Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Anitaatje12
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2021 12:22

Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Anitaatje12 »

Mijn cv-ketel maakt een brommend geluid sinds kort. Toen ik dit huis kocht ben ik verder gegaan met het bedrijf wat het onderhoud telkens gedaan had. Nu word ik al even gek van een brommend geluid en ze zeggen niets te vinden.
Het is een intergasketel trouwens. Ik maak me wel zorgen, wat als er iets gebeurd? Heeft iemand dit ook al meegemaakt en wat was de oorzaak? Of heeft iemand tips?

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik heb deze gevonden:

Een brommend geluid bij de cv-ketel
Een nieuwe cv-ketel die een brommend geluid maakt kan op een verkeerde plek in huis geïnstalleerd zijn. Zo kunnen houten muren zorgen voor trillingen die een brommend geluid door de hele woning kan veroorzaken. Een andere oorzaak kan een defecte pakking zijn van een water-, lucht- of gasafdichting. Deze pakkingen zorgen voor de juiste gas-luchtverhouding in de ketel. Wanneer deze verhouding verstoord wordt kan er een brommend geluid ontstaan. Vaak is dit het gevolg van slecht onderhoud aan de cv-ketel.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Revoked »

Als je het niet vertrouwt, dan maak je toch een afspraak met dat onderhoudsbedrijf? Hier hoor je alleen wat je zelf ook al had gegoogeld.

sake1987

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als mijn vorige ketel begon te brommen, was hij vervuild en moest hij is weer worden schoongemaakt.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Misschien gevalletje Corona virus ?? Ga je vreemde geluiden horen :D :lol:

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Anitaatje12 schreef:
15 jun 2021 12:34
Mijn cv-ketel maakt een brommend geluid sinds kort. Toen ik dit huis kocht ben ik verder gegaan met het bedrijf wat het onderhoud telkens gedaan had. Nu word ik al even gek van een brommend geluid en ze zeggen niets te vinden.
Het is een intergasketel trouwens. Ik maak me wel zorgen, wat als er iets gebeurd? Heeft iemand dit ook al meegemaakt en wat was de oorzaak? Of heeft iemand tips?
Mijn tip: zoek een ander bedrijf voor het onderhoud. Er is iets niet goed en dat moet opgelost worden.
Als ze dat niet kunnen zou ik naar een ander gaan.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Mijn advies, omdat u niet verder kunt met de huidige onderhoud bedrijf, in overleg met een ander groot bekende verwarming bedrijf door hun een onderzoek laten doen. Wel van te voren de kosten bespreken.

In de periode 2002 / 2003 waren er ketels die soortgelijke klachten op leverden. Zoals een brander die precies op een bepaalde wijze geplaatst moest worden na onderhoud of de ketel als een straal jager zou brommen. Ook hier was er na betere instructie het euvel zo goed als verholpen.
Ook de toen nieuwe model intergas ketel, een vernieuwend model, prima ketel, maar kon soms brommen en trillen. Er was op dat moment niets aan die eigenschap te doen door de monteur. Uiteraard zijn er aan de hand van die bevindingen de nodige aanpassingen uitgevoerd aan de ontwerpen. Onvoorziene kinderziektes waren dat, in ontwerp en of instructie.
Daarnaast kan natuurlijk een niet volledig afgestelde ketel kuren gaan vertonen. Dit is niet altijd aan de monteur te verwijten.

Duidelijk is dat in ieder geval de huidige monteurs er niet uit komen.

Wat er nu met uw ketel aan de hand is kan alleen een gediplomeerd ervaren monteur, evt in samenspraak met de fabrikant ( normaal bij lastige storingen ) hopelijk achter komen.
Mogelijk is er niets met uw ketel zelf aan de hand, maar mogelijk een defect geraakt onderdeel. Zelfs een niet correct aangelegde lucht aanvoer en of rookgas afvoer zou een rol kunnen spelen.
kortom, een ander gerenommeerd bedrijf zou wellicht met ander ogen wel uw probleem kunnen benoemen en hopelijk verhelpen.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door castieltje »

Ik zie dat het in dit topic al enige tijd stil is, maar ik kon geen beter/actueler topic vinden waar ik deze vraag kon stellen.

Zo’n twee jaar geleden zijn wij verhuisd naar een nieuwe woning. Dit beviel ons vanaf het begin af aan erg goed, maar sinds afgelopen week hebben wij ook last van een grommende ketel.

Ik was benieuwd welke vervolgstappen ik het beste kan nemen? Wij zitten pas twee jaar in deze woning en ik durf niet te zeggen hoe lang deze ketel daarvoor al gebruikt is. Ik kan hem natuurlijk laten schoonmaken, maar als de ketel al wat ouder is kan ik hem misschien wel beter vervangen. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u daar al twee jaar woont, kan een onderhousbeurt geen kwaad. Vernieuwe kan altijd nog.

Kees-87
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018 10:54
Contacteer:

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Kees-87 »

Zoals ik lees @castieltje is jouw vraag vrij vergelijkbaar aan die van Anita. Ik zou je daarom aanraden om in ieder geval de volgende stappen en/of tips uit het forum eens te proberen:

1. De ketel kan op de verkeerde plek staan. Dit lijkt mij in jouw geval niet de oorzaak, aangezien je pas een week last hebt van dit brommende geluid.
2. Het kan ook zijn dat de ketel erg vies is en dat hij simpelweg schoongemaakt moet worden. Dit zou nog best eens de oorzaak kunnen zijn.
3. Heb je alleen last van het brommende geluid op bepaalde momenten? Bijvoorbeeld bij het leveren van warm water? Dan kan het aan de brander liggen.

Mocht je zelf enige kennis hebben van ketels kun je natuurlijk zelf even wat onderzoek, maar anders zou ik dit laten doen door een ervaren en gediplomeerd monteur. Om op jouw vraag terug te komen raad ik je aan om eerst een monteur te laten komen voor onderhoud. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik ben erg tevreden over de geleverde service van Preuter installatietechniek(https://www.preuter-installatietechniek.nl/). Zij voeren ook altijd het onderhoud van onze ketels uit en nog nooit problemen mee gehad.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Sinds kort geeft aan dat hij het eerst niet deed waardoor een deel van de oorzaken kan worden uitgesloten.

Bij een Intergas komt de afstelling van het mengsel (gas/lucht) vrij nauw. Als het vlambeeld niet goed is zou opnieuw afstellen uitkomst kunnen brengen.
Zoals eerder aangegeven zou een defecte pakking ook de oorzaak kunnen zijn maar dat zou met goed onderhoud naar voren moeten komen (maar gezien de opmerking dat ze niets kunnen vinden zou ik inderdaad eens uit gaan kijken naar een ander bedrijf)

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Onze Intergas werkt 1,5 jaar perfect en begint dan te grommen en te brommen.
Na een schoonmaak beurt gaat het weer 1,5 jaar goed.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Cv-ketel maakt brommend geluid, heeft iemand tips?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Dirkie schreef:
16 jun 2021 14:19
Mijn tip: zoek een ander bedrijf voor het onderhoud. Er is iets niet goed en dat moet opgelost worden.
Als ze dat niet kunnen zou ik naar een ander gaan.
Geweldige tip Dirkie!
Ga naar een ander, als ze dat niet kunnen dan naar nog een ander.
En als die het niet kan? Weer naar een ander?

Ook zonder je tip zal dat de gang van zaken zijn...

Gesloten