LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sony triniton:zonwerende laag laat los van beeldbuis

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Elmar

sony triniton:zonwerende laag laat los van beeldbuis

Ongelezen bericht door Elmar »

ik ben sinds 5 jaar de bezitter van de mooiste tv tot nu toe namelijk de sony triniton KTV KV-28FD1E. ter waarde van toen f5000,-.
Nu naar 5 jaar gaat de zonwerendelaag los.
Er onstaan eerst twee horizontale strepen op 10 cm van onder en van boven, en dan komen er ook nog vlekken bij.
Ik heb hem ter reparatie aangeboden bij sony en die kwamen tot de conclusie dat de tv een nieuwe beeldbuis moest hebben a E1100,-.
Of ik dat wilde betalen.
Want ze denken dat ik de tv heb schoongemaakt met een daar niet voor bedoeld product. En die twee horizon talen strepen zijn erop gekomen omdat wij volgens de heer van Ooijen met de tv (die ongeveer 50 kilo weegt) ergens langs zijn gegaan.
De tv is inderdaad schoongemaakt, namelijk met glassex.
Op de glassex staat duidelijk dat het ook voor beeldbuizen is.
En in de gebruiksaanwijzing van sony staat duidelijk "schoonmaken met een glasreinigings middel"
Dus wij weten het niet zo goed meer, hebben wij iets verkeerd gedaan of is het een produktie fout omdat het een van de eerste wega triniton tv's was.
Mijn vraag is nu: Zijn er meer mensen die een probleem hebben met de beeldbuis, ook van andere merken.
Want dan kan het eventueel toch nog aan de glassex liggen.


Paul

Re: sony triniton:zonwerende laag laat los van beeldbuis

Ongelezen bericht door »

Het is fout om je beeldbuis (of monitor) met glassex te reinigen, het kan er dan wel opstaan, maar het is niet goed. Waarom?
Het is en blijft een bijtend middel, 1 keertje kan geen kwaad, maar wel als je het elke keer gebruikt. Ook is het zo, dit geldt ook voor normaal glas, als je het telkens weer gebruikt, het glas een blauwe waas krijgt. Nou valt dit op een beeldbuis niet zo gauw op, het beeld wordt alleen wat smeriger, zodat je weer met de spuitbus aan de slag gaat.
Wat moet je doen om een beeldbuis te reinigen?
Een microvezel doekje en lauwwater, werkt perfect!
En 1 keer in de maand/ 2 maand met een beeldschermreiniger (te koop bij elke electronica winkel) Dit is een busje met schuim, iets erop en poetsen met een droge doek.
Voor jou tv is het telaat, misschien dat je in de beschrijving van je tv iets kan vinden over het schoonmaken, als daar staat dat het met glassex of ander soort gelijk product mag worden schoongemaakt, heeft Sony geen poot om om te staan (als je nog garantie hebt) Maar ik ben bang dat er wat anders wordt aanbevolen en dat het eigenschuld is. Goeie leer voor je volgende tv.
Die horizontale strepen kunnen 2 dingen zijn: Of het zijn de sporen van glassex die niet weg zijn gehaald, dat bijt erin. Of het sporen vanuit de fabriek, die de beeldbuis vast houden tijdens de productie, die door de bijtende glassex naar bovenkomen, omdat glassex zich daar meer intrekt.

Succes

Gesloten