Misser in RADARs besparingsadvies

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

In de email van Radar van 2-10-22 wordt in "Hoe houd jij jezelf warm deze winter? " een gevaarlijke besparingstip gegeven:
"Laat de oven en andere apparaten open afkoelen".

Welke deskundige heeft dit bedacht en waar dacht deze dat de warmte anders naar toe ging? Die wordt gewoon door de ventilator via de ventilatieopeningen ook de keuken in geblazen.

Maar wat echt mis gaat, staat in de beschrijving van mijn oven: laat de oven nooit open staan, want de (gloeiend) hete lucht kan de kastjes boven de oven beschadigen, waardoor de gaan kromtrekken of verkleuren.

Radar zou deze tip moeten corrigeren, want anders voorzie ik claims van mensen met beschadigde keukens door dit advies.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door Kees007

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

door Erthanax » 05 okt 2022 21:24

Maar als je de ovendeur gewoon dicht doet tijdens het afkoelen, waar blijft de warmte dan? Die wordt toch ook aan de omgeving/keuken afgegeven (vooral als er een nadraaiende ventilator is) en verdwijnt toch niet zomaar in het niets? Dezelfde hoeveelheid energie komt in je huis, met een gesloten ovendeur duurt het langer.

Zelfs als er achter de oven een relatief koele buitenmuur zit vraag ik me af of het een meetbaar verschil uitmaakt. Als die buitenmuur door de langzaam afkoelende oven (dichte deur) een beetje wordt verwarmd, is het "gewone" warmteverlies daar minder.

Iedereen mag van mij de ovendeur open laten staan tijdens het afkoelen, maar ik vind het niet aannemelijk dat het een meetbare besparing op de verwarmingskosten oplevert.
rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door rvjapio »

Je kan ook gewoon zelf nadenken en de oven dicht laten. Zoals ik doe. Weer een claim minder.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Niet iedereen is zo technisch om dat zelf te bedenken, en zeker als "Radar" het zegt, zal het wel zo zijn.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door PGros »

Hoe haal je dan het gerecht uit de oven als deze klaar is?
De hete lucht die er in zit heb je alleen op het moment dat de oven net kaar is en je dus de deur moet openen om je gerecht eruit te halen. Die moet je pakken en ergens neer zetten. En daarna (want het gaat snel) is bijna alle warme lucht al verdwenen en komt er nog wel warmte van af, maar dat is echt minimaal.
Neem dat je niet de oven aan laat als je het deurtje open doet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door sjohie »

Veelal zijn deze ingebouwd, en bij dicht laten gaat de warmte deels naar omliggende kastjes, een (buiten)muur aan de achterkant, enzovoorts. Als je de oven open laat, gaat de warmte grotendeels de leefruimte in, want als je de oven uit zet, gaat de ventilator volgens mij ook uit, en wordt de nog in het apparaat aanwezige warmte via straling afgegeven aan de omgeving. En afhankelijk van de kastjes en/of locatie van de oven in een specifieke keuken, kan er inderdaad schade ontstaan, maar dat weet je als eigenaar meestal al wel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees007 schreef:
03 okt 2022 21:33
Maar wat echt mis gaat, staat in de beschrijving van mijn oven: laat de oven nooit open staan, want de (gloeiend) hete lucht kan de kastjes boven de oven beschadigen, waardoor de gaan kromtrekken of verkleuren.
Leuk, zo'n theoretische waarschuwing uit je handleiding. Vertellen ze je er dan ook bij hoe je je gerechten eruit moet halen? Die "gloeiend hete lucht" die zo schadelijk zou zijn, is er immers al uit zodra je je deur open doet. Tegen de tijd dat je zover bent dat het deurtje alleen nog maar open staat om de restwarmte kwijt te raken, is die lucht al lang niet meer zo heet.

Die zogenaamde "gevaarlijke tips" en 'claims wegens beschadigde keukens" kan je gerust vergeten.

En o ja, waarschijnlijk staat in diezelfde handleiding (als je een combi-oven hebt) ook dat je je kat er niet in mag drogen...

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Welke kastjes boven de oven? En hoe haal ik dan mijn eten uit de oven als dat klaar is en de deur niet open mag omdat dan kastjes beschadigen?

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Paul123 »

Kees007 schreef:
03 okt 2022 21:33
In de email van Radar van 2-10-22 wordt in "Hoe houd jij jezelf warm deze winter? " een gevaarlijke besparingstip gegeven:
"Laat de oven en andere apparaten open afkoelen".

Welke deskundige heeft dit bedacht en waar dacht deze dat de warmte anders naar toe ging? Die wordt gewoon door de ventilator via de ventilatieopeningen ook de keuken in geblazen.
En die ventilator draait op koude kernfusie? Radijsjes? Goede wil?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door PGros »

@Paul123
En wat maakt het uit waar die ventilator op draait? Totaal niet relevant.

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Paul123 »

PGros schreef:
04 okt 2022 19:42
@Paul123
En wat maakt het uit waar die ventilator op draait? Totaal niet relevant.
Ehh.. TS maakt er een punt van dat het een onzinnig besparingsadvies zou zijn omdat die warmte toch wel aan de omgeving afgegeven wordt. Nou zal het geen reuzenzoden aan de dijk zetten, maar openzetten is wel degelijk een energiebesparing omdat die warmte dan niet meer mechanisch naar buiten geforceerd hoeft te worden.

Goede kanttekening van TS inzake mogelijke schade overigens, maar wel bij een beperkt aantal frontmaterialen in keukens. Voor de sceptici: enkele seconden 200 graden is echt veel minder kwalijk dan langdurig een minder hete en vochtigere luchtstroom.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Nijogeth schreef:
04 okt 2022 18:56
Welke kastjes boven de oven? En hoe haal ik dan mijn eten uit de oven als dat klaar is en de deur niet open mag omdat dan kastjes beschadigen?
Open laten staan nadat je het eten er uit gehaald hebt, waardoor alle hitte langs de kastjes boven de oven stroomt (natuurlijk bij een inbouwoven in een keuken, waarbij er nog kastjes boven de over zitten, ahum).

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door kuklos »

Kees007 schreef:
04 okt 2022 22:25
Nijogeth schreef:
04 okt 2022 18:56
Welke kastjes boven de oven? En hoe haal ik dan mijn eten uit de oven als dat klaar is en de deur niet open mag omdat dan kastjes beschadigen?
Open laten staan nadat je het eten er uit gehaald hebt, waardoor alle hitte langs de kastjes boven de oven stroomt (natuurlijk bij een inbouwoven in een keuken, waarbij er nog kastjes boven de over zitten, ahum).
Waar gaat de heen dan heen volgens jou als je de oven dicht laat?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Oven open, gerecht of baksel eruit halen, ergens neerzetten; dat duurt al gauw pak weg 10 seconden. Hoe warm is de lucht dan nog die uit de oven komt? Ik kan gewoon mijn handen daarin houden en kan me niet voorstellen dat het grote schade kan aanrichten. Die eerste twee seconden hete en vaak vochtige lucht, die zijn veel en veel erger.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet dat bij de turbo altijd gezegd wordt dat na 20 seconden de warmte gehalveerd is en de rest een stuk langer gaat duren, maar bij 20 seconden laten afkoelen voor het uitzetten van de motor haal je de meeste warmte eruit.

Zal voor een oven ook zo zijn. De temperaturen tussen oven en de lucht erbuiten schelen zoveel dat deze snel afkoelt, maar doordat dat verschil steeds kleiner wordt, gaat het afkoelen steeds langzamer totdat ze beiden dezelfde temperatuur hebben.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

kuklos schreef:
04 okt 2022 22:27
Kees007 schreef:
04 okt 2022 22:25
Nijogeth schreef:
04 okt 2022 18:56
Welke kastjes boven de oven? En hoe haal ik dan mijn eten uit de oven als dat klaar is en de deur niet open mag omdat dan kastjes beschadigen?
Open laten staan nadat je het eten er uit gehaald hebt, waardoor alle hitte langs de kastjes boven de oven stroomt (natuurlijk bij een inbouwoven in een keuken, waarbij er nog kastjes boven de over zitten, ahum).
Waar gaat de heen dan heen volgens jou als je de oven dicht laat?
Mijn oven heeft een ventilator en die blaast de warmte via ventilatieopeningen de keuken in (anders blijft de warmte in de keukenkast hangen en wordt die te heet). Zo blijft alle warmte dus ook binnen. Geneuzel over wat de ventilator aan stroom kost, laat ik even buiten beschouwing.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Erthanax schreef:
04 okt 2022 22:58
Oven open, gerecht of baksel eruit halen, ergens neerzetten; dat duurt al gauw pak weg 10 seconden. Hoe warm is de lucht dan nog die uit de oven komt? Ik kan gewoon mijn handen daarin houden en kan me niet voorstellen dat het grote schade kan aanrichten. Die eerste twee seconden hete en vaak vochtige lucht, die zijn veel en veel erger.
De ventilator van mijn oven blijft nog zeker 5 minuten doordraaien en dan is de oven nog steeds warm.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door kuklos »

Kees007 schreef:
05 okt 2022 10:19
kuklos schreef:
04 okt 2022 22:27
Kees007 schreef:
04 okt 2022 22:25


Open laten staan nadat je het eten er uit gehaald hebt, waardoor alle hitte langs de kastjes boven de oven stroomt (natuurlijk bij een inbouwoven in een keuken, waarbij er nog kastjes boven de over zitten, ahum).
Waar gaat de heen dan heen volgens jou als je de oven dicht laat?
Mijn oven heeft een ventilator en die blaast de warmte via ventilatieopeningen de keuken in (anders blijft de warmte in de keukenkast hangen en wordt die te heet). Zo blijft alle warmte dus ook binnen. Geneuzel over wat de ventilator aan stroom kost, laat ik even buiten beschouwing.
Jouw oven. Is jouw complete post en advies dan op jouw oven gebaseerd?
Maar goed, feitelijk beantwoordt je mijn vraag niet. De hete lucht gaat sowieso naar buiten. Daar ovens over het algemeen zijn ingebouwd zullen ze sowieso die hete lucht ergens moeten laten, en of het nu via de buitenkant naar voren gaat of via de ventilatie openingen (waar komen die eigenlijk op uit?) maakt dat uit?
En hoe zit het met een over die langdurig aan moet staan voor een gerecht, bijvoorbeeld lasagne?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees007 schreef:
05 okt 2022 10:21
Erthanax schreef:
04 okt 2022 22:58
Oven open, gerecht of baksel eruit halen, ergens neerzetten; dat duurt al gauw pak weg 10 seconden. Hoe warm is de lucht dan nog die uit de oven komt? Ik kan gewoon mijn handen daarin houden en kan me niet voorstellen dat het grote schade kan aanrichten. Die eerste twee seconden hete en vaak vochtige lucht, die zijn veel en veel erger.
De ventilator van mijn oven blijft nog zeker 5 minuten doordraaien en dan is de oven nog steeds warm.
Natuurlijk is die lucht warm. De vraag is echter of die lucht zo warm is dat die schade toebrengt aan de kastjes boven de oven als je de deur open laat.
Als je je ovendeur open laat staan, hoe warm voelt het oppervlak van de kastjes dan? Lekker handwarm, een graad of 40? Of oei, dat is wel heet?

Vroeger heb ik een fornuis gehad met gril en draaispit. Bij roosteren aan het spit moest de deur op een kier en een metalen bescherm strip onder de knoppen. Dat was absoluut noodzakelijk omdat er een uur of halfuur lang loeihete lucht omhoog kwam.

Ik vind het een veel interessantere vraag of het ook echt helpt, de ovendeur open laten staan. Vooral omdat bij moderne ovens de ventilator toch blijft doordraaien en daardoor de meeste warme lucht de keuken in blaast.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door 16again »

Ik denk dat er meer te winnen valt met het opvangen van gebruikt warm water, en dat pas nadat het is afgekoeld weg spoelen

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
05 okt 2022 11:09
Ik denk dat er meer te winnen valt met het opvangen van gebruikt warm water, en dat pas nadat het is afgekoeld weg spoelen
De vraag is een beetje hoe je het bekijkt. Op macro niveau (wereldwijde uitstoot) maken allerlei tips weinig uit voor klimaatverandering, denk aan stekkers uit apparaten die niet aanstaan, radiotorfolie, oven open zetten om af te koelen, maar op micro niveau, te weten onze eigen energierekening, hebben ze wel degelijk effect in de zin dat je energierekening iets lager wordt.

Plaats reactie