LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koken op een keramische kookplaat.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een keramische is gelijk aan oude elektrische... gewoon eerder lager zetten....
Hij blijft nog na verwarmen helaas.

Een inductie heeft dat niet, uit = uit en die kun je als een gaskookplaat hoger of lager zetten en
heeft nauwelijks opwarmtijd nodig als plaat, alleen de pan is nog iets vertragend.

Een pan met dunne bodem zal sneller reageren...

Maar Inductie is dus beter als Keramische die er vaak hetzelfde uitzien op prijskaartje na natuurlijk!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Koken op een keramische kookplaat.

Ongelezen bericht door sjohie »

snuffel1 schreef:De nieuwe generatie keramische kookplaten zijn niet te vergelijken elektrische kookplaten van weleer maar terzijde. Wat ik wil weten is welke standen overeen komen met de vlam standen van een gaskookplaat.
Daar is geen eenduidige rekenmethode voor, het is een kwestie van wennen en aanvoelen, kan ik je uit ervaring zeggen. Bij een keramische kookplaat, niet zijnde een inductiekookplaat, moet je iets meer vooruit denken, weliswaar in mindere mate als bij die oude elektrische fornuizen met van die dikke zwarte platen, maar wel iets, anders kookt er van alles over, of bakt van alles aan. Inductie koken lijkt uiterlijk erg op een keramische kookplaat, maar werkt fundamenteel anders, en stelt ook andere (hogere) eisen aan bijvoorbeeld pannen. Voor beide varianten geldt trouwens, investeer in goede kookplaatreiniger, en probeer overkoken van bijvoorbeeld rijst of pasta echt serieus te voorkomen, anders heb je snel kringen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Koken op een keramische kookplaat.

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik heb zelf ook een keramische kookplaat, een relatief nieuwe.

Ik kan je helaas geen pb sturen anders had ik je een kopie van de standen opgestuurd.

stofzuigertje

Re: Koken op een keramische kookplaat.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ooit in 1953 een fornuis gekocht, en daar stond langzaam opwarmen wegens levensduur elementen!

Ik denk dat onder deze glasplaat een koud element gelijk vol vermogen geven vragen om uitzet en dus levensduur problemen gaat opleveren.
Daar was ooit, stand 2 of 3 opwarmen en na 3 minuten naar 5 of 6 koken..
De standen 7 of hoger alleen na 5 minuten en die ging na opvolgen ook lang mee...
Die snel stuk gingen gaven dus bij koud fornuis vol vermogen en dat doe je met je auto toch ook nooit...

Vroeger makkelijk te wisselen losse elementen maar nu onder glas plaat....
Denk ook eens aan levensduur want bij Gas is het losse branders maar onder de glasplaat, ik weet hoeveel een nieuwe kost als er een sneuvelde...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koken op een keramische kookplaat.

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:#puma73, bedankt voor het bericht helaas las ik die vanochtend pas. Gisterenavond voor het eerst een volledige maaltijd gekookt (aardappelen, groente en vlees) en dat ging bijna net zo snel als dat ik met de gaskookplaat gewend was, enkel het vlees bereiden duurde iets langer maar dat zal aan de koekenpan kunnen liggen want deze is wel geschikt maar heeft als enige pan geen dikke gedraaide bodem. Ik heb dezelfde kookwijze gebruikt zoals die gewend was, de aardappels op de hoogste stand snel aan de kook brengen en daarna terug naar stand 3 om ze gaar te laten koken en dat ging perfect nadat de aardappels gaar waren de warmtebron gebruikt om de groente op te warmen even op stand 5 gezet en toen de warmtebron uit om de restwarmte te gebruiken. Vlees bakken of braden zal nog wel wennen worden maar dat gaat zeker ook lukken.
Mijn ervaring met pannen is dat, als die eerst gebruikt zijn op gas, ze eigenlijk niet meer "passen" op de keramische kookplaat. 't Eten vraagt wel dezelfde tijd van garing maar, b.v. aardappelen, 20 minuten koken, eerst hoog, dan 10 minuten (bij mij) op 3 en dan uit. Kookt vanzelf door. Ik mis nog steeds mijn 'hoorbare' gasfornuis :cry: en dat na jaaaaren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Koken op een keramische kookplaat.

Ongelezen bericht door puma73 »

snuffel1 schreef:#puma73, bedankt voor het bericht helaas las ik die vanochtend pas. Gisterenavond voor het eerst een volledige maaltijd gekookt (aardappelen, groente en vlees) en dat ging bijna net zo snel als dat ik met de gaskookplaat gewend was, enkel het vlees bereiden duurde iets langer maar dat zal aan de koekenpan kunnen liggen want deze is wel geschikt maar heeft als enige pan geen dikke gedraaide bodem. Ik heb dezelfde kookwijze gebruikt zoals die gewend was, de aardappels op de hoogste stand snel aan de kook brengen en daarna terug naar stand 3 om ze gaar te laten koken en dat ging perfect nadat de aardappels gaar waren de warmtebron gebruikt om de groente op te warmen even op stand 5 gezet en toen de warmtebron uit om de restwarmte te gebruiken. Vlees bakken of braden zal nog wel wennen worden maar dat gaat zeker ook lukken.
Graag gedaan, Ik kook al jaren op een elektrische kookplaat en heb net een nieuwe met tiptoetsen gekocht. Voor het koken op elektrisch zijn ook pannen met een dunne bodem te koop.

Ik kook zelfs met de tajine op de elektrische kookplaat.

Gesloten