LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb al een aantal jaren een koffiezetter zonder warmhoudplaat, maar mét een dubbelwandige "isolerende" RVS kan.
Mijn model is Philips Gaia, maar meerdere merken hebben iets soortgelijks.
Afbeelding
Indertijd heb ik dit apparaat gekocht vanwege de energiebesparing. Een apparaat met warmhoudplaatje bleek gemiddeld 70W aan energie te consumeren. Omdat ik altijd wel koffie lust stond die de hele dag aan, dus 16 uur. Dat kostte me zo €0,25/dag of €90/jaar aan warmhoudstroom. Die koffiezetter vloog er dus UIT.

Maar ik ben totaal niet te spreken over de warmhoudkwaliteiten van die dubbelwandige RVS kan. Eigenlijk drink ik altijd lauwe koffie, of met de magnetron opgewarmde. Ik schaam me om anderen zulke koffiie te moeten schenken.

Graag wil ik jullie ervaringen weten met dit soort (volgens mij) nepisolatiekannen.
Misschien bestaan er ook heel goede?
Moet ik terug naar het warmhoudplaatje?
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 06 apr 2020 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Apparaat dat per kopje zet iets voor u?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door berndv »

Ik weet dat mijn schoonouders ook zo'n geval hebben met thermoskan, maar heb daar eigenlijk nog nooit gemerkt dat ik lauwe koffie kreeg. Ook heb ik mijn schoonouders er nog nooit echt over horen klagen. Ik weet dat ze al een aantal jaar een dergelijk systeem hebben en ook deze door de jaren wel eens is vervangen door een soortgelijk systeem. Zal eens vragen welk type zij hebben, ze hebben in ieder geval een kunststof pot.

Qua isolatie is het bij zo'n kan ook aan te raden om nadat de koffie uitgeprutteld is, de pot er onder weg te halen, omdat de opening geopend wordt als die onder het filter wordt gestoken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Jablan »

Losse thermosfles en de goede kwaliteit is het beste verkrijgbaar bij de kampeer- en campingbedrijven.

Je drinkt filterkoffie? Kijk eens naar apparaat zonder doorloopverwarming, maar met een bovenreservoir en waterkoker. Deze zijn nog zuiniger in de energie dan de standaard koffiezetters.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volgens mij moet je gewoon meerdere keren per dag koffie zitten. Niet één keer.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Erthanax »

De feiten:
0,25 euro per dag (hoeveel is dat per kopje?) vindt u te duur om een dag lang warme "koffie" te drinken.
U zoekt een andere oplossing, maar die heeft heeft twee nadelen:
U drinkt lauwe koffie.
U drinkt opgewarmde koffie uit de magnetron.
U gaat pas na "een aantal jaren" (althans, in dit topic) klagen over die nadelen.

U stelt, zo lijkt het, hoge eisen aan de temperatuur en geen eisen aan de koffie.

Mijn advies: Koop óf een goedkoop apparaat voor koffiepads, óf ga over op oploskoffie (kokend water!).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door moederslink »

Zet koffie op je gebruikelijke manier en giet het over in een goede thermoskan.
Dit soort apparaten , inclusief zo.n thermoskan, zijn gebleken onvoldoende warmhoudend.
Van een warmhoudplaatje wordt de koffie bepaald niet lekkerder , zelfs bitter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, het woord zegt het al: oploskoffie, dé oplossing voor al uw koffieproblemen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mijn zus en zwager hebben ook de Gaia koffiezetter en zijn er zeer tevreden over.
Zeker geen lauwe koffie, maar zij zetten dus wel een paar keer per dag nieuwe koffie.
Koffie die een hele dag staat en dan opgewarmd moet worden, lijkt mij niet te drinken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Spoel de kan eerst om met wat kokend water voordat je koffie zet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een isolatiekan is hetzelfde als een winterjas. Als u een jas aantrekt die vele maten te groot is doet deze zijn werk ook niet goed. Bij een isolatiekan moet de kan dus vol zitten om goed te kunnen werken. Als deze maar half vol zit is de andere helft gevuld met lucht. De koffie zal de lucht gaan verwarmen waardoor de koffie zal afkoelen.

Of u kan meerdere keren kleinere hoeveelheden koffie zetten, of toch een warmhoudplaatje, of toch een andere machine gaan gebruiken die per eenheid kan zetten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door scontra »

Melitta Aromaboy, altijd 1 of 2 kopjes verse filterkoffie, wel met warmhoudplaatje, maar aangezien je de koffie meestal wel gelijk opdrinkt speelt het e. verbruik geen rol.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door moederslink »

Geip Suusje schreef:
06 apr 2020 14:06
Eigenlijk drink ik altijd lauwe koffie, of met de magnetron opgewarmde. Ik schaam me om anderen zulke koffiie te moeten schenken.
In de magnetron opgewarmd lijkt mij persoonlijk 3x niks .
En bezoek mag toch wel een lekker vers gezet bakkie? :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16 uur oude koffie is niet te zuipen. Die geef je toch zeker niet aan bezoek? Ik drink ook de hele dag door koffie, maar zet iedere x lekker vers bakkie.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Nu ik er over klaag... ben ik maar eens gaan meten. Ik heb daar een mooi thermokoppel + nauwkeurige digitale meter voor.
Ik zet een volle kan koffie (~1,25 liter), de temperatuur 3 minuten nadat het lampje uit ging is 77 graden.
In 10 minuten was de temperatuur gedaald naar 74 graden.
Na 20 minuten en 500 ml koffie uitschenken was de temperatuur 73 graden.
Na 30 minuten en met 0,75 liter koffie was hij 69 graden.
Na 40 minuten en met 0,75 liter koffie was hij 65 graden.
Na 50 minuten en met 0,75 liter koffie was hij 62 graden.
Na 60 minuten en met 0,75 liter koffie was hij 60 graden.


Het uitschenken van de koffie van 73 graden ging in een dubbelwandig glas en met koffiemelk, allebei op 20 graden. Het te drinken mengsel was 1 minuut na inschenken 53 graden. Dit vind ik eigenlijk al niet warm genoeg.

Vervolgens heb ik gemeten hoe warm verse 'hete' koffie+koffiemelk naar mijn smaak moet zijn: 61 a 59 graden, 1 minuut na het inschenken. Laat 60 graden dus de norm zijn.

Kakelverse koffie in een koud kopje+koffiemelk is dus direct al te koud, omdat de temperatuur dan al 20 graden daalt, van 77 graden naar 57.


Nu meen ik dat "warmhoudplaatjes"koffie inderdaad niet al te heet mag worden gehouden, anders wordt ie bitter.
Echter (wat @ Jablan ook zegt)... ik heb eveneens goede ervaring met kampeerkoffie in een thermosfles. Die koffie gaat vast heter dan 77 graden de fles in. Daar zet je de filterkoffie rechtstreeks uit kokend water. Als ik daar koffiemelk bij giet heb ik uren lang smakelijke warme koffie!
Een thermosfles is denk ik veel beter isolerend dan zo'n RVS kan.

Voor mij zou de koffie heter in de RVS kan moeten. Waarschijnlijk wordt hij daarvan niet direct bitter omdat de koffie tegelijk ook afkoelt.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Methusalah »

Misschien een stomme vraag, maar is/wordt de kan wel afgesloten? En zo ja, is de afsluiting wel goed genoeg?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je van hete koffie houdt, kan ik je maar één apparaat aanbevelen: de Moccamaster Select, een origineel handgemaakt Nederlands product. Twee belangrijke eigenschappen voor jou:
Perfecte zettemperatuur van 92º-96º : minder zuur en minder bitter. Bij deze temperatuur lost het water de aroma-bevattende oliën op, dit geeft een ideale balans tussen zuur en bitter
De warmhoudplaat houdt de koffie op 80º-85ºC en schakelt na 40 minuten automatisch uit.
Voor alle specificaties: kijk hier. Het enige nadeel: het werkt met een warmhoudplaatje, dus na drie kwartier moet je verse koffie zetten. Maar da's niet zo'n probleem: het apparaat is supersnel en verse koffie blijft toch het lekkerst.

Deze Stone Grey-versie heb ik al jaren in de keuken staan:
Afbeelding
Hij is niet goedkoop, maar als je toevallig nog veel DE-punten hebt liggen kan je 'm bij Blokker bestellen met bijbetaling in punten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door mahadma »

Koop een esp[resso machine, maal VERS de koffie, altijd lekker en goed op temperatuur. Kost iets meer, maar dan heb je koffie in plaats van 16 uur oud lauw slootwater.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Jablan »

Vergeet de tip van Moneyman. :arrow: Deze van Philips is beter. Het verschil: de StoneGrey heeft een doorloop-verwarmingselement, die van Philips kookt het water en pas daarna wordt de koffie gezet.

Losse thermoskan is voor allebei de aanrader.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Sira »

Dit probleem zult u met iedere isolatiekan hebben.
Uitsluitend een volle kan blijft lang warm. Zijn er 1 of 2 kopjes uitgeschonken, zal de rest snel afkoelen.

Ik heb vorig jaar een De'Longhi koffiemachine gekocht, omdat ik nog weleens bezoek krijg die maar 1 kopje willen en een Senseo smaakt mij niet. De De'Longhi is ideaal. Het is even een aanschaf, maar ik denk dat je uiteindelijk voordeliger uit bent. De machine maalt zelf de koffie en je hebt op ieder moment van de dag een versgemalen kop hete koffie.

Gesloten