LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Witte Angora
Ik begrijp in ieder geval niet goed wat jij schrijft, waar je naar toe wilt. Heb het gevoel dat je op de man ipv de bal wilt spelen.
Ik bedoel te zeggen dat de thermokan verbeterd zou kunnen worden tot iets wat lijkt op een degelijke thermosfles van €30.

Wat heb je er toch op tegen dat er een betere thermokan komt?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u begrijpt het helemaal niet. Zo’n kan is helemaal niet bedoeld om voor de hele dag koffie in te zetten. Mag natuurlijk wel maar dan heb je uiteindelijk een laffe, lauwe bak wat in de verte op koffie lijkt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Maar Lady, ik denk dat U het niet begrijpt.
Ik pleit voor een kan die wel bedoeld is om de hele dag koffie in te zetten.
En ik wijs er nogmaals (nu voor de 3e keer voor U persoonlijk) op dat het technisch goed mogelijk is.
Dat U het niet gelooft... doet er eigenlijk niet toe.
Laat mij toch gewoon zo'n degelijk werkende thermokan wensen. Waarom mag dat niet van U?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 15:56
@Witte Angora
Ik begrijp in ieder geval niet goed wat jij schrijft, waar je naar toe wilt. Heb het gevoel dat je op de man ipv de bal wilt spelen.
Ik bedoel te zeggen dat de thermokan verbeterd zou kunnen worden tot iets wat lijkt op een degelijke thermosfles van €30.

Wat heb je er toch op tegen dat er een betere thermokan komt?
Geip Suusje, ik heb er niks op tegen dat er betere thermoskannen komen. Maar alle waar is naar zijn geld. Zo simpel is het. Maar als je wil dat thermoskannen verbeterd worden, heb je dan al een aantal fabrikanten benaderd? Daar zou je dan mee kunnen beginnen.

Wat de communicatiestoornis betreft: ik speel absoluut niet op de man, hoe kom je er op? Ik reageer op wat je zegt. En wat je zegt is wat er staat. Dat je achteraf aangeeft dat je iets anders bedoelt dan dat er staat, dat kan ik van tevoren niet ruiken. Ben niet telepatisch, ben geen profeet, ben niet helderziend, heb geen kristallen bol, helemaal niks.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 13:18
Moneyman schreef:
09 apr 2020 12:56
Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 12:53
Het kan, en het hoeft niet duur te zijn. Een losse degelijke thermosfles kost ~€30.
De kans dat een net twee keer zo duur compleet koffieapparaat het net zo goed doet als een specifieke thermoskan is niet zo groot.
Nou en? Bovendien: van mij mag hij €30 duurder worden. Iemand heeft hiervoor uitgerekend dat 1 jaar bijverwarmen in de magnetron minsten €25/jaar kost. Het verdient zich dus in ca 1 jaar terug.
Kansloze missie. Om de heel simpele reden dat jij een koffie-wens hebt die dermate afwijkt van de eisen die anderen aan hun koffiezetapparaat stellen, dat die nooit in een massaproductieapparaat terecht gaat komen.

Ik bespeur bij jou vaker de neiging om te denken dat de fabrikanten en/of leveranciers zich aanpassen aan jouw specifieke wens, maar heel realistisch is dat niet. Het is veel logischer om op zoek te gaan naar datgene wat wél aangeboden wordt en bij jouw behoeften past.

Er zijn ook gewoon andere, makkelijkere en betere oplossingen voor, namelijk goede losse thermoskannen kopen die qua formaat aansluiten bij jouw exacte behoefte.

Ik gebruik zelf (voor onderweg) de Tefal Travel Mug (deze), en mijn ervaring daarmee is dat die de koffie heel lang gloeiend heet houdt, zelfs als ik 'm niet voorverwarmd heb.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me van lang geleden nog wel herinneren dat bijna ieder huishouden wel zo'n grote thermoskan voor op tafel had, speciaal voor de koffie. Dan praat je over de jaren 70, 80, 90. Die met een hip kleurtje en een bloemetje, inderdaad. Met van binnen een glazen, breekbare kan. En er zijn nog steeds thermoskannen voor thuisgebruik te koop. Koffie overgieten van de kan van de koffiezetter in een thermoskan is bepaald niet nieuw.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die kannen werden dan gebruikt in gezinnen of met visite. Niet om ‘s morgens een kan te zetten en daar de hele dag voor één persoon een kopje uit te schenken. Hoewel sommigen dat wellicht deden.

@guusje
Ik wijs u er op dat u van mij rustig de hele dag uit zo’n wonderkan koffie mag drinken. En u mag zich dat zeker wensen. Maar niet alles wat technisch mogelijk is, is zomaar te koop in de winkel.

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 16:19
Maar Lady, ik denk dat U het niet begrijpt.
Ik pleit voor een kan die wel bedoeld is om de hele dag koffie in te zetten.
En ik wijs er nogmaals (nu voor de 3e keer voor U persoonlijk) op dat het technisch goed mogelijk is.
Dat U het niet gelooft... doet er eigenlijk niet toe.
Laat mij toch gewoon zo'n degelijk werkende thermokan wensen. Waarom mag dat niet van U?

Dan zelf maar zo'n kan uitvinden en meteen wel octrooi aanvragen. Ik ben in mijn hele leven nog nooit iemand tegen gekomen die 16 uur lang dezelfde koffie wil drinken. Niet zo vreemd, want is op zijn Hollands gezegd, gewoon niet te zuipen. Hoeveel moeite is het om een paar keer per dag een verse bak te zetten?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
09 apr 2020 16:51
Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 13:18
Moneyman schreef:
09 apr 2020 12:56

De kans dat een net twee keer zo duur compleet koffieapparaat het net zo goed doet als een specifieke thermoskan is niet zo groot.
Nou en? Bovendien: van mij mag hij €30 duurder worden. Iemand heeft hiervoor uitgerekend dat 1 jaar bijverwarmen in de magnetron minsten €25/jaar kost. Het verdient zich dus in ca 1 jaar terug.
Kansloze missie. Om de heel simpele reden dat jij een koffie-wens hebt die dermate afwijkt van de eisen die anderen aan hun koffiezetapparaat stellen, dat die nooit in een massaproductieapparaat terecht gaat komen.
Ik heb een (volgens mij) doodnormale koffiewens, namelijk dat die lang (genoeg) warm gehouden wordt.
Het model wat ik in de openingspost presenteerde heeft van Philips zelf 178 reviews:
https://www.philips.nl/c-p/HD7546_00/ca ... at#reviews
Daar zijn evenveel positieve als negatieve opmerkingen over het al of niet warm blijven.
De helft (50%) van de gebruikers is er niet tevreden over, de andere helft zal gewoonlijk de kan direct na het zetten leeg maken.
Philips is dus op de hoogte.
En Philips kan constateren dat de helft van de Gaia gebruikers een betere thermokan wenst. De markt is er.

Wat rest is dat er een beetje actie gevoerd wordt. Het Radar-forum lijkt me erg geschikt om consumentenzaken naar voren te brengen. Ik denk dat een beetje publieke discussie meer effect heeft dan een persoonlijke klaagmail naar Philips (@Witte Angora).
Ik zie hier regelmatig van diverse clubs Webcaremedewerkers opduiken. Ze zullen het (dus) wel lezen.
Wat me ronduit tegenvalt is dat de vaste mensen hier wel het probleem (h)erkennen maar zich niet graag uitspreken voor verbetering van het product.
Volgens hun moet Geip Suusje aangepast worden aan het product.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heerlijk topic dit. Beter dan uren oude koffie.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@guusje

Ik houd de hele dag door van een vers en op de juiste temperatuur gezet kopje koffie.

En dan bereik ik door een apparaat van Nespresso met cupjes. Ideaal voor mij.

Dus ik hoef al helemaal geen kan die de koffie van de ochtend tot de avond warm houdt.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij moet iedereen het doen met wat er is. Dat geldt niet alleen voor Geip Suusje. En wil je dingen anders geregeld hebben? Dan zul je contact op moeten nemen met degene die daarover gaat. Het forum hier heeft in dit soort zaken geen enkele meerwaarde. Een publieke discussie ook niet. Daarbij: een discussie is wat het is: het bespreken van verschillende, soms tegengestelde, standpunten. Meer als dat is het niet, en meer als dat wordt het niet.

De webcaremedewerkers zijn enkel bezig miet 'damage control'. Dat is heel wat anders dan het zoeken naar nieuwe markten voor nieuwe producten.

Als je wil weten waarom ik me niet uitspreek voor het verbeteren van het product: lees nog eens hoe ik zelf koffie zet. Met wat jij wil, waar jij behoefte aan hebt, kan ik niks. Ik heb er geen enkele behoefte aan om jouw onrealistische koffiewarmhoudwens met hand en tand, en met vuur en zwaard, te verdedigen. Mijn accountnaam is witte angora. Niet Don Quichote.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Jablan »

De oorzaak van de matige warmhoudkwaliteiten van het model uit de opening kun je zelf snel ontdekken: de bovenste ring van de kan is erop geschroefd. Draai hem open en je ziet de gebruikte isolatie.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Jablan schreef:
09 apr 2020 17:51
De oorzaak van de matige warmhoudkwaliteiten van het model uit de opening kun je zelf snel ontdekken: de bovenste ring van de kan is erop geschroefd. Draai hem open en je ziet de gebruikte isolatie.
Ik vermoed dat je een ander model voor ogen hebt.
De dop kan je 30 graden links draaien om die af te nemen, of 30 graden rechts om in te schenken.
Het bovenste kunststof deel met handgreep er aan vast kan ik niet losschroeven, het zit waarschijnlijk gelijmd of geperst/geclickt.
Misschien zit er onder het handvatkapje nog iets van een schroef verborgen, maar dat kapje is niet zonder schade te verwijderen.
Ik kan dus niet zien wat er tussen beide wanden zit.
Ik vind het verder een prettige kan hoor. Hij schenkt lekker en knoeit niet.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 17:33
Ik heb een (volgens mij) doodnormale koffiewens, namelijk dat die lang (genoeg) warm gehouden wordt.
Oude koffie uren (!) na het zetten nog goed warm willen drinken valt niet onder mijn definitie van “doodnormaal”, evenals het opwarmen van oude, koude koffie in de magnetron.
Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 17:33
En Philips kan constateren dat de helft van de Gaia gebruikers een betere thermokan wenst. De markt is er.
Onzin. Of dacht je serieus dat Philips maar 178 van die apparaten heeft verkocht en dat iedereen ook nog eens een review heeft achtergelaten?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Moneyman
Je verdraait wat ik schrijf en speelt vervolgens op de man. Dat laat ik maar even zo.

Daarbij: misschien moet je je blikveld wat verruimen. Wat jij definieert als "doodnormaal" en wat je van een ander vindt kan je beter voor jezelf houden. Mensen en smaken zijn nu eenmaal verschillend.

Hou je vast.
Ik ben opgevoed met koffie welke een uur of zo gekookt werd. Zeer geconcentreerd spul. Dat dronken wij 3 dagen later nog op. Natuurlijk was die dan wel koud. Daar deden we hete melk bij. (Toegift: de dikke vellen er op viste mijn opa er uit en belegde zijn brood ermee.)
Deze koffiebereiding kwam van wijlen mijn moeder. Zij was een professionele kooklerares.
Het hele gezin was er dol op. Iedereen dronk altijd die koffie, behalve smiddags om theetijd.

De reviews van Philips staan op de website van Philips zelf. Deels zijn ze van mensen uit een testpanel. Dat ze de negatieve reacties er niet tussenuit hebben gesneden valt te prijzen. Ik trek mijn conclusies uit 178 reacties, statistisch moet dat een redelijk beeld geven.

Sterkte, hopelijk kom je de schok te boven...
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 09 apr 2020 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verdraaien en op de man spelen, toe maar :lol:

Misschien wil je dan zo goed zijn concreet te duiden wáár ik dat doe...?

Je geschiedenisles is overigens niet zo boeiend. Wél grappig is dat jij wél een mening over wat doodnormaal is mag geven, maar een ander niet. Veelzeggend.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
09 apr 2020 21:40

Misschien wil je dan zo goed zijn concreet te duiden wáár ik dat doe...?
Ik krijg dat niet aan je verstand gebracht. Je wilt graag kibbelen, en daar heb ik nu wel genoeg van.
Net als hier: viewtopic.php?f=46&t=188611&p=2741827#p2741907

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sterk... :roll: Wel op de man beschuldigingen uiten, maar ze vervolgens niet willen of kunnen uitleggen. Ik bespeur dankzij jouw link wel een patroon :lol:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Philips en andere fabrikanten geven b.v. op: "blijft 2 uur warm" of "blijft 4 uur warm", of "blijft 24 uur warm". Wat is eigenlijk warm?

Zoals vaak voorkomt zijn daar normen voor, welke echter voor de consument verborgen worden gehouden. Een enkele fabrikant noemt de norm nog, voor ons van belang is EN12546.
EN12546.pdf
(202.34 KiB) 30 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Procedure om een "insulated container" op isolatie te testen volgens de norm:
-5 minuten gevuld houden met water van minstens 95 graden
-leeggooien en onmiddellijk opnieuw vullen met water van mionstens 95 graden
-dop er op en 6 uur laten staan in een omgeving van 20 graden

Een "carafe" van 801-1200 ml inhoud lijkt het meest op een thermokan.
Als "vacuum insulated container" moet de vloeistof na 6 uur minstens 75 graden zijn.
Als "non-vacuum insulated container" moet de vloeistof na 6 uur 50 graden zijn.



Is de Philips Gaia thermokan een "vacuum insulated container"? Gelet op de snelle temperatuurdaling lijkt dat niet het geval.

Een themosglas-kan (zoals bv bij Melitta Enjoy Therm) is dat wel. Helaas is het voldoen aan EN12546 ook dan nog lang geen garantie dat je na 6 uuur nog koffie van 75 graden hebt. Om daar aan te voldoen moest je hem eerst 5 minuten laten staan gevuld met water van minstens 95 graden.
Dat is een erg onpraktische eis. Een bijdetijdse koffiezetter zou een automatisch pot-voorverwarmingssysteem moeten hebben!
Vervolgens duurt het vullen met hete koffie dan nog zo'n 10 minuten, gedurende welke toch afkoeling optreedt. Direct na het zetten is de koffietemperatuur beslist lager dan die 95 graden, waar de normmeting van uit gaat.

Gesloten