LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus het is gewoon nep. Kan je ook een programma op lagere temperatuur kiezen.

De meeste bonte of fijne was hoeft helemaal niet lang te draaien. Zeker niet tegenwoordig omdat het na een of twee keer dragen al in de was gegooid wordt.

En echte witte, katoenen was, dus met handdoeken, ondergoed, vaatdoekjes en ga maar door, was ik gewoon op 95 graden met een hand soda erbij.

Niets hard, geen kalk, geen stank, geen bacterie.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar in de eco stand is de temperatuur die de wasmachine vervolgens gebruikt een stuk lager.
Energieverbruik is lager niet de temperatuur :wink: Twee heel verschillende dingen. En in mijn vorige post leg ik uit hoe dat kan.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Berteman »

gosewijn schreef:
11 okt 2019 22:35
Schoonmaak azijn heel slecht voor de rubbers. Beter is af en een handje vol soda bij de was .
Soda is een stuk agressiever dan schoonmaakazijn. Dat lijkt me dan nog slechter voor de rubbers.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:
12 okt 2019 00:00
Maar in de eco stand is de temperatuur die de wasmachine vervolgens gebruikt een stuk lager.
Energieverbruik is lager niet de temperatuur :wink: Twee heel verschillende dingen. En in mijn vorige post leg ik uit hoe dat kan.
Dat hoeft inderdaad niet samen te gaan, maar bij deze machines is de temperatuur wel degelijk lager. Tenzij Bosch zelf jokt, natuurlijk
Energiezuinig wassen door
tempertuurreductie bij vergelijkbaar
wasresultaat bij het gekozen
programma zonder instelling
EcoPerfect

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

bprosman schreef:
12 okt 2019 00:00
Energieverbruik is lager niet de temperatuur :wink:
Dat is niet juist. Het Duitse consumentenprogramma Haushaltscheckhttps://www.daserste.de/information/ratgeber-se ... r-100.html heeft er een uitzending aan gewijd en refereert aan een test. Bij een ECO-wasprogramma van 60 graden celcius haalde geen van de geteste machines die 60 graden. Één machine kwam niet verder dan 34,5 graad celcius.

@clairetb, als je wilt weten hoe hoog/laag de temperatuur van je wasmachine is dan zul je denk ik toch een thermometer in de wasmachine moeten doen. Er zijn min/max thermometers die de hoogste en laagste temperatuur onthouden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door 16again »

Mogelijk kun je met een infrarood thermometer gewoon door het glaasje heen de binnentemperatuur meten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
12 okt 2019 08:25
Het Duitse consumentenprogramma Haushaltscheckhttps://www.daserste.de/information/ratgeber-se ... r-100.html heeft er een uitzending aan gewijd en refereert aan een test. Bij een ECO-wasprogramma van 60 graden celcius haalde geen van de geteste machines die 60 graden. Één machine kwam niet verder dan 34,5 graad celcius.
Precies, net als wat er in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven. En dat is dus meestal ook prima, tenzij je graag expliciet een bepaalde temperatuur wilt. Dan kun je beter het 'normale' programma nemen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
12 okt 2019 10:01
Precies, net als wat er in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven.
Juist niet. In de gebruiksaanwijzing werd de temperatuur van 60 graden celcius voorgespiegeld.
Dat is nou net de kern van dit hele item.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemde interpretatie van tempertuurreductie heb je dan. Maar ok, wat jij wilt, hoor.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
12 okt 2019 13:08
Vreemde interpretatie van tempertuurreductie heb je dan. Maar ok, wat jij wilt, hoor.
De gebruiksaanwijzing spreekt van wassen op 60 graden bij een ECO programma.
In de praktijktest bleek dat die temperatuur door geen enkele machine gehaald werd.
De temperatuur in de gebruiksaanwijzing komt dus niet overeen met de werkelijkheid.
Zoals gezegd, hét kernpunt van de vraag hier.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

De gebruiksaanwijzing spreekt juist niet van wassen bij 60 graden. De gebruiksaanwijzing spreekt van "wassen door
tempertuurreductie bij vergelijkbaar
wasresultaat bij het gekozen
programma zonder instelling
EcoPerfect"
. Dus kies je 60 met eco, dan wordt er gewassen met een lagere temperatuur, maar met een wasresultaat dat vergelijkbaar is met een normaal programma op 60 graden.

clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door clairetb »

Om proberen te meten hoe warm het water wordt heb ik nu de binnen-buiten (min/max) thermometer van Hetty in huis. Ik hoop dat de buitensensor waterdicht is. Die heb ik in de afvalbuis gestopt. Het programma fijn/zijde op 40 graden heb ik getest op eco en het weggepompte water was toen 35 graden.
Het Duitse artikel lijkt te kloppen.

Tot hoe warm zou de thermometer kunnen, het staat er niet op? Zal ik ook op 60 graden kunnen testen, dan is het water vast wel warmer.
Is er een wettelijke norm waaraan buitenthermometers voldoen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @clairetb, dat een wasmachine op de ECO stand op een lagere temperatuur wast dan aangegeven is duidelijk inderdaad.
Als u wilt weten hoe het precies zit kunt u het meten zoals u doet.
Maar als u zich vervolgens bezig gaat houden met de werking en technische eisen van een thermometer dan hebt u er een probleem bij.
'Wettelijke eisen'? U mag aannemen dat de thermometer werkt zoals beloofd door de fabrikant.
Misschien is het een idee om de ECO stand desgewenst niet in te schakelen als u een bepaalde wastemperatuur van belang acht.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een heerlijke topics maakt clairetb toch! Eerst Jamie, Bente en Merel, er was ook nog een Bastiaan meen ik, en nu komt Hetty langs met haar thermometer. Prachtig!

Of Hetty of clairetb deze meetmethode bedacht heeft weet ik niet, maar slim vind ik het wel. Complimenten!

Als de buitensensor met een draad en een stekkertje verbonden wordt met het apparaat zelf, kan een watertemperatuur van 60 °C waarschijnlijk weinig kwaad. Verreweg de meeste buitenthermometers gaan tot 50 °C. Een vloeistofgevulde thermometer kan "springen" als de temperatuur te hoog wordt (de druk loop te hoog op). Bij een elektrische meting is dat risico er niet. Die tien graden meer zullen geen kwaad kunnen.

U kunt natuurlijk ook op internet zoeken op merk en type; dan vindt u vast wel de specificaties.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar straks wil ze weten of de 90 graden was ook echt wel 90 graden is. Dan is de ellende niet te overzien. :lol:

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Erthanax »

O, als het zover komt, dan is er vast wel weer iemand die haar aanraadt een geschikte thermometer op internet te zoeken.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die zogenaamde eco flauwekul. Kiest het programma met de temperatuur die u wenst en draai die was. Bij het ene gebruikt u meer stroom en bij het andere slijt uw wasgoed veel meer door de langere wastijd.

Lood om oud ijzer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

clairetb schreef:
23 okt 2019 20:27
Om proberen te meten hoe warm het water wordt heb ik nu de binnen-buiten (min/max) thermometer van Hetty in huis. Ik hoop dat de buitensensor waterdicht is. Die heb ik in de afvalbuis gestopt. Het programma fijn/zijde op 40 graden heb ik getest op eco en het weggepompte water was toen 35 graden.
Het Duitse artikel lijkt te kloppen.

Tot hoe warm zou de thermometer kunnen, het staat er niet op? Zal ik ook op 60 graden kunnen testen, dan is het water vast wel warmer.
Is er een wettelijke norm waaraan buitenthermometers voldoen?
Ik vraag me vooral af waarom je dit allemaal wilt doen. Pure nieuwsgierigheid? Hobby?

Als het je gaat om de vraag of het verbruik van zo'n eco programma echt energiezuiniger is, dan zou ik eerder investeren in een goede stroommeter.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
24 okt 2019 00:35
Al die zogenaamde eco flauwekul.
Een lager energiegebruik is beslist geen flauwekul. Dat is een feit.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas Jan schreef:
24 okt 2019 09:22
Lady1234 schreef:
24 okt 2019 00:35
Al die zogenaamde eco flauwekul.
Een lager energiegebruik is beslist geen flauwekul. Dat is een feit.
Maar de Ts wil de bacteriën doden op 60 graden en dan moet dat water wel 60 graden worden.

Gesloten