger.

Toolboy

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door Toolboy »

Een doorsnee lucht afvoer droger heeft ongeveer 100 min nodig om een was te drogen.Een condensdroger doet daar een stuk langer over.
Ongeacht het merk.
Maar wilt u een beter betrouwbare droger(condens) zou ik voor miele of asko gaan indien de beurs dat toe laat.

Groet T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door plumber »

Ik zelf heb een Bosch condensdroger maar
wel een van €750 met alles erop en eraan.
Drogen van een volle bak is 90 min.
Maar zoals ik al schreef hoe nat gaat het erin.
Twee keer centrifugeren zoals Dirk stelt heeft geen
zin want hij draaid lang genoeg de centrf.op 1600 toeren.
Siemens is exact hetzelfde.De droger draait nu
6 jaar nog steeds goed.Haal wel eens per jaar
de buitenkant eraf om hem van binnen schoon
te blazen en steeds weer schrik ik van het stof van binnen.
Warmtepompdrogers zit nog een beetje in de ontwikkeling
is nog weinig over bekend dus kan geen mening erover geven.
Volgende wordt toch een Miele omdat de vrouw dat
wil en ik niks te vertellen heb. :cry:

Lilian86
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2009 22:04

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door Lilian86 »

Ik heb geen verstand van wasmachines en drogers (zelf net mijn 1e aangeschaft), maar door mijn zoektocht op internet weet ik wel dat Siemens op de website droog tijden heeft staan:

http://www.siemenshuishouden.nl/?29=10&26=12467

Kies de wasdroger naar keuze en klik op technische gegevens. Bij het vergelijken van de wasmachines staat ook de droogtijd aangegeven

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door kweenie »

In de consumentengids zijn niet zo lang geleden wasdrogers getest, waarbij ook de droogtijd werd beoordeeld. De bosch/siemens drogers hadden daar een wat kortere droogtijd dan de Miele drogers.

Wil je een droger die niet al te veel kreukt, dan moet je volgens mij vooral letten op of hij twee richtingen opdraait.

Wat heb je trouwens tegen de warmtepompdrogers?

hjt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2009 21:36

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door hjt »

Helaas ben ik geen lid van de consumentenbond, dus de test heb ik niet gezien en ik kan deze ook niet vinden op internet. Ik heb niets tegen warmtepompdrogers, maar de meeste zijn duurder, staan nog in de kinderschoenen en kunnen niet aangesloten worden op de afvoer. Vooral dat laatste vind ik belangrijk. Inmiddels heb ik van Miele een overzichtje met de droogtijden ontvangen en de tijden verschillen niet zoveel met die van Siemens (dank voor de link!). Ik ben wel benieuwd waarom de echtgenote van Plumber graag naar een Miele wil.

Zijn er mensen die een Asko hebben? Hoe zijn daar de ervaringen voor wat betreft kreuk en droogtijd?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik kan me nog herinneren dat er vroeger een "droogkast" was,

Deze leek veel op een koelkast, maar er zat onder in de kast een ventilator en een verwarmingssysteem,

De kleding werd in de kast gehangen aan hangers en de warme lucht werd onder druk door de kast geleid, zodoende de was droog werd,

Ik heb deze droog kasten nooit meer gezien, en zijn, zeer waarschijnlijk door de omvang en droog efficiëntie geen succes geworden,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door plumber »

Ik ben wel benieuwd waarom de echtgenote van Plumber graag naar een Miele wil.
Omdat haar kennissen er ook een hebben en daar
dik tevreden over zijn.Dat ik er ietwat verstand van
heb maakt haar niets uit.En zowat Miele is goed
en om geld ga ik geen ruzie maken.Als ik het niet
opmaak en ik leg vandaag of morgen horizontaal
dan maken anderen het op. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Ulbe, asko heeft nog steeds zo'n droogkast. Alleen lijkt me dat voor dingen als sokken en ondergoed niet heel handig. Ik zou het dan ook eerder zien als aanvulling, voor broeken en overhemden etc., naast een gewone droger.

hjt, warmtepompdrogers van bv. aeg kunnen wel aangesloten worden op de afvoer. En duurder zullen ze in aanschaf wel blijven: er zit gewoon veel meer in een warmtepompdroger dan in een gewone droger. Een gewone droger bestaat (even kort door de bocht) uit een verwarmingselementje, een ventilator en een motor om de trommel rond te draaien, terwijl er bij een warmtepompdroger een hoop meer in zit. Dat maakt dat ze een stuk duurder zullen blijven.

Maar in het algemeen zijn warmtepompdrogers qua functies en 'snufjes' wel meer vergelijkbaar met de duurdere gewone drogers dan met de goedkopere drogers. En aangezien drogers een van de grootste energievreters in een huishouden zijn en de besparing op de stroomkosten met een warmtepompdroger relatief groot is, zijn de meerkosten van een warmtepompdroger vaak ook relatief snel terugverdiend.

Aan de andere kant zijn ze volgens mij in het algemeen wel iets langzamer dan gewone drogers, al zal het niet veel schelen.

Ann29
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2009 18:57

Re: condensdroger - zie door de bomen het bos niet meer

Ongelezen bericht door Ann29 »

Neem absoluut nog geen Siemens of Bosch A-zuinige condensdroger, er zijn kinderziektes met de warmtepomp en deze zouden in de nieuwe modellen vervangen zijn, maar daar blijkt niets van waar te zijn.
Zelf een gekocht vorige week omdat ze zeiden, bij Bosch, dat het euvel was opgelost, maar dat is dus niet zo, heb ik nu vernomen van Siemens.
En als ze de warmtepomp moeten vervangen, dan moet er een grotere inkomen en dan is hij niet meer zo zuinig.
Wees gewaarschuwd. Ik voel me in ieder geval genaaid, begrijp niet dat er apparaten worden verkocht waarvan ze weten dat het systeem niet deugd. Deze drogers kosten rond de 1000 euro. Dus ook nog eens niet goedkoop.

Gesloten