LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik herinner me een soort "warme douche" in de Consumentengids (twintig jaar geleden of zo). Iemand had per ongeluk water uit de drinkbak van de hond opgezogen, stofzuiger kapot. Zij meldde dat eerlijk bij de fabrikant met de vraag of er nog iets aan te doen was. Ze kreeg toen een nieuwe, omdat zij de eerste was die eerlijk opbiechtte wat er was gebeurd.

In het geval van TS zou ik de filters vervangen en de slang controleren. Eventueel ook even kijken of hij goed aanzuigt als de stofzuiger open is. Er kan natuurlijk ook stof en vuil rond de motor zitten. In dat geval inderdaad naar een repair café, als dat mogelijk is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
05 sep 2019 17:23
Revoked schreef:
05 sep 2019 16:53
Lady1234 schreef:
05 sep 2019 15:53
Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.
Nee. Een stofzuigermotorconstructie laat water niet toe in het motorgedeelte. De aanzuiger draait zo onwaarschijnlijk snel dat het water als damp wordt afgevoerd. De stofzuigerzak zal door het water kapot gaan, denk ik. Water wordt iig niet opgevangen door de kracht van de motor en de constructie van het ding zelf.
Toen ik in mijn badkamer per ongeluk een plasje water opzoog, was het toch echt einde oefening voor de motor.
Nee, je motor was nog goed. De aansturing kan vochtig zijn geworden. Of je hebt een weerstandje naar het hiernamaals geholpen. Of het was geen plasje, maar iets meer dan dat, waardoor er vocht in het rotorhuis kon blijven staan.
Of je had een beroerd gemaakte zuiger.
De electromotoren zijn de laatste twintig jaar van ontzettend goede kwaliteit. Beetje water kunnen ze gewoon tegen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ok, ik geloof je direct. Het was een Miele van drie jaar oud. Hij zoog meteen nauwelijks meer, en later helemaal niet meer. En hij stonk enorm naar een brandlucht.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah. Een brandlucht. Kijk, da's waardevolle informatie. In zo'n electromotor zit verdacht weinig dat kan branden. Kan het gaan uitleggen, maar da's wel heul erg offtopic. En het was zeker te zèlf te repareren, mocht je dat je leuk hebben gevonden.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb dit ook een keer gehad en ook ik had een brandlucht. De verkoper gaf toen aan dat hij de motor had vervangen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
05 sep 2019 21:34
Ik heb dit ook een keer gehad en ook ik had een brandlucht. De verkoper gaf toen aan dat hij de motor had vervangen.
En dat veroorzaakte die brandlucht?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
05 sep 2019 21:04
Ah. Een brandlucht. Kijk, da's waardevolle informatie. In zo'n electromotor zit verdacht weinig dat kan branden. Kan het gaan uitleggen, maar da's wel heul erg offtopic. En het was zeker te zèlf te repareren, mocht je dat je leuk hebben gevonden.
Geloof me: dat vind ik niet leuk :wink:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door gosewijn »

alfatrion schreef:
05 sep 2019 15:49
De bewijslast ligt bij MediaMarkt vanwege hun handelsgarantie. Anderen hebben het ook aangegeven: een stofzuiger gaat niet kapot als je een stoffilter niet vervangt.
Ik garandeer je dat een stofzuiger kapot gaat als het stoffilter niet regelmatig schoongemaakt wordt . Wat dacht je van fijnstof ,als je een betonvloer oid zuigt .
Ik ken bijna alle merken stofzuigers van nederland , 9 van de 10 wordt het filter niet schoongemaakt of filter vervangen . Stofzak te vol en de stoffen zak wordt nimmer uitgeklopt .

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ook het opzuigen van bouwstof zorgt voor deze klachten. Eenvoudig te testen. Zet zuiger aan, doe uw hand op de slang zodat deze zich vastzuigt aan uw hand. Laat dan uw hand los en als er dan stof achter uit de machine komt is dit het probleem.
Ook kunt u als de stofzak eruit is met uw vinger door de zuiger, zit deze vol fijn poeder dan is dus fijnstof het probleem.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door BL2 »

Maaaaar, we babbelen vrolijk voort, alleen TS Roelien heeft er schijnbaar allemaal geen behoefte meer aan......

mr. René Polanus
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2019 09:19

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door mr. René Polanus »

"In de eerste 6 maanden ligt de bewijslast van de oorzaak bij de verkoper, daarna bij de koper". Dit lijkt niet aan de orde te zijn, want schrijver heeft het over "Verteld dat ik wil dat ze hem opsturen omdat mijn garantie bijna verlopen is". Binnen de wettelijke of contractuele garantietermijn (de langste telt) blijft de bewijslast bij de verkoper.

Tja, consumentenorganisaties en -programma's kunnen wel van alles en nog wat vertellen over garanties, maar "met onwillige honden is het kwaad hazen vangen". Hoeveel energie en kosten wil je er dan nog in stoppen om je gelijk te halen (als het uiteindelijk al gaat lukken ? Er gaat vaak zo veel mondeling en dat is achteraf meestal niet te bewijzen; je zou elk gesprek meteen tenminste per e-mail moeten bevestigen met de naam van de medewerk(st)er erbij - riskeer je nog steeds, dat men beweert niemand met die naam in dienst te hebben (gehad). Heb dat zelfs ooit eens meegemaakt bij de Postbank met een naam die nota bene op de brief van de Postbank zélf vermeld stond........ ). Veel winkeliers maken misbruik van deze omstandigheid en MediaMarkt komt veel vaker in het nieuws met dit soort problematiek. Vermoedelijk ook door grote toko en heel veel werknemers die dan onvoldoende ingeprent krijgen, hoe het consumentenrecht in elkaar zit en dan kletsen ze maar wat. Laten we niet bij voorbaat veronderstellen, dat dergelijke toko's aan hun personeel de opdracht hebben gegeven klagende klanten zo veel mogelijk het bos in te sturen.

mr. René Polanus, "advocaat in ruste"

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door witte angora »

mr. René Polanus schreef:
08 sep 2019 10:41
Tja, consumentenorganisaties en -programma's kunnen wel van alles en nog wat vertellen over garanties, maar "met onwillige honden is het kwaad hazen vangen". Hoeveel energie en kosten wil je er dan nog in stoppen om je gelijk te halen (als het uiteindelijk al gaat lukken ?
U snapt het tenminste.

Gesloten