LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Roelien.h
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2019 14:36

Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Roelien.h »

Hallo
Ik heb 2 haar geleden een stofzuiger bij de media markt gekocht. 3 weken geleden was de zuigkracht helemaal weg en slaat hij na 20 min uit omdat hij te heet word. Toen ik daar heen ging en dat vertelde zeiden ze dat ik eerst de filter moest schoonmaken. Dit gedaan maar geen resultaat. Toen weet terug gegaan en vertelde ze mij dat ik de filter moest vervangen maar wel op eigen kosten. Verteld dat ik wil dat ze hem opsturen omdat mijn garantie bijna verlopen is. Uiteindelijk opgestuurd krijg ik een mail dat hij binnen een week alweer terug was, maar stond in de mail dat hij nog defect was. Nu werd ik net gebeld dat de stofzuiger terug is en ze hebben er niks aan gedaan. Aan die mevrouw verteld dat ik daar niks aan heb want ik krijg een kapotte stofzuiger terug. Ze had hem nog niet uitgeprobeerd dus misschien deed hij het wel weer beter zei ze. Naar haar benoemd dat ze net verteld dat ze er niks aan hebben gedaan dus ook er van uit ga dat hij het nog steeds niet doet. Mijn vraag is mogen ze dit zo maar doen of heb ik recht op een nieuwe stofzuiger

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door berndv »

is dat filter een onderdeel dat volgens de handleiding ook met bepaalde regelmaat schoongemaakt moet worden? En is dit gebeurd? En een filter ter vervanging, staat daar ook iets over in de gebruiksaanwijzing? De genoemde klachten kunnen veroorzaakt worden door een verstopt filter, waardoor de motor te heet wordt en inderdaad zuigkracht terug loopt.

Natuurlijk repareren ze niet als u de onderhoudsinstructies niet volgt met betrekking tot het schoonmaken van het filter. Maar goed, dat kan ik zo niet beoordelen.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Wij vervangen al tientallen jaren de filters van onze stofzuigers elke keer wanneer er nieuw pak stofzuigerzakken (5 stuks per pak) wordt aangebroken en weten niet beter dan dat dit zo moet. Die filters zitten trouwens in elk stofzuigerzakpak.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de zuigkracht in één keer geheel weg is, zou dit dat ook niet aan een verstopte stofzuigerslang kunnen liggen? Ligt redelijk voor de hand lijkt mij. Controleer de slang eens .........

NeoDutchio
Berichten: 12301
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Garantie hebt u op productfouten. De klacht moet dus ontstaan doordat de fabrikant iets fout heef gedaan en u met normaal gebruik daar problemen mee krijgt. Als de klacht ontstaat door andere factoren, dan is dat geen garantie. In de eerste 6 maanden ligt de bewijslast van de oorzaak bij de verkoper, daarna bij de koper.
U moet dus aantonen dat door normaal gebruik de zuiger kapot is gegaan. Maar als u al 2 jaar niets aan de filter gedaan heeft, dan is dat niet de schuld van de verkoper.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door moederslink »

Neem dat ding terug en probeer het te laten fixen bij een ' repair ' café.
Gratis en voor niets en zonder geharrewar.
Kijk eerst de slang goed na of die niet ergens verstopt zit , zet er een nieuw schoon filter in en breng hem naar zo.n repair café , zou mijn advies zijn.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je de stofzuigerzak ooit wel vervangen? Als die van mij vol is doet de stofzuiger ook niks meer. Maar heet wordt hij zeker. En geloof me, zo'n ding zit sneller vol dan je denkt.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dit is nu echt een vraag voor ons gewaarde lid "Komkommer".
Eén stofzuiger is overigens zo'n eenvoudig apparaat, dit soort probleempjes moet je binnen 5 minuten kunnen vinden.
Is de topicstarter nog on-line ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Stofzuiger gaat echt niet stuk omdat je het filter niet vervangt. Een verstopte slang lijkt aannemelijker.

De motor krijgt daardoor ook te weinig koeling waardoor deze automatisch afslaat. Een föhn doet dat ook als je hem met de hand afsluit. Of een waterkoker als het water kookt.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 05 sep 2019 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door kokka »

als ts per ongeluk met een kapotte stofzuiger zak heeft gezogen, dan zou het ook kunnen zijn dat de motor helemaal vol met troep zit, dan doet hij het ook niet zo goed meer, zeker als ze het filter nooit heeft vervangen of zelfs heeft verwijderd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door berndv »

Bob Schurkjens schreef:
05 sep 2019 12:54
Stofzuiger gaat echt niet stuk omdat je het filter niet vervangt. Een verstopte slang lijkt aannemelijker.
:shock:

oh nee, bijna 2 jaar het filter niet vervangen ook niet? Filter zorgt voor afvoer warme lucht, verstopt filter voert niet meer af, gevolg is een mogelijk oververhitte motor, wat wel aanzienlijk ten koste van de kracht van de motor gaat. Een electromotor moet zijn warmte kunnen afvoeren.

En in combinatie met een verstopte slang, waardoor de motor meer kracht moet zetten, is het nog veel aannemelijker.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou zeggen: pak gewoon een schroevendraaier 8)

In mijn Miele zitten twee filters. Als je die niet schoonmaakt gebeurt er niet zo veel. Ik weet niet hoe het werkt bij andere merken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

BL2 schreef:
05 sep 2019 12:37
Dit is nu echt een vraag voor ons gewaarde lid "Komkommer".
Eén stofzuiger is overigens zo'n eenvoudig apparaat, dit soort probleempjes moet je binnen 5 minuten kunnen vinden.
Is de topicstarter nog on-line ?
Ja hoor, niemand die aanvullende info geeft!
Als je met een volle zak iets probeerde te doen zuipt de stofzuiger dure stroom!
Met tijdig wisselen word de motor niet extreem heet en gaat langer mee.
Niet doorgaan tot stopt dus!

Zakken zijn voordelig en de Action zakken, zit geen filter bij.... ik heb een schuim filter die ik mag uitzuigen!
Deze Samsung heb ik nog, liever een Nilfisk die ook de wasbak mag leegzuigen dus zonder zak.
Enige nadeel is dat je soms ook sifon elders leeg zoog en stank in WC en BADkamer kreeg!

Maar ook een zakloze, die regelmatig legen en het schuim filter ook wat er vrijwel altijd in zit.

Bij een volle zak of 2e filter zou ik klant weggestuurd hebben, ik ben toch niet GEK!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik neem aan dat u garantie heeft van de MediaMarkt. U heeft dan inderdaad recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet kan dan heb je recht om het volledige bedrag terug te ontvangen. Maar voor het zover is moet u even zelf de stofzuiger uitproberen.

sake1987

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door sake1987 »

alfatrion schreef:
05 sep 2019 15:41
Ik neem aan dat u garantie heeft van de MediaMarkt. U heeft dan inderdaad recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet kan dan heb je recht om het volledige bedrag terug te ontvangen. Maar voor het zover is moet u even zelf de stofzuiger uitproberen.
En waarschijnlijk kunnen aantonen dat je de stofzuiger volgens gebruiksaanwijzing en instructies hebt onderhouden

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De bewijslast ligt bij MediaMarkt vanwege hun handelsgarantie. Anderen hebben het ook aangegeven: een stofzuiger gaat niet kapot als je een stoffilter niet vervangt.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:
05 sep 2019 15:53
Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.
Nee. Een stofzuigermotorconstructie laat water niet toe in het motorgedeelte. De aanzuiger draait zo onwaarschijnlijk snel dat het water als damp wordt afgevoerd. De stofzuigerzak zal door het water kapot gaan, denk ik. Water wordt iig niet opgevangen door de kracht van de motor en de constructie van het ding zelf.

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
05 sep 2019 16:53
Lady1234 schreef:
05 sep 2019 15:53
Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.
Nee. Een stofzuigermotorconstructie laat water niet toe in het motorgedeelte. De aanzuiger draait zo onwaarschijnlijk snel dat het water als damp wordt afgevoerd. De stofzuigerzak zal door het water kapot gaan, denk ik. Water wordt iig niet opgevangen door de kracht van de motor en de constructie van het ding zelf.
Toen ik in mijn badkamer per ongeluk een plasje water opzoog, was het toch echt einde oefening voor de motor.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U zou eerst eens kunnen kijken of de stofzuiger het nu wel goed doet.
Wanneer dat niet het geval is de stofzuiger nog maar eens op laten sturen en meteen klacht indienen bij de mediamarkt.

Gesloten