LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door clairetb »

Om te wassen maak ik gebruik van een Bosch wasmachine. Over het resultaat ben ik tevreden.
Ik gebruik vaak de eco stand, want dan zijn het stroomstaafje en waterstaafje veel korter dus is dat een mooie besparing, ook al duurt het programma dan langer.
Vriendinnen en ikzelf dachten dat de besparing kwam door langzamer te wassen, net als een langzaam rijdende auto ook minder energie verbruikt.
Van een bekende hoorde ik echter dat dit helemaal niet klopt, omdat er veel kouder wordt gewassen in de eco stand! Jamie liet een artikel zien, dus dat lijkt echt waar te zijn!
Ik kan echter niet vinden hoe warm de was echt wordt in de eco stand. Als ik was op 60 graden om bacteriën te doden, dan is het niet de bedoeling dat de was maar 50 graden wordt en ze dat overleven!
En als 60 graden eco eigenlijk maar 40 graden is, betekent dat dan dat ik net zo goed mijn 40 graden wasgoed mee kan wassen?
En is het dan beter om de 60 graden was te wassen in 90 graden eco stand, of is dat te heet?
Weet iemand de werkelijke temperaturen in de eco stand?

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees de gebruiksaanwijzing. Daar staat alles in ook de temperaturen.

Ik weet niet wat een stroom en waterstaafje is. Maar om het water op 60 graden te krijgen is evenveel stroom nodig als u dat langzaam doet of snel.

Houd eens een thermometer tegen het glas van de deur als hij op temperatuur is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Koop een bad of wek thermometer en stopt die in de wasmachine en u weet het

clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door clairetb »

In de gebruiksaanwijzing kan ik de temperatuur niet vinden.
Dit staat er wel:
Eco
Energiezuinig wassen door temperatuurreductie bij vergelijkbaar wasresultaat bij het gekozen programma zonder instelling EcoPerfect.
Ik ben bang dat de was beschadigt als ik een thermometer in de was stop. Ook is aflezen tijdens het wassen lastig. Als de machine vol water staat kan de deur niet open.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dan zet u de wasmachine uit , laat het water gedeeltelijk weglopen zodat de deur los kan . Of u pomp het water in een emmer .

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zit toch glas in die deur. Voel met uw hand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door moederslink »

Er is maar 1 ecostand en geen 2 zoals je schrijft , dus niet én 60 • én 90• .
Bij mij is ecostand 70•
Geschikt voor witte was.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Weet iemand de werkelijke temperaturen in de eco stand?

Meten.

Erthanax
Berichten: 9649
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij de eco stand staat zoals aangegeven de machine veel langer stil. Dan weer een rondje draaien om de boel wat te husselen en weer stilstaan. Eigenlijk lijkt het wel op wat vroeger "inweken" werd genoemd.

Wat die temperaturen betreft: als die echt niet in de gebruiksaanwijzing staan, en als u niet wilt of kunt meten, dan kunt u de klantenservice van Bosch bellen. Misschien dat daar een antwoord beschikbaar is.

snuffel1 schreef:
11 okt 2019 17:36
Welk artikel van Jamie doelt u op (...)
Jamie roept wel vaker dingen door de heg bij TS. Zie haar vraag over suikervrije cola.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
11 okt 2019 16:48
Er is maar 1 ecostand en geen 2 zoals je schrijft , dus niet én 60 • én 90• .
Bij mij is ecostand 70•
Geschikt voor witte was.
Dat hangt helemaal van de wasmachine af. Bij mijn machine kun je bij ieder programma de eco-knop gebruiken.

Maar bij de eco stand wast de machine inderdaad minder warm. Staat ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing, volgens mij. Of je dan ook was die normaal op lagere temperatuur moet met een hoger programma kunt draaien weet ik niet. Maar veel kleding kan sowieso wel tegen veel hogere temperaturen, alleen spelen de fabrikanten met hun labels op safe.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Berteman »

Met een eco programma zal waarschijlijk wel minder water worden gebruikt maar dat water moet dan wel langer op temperatuur gehouden worden en het draaien van de trommel (of sproeiarmen in het geval van een vaatwasser), kost ook stroom.

Ik kies voor de was meestal 'kort intensief', op 30, 40 of 60 graden. Dat duurt zegge en schrijven een uur. Het 'eco' programma duurt twee uur en een kwartier. Ik kan niet achterhalen op welke temperatuur gewassen wordt, in de gebruiksaanwijzing wordt alleen vermeld dat 'omdat er op een lagere temperatuur wordt gewassen, wordt het programma verlengd'.

Het lijkt mij dat al die 'ecolabels' en 'ecoprogramma's voornamelijk verkoopargumenten zijn.

Lady1234
Berichten: 27004
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, een hele hoop onzin. Minder water, minder stroom, lagere temperatuur, en later klagen over een stinkende was.

Men kan beter eens wat minder zeeppoeder gebruiken en geen wasverzachter.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Berteman »

Het beste (en ook nog eens goedkoopste) middel om de wasmachine schoon en kalkvrij te houden en de was heerlijk zacht en fris uit de wasmachine te laten komen is een scheutje schoonmaakazijn in het wasverzachterbakje.

En inderdaad géén wasverzachter gebruiken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het idee van die eco programma's is nu juist dat ze niet simpelweg alleen de temperatuur aanpassen, maar ook het programma zelf. Zodat het niet meer gaat stinken of slechter wast dan het normale programma van de gekozen temperatuur.

Ook uit tests blijkt trouwens dat die programma's een stuk minder verbruiken dan de normale programma's. Dus zeker niet allemaal verkoopargumenten.

Erthanax
Berichten: 9649
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wie wast zichzelf op 60 graden in de strijd tegen bacteriën?


gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Schoonmaak azijn heel slecht voor de rubbers. Beter is af en een handje vol soda bij de was .

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door bprosman »

De ingestelde temperatuur is ook wel echt de ingestelde temperatuur maar de tijd helpt de opwarming. Water wat in de winter uit de kraan komt is maar een paar graden Celcius. Om dat tot 30/40, 60, of 95 graden te krijgen is een hoeveelheid energie nodig (dat ligt vast 4180 J/°C/kg). Hussel je nu die was in het water eerst eens een uurtje of wat (mijn eco programma 40 graden kan max 3 uur duren) door elkaar zal het water warmte overnemen van het wasgoed en de omgevingstemperatuur. Bij mij in "het washok" is dat al snel een graad of 10..15 in de winter, staat de droogtrommel aan nog hoger. Dus die eerste 10...15 graden opwarming heb je gewonnen. De energie die nodig is om de trommel te laten draaien (extra tijd) valt in het niet bij die 4180 J/°C/kg.
Een energiezuinige wasmachine zal het ook gaan winnen van een "hotfill" omdat water uit een "hotfill" vaak opgewarmd wordt met "dure energie" , rechtstreeks stoken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door gosewijn »

De ingestelde temperatuur is ook wel echt de ingestelde temperatuur.


Zeg dat niet te snel , heb 3 maal bij klanten meegemaakt dat de temperatuur afweek. 1 maal dat klant vitrage waste op 30 graden , helaas 30 cm gekrompen . Bij nameten was het water 90 graden .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe weet ik hoeveel graden mijn wasmachine wast?

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:
11 okt 2019 22:47
De ingestelde temperatuur is ook wel echt de ingestelde temperatuur maar de tijd helpt de opwarming.
Bij zo'n eco programma is de temperatuur die het water krijgt dus juist niet de ingestelde temperatuur. De temperatuur die je instelt is de temperatuur die je normaal voor de was zou gebruiken, of wat het label zegt. Maar in de eco stand is de temperatuur die de wasmachine vervolgens gebruikt een stuk lager. Vandaar dat die eco programma's een stuk zuiniger zijn.

Het gaat dan uiteraard niet om een groot kapitaal per wasbeurt, maar al die dubbeltjes tellen uiteindelijk wel op.

Gesloten