LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
peter919
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:30

Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Ongelezen bericht door peter919 »

Mijn prangende vraag: Betreft onderstaand commentaar van rookmelderfabrikant ELRO een kwestie van nepnieuws / lariekoek ???

"U geeft aan dat u de rookmelders na de installatie in al die jaren nooit meer heeft getest. Hier zit dan ook meteen het probleem van de leeglopende batterij. De Ultralife U9VL-J zijn lithium-batterijen en die dienen periodiek geactiveerd te worden om de maximale levensduur te behalen. Dit doet u door de testknop in te drukken. Doet u dit niet, dan lopen de batterijen binnen no-time leeg. In de handleiding wordt aangeraden de rookmelders minimaal eens per week te testen."

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door peter919

Re: Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

door Erthanax » 22 jan 2019 11:20

Ik vind het een vreemd verhaal.
Wat moet ik me voorstellen bij "activeren" van een batterij? Waarom zou de batterij "in no time leeglopen" als hij alleen constant een minimale stroom hoeft te leveren? Waarom loopt hij niet leeg als hij wekelijks veel stroom moet leveren voor de alarmtest?
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen.

Omdat er naar de gebruiksaanwijzing wordt verwezen, staat deze tekst zelf kennelijk niet in. Volgens mij is het een reactie op de klacht van gebruikers dat de batterij snel leeg is.

Dat kan een paar dingen betekenen:
1. Het is een smoes om de slechte kwaliteit van de meegeleverder batterij te verhullen. Een nieuwe batterij zou dan langer mee moeten gaan zonder wekelijkse test.
2. Het is een smoes om het hoge stroomverbruik te verhullen. Ook nieuwe batterijen zijn snel leeg, met of zonder wekelijkse test.
3. Het is toch waar: nieuwe batterijen zijn snel leeg zonder test, maar gaan lang mee met test.

Ik gok op antwoord 2, maar laat me graag gemotiveerd overtuigen dat het anders is.
Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het een vreemd verhaal.
Wat moet ik me voorstellen bij "activeren" van een batterij? Waarom zou de batterij "in no time leeglopen" als hij alleen constant een minimale stroom hoeft te leveren? Waarom loopt hij niet leeg als hij wekelijks veel stroom moet leveren voor de alarmtest?
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen.

Omdat er naar de gebruiksaanwijzing wordt verwezen, staat deze tekst zelf kennelijk niet in. Volgens mij is het een reactie op de klacht van gebruikers dat de batterij snel leeg is.

Dat kan een paar dingen betekenen:
1. Het is een smoes om de slechte kwaliteit van de meegeleverder batterij te verhullen. Een nieuwe batterij zou dan langer mee moeten gaan zonder wekelijkse test.
2. Het is een smoes om het hoge stroomverbruik te verhullen. Ook nieuwe batterijen zijn snel leeg, met of zonder wekelijkse test.
3. Het is toch waar: nieuwe batterijen zijn snel leeg zonder test, maar gaan lang mee met test.

Ik gok op antwoord 2, maar laat me graag gemotiveerd overtuigen dat het anders is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn rookmelders met lithium batterijen gaan al 6 jaar mee, en ik test ze vrijwel nooit.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Ongelezen bericht door Jark »

Aanbevolen wordt 1 maal per maand te testen !

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gaan lithiumbatterijen rookmelder langer mee als je 'm regelmatig test?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb geen reden om aan de ledjes te twijfelen. Met twee keer per jaar houdt het wel op.

Gesloten