LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koffiebonen maalprobleem

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
podde
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2017 18:13

Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door podde »

Ik heb een Mellita Gourmet koffiemachine staan (6 maanden), waarbij ik herhaaldelijk door de bonen moet roeren omdat het maalmechanisme deze dan niet pakken en ik een melding krijg dat de bonen op zijn terwijl het reservoir gevuld is maar wel een melding krijg dat de bonen op zijn.
De verkoper (Koffiediscounter) zegt dat het aan de bonen ligt omdat deze waarschijnlijk te vet zijn. Zij hebben ook gezegd dat er nog zo'n klacht kortgeleden binnenkwam. Mijn machine heb ik opgestuurd maar zij vonden geen probleem.
Nu hebben ze de klacht afgedaan als, we kunnen er verder niets aan doen.
Wie heeft ook zoiets dergelijks meegemaakt?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door kokka »

nu heb ik niet zo'n mellita maar een ander apparaat, bij de mijne wil het nog wel eens voorkomen dat het bakje waar de bonen inzitten niet kan schudden omdat er een half boontje klemzit. als ik hem dan even goed schoonmaak schudt hij weer goed en trillen de bonen dus naar de maler.

in jouw gebruiksaanwijzing staat overigens wel bij deze storing dat er te veel olie in de bonen zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is toch de machine met twee bonenreservoirs?

Voor het kiezen tussen de bonen is er een mechanisme met een hendeltje en een soort van plastic halve cirkeltjes. Met het verschuiven van het hendeltje gaat een van de halve cirkeltjes omhoog en de ander naar beneden, zodat de boontjes uit dat reservoir naar de molen gaan.

Het kan voorkomen dat er wat koffie poeder of stukjes boon onder deze halve cirkeltjes terecht komt. Het halve cirkeltje kan dan niet meer helemaal naar beneden zakken, er blijft en klein 'drempeltje'. De bonen kunnen dan ook niet naar de molen rollen. Waarschijnlijk zul je ook merken dat de schuif in te kiezen tussen de boontjes niet meer helemaal naar links of naar rechts gaat, maar iets voor het eind al stopt.

Oplossing hiervoor is in eens in de zoveel maanden, als de bonenreservoirs een keer leeg zijn, met een torx-schroevendraaier het schroefje bovenop het bonenreservoir (boven het mechanisme met die 'halve cirkeltjes') eruit te schroeven. Bonenreservoir er af pakken, het mechanisme eruit te halen (zijn maar drie delen) en met een stofzuiger of eventueel een satéstokje oid de troep weghalen van de plek waarin die halve cirkeltjes 'vallen'.

Vervolgens het mechanisme terug zetten en even kijken of de tandradertjes goed staan. Dus schuifje voorzichtig naar links en naar rechts doen om te zien of ze wel goed naar beneden gaan. En vervolgens doorzichtige reservoir terug doen en het schroefje weer terug schroeven.

Het klinkt misschien erg ingewikkeld en omslachtig, zusjes ik het vertel. Maar als je het een keer hebt gedaan, dan zul je zien dat dat wel meevalt. En het resultaat is een machine die weer als nieuw werkt.

Volgens mij heeft dit trouwens niets te maken met hoe vet de bonen zijn. Alleen met dat er altijd wat kleine stukjes en korreltjes tussen de bonen zitten en dat die in dat mechaniek gaan zitten.

podde
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2017 18:13

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door podde »

Bedankt mensen. Nu weet ik dat het meer voorkomt. Ik zal mijn bonenkeuze moeten aanpassen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het ligt bij deze machine (met twee reservoirs) dus niet alleen aan de bonenkeuze...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door GJvdZ »

podde schreef:Bedankt mensen. Nu weet ik dat het meer voorkomt. Ik zal mijn bonenkeuze moeten aanpassen.
Welke bonen gebruikt(e) je? Er zit nogal wat kaf onder het koren.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Koffiebonen maalprobleem

Ongelezen bericht door riddert »

podde schreef:Bedankt mensen. Nu weet ik dat het meer voorkomt. Ik zal mijn bonenkeuze moeten aanpassen.
Je kunt de bonen op het uiterlijk in eerste instantie selecteren; vette bonen glimmen, de bonen die je moet hebben niet.
Experimenteer ermee, we hebben zelf de espressobonen van de hema, deze zijn goedkoop en geven een prima kop koffie.
Ik gebruik de bonen in twee verschillende merken machines; de koffie uit de Siemens smaakt anders dan die uit de Delonghi. De machine speelt qua smaak dus ook nog een rol.

Gesloten