Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 14 dec 2018 19:08

@Lady ...

Het gaat niet over mijn waterkoker, mijn cv-ketel, mijn scheerapparaat, maar over tegenacties om het eindeloze gedoe met kapotte apparaten eindelijk eens een halt toe te kunnen roepen ... mèt of zònder Consumentenbond. Hiervoor heb ik speciaal dit forum als platform uitgezocht. mede omdat een @collega-TS onlangs dit onderwerp ook heeft aangesneden.

Het zou iedereen interesseren wat u inhoudelijk aan het thema kunt toevoegen: Hoe komen we snel van al die te snel kapotte, niet tevens meer te repareren apparaten op de markt af?

Lady1234
Berichten: 11072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 » 14 dec 2018 19:16

Ik heb heel zelden kapotte apparaten. Maar als over dit onderwerp al een topic loopt, was het wellicht verstandiger geweest als u uw oproep voor dat meldpunt daaronder had geplaatst.

Misschien kunt u een link plaatsen naar dat topic?

snuffel1
Berichten: 3448
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door snuffel1 » 14 dec 2018 20:34

Ik ben zelf actief in het aangehaalde topic 'reparatie cijfer voor (Philips) producten' maar de starter heeft een dvd speler van 8 jaar oud met kunst en vliegwerk weer aan de gang gekregen en is daar ook wel trots op dus zou voor alle apparaten een reparatiecijfer gegeven dienen te worden. Verder wordt in dat topic gesteld dat onderdelen voor jaren lang verkrijgbaar dienen te zijn maar dat is niet haalbaar want een magazijn vol oude voorraad is dood geld en gaat uiteindelijk toch de oven in om de edelmetalen er uit te smelten. Wit goed veranderd in basic niet zo snel want het principe blijft hetzelfde maar het gebruiksgemak veranderd en dat maakt de machine kwetsbaar want de elektronica dient toch tegen vocht beschermt te worden en dat kost geld waardoor de aanschafprijs omhoog gaat en dat willen we uiteraard niet. De Ts van dit topic heeft m.i. wel een punt want vele onderdelen van tv's en witgoed zijn nog goed gebruiken maar er is geen markt meer voor want de echte reparatiebedrijven die de kennis van de apparatuur hebben zijn al zo oud en de kans is groot dat het vak uitsterft.

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 18 dec 2018 17:40

De eerder al aangesproken nieuwe regeling komt eraan ...

Vertaling titel: Apparaten langer houdbaar maken

PERSBERICHT (dat ik helaas niet binnen mijn budget hapklaar kan gaan vertalen)

https://www.vzbv.de/sites/default/files ... design.pdf

VRAAG: Wie een goede d-nl vertaalmachine kent, hij/zij plaatse hem hier, voordat dit bericht wordt verwijderd.

bprosman
Berichten: 9940
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door bprosman » 18 dec 2018 18:04

nee! (speciaal gereedschap noodzakelijk en enkele delen waren aan elkaar vastgelijmd). On-repareerbaar dus!
Bedoel je nu "Niet te repareren" of "Niet ZELF te repareren" ? . Afgelopen vrijdag de productielijn gezien van scheerapparaten (niet van Braun) en sommige delen worden inderdaad gelijmd om ze waterdicht te maken. Dat wil niet zeggen dat het apparaat niet repareerbaar is, maar wel door een gespecialiseerde reparatie afdeling. Sommige telefoonschermen zijn ook gelijmd maar met een "heatbed" prima los te krijgen. HDMI poorten van een TV, met een "hot air" soldeerbout prima te repareren. Mijn vorige auto had een boordcomputer die 1 koplamp eens "uitgezet" had omdat hij dacht dat er iets mis mee was, dat kon ook alleen in de garage gereset worden. Diverse voorbeelden van zaken die prima te repareren zijn alleen niet met "een timmerdoos van de Action".

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 18 dec 2018 18:25

Ik had drie persoonlijke voorbeelden gepost ...

1 - Braun-scheerapparaat dat ik zèlf wilde repareren, maar dat ging niet
2 - WMF-waterkoker, die door de reparatiedienst niet kon worden gerepareerd door de waterdichte verlijming
3 - Atag-verwarmingsketel met een ontwerpfout waardoor de producent langs moest komen omdat de installateur de klus te groot vond

Meerdere problemen dus.
1 - eigen kosten en uiteindelijk mislukt. Ik had hem wèl open gekregen zonder breuk! en had ook gereedschap gekocht, maar liep vast
2 - ging nog vol op de garantie/service en dit was kosteloos incl. verzendkosten
3 - Atag wilde geld zien voor een nieuwe warmtewisslaar omdat ik' tenslotte de ketel al in gebruik had' waardoor er 'dus' afschrijvingen moesten worden verrekend

Ik ben nog niet zeker of huishoudelijke apparaten niet met een bijsluiter zouden moeten worden voorzien hoe een reparatie mogelijk is. Sommige producenten van bij voorbeeld witgoed hebben daarvoor filmpjes op het internet gezet ... goede ontwikkeling? Vind ik wèl, want het apparaat heeft daarmee een langer leven en een beetje knutselen schaadt ook niemand in de handvaardigheid.

Het milieu bedankt zich bij alle zelf reparateurs, terwijl andere consumenten met een (te) dikke beurs steeds maar weg kunnen gooien.


Moneyman
Berichten: 14037
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 dec 2018 20:12

hänschen klein schreef:
18 dec 2018 18:25
Ik ben nog niet zeker of huishoudelijke apparaten niet met een bijsluiter zouden moeten worden voorzien hoe een reparatie mogelijk is. Sommige producenten van bij voorbeeld witgoed hebben daarvoor filmpjes op het internet gezet ... goede ontwikkeling? Vind ik wèl, want het apparaat heeft daarmee een langer leven en een beetje knutselen schaadt ook niemand in de handvaardigheid.
Ik weet nog niet of ik er blij van wordt als Jan en Truus zelf gaan knutselen met electra en gas... :?

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 19 dec 2018 00:54

Moneyman schreef:
18 dec 2018 20:12
hänschen klein schreef:
18 dec 2018 18:25
Ik ben nog niet zeker of huishoudelijke apparaten niet met een bijsluiter zouden moeten worden voorzien hoe een reparatie mogelijk is. Sommige producenten van bij voorbeeld witgoed hebben daarvoor filmpjes op het internet gezet ... goede ontwikkeling? Vind ik wèl, want het apparaat heeft daarmee een langer leven en een beetje knutselen schaadt ook niemand in de handvaardigheid.
Ik weet nog niet of ik er blij van wordt als Jan en Truus zelf gaan knutselen met electra en gas... :?
Wanneer ik het CBS juist interpreteer zijn er momenteel ongeveer één miljoen Nederlanders die naar andere oplossingen moeten zoeken dan gewoon even ontzorgen endan direct weer nieuw kunnen bestellen ... :shock:
Die interesseert het niet of ú er blij van wordt of niet. Daar komen de milieu-spaarders nog bij ... en al snel bent u de minderheid.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door piet987654 » 19 dec 2018 08:07

Zo had ik pas geleden na 25 jaar een ander scheerapparaat nodig (de oude kapot laten vallen) Ik vroeg de verkoper in de winkel om een Philips zonder batterijen, direct op netspanning. Helaas ze hadden alleen ofwel met batterijen, en 1 type zonder batterijen erin, Maar die werkte weer met een adapter (??) met een vreemd stekkertje eraan. Teleurgesteld ben ik daar zonder aankoop weg gegaan. Bij de plaatselijke kringloop vond ik een zelfde als mijn oude voor E 2.50, die nog wel direct op netspanning werkt. even uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en ik was weer gesteld.

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 19 dec 2018 11:07

piet987654 schreef:
19 dec 2018 08:07
Zo had ik pas geleden na 25 jaar een ander scheerapparaat nodig (de oude kapot laten vallen) Ik vroeg de verkoper in de winkel om een Philips zonder batterijen, direct op netspanning. Helaas ze hadden alleen ofwel met batterijen, en 1 type zonder batterijen erin, Maar die werkte weer met een adapter (??) met een vreemd stekkertje eraan. Teleurgesteld ben ik daar zonder aankoop weg gegaan. Bij de plaatselijke kringloop vond ik een zelfde als mijn oude voor E 2.50, die nog wel direct op netspanning werkt. even uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en ik was weer gesteld.
Goede beslissing en helemaal in de zin van het nieuwe hergebruiken. In de vakhandel worden 'speciale vragen' al snel afgedaan met de bewering 'dat er geen navraag naar is', maar soms vindt men tòch nog producten op de website van de producent.

Lady1234
Berichten: 11072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 » 19 dec 2018 11:35

Ik zou die tijdelijke units dan maar vast aanmelden bij dat meldpunt voor niet reparabele producten.

gosewijn
Berichten: 2139
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door gosewijn » 19 dec 2018 12:00

hänschen klein schreef:
19 dec 2018 11:32
Uiteindelijk, om tot een eindoverzicht te komen,

lijkt het mij momenteel een goede oplossing om vooral kleine woningen te gaan bouwen voor de groeiende single--markt, ervan uitgaande dat daarmee weer grotere woningen vrij komen, zoals van ouderen die dan hun huis gaan verkopen. Wanneer kleinere woningen nog in de steden kunnen worden gebouwd is het moeten ontwikkelen van bouwland rondom de steden niet eens de eerste prioriteit. De speculanten wachten er quasi op, om hun bereids van de boeren afgekochte grondstukken aan de projectontwikkelaars te kunnen verkopen waarmee de huizenprijzen ook niet zullen zakken.

Momenteel lijkt het alsof er nog géén dominosteentje in een bepaalde richting is omgevallen en de verantwoordelijken nog bezig zijn voor hùn eigen winsten te lobyen. Mijn topic was een bijdrage om vooral voor starters meer inzicht te geven in het feit, dat er nog best véél mogelijkheden in de pipeline zitten.

Sàmen een project opzetten (CPO) kan ook met de ouders of gelijkgezinden. Een goede gelegenheid gebruiken om een geschikte lokatie door optoppen te kunnen gebruiken geeft kansen binnen de stadsgrenzen en Gemeentes kunnen m.i. best benaderd worden met een plan voor een tijdelijke wijk door verplaatsbare wooneenheden.

Ik bedank alle deelnemers die constructief hebben meegedacht en zolang deze topic open is, kunnen nieuwe berichten en tips dit topic steeds nog blijven aanvullen. Ikzelf ben in een groep bezig om op onze huizen verhuurbare units te planen ... tot dan.




Simpel . Koop een blokhut bij de dhz ,zonnepanelen op het dak en plaatst het in je tuin . win win situatie . woningnood wordt opgelost .

Moneyman
Berichten: 14037
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 dec 2018 15:45

hänschen klein schreef:
19 dec 2018 00:54
Moneyman schreef:
18 dec 2018 20:12
hänschen klein schreef:
18 dec 2018 18:25
Ik ben nog niet zeker of huishoudelijke apparaten niet met een bijsluiter zouden moeten worden voorzien hoe een reparatie mogelijk is. Sommige producenten van bij voorbeeld witgoed hebben daarvoor filmpjes op het internet gezet ... goede ontwikkeling? Vind ik wèl, want het apparaat heeft daarmee een langer leven en een beetje knutselen schaadt ook niemand in de handvaardigheid.
Ik weet nog niet of ik er blij van wordt als Jan en Truus zelf gaan knutselen met electra en gas... :?
Wanneer ik het CBS juist interpreteer zijn er momenteel ongeveer één miljoen Nederlanders die naar andere oplossingen moeten zoeken dan gewoon even ontzorgen endan direct weer nieuw kunnen bestellen ... :shock:
Die interesseert het niet of ú er blij van wordt of niet. Daar komen de milieu-spaarders nog bij ... en al snel bent u de minderheid.
En jij denkt dat iedereen zelf met gas en electra gaat knutselen? No way.

Radar
Site Admin
Berichten: 4414
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Radar » 19 dec 2018 16:23

We hebben enkele offtopic berichten verwijderd.

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein » 20 dec 2018 23:02

Moneyman schreef:
19 dec 2018 15:45
hänschen klein schreef:
19 dec 2018 00:54
Moneyman schreef:
18 dec 2018 20:12

Ik weet nog niet of ik er blij van wordt als Jan en Truus zelf gaan knutselen met electra en gas... :?
Wanneer ik het CBS juist interpreteer zijn er momenteel ongeveer één miljoen Nederlanders die naar andere oplossingen moeten zoeken dan gewoon even ontzorgen endan direct weer nieuw kunnen bestellen ... :shock:
Die interesseert het niet of ú er blij van wordt of niet. Daar komen de milieu-spaarders nog bij ... en al snel bent u de minderheid.
En jij denkt dat iedereen zelf met gas en electra gaat knutselen? No way.
Ik moet u intussen ècht tegenspreken. Er worden op het internet momenteel tips uitgewisseld hoe je dit en hoe je dat moet aansluiten, vooral door do-it-yourselfers die hun huis anders gaan verwarmen omdat een nieuwe cv-ketel geen optie meer zou zijn. Warmtepompen. airco's, pelletkachels en of infrarood-apparaten die ze ergens hebben gekocht (met korting?) komen allemaal voorbij en vooral de installatiekosten willen/moeten ze daarbij besparen. Er wordt niet bij vermeld of ze dit voor de knutsel-lol doen of financieel geen andere optie hebben. Dus ja, ik denk, dat het gevaarlijke gefrunnik aan installaties inmiddels is begonnen.

Komkommertijd
Berichten: 2787
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Rodeschool

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 20 dec 2018 23:13

Als ik bij Ali Baba een merkloos product koop of nog erger, mijn favoriete winkel de Action , is er een grotere kans op moeten melden bij Hans Klein dan een beter en duurder merk product.

Verder is gelijk klagen ook niet altijd eerlijk, er zijn nu eenmaal mensen die dingen verkeerd gebruiken.
Als ik klaag dat mijn nieuwe mes snel bot is.......?
Gewoon komkommer snijden met plastic er nog om? :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 2787
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Rodeschool

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 20 dec 2018 23:35

Met een hand krabber met 3 tot 5 mesjes kun je ook scheren, niets mis mee...

Water koken kan in gewone fluitketel dus niets waterkoker nodig!

Verder zijn er diverse merken spoorloos verdwenen of veel kleiner geworden wegens de matige kwaliteit....
Opel was grootste Automerk in NL...
Indesit word in vele winkels nauwelijks meer verkocht... en garantie bijkopen werd geweigerd door de verkoper!

Ja, zo zijn er diverse dingen die sterk daalde omdat de kwaliteit na enkele jaren toch maar een andere keuze opleverde!

Moneyman
Berichten: 14037
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Moneyman » 21 dec 2018 08:59

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 23:02
Moneyman schreef:
19 dec 2018 15:45
hänschen klein schreef:
19 dec 2018 00:54

Wanneer ik het CBS juist interpreteer zijn er momenteel ongeveer één miljoen Nederlanders die naar andere oplossingen moeten zoeken dan gewoon even ontzorgen endan direct weer nieuw kunnen bestellen ... :shock:
Die interesseert het niet of ú er blij van wordt of niet. Daar komen de milieu-spaarders nog bij ... en al snel bent u de minderheid.
En jij denkt dat iedereen zelf met gas en electra gaat knutselen? No way.
Ik moet u intussen ècht tegenspreken. Er worden op het internet momenteel tips uitgewisseld hoe je dit en hoe je dat moet aansluiten, vooral door do-it-yourselfers die hun huis anders gaan verwarmen omdat een nieuwe cv-ketel geen optie meer zou zijn. Warmtepompen. airco's, pelletkachels en of infrarood-apparaten die ze ergens hebben gekocht (met korting?) komen allemaal voorbij en vooral de installatiekosten willen/moeten ze daarbij besparen. Er wordt niet bij vermeld of ze dit voor de knutsel-lol doen of financieel geen andere optie hebben. Dus ja, ik denk, dat het gevaarlijke gefrunnik aan installaties inmiddels is begonnen.
Dat het inmiddels gebeurt, wil niet zeggen dat het gepromoot moet worden, zoals jij schrijft.

Komkommertijd
Berichten: 2787
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Rodeschool

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 21 dec 2018 09:54

Ik weet van mijn eigen garage dat vele DHZers vaak meer kosten veroorzaken dan besparen!
Die komen dan met 1 probleem maar bleek er zoveel fout te zitten die de garage voor €50,- per uur mag herstellen...!

Vele denken dat ze alles kunnen, maar ik weet dat vooral zelfstandige ZZPers vaak moeten werken aan half gemaakte badkamers met vele extra uren om eerst alle fouten weg te halen.
En dan even via Youtube kijken hoe de batterij van je I Phone zelf kunt vervangen en week later een nieuw scherm moeten kopen omdat ze iets te snel deze open getrokken hebben!
En ik mag dan op zoek naar passende schroeven omdat ze met kruiskop een Apple probeerde te openen!

Plaats reactie