LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

Sinds drie weken hebben wij een nieuwe vaatwasser. Na 9 jaar trouwe dienst had onze oude Bosch silence het begeven. Uiteindelijk hebben we via de Mediamarkt een nieuwe Bosch SMS58P12EU A++ gekocht. Twee keer de prijs van de oude, maar dit zou dan ook een topper zijn.
Tot onze grote teleurstelling (en irritatie) was de vaatwasser helemaal niet goed schoon.
We hebben dit keer gekozen voor een besteklade ipv een mandje. Maar het bestek blijft vies. Niet echt wat we in gedachten hadden bij een machine van 577 euro. En de waterbesparing slaat ook nergens meer op omdat we het bestek weer met de hand kunnen afwassen.
Is dit een bekend probleem bij de Bosch? Op kantoor hebben wij namelijk een Miele met besteklade en daar hebben we nooit problemen.

Zowel Mediamarkt als Bosch geven geen thuis als we deze klacht melden. Omdat de machine al gebruikt is mogen we 'm niet ruilen. En Bosch heeft een monteur gestuurd die geen afwijkingen kan vinden. Blijkbaar is vies bestek normaal. Als deze machine het begeeft weten we in ieder geval dat we niet weer voor een Bosch gaan en ook zeker niet via Mediamarkt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is dit het gevolg van de te ver doorgeslagen zucht naar energiebesparing. Uw machine gebruikt gewoon te weinig water om de boel goed schoon te krijgen. Hoe minder water, des te minder elektriciteit nodig is om het water te verhitten. Je vraagt je af wat dan de zin is van het A++ energielabel voor deze machine. Als ik me niet vergis speelt dit naast vaatwassers ook bij wasmachines.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is een ondeugdelijk product en dat zou Media Markt op grond van de wettelijke garantie voor u kosteloos moeten oplossen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door kweenie »

Een BSH vaatwasser met bestekla moet gewoon het bestek schoon kunnen maken. Ook als je een zuinig programma gebruikt. Als de machine goed is ingeruimd en het bestek wordt toch structureel niet schoon, dan is er iets mis met je machine en moet dat worden opgelost.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door gemist »

alfatrion schreef:Dit is een ondeugdelijk product en dat zou Media Markt op grond van de wettelijke garantie voor u kosteloos moeten oplossen.
Seriously? O_o

stofzuigertje

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is het niet goed schoon of gaat het bestek extreem vervuiild erin?

De oude korf spoelde weg maar de lade kan minder zwaar vervuilde wel aan.
Alleen een vork met grote stukken eten er nog aan lukt nooit.

Een mandje erin kan het tijdelijk oplossen maar extreem vuile bestek is wegens de vorm minder.
Zelf een met mandje en rekje dus deze is tussen model.
Vuile bestek in mandje, iets vervuilde in rekje... want ook ik kreeg erg vervuilde bestek niet schoon in alleen rekje.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Alle Bosch machines spoelen het bestekrek schoon van onderen omdat er geen sproeiarm boven zit.
Dat is de reden van het niet goed schoon worden. Miele heeft dit wel en er een patent op gezet, bij Miele werkt het fantastisch.
Dus oplossing: mandje plaatsen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:Dit is een ondeugdelijk product en dat zou Media Markt op grond van de wettelijke garantie voor u kosteloos moeten oplossen.
Jouw antwoorden zijn vaak erg kort door de bocht, maar dit slaat alles. Of heb je er naast gestaan toen TS de vaatwasser gebruikte? Veel problemen kunnen middels RTFM worden opgelost.

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

stofzuigertje schreef:Is het niet goed schoon of gaat het bestek extreem vervuiild erin?

De oude korf spoelde weg maar de lade kan minder zwaar vervuilde wel aan.
Alleen een vork met grote stukken eten er nog aan lukt nooit.

Een mandje erin kan het tijdelijk oplossen maar extreem vuile bestek is wegens de vorm minder.
Zelf een met mandje en rekje dus deze is tussen model.
Vuile bestek in mandje, iets vervuilde in rekje... want ook ik kreeg erg vervuilde bestek niet schoon in alleen rekje.
De vaat gaat er zelfs nog afgespoeld in. Zeker niet extreem vuil. Maar een machine van bijna €600 zou toch wel een restje yoghurt van een lepel moeten kunnen spoelen?
Op mijn werk hebben we een Miele met besteklade en die wast prima schoon. En daar gaat echt wel veel vuile vaat in.

Ik denk er inderdaad over om maar een mandje te plaatsen. Maar het blijft zuur dat een apparaat van bijna €600 z'n geld niet waarmaakt. Voor hetzelde bedrag had ik een Miele kunnen kopen. Of voor minder een Bosch met een bestekmandje. Met de wijsheid die ik nu heb zou ik anders gekozen hebben.

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

audiofreak1 schreef:Alle Bosch machines spoelen het bestekrek schoon van onderen omdat er geen sproeiarm boven zit.
Dat is de reden van het niet goed schoon worden. Miele heeft dit wel en er een patent op gezet, bij Miele werkt het fantastisch.
Dus oplossing: mandje plaatsen!
Klopt. De Miele op mijn werk maakt alle bestek uitstekend schoon!
Ik denk ook dat het een ontwerpfout van Bosch is. Ik het spijt dat we niet voor een goedkopere Bosch gegaan zijn met mandje. Maar we hoopten met een besteklade meer ruimte in de onderste lade te hebben. Vandaar dat we voor deze (duurdere) variant gekozen hadden.
Nu spijt inderdaad.

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

GJvdZ schreef:
alfatrion schreef:Dit is een ondeugdelijk product en dat zou Media Markt op grond van de wettelijke garantie voor u kosteloos moeten oplossen.
Jouw antwoorden zijn vaak erg kort door de bocht, maar dit slaat alles. Of heb je er naast gestaan toen TS de vaatwasser gebruikte? Veel problemen kunnen middels RTFM worden opgelost.

Geen idee wat RTFM is. Dit is de eerste klacht die ik heb betreffende witgoed dus geen ervaring met klantenservice en forums.
De monteur heeft er overigens wel naast gezeten maar zag geen bijzonderheden. We hebben gewoon pech met deze machine vrees ik.

Feit is wel dat Mediamarkt inderdaad niet thuis geeft. De 14 dagen bedenktijd is alleen voor producten die nog in de originele verpakking zitten en ongebruikt zijn. Dat is met een Vaatwasser een beetje lastig. Je weet pas of íe werkt als je 'm gebruikt. Ook een goede les voor ons. Voortaan maar naar een speciaalzaak met service.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Brahms »

Wij wassen al ons hele leven met de hand de afwas. Geen 600,00 uitgeven voor een afwasmachine is zo'n besparing, daar kunnen wij heel wat keren de bak van het aanrecht met lekker warm water voor vol laten lopen.
Geen dure afwasblokjes erin, maar enkele drupjes Dreft uit de aanbieding.
En handig, we zien a la minute of het schoon is :D

Maar ja, dat zal wel erg ouderwets zijn........
Ook een goede les voor ons. Voortaan maar naar een speciaalzaak met service.
En geloof me, die nemen hem ook niet terug.......

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

Bob Schurkjens schreef:Volgens mij is dit het gevolg van de te ver doorgeslagen zucht naar energiebesparing. Uw machine gebruikt gewoon te weinig water om de boel goed schoon te krijgen. Hoe minder water, des te minder elektriciteit nodig is om het water te verhitten. Je vraagt je af wat dan de zin is van het A++ energielabel voor deze machine. Als ik me niet vergis speelt dit naast vaatwassers ook bij wasmachines.
Dit heb ik mij ook afgevraagd. Ik hoop dan ook dat Bosch mijn klacht meeneemt in de ontwikkeling van een nieuwe machine.

Maar goed, als gewone consument koop je een machine waarvan je er op z'n minst van mag uitgaan dat 'ie doet waarvoor 'ie gemaakt is: schoonwassen. Zo niet, dat hoort zo'n machine nog niet in de winkel te staan maar in het test-laboratorium.

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

Brahms schreef:Wij wassen al ons hele leven met de hand de afwas. Geen 600,00 uitgeven voor een afwasmachine is zo'n besparing, daar kunnen wij heel wat keren de bak van het aanrecht met lekker warm water voor vol laten lopen.
Geen dure afwasblokjes erin, maar enkele drupjes Dreft uit de aanbieding.
En handig, we zien a la minute of het schoon is :D

Maar ja, dat zal wel erg ouderwets zijn........
Ook een goede les voor ons. Voortaan maar naar een speciaalzaak met service.
En geloof me, die nemen hem ook niet terug.......

Euhm, ik begrijp de toegevoegde waarde van uw opmerking niet helemaal.....Ik ben blij voor u dat u zo tevreden bent over het doen van de afwas maar daar gaat dit topic niet over.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Mooi balen van zo,n ontwerpfout. Had al snel door dat ik niet zon energiezuinige 6 liter machine moest hebben want laatste spoelbeurt wordt opgeslagen voor de weer eerste spoelbeurt met als gevolg als je machine dagen niet gebruikt een stinkende vaatwasser krijgt die nog smeriger wordt van binnen.Zou dit zeker aankaarten bij Bosch.

Was erg tevreden met oude Miele ook met besteklade en nu mandje maar wel de pro-serie en hoe die het water rondpompt met wat voor druk ongelooflijk !!!
https://www.youtube.com/watch?v=x7-kgkSxNTY

Nadelen waterverbruik maar dat zijn de kosten niet en geluidsniveau is hoger door het watergeklots maar duurt slechts een minuut of 20 dus zeer snel klaar.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door John52 »

Probeer eens te wassen met alleen het bestek in de besteklade. Maar daar eventueel ook een paar foto's van (voor, eventueel tijdens en na)
Mocht het bestek niet goed schoon worden lijkt het toch een garantiekwestie.

Nu is Mediamarkt niet bepaald een partij die veel geeft om consumentenrechten.

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

John52 schreef:Probeer eens te wassen met alleen het bestek in de besteklade. Maar daar eventueel ook een paar foto's van (voor, eventueel tijdens en na)
Mocht het bestek niet goed schoon worden lijkt het toch een garantiekwestie.

Nu is Mediamarkt niet bepaald een partij die veel geeft om consumentenrechten.
Ik heb inderdaad achteraf foto's gemaakt. Ik zal inderdaad ook wat foto's vooraf maken, dan zien ze dat we er echt geen overdreven vieze vaat in stoppen. Bedankt voor de tip!
Ik hoop dat ik dit rechtstreeks met Bosch kan oplossen.

De Mediamarkt geeft nog steeds niet thuis. Erger nog, ik twee keer een poging gedaan een recensie te schrijven over deze machine. De eerste keer met een ster (die werd meteen geweigerd) en de twee keer met twee sterren. Die laatste zou geaccepteerd worden stond in de mail maar hij is nog steeds niet geplaatst. Ze hebben zelfs dit weekend de machine van de site afgehaald! Zogenaamd niet meer op voorraad...dat zegt mij genoeg over deze winkel...

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ook heetste programma geprobeerd en met alles los ? Poeder/spoelglans/zout ?

Want vrijwel identieke machine komt in Duitsland zeer goed uit diverse testen.

https://www.testsieger.de/testberichte/ ... l15eu.html

Franke123
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2016 22:04

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Franke123 »

Slobberbone schreef:Ook heetste programma geprobeerd en met alles los ? Poeder/spoelglans/zout ?

Want vrijwel identieke machine komt in Duitsland zeer goed uit diverse testen.

https://www.testsieger.de/testberichte/ ... l15eu.html
Dank voor je reactie en de link! We hebben zeker van te voren onze 'research' gedaan en advies in de winkel gevraagd. Vandaar de bewuste keuze voor deze machine.
Wij gebruiken inderdaad altijd het 70 graden programma. Helemaal gezien de ervaringen tot nu toe. Bij de oude vaatwasser pakte we ook wel eens de lagere temperatuur (50 graden) maar bij deze durven we dat niet.

Glansspoelmiddel hebben we op advies van de monteur (die was na 1 week al langsgekomen) ook toegevoegd en hij heeft de droogtemperatuur aangepast. Dat maakt het was programma meer dan 2.5 uur, maar goed daar hebben we geen problemen mee.

Ik heb specifiek gevraagd of los waspoeder en zout ook beter was, Bij oude vaatwassers is dat inderdaad beter maar juist bij deze nieuwe modellen kun je beter blokjes gebruiken zei hij (de monteur van Bosch). Er zit namelijk een speciaal opvangbakje voor het blokje in de machine waardoor het wasmiddel beter en langdureiger verspreid wordt door de machine (en dus beter zou moeten wassen!). Los poeder zou juist door dit mandje heen vallen en op de bodem van de machine blijven liggen en binnen een paar spoelingen verdwenen zijn.

Alles klinkt heel logisch en goed doordacht, misschien hebben wij gewoon pech met deze specifieke machine. We spoelen echt alle vaat af voor die in de machine gaat, dus er gaan echt geen vet-pannen of vieze overschalen in. Hij draait nagenoeg elke avond dus van aangekoekte resten is ook geen sprake.

Aanstaande zaterdag komt de monteur nogmaals langs. Ik hoop met een plan van aanpak.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Dure Bosch vaatwasser wast bestek niet schoon

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In algemene zin kunnen vaatwassers ook slecht overweg met zetmeelresten. Vet is geen enkel probleem. Heb je verse aardappelpuree gemaakt en je doet de pan, pureeknijper etc niet vooraf schoongespoeld onder de kraan de vaatwasser in, dan zal je vaatwasser daar een hele zware dobber aan hebben. De zetmeeldeeltjes zetten zich dan vast op het glaswerk etc. Maar goed, dat is mijn ervaring. Ik hoop dat u er uit komt met Bosch.

Gesloten