LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Volgens mij dood je niet zoveel op 60°C.
Waarom zou je dat willen. Ik was altijd op 30°C of 45°C. Nooit ziek geworden. Voor ziekenhuizen en horeca wordt het een ander verhaal. Daarom worden in deze situaties bv theedoeken en lakens gestreken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
24 okt 2019 07:26
Als het je gaat om de vraag of het verbruik van zo'n eco programma echt energiezuiniger is, dan zou ik eerder investeren in een goede stroommeter.
Het gaat de vraagsteller om het doden van bacteriën op een bepaalde temperatuur.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Het eco-programma heeft een iets lagere temperatuur dan de temperatuur die is ingesteld. Het eco programma duurt langer dan een gemiddeld programma om de lagere temperatuur te compenseren. Toch is wassen op 40 of 60 graden met eco-stand 30 procent zuiniger dan het gewone wasprogramma op 40 of 60 graden. De temperatuur heeft namelijk de grootste impact op het energieverbruik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
24 okt 2019 09:54
kweenie schreef:
24 okt 2019 07:26
Als het je gaat om de vraag of het verbruik van zo'n eco programma echt energiezuiniger is, dan zou ik eerder investeren in een goede stroommeter.
Het gaat de vraagsteller om het doden van bacteriën op een bepaalde temperatuur.
Daarvoor hoef je niet heel ingewikkeld te gaan doen met het meten van de temperatuur van het afvoerwater. Want in de gebruiksaanwijzing van de Bosch wasmachines staat al benoemd dat met de eco stand op lagere temperatuur wordt gewassen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
24 okt 2019 11:53
Klaas Jan schreef:
24 okt 2019 09:54
kweenie schreef:
24 okt 2019 07:26
Als het je gaat om de vraag of het verbruik van zo'n eco programma echt energiezuiniger is, dan zou ik eerder investeren in een goede stroommeter.
Het gaat de vraagsteller om het doden van bacteriën op een bepaalde temperatuur.
Daarvoor hoef je niet heel ingewikkeld te gaan doen met het meten van de temperatuur van het afvoerwater. Want in de gebruiksaanwijzing van de Bosch wasmachines staat al benoemd dat met de eco stand op lagere temperatuur wordt gewassen.
Dat moet zijn in de gebruiksaanwijzing van sommige Bosch wasmachines.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Bosch WAS28444 staat alleen Voor het besparen van energie bij vergelijkbaar wasresultaat vergeleken met het standaard programma.
Geen vermelding over lagere temperaturen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb even gegoogled een die was28444 heeft zo te zien niet een gewone gebruiksaanwijzing, maar alleen een beknopte schema. Bij deze machines staat het zo te zien bij de aparte 'productinformatie' bijlage.

"De vermelde programmatemperatuur heeft betrekking op de temperatuur die op het waslabel van het textiel staat. Om energiebesparingsredenen kan de werkelijke wastemperatuur afwijken van de vermelde programmatemperatuur."

Met andere woorden: het wasprogramma dat je kiest geeft niet aan hoe warm het water wordt, maar geeft slechts aan voor welke waslabels het programma bedoeld is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Die gebruiksaanwijzing is de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
En daar staat het echt niet in.

Ik heb het onderwerp nu wel gehad. En ga wat anders doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
25 okt 2019 08:31
Die gebruiksaanwijzing is de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
En daar staat het echt niet in.
Dat geef ik toch ook aan? Met daarbij de melding dat het wel staat vermeld op de bijlage met productinformatie (waar ook het energielabel etc. op staat). Daar kun je de door mij geciteerde tekst letterlijk lezen.

Gesloten