LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie kookplaat 1Fase

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door crazyme »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 19:04
Je bent abuis, L1,L2 en N. N is neutraal en de nul . In de volksmond is het 2 fasen of 3 fasen.
De nul of N is natuurlijk niet de massa/aarde dat is de vierde kabel. (geel/groen)
Meet maar eens N naar massa, hoe wonderlijk. Kan ook niet anders want het is een sinusvormige beweging, de ene keer plus en de andere keer nul. Dat gebeurt 50-60 keer per sec. en dat noemt men frequentie.

Daarom is wisselspanning ook niet te sperren met een diode, gelijkspanning weer wel. Kleurtje vast knopen aan kleurtje blauw (nul) bruin (fase) en de installatie werkt.
Interssant. Wanneer ik een nieuwe meterkast wil bestellen zijn er twee versies : een geschikt voor 1 fase aansluitingen en een geschikt voor 3 fase aansluitingen.

Welke kast moet dan op een tweefase aansluiting ?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 19:04
Je bent abuis, L1,L2 en N. N is neutraal en de nul . In de volksmond is het 2 fasen of 3 fasen.
De nul of N is natuurlijk niet de massa/aarde dat is de vierde kabel. (geel/groen)
Meet maar eens N naar massa, hoe wonderlijk. Kan ook niet anders want het is een sinusvormige beweging, de ene keer plus en de andere keer nul. Dat gebeurt 50-60 keer per sec. en dat noemt men frequentie.

Daarom is wisselspanning ook niet te sperren met een diode, gelijkspanning weer wel. Kleurtje vast knopen aan kleurtje blauw (nul) bruin (fase) en de installatie werkt.
Lees het nog maar eens op uw gemak na.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
Weet u dat de nul aan aarde gekoppeld is, niet in huis maar bij de netbeheerder.
Was de nul niet aan aarde gekoppeld dan kon je ook geen stroomschok krijgen als je een stroomvoerende draad aanraakt.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 01 nov 2019 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Je hebt gelijk ik zat er naast, leuk om het weer even op te pakken ik heb eerlijk gezegd weinig te doen met krachtstroom.

Ik was in de war met blauw - nul. Even goede vrienden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hier ook al jaren een doorzichtig kunststof kastje zodat je de draden en hoofdzekeringen kunt zien

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Welke kast moet dan op een tweefase aansluiting ?
Dat is dus de babylonische spraakverwarring, 2 fase is dus fase met nul. Hier is dus èèn fase aanwezig (bruin) dus 1 fase kast. Maar iedereen spreekt over 2 fasen :wink:

Mijn verwarring was 3 fasen en nul en dat is dus 3 fasen kast.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alleen u spreekt over twee fasen, niemand anders. Dus geen Babylonische spraakverwarring.


Quote
Er komt altijd 2 fase en nul naar binnen, normaal gebruikt iedereen 1 fase en 0. (230 volt dus)
quote
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 01 nov 2019 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door crazyme »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 20:46
Welke kast moet dan op een tweefase aansluiting ?
Dat is dus de babylonische spraakverwarring, 2 fase is dus fase met nul. Hier is dus èèn fase aanwezig (bruin) dus 1 fase kast. Maar iedereen spreekt over 2 fasen :wink:

Mijn verwarring was 3 fasen en nul en dat is dus 3 fasen kast.
En wanneer je het over iedereen hebt, bedoel je dan mensen met of zonder kennis van zaken ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bruin, Zwart, Grijs , Blauw en geel/groen aarde?
Bruin is fase 1
Zwart fase 2
Grijs fase 3
Blauwe Nul
Geel Groen, moeder aarde!

Verder niet proberen als je niet weet hoe het precies zit, een BBQ is leuk als je niet zelf het vlees ben dat verbrande!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Twee fasen kunnen dus ook 2 aparte fasen zijn, dus 2 groepen met elk èèn fase. je hebt dan 32 A.
In de volksmond hoor je bijna niemand zeggen doe mij een nul en een fase stopcontact, terwijl de meesten of laten we zeggen 50% gewoon een 1 fase installatie hebben met nul... 230 volt.
Dus heel Nederland zal niet hetzelfde zeggen terwijl ze misschien wel hetzelfde bedoelen.
Verder heb ik gewoon een simpele 1 fase en nul installatie en zonnepanelen met een accubank.
Voor het robuuste werk start ik de generator 380-400 volt en steek alleen de stekker erin.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Quote
Zo zo, Lady is ook al elektricien. Met mijn MTS achtergrond begrijp ik haar verhaal dan ook helemaal niet. Drie hoofdzekeringen die je niet kunt zien maar Lady weet ze wel te zitten
Quote
Quote

Twee fasen kunnen dus ook 2 aparte fasen zijn, dus 2 groepen met elk èèn fase. je hebt dan 32 A.
Quote

Misschien nog eens even in de boeken van school duiken?

Mensen kopen gewoon een stopcontact bij de bouwmarkt en hebben het helemaal niet over fasen. Is ook niet nodig.

Pas als ze een kookplaat met vier pitten zouden willen installeren, gaan ze daar wellicht over nadenken. En dan is het verstandiger dat aan een deskundige over te laten.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dan nog maar een keer speciaal voor Lady1234 die het het niet wil of kan begrijpen.
3 fasen en een nul komen altijd binnen, de installatie is 1 fase en nul. max. 3.5 kw. Dus èèn hoofdzekering van 25 A en geen drie.

Die enkele fase (L1) splitsen we op in (pak um beet) 5 groepen. 2 groepen gebruiken we voor de kookplaat, we noemen dit 2 fasen aansluiting en is dus 2 x 16 A = 32 A. Maar de hoofdfase L1 (bruin) blijft de donor.
Die andere 3 groepen verdelen we verder over het huis, maar het blijft een 1 fase en nul installatie.

Zouden we nu L1, L2, L3 pakken met de nul dus 4 kabels, dan hebben we krachtstroom. In eerste instantie verkeek in mij hierop, fout van mij. En we hebben een 3 fasen installatie. Ik moest toen der tijd aantonen dat ik veel vermogen verbruikte om in aanmerking te komen hiervoor.

Dus de termen 2 fasen worden gewoon gebruikt, in de bouwmarkt zullen ze vragen 3 fasen of.......ja zeg het maar?

Succes ermee, en ik volg het verder niet meer.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, probeer u er maar uit te kletsen met uw twee fasen. Gewoon onzin. En in de bouwmarkt vragen ze dat dus niet.

Maar ik dacht dat ik op uw negeerlijst stond.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door thecure »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 23:22
Dan nog maar een keer speciaal voor Lady1234 die het het niet wil of kan begrijpen.
3 fasen en een nul komen altijd binnen, de installatie is 1 fase en nul. max. 3.5 kw. Dus èèn hoofdzekering van 25 A en geen drie.
Aanvulling: bij een fase installaties worden vaak 35 of 40 A hoofdzekeringen toegepast.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 23:22
(...)
3 fasen en een nul komen altijd binnen, de installatie is 1 fase en nul. max. 3.5 kw. Dus èèn hoofdzekering van 25 A en geen drie.

Die enkele fase (L1) splitsen we op in (pak um beet) 5 groepen. 2 groepen gebruiken we voor de kookplaat, we noemen dit 2 fasen aansluiting en is dus 2 x 16 A = 32 A. Maar de hoofdfase L1 (bruin) blijft de donor.
Die andere 3 groepen verdelen we verder over het huis, maar het blijft een 1 fase en nul installatie.

Zouden we nu L1, L2, L3 pakken met de nul dus 4 kabels, dan hebben we krachtstroom. In eerste instantie verkeek in mij hierop, fout van mij. En we hebben een 3 fasen installatie. Ik moest toen der tijd aantonen dat ik veel vermogen verbruikte om in aanmerking te komen hiervoor.

Dus de termen 2 fasen worden gewoon gebruikt, in de bouwmarkt zullen ze vragen 3 fasen of.......ja zeg het maar?

Succes ermee, en ik volg het verder niet meer.
Ik neem aan dat u ofwel ons probeert te foppen, ofwel echt niet begrijpt hoe het zit.

Het hele huis op 1 fase van max. 3,5 kW? (In eersteordebenadering dus een maximale stroomsterkte van 3500/230 = ruim 15 A.) Dan maar niet de frituurpan of de waterkoker aanzetten als de wasmachine aan staat, anders zitten we weer in het donker.

En als er door bijzonder slim aansluiten van 1 fase (die dus maximaal ruim 15 A levert) toch 2 x 16 = 32 A geleverd wordt door die ene fase, waarom klapt de zekering van 25 A er niet uit?

Voor een krachtstroomaansluiting zijn drie fasen nodig, maar als er drie fasen in huis binnenkomen, kunnen die ook alle drie gebruikt worden om de verschillende enkelfasige groepen te voeden, zonder dat er een krachtstroomaansluiting is.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Klopt dat kan ook, maar ik ben geen installateur. Het is gewoon wat achter gebleven kennis uit de MTS tijd.
Mijn zonnepanelen voeden een Victron 24V/2kw met een accubank, omkeerschakelaar voor netwerkbeheer of Victron.
Beetje opletten wat je gaat doen, als de wasmachine draait dan maar even wachten met andere dingen. Keuze maken en omgaan met energie 24/24 gratis spanning.
Deze heb ik zelf aangelegd en werkt al vele jaren naar tevredenheid, geen inductie kookplaat zou niet weten waarom.

Wil ik op dat moment meer stroom dan schakel ik over op netwerk en heb dan 16A, goed genoeg om te lassen of met de zaagtafel (3000 w) aan de slag. En op die manier is de bal weer rond.

Generator set van 5kva, 3 fasen of 2 fasen voor het echte stoere werk, of voor calamiteiten. Zuivere sinus dus je LED verlichting en TV blijven ook heel, en verder weet ik het ook niet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die generator levert toch altijd drie fasen?
En waarom haalt u ineens een zuivere sinus van stal? Het elektriciteitsnet levert een keurige sinus van exact 50 Hz.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Een mobiele generator set van 5kva. Die heb je in verschillende uitvoeringen en de meeste zijn gemodificeerde sinus (blok) lekker goedkoop.
Dus die 5kva generator is equivalent aan het net qua specs.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
02 nov 2019 10:23
Die generator levert toch altijd drie fasen?
En waarom haalt u ineens een zuivere sinus van stal? Het elektriciteitsnet levert een keurige sinus van exact 50 Hz.
Dat zijn rookgordijnen met bloemen 🌹 in de tweede fase, dan wordt de rest wel vergeten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar die generator, die levert dus altijd drie fasen.

Dat de meeste mobiele generatoren een blokspanning leveren is helemaal nieuw voor mij. Door hun constructie leveren wisselstroomdynamo's toch altijd een sinusvormige spanning?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »


Gesloten