LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inventum inductie kookplaat

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Don sloos »

Beste Allemaal,

Heb ik heb sinds kort een nieuwe keuken met een inventum inductie kookplaat. Alles is aangesloten zoals het hoort met 3 fase aansluiting. Maar sinds het begin van de inductie kookplaat gaat hij met koken aan en uit. ( online noemen ze dit pendelen?) Zelfs met maar 1 pannetje op de kookplaat blijft die aan en uit gaan wat heel irritant koken is aangezien die welgeteld 4 seconden aan gaat(kookt) en vervolgens slaat die 14 seconden uit. Omdat vrienden en familie ook koken met een inductie kookplaat en die aangeven dat hij bij hun gewoon continue kookt. Ook een elektricien bij ons op de camping geeft aan dat de inductie kookplaat niet zo lang uit mag slaan.

Ik heb inventum bericht hierover en krijg als bericht terug dat pendelen heel normaal is en dat dit bij de inductie kookplaat hoort.
Nu vraag ik me af klopt dit wel? want niemand in mijn omgeving heeft er last van en het koken duurt zo echt heel lang aangezien de inductie kookplaat maar 12/14 seconden van de minuut aan staat. Heeft iemand hier ervaring mee verneem graag.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Gebruikt u wel de juiste pannen? Bij weinig of geen warmte afgifte schakelt de inductie zichzelf uit.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door petersch1 »

Ik zou iig de aansluiting laten nakijken. Beter dit soort problemen op klusidee.nl Succes.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door D34M0N »

Jantje7 schreef:
17 jul 2020 12:02
Gebruikt u wel de juiste pannen? Bij weinig of geen warmte afgifte schakelt de inductie zichzelf uit.
Dit.

@TS: Je kunt testen of een pan geschikt is voor inductie door een magneet tegen de onderkant van de pan te houden. Blijft de magneet vastzitten, is de pan geschikt, blijft de magneet niet vastzitten, is de pan ongeschikt.

Is er eigenlijk iets aan het display te zien? Bij mijn indicatiekookplaat brandt het display continu als de kookplaat aan staat en er een pan op staat. Als de pan van de plaat afgehaald wordt terwijl deze aan staat, gaat het display knipperen en als er niet binnen ongeveer 5 seconden weer een pan op de plaat gezet wordt, wordt de plaat automatisch uitgeschakeld. (Ik weet niet of dit bij alle inductiekookplaten zo werkt, maar bij het lezen van het probleem moest ik hieraan denken.)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door JozJan »

D34M0N schreef:
17 jul 2020 14:04
Is er eigenlijk iets aan het display te zien? Bij mijn indicatiekookplaat brandt het display continu als de kookplaat aan staat en er een pan op staat. Als de pan van de plaat afgehaald wordt terwijl deze aan staat, gaat het display knipperen en als er niet binnen ongeveer 5 seconden weer een pan op de plaat gezet wordt, wordt de plaat automatisch uitgeschakeld. (Ik weet niet of dit bij alle inductiekookplaten zo werkt, maar bij het lezen van het probleem moest ik hieraan denken.)
Klopt, zo werkt dat bij ons ook. Pan er weer terug op zetten en hij gaat meteen weer verder.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Met een enkel pannetje op de kookplaat is dit aan/uit schakelen geen pendelen.
Pendelen is, dat de electronica van de kookplaat, bij gebruik van meerdere kookzones het beschikbare vermogen verdeelt over de kookzones om te voorkomen dat de zekering overbelast wordt.
Pendelen is normaal bij een 1x230V aansluiting maar zou niet mogen gebeuren bij een 3 fasen aansluiting waar het beschikbare vermogen, ruim 10 kW , meer dan voldoende is.
U moet de keukenleverancier laten kijken wat er precies aan de hand is.

Heeft u de klantenservice wel verteld dat de kookplaat op 3 fasen aangesloten is?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn verschillende Inductie platen en van traploos regelbare die beter zijn voor het netwerk in de straat en deze aan/uit versie.

Ik zou deze niet graag in mijn boot hebben, dat kan het accu pakket en de omvormer naar 230/400 volt niet aan.
Ja, in mijn boot kan ik zowel 230 als 400volt 3 fase gebruiken maar dat laatste als er geen andere grote gebruiker aan zijn.

Een goedkoop Ikea 230 Volt plaatje werkte wel goed dus aan de prijs hoeft het niet te liggen.
Vraag me af waar deze nu gemaakt is... er zijn namelijk vele merken leverbaar maar veel minder fabrieken hiervoor!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Kolibrie »

snuffel1 schreef:
17 jul 2020 17:20
Pendelen heeft niets met de aansluiting van doen maar met het op temperatuur houden van de pan die op de plaat staat. Koelt de pan onder de ingestelde temperatuur af dan schakelt de plaat weer in tot de juiste temperatuur weer bereikt is en hangt het van de gebruikte pannen set af hoelang dat duurt. Het is zeker wennen maar is wel energie besparend en dat is een groot voordeel.
Lees eens https://www.plezierindekeuken.nl/pendel ... t-functie/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@KKT

Hebt u een bijboot geladen met accu’s achter uw doerak hangen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inventum inductie kookplaat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Woonboot die nog van de steiger af mag maar erg traag vaarde en ik moet Scharrel Schipper dan maar niet tegenkomen...

Als je een huis van 11x8 meters op ponton van 10x14 meters langs ziet komen die de boegschroef erg hard nodig heeft om rechtuit te varen.... bij zijwind moet ik nog stoppen ook... vaar je als een dekschuit of eigenlijk nog erger!

En de Doerak heeft dan met 6 autobanden voorop de neus een prima duwboot functie!

En zoals vele mede forum leden gelijk zullen bevestigen....

Ik spoor niet...... ik vaarde...!

Gesloten