LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essen nespressoapparaat

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je moeten registreren om dat te kunnen lezen? Nee, dank u.


https://www.consumentenbond.nl/espresso ... ame-koffie

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Blijkbaar ben ik via het werk automatisch ingelogd bij FD. Excuus er voor. Als ik even verder kijk op fd.nl kom ik dit tegen:

Nespresso steekt ZFr 500 mln in hulp aan koffieboeren
Nespresso, de koffiedochter van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé, verdubbelt zijn investeringen in duurzaamheid.De Nestlédivisie steekt de komende vijf jaar ZFr 500 mln in het ondersteunen van lokale koffieboeren en het verbeteren van het milieu.

Dit maakte Nespresso-ceo Jean-Marc Duvoisin woensdag bekend op een Nespressobijeenkomst in Milaan.

Hogere marktprijs

De koffieproducent, bekend van zijn luxe capsules, heeft al langere tijd progamma’s lopen, waarbij lokale koffieboeren ondersteuning krijgen. Ze worden geholpen bij de productie van koffie en krijgen ook een hogere marktprijs voor de bonen.

Het luxemerk kondigde voorts aan boeren te gaan helpen in Zuid-Sudan. Dit is de bakermat van de koffieproductie in de wereld. Zuid-Sudan wordt momenteel geteisterd door burgeroorlogen en voedselschaarste. Nespresso wil door lokale boeren te ondersteunen de bevolking weerbaarder maken in deze moeilijke omstandigheden.

Bron: https://fd.nl/ondernemen/886602/nespres ... sited=true

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niet om het een of ander, maar dat lijkt mij de letterlijke tekst van een persbericht. Nestlé roept van alles, maar ze werken wel met hun eigen programma. Onafhankelijke controle is er dus niet bij.
Fair trade levert koffie in composteerbare cups. Lijkt me een beter voor koffieboer en milieu.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Erthanax schreef:
29 nov 2018 15:14
Niet om het een of ander, maar dat lijkt mij de letterlijke tekst van een persbericht. Nestlé roept van alles, maar ze werken wel met hun eigen programma. Onafhankelijke controle is er dus niet bij.
Fair trade levert koffie in composteerbare cups. Lijkt me een beter voor koffieboer en milieu.
'lijkt' 'lijkt' Erthanax roept van alles...........

Nogmaals prima als iemand een andere keuze maakt. Maar het met non argumenten verweer voeren tegen een goede actie van een bedrijf vind ik ongegrond. En hypocriet in het geval van Lady1234.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ManchesterU15 schreef:
29 nov 2018 15:44
Erthanax schreef:
29 nov 2018 15:14
Niet om het een of ander, maar dat lijkt mij de letterlijke tekst van een persbericht. Nestlé roept van alles, maar ze werken wel met hun eigen programma. Onafhankelijke controle is er dus niet bij.
Fair trade levert koffie in composteerbare cups. Lijkt me een beter voor koffieboer en milieu.
'lijkt' 'lijkt' Erthanax roept van alles...........

Nogmaals prima als iemand een andere keuze maakt. Maar het met non argumenten verweer voeren tegen een goede actie van een bedrijf vind ik ongegrond. En hypocriet in het geval van Lady1234.
Waar hebt u het over? Het is toch gewoon een persbericht? En volgens de Consumentenbond zijn ze helemaal niet zo sociaal bezig.

En wat is er hypocriet in mijn geval? De reclame door GC moet ergens door betaald worden, ondermeer door die superdure cups. Die koffieboeren krijgen echt niet tweeëneenhalf keer zoveel voor hun koffie van Nestlé, dan van andere inkopers.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies. Waarom niet gewoon aansluiten bij een bestaand keurmerk met transparante controle? Ik zie geen enkele reden om het grootkapitaal op zijn mooie woorden te vertrouwen.

Een ander mag dat van mij best, en ik wil u echt niet van de Nespresso afhouden. Als u die koopt omdat u het lekker vindt, prima. Als u het koopt om arme boeren te helpen, denk ik dat daar betere manieren voor zijn.

Nestlé, was dat niet het bedrijf dat derdewereldmoeders flesvoeding wilde verkopen? Of was dat een ander?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Essen nespressoapparaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, iets dergelijks had ik jaren geleden al gelezen. Veel verbeterd is er dus niet.
Het artikel over de inkomsten van koffieboeren dat ik bedoel kan ik nu niet terugvinden (ik lees ook te veel).

Wat ik wel terugvind is dat Nespresso/Nestlé hier en daar de Rain Forest Alliance noemt, maar dat gaat meer over milieu dan over boereninkomen. Voor RFA hoeft maar 30% van de gebruikte koffie gecertificeerd te zijn.
Voor Fair Trade, dat zich helemaal op de boeren richt, is 100% gecertificeerde koffie noodzakelijk voor het keurmerk (zie bv milieucentraal.nl).

Van de grote internationale koffiebranders is er overigens geen een die meer dan 20% gecertificeerde koffie inkoopt:
JDE, dat qua grootte wereldwijd de tweede plek inneemt na koploper Nestlé, koopt van zijn totale hoeveelheid koffiebonen slechts één vijfde gecertificeerd in; bonen met een keurmerk. Geen enkel ander bedrijf doet het echter beter. Om maar aan te geven dat de sector als geheel nog een hele omslag moet maken.

Bron: Hivos

Overigens vind ik op de website van Nespresso ook niets terug over keurmerken, of goed boerende boeren.

Ik vind ook geen enkele onafhankelijke bevestiging dat Nestlé "beter voor hun koffieboeren zorgt dan menig andere leverancier", maar dit terzijde.

Gesloten