LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedin weigert 3 fase door Corona

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door Don sloos »

Geachte leden,

Hierbij mij verhaal. Ik heb een keuken gekocht bij Keukenwarenhuis met een dure kookplaat erbij. Nu stond er duidelijk op de papieren dat er een 3 fase aansluiting moet zijn om alles goed te laten werken. Ik heb vervolgens een 3 fase aansluiting offerte aangevraagd bij Stedin. Deze heb ik geaccepteerd en moest hem meteen betalen anders werd die niet in behandeling genomen. Als uitvoerdatum online gekozen voor vrijdag 07 februari.

Maandag 07 februari rond 12.00 gebeld hoe laat de medewerker van Stedin kwam waarbij mij verteld werd dat hij niet kwam omdat het te druk was en ik binnen 2 weken gebeld zal worden voor een nieuwe afspraak. Helaas werd ik na die 2 weken niet gebeld en moest dus zelf weer bellen en een klachtendossier openen voor spoed. Dit gedaan en werd paar dagen later gebeld voor een afspraak. Deze werd ingepland op 20 maart 2020.

Nu zijn er maatregelen getroffen waardoor medewerkers van Stedin niet meer bij de mensen binnen mogen komen ivm de Corona virus. Zojuist heb ik gebeld en de medewerker geeft aan dat er pas na 01 juli 2020 weer opnieuw ingepland wordt. Nu is mijn keuken al geplaatst en kan/mag ik mijn kookplaat niet gebruiken aangezien die op een 3 fase aansluiting moet. Als dit niet het geval is en je gebruikt je kookplaat kan deze kapot gaan en heb je geen garantie op je kookplaat! Dit betekent dus dat ik mijn kookplaat niet kan/mag gebruikten tot die tijd. Mijn vraag is mag Stedin bij ons thuis komen als wij op gepaste afstand blijven? Wie is er verantwoordelijk als we de kookplaat toch gebruiken en hij gaat kapot? Of vallen wij precies onder het verhaal PECH gehad het is Corona dus we moeten tot 01 juli 2020 maar afhaal eten eten wat flink in de kosten gaat zitten?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door berndv »

Don sloos schreef:
30 mar 2020 10:33
Mijn vraag is mag Stedin bij ons thuis komen als wij op gepaste afstand blijven?
Wettelijk gezien zou ik zeggen van wel. U mag bezoek ontvangen, mits gepaste afstand en mits niet meer dan 3 personen, als ik het goed heb. Maar ik kan mij ook voorstellen dat Stedin het voor haar personeel niet toestaat om niet onnodig bij mensen thuis te komen, en hoewel er voor u zeker noodzaak is, zal stedin een uitbreiding op een werkende aansluiting niet als noodzaak zien.
Don sloos schreef:
30 mar 2020 10:33
Wie is er verantwoordelijk als we de kookplaat toch gebruiken en hij gaat kapot?
Heel simpel, u weet wat de mogelijke risico's en gevolgen zijn, dus u bent ook verantwoordelijk als die defect gaat omdat die gebruikt wordt op een niet-geschikte aansluiting.
Don sloos schreef:
30 mar 2020 10:33
Of vallen wij precies onder het verhaal PECH gehad het is Corona dus we moeten tot 01 juli 2020 maar afhaal eten eten wat flink in de kosten gaat zitten?
afhaaleten is een keuze, maar dat u "pech" heeft vermoed ik wel.

Maar is die kookplaat van u niet aan te sluiten op een enkele fase? De meeste kookplaten werken ideaal en maximaal op krachtstroom, maar zijn vaak ook aan te sluiten op een enkele fase. De 3 fasen worden over het algemeen juist gebruikt om voldoende vermogen te krijgen, niet omdat er iets met draaistroom noodzakelijk is. Feitelijk zou het zelfs kunnen werken als u 3 groepen aansluit, die ook voldoende vermogen kunnen leveren. Maar doe dit alstublieft niet zelf, als u hier geen kennis in hebt.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door Cro »

Mijn vraag is mag Stedin bij ons thuis komen als wij op gepaste afstand blijven
Dat mogen ze vast, maar hoeven ze denk ik niet.

Wel kan je kijken in de gebruiksaanwijzing van de kookplaat, veel kookplaten kunnen zowel 1 fase met een kookgroep, als 3 fase worden aangesloten binnen de fabrieksspecificaties. Als je een kookplaat hebt waarbij dit niet kan is dit inderdaad een lastige situatie.
Wie is er verantwoordelijk als we de kookplaat toch gebruiken en hij gaat kapot


Dat zal liggen aan het feit of de kookplaat wel of niet geschikt is bij gebruik van 1 fase. Als dat niet het geval is zal u zelf verantwoordelijk zijn als u hem toch gaat aansluiten en gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door Moneyman »

Don sloos schreef:
30 mar 2020 10:33
Of vallen wij precies onder het verhaal PECH gehad het is Corona dus we moeten tot 01 juli 2020 maar afhaal eten eten wat flink in de kosten gaat zitten?
Ik denk dat je inderdaad pech hebt. Maar als je denkt in mogelijkheden, valt het wellicht nog mee. Als je nog een gasaansluiting hebt, kan je wellicht een losse kooplaat gebruiken. Koop 'm ff op marktplaats en verkoop 'm daarna weer. Gebruik een campingstel. Kook bij de buren, familie of vrienden. Mogelijkheden genoeg.

Was die toezegging voor 07-02 hard? Zo ja, dan zou je wellicht Steding nog aansprakelijk kunnen stellen voor de extra kosten. Toen was er immers nog geen sprake van Corona.

ZeerPrivé
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kunt voor de komende tijd ook bij de Lidl een inductiekookplaat met 2 kookzones kopen, stukken goedkoper dan iedere keer bij thuisbezorgd bestellen. https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Du ... p100285400

Het staat ook op Stedin.nl vermeld dat er voorlopig geen monteurs meer binnen komen https://www.stedin.net/over-stedin/pers ... oronavirus

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
30 mar 2020 10:50
Gebruik een campingstel
pas wel op dat je deze niet op je aardgasaansluiting mag aansluiten, maar moet gebruiken met de gasfles waar deze voor geschikt is en dat je, indien binnen gebruikt, altijd goed ventileert.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Stedin weigert 3 fase door Corona

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Cro schreef:
30 mar 2020 10:49

Wel kan je kijken in de gebruiksaanwijzing van de kookplaat, veel kookplaten kunnen zowel 1 fase met een kookgroep, als 3 fase worden aangesloten binnen de fabrieksspecificaties. Als je een kookplaat hebt waarbij dit niet kan is dit inderdaad een lastige situatie.

DIt bovenstaande klopt, en daarbij misschien de mogelijkheid om bijv. 2 kookpunten op die ene fase aan te sluiten.

Het ergst wat er kan gebeuren, is dat de zekering eruit knalt, plaat kan niet zo 1-2-3 defect door 'm op 1 fase, i.p.v. 3, aan te sluiten.

Gesloten