LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ondeugdelijk apparaat en garantie

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
vraagje83
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 18:46

ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door vraagje83 »

Hallo,

Mijn vraag is de volgende. Ik heb dit jaar in mei een droger en wasmachine gekocht bij Neckermann. Gelukkig niet meteen betaald. Spullen zijn geleverd maar droger blijkt dus kapot te zijn. Ivm faillissement neckermann verwijzen zij mij naar de fabrikant van de machine (Edy) maar deze blijkt dus al jaren geleden failliet te zijn gegaan. Ik kan nu nergens heen, het nieuwe Neckermann zegt dat ik wel moet betalen maar dat ik geen garantie heb. Ik weiger iets te betalen dat niet functioneert. Ik heb hun diverse mails gestuurd en ook een ingebrekestelling. Nergens reageren zij op maar ik krijg wel af en toe (hier zit ook geen regelmaat in) een overzicht met te betalen bedrag. Ik zit echt met de handen in het haar!! Machine staat nu hier en ik weet niet wat te doen, moet ik een nieuwe kopen, of deze laten maken? Ik heb al maanden geen beschikking over een droger terwijl ik deze echt wel goed kan gebruiken met een klein kindje. alvast bedankt voor de reacties!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door berndv »

Tja, dit gaat een vervelend verhaal worden. Als ik het dus goed begrijp heb je de spullen op afbetaling, dat geeft je wellicht een iets sterkere positie, aangezien het onderpand van het krediet niet meer functioneert. Maar goed, officieel heeft niemand de garantie van het failliete Neckermann overgenomen en is ook niemand hier verantwoordelijk voor.

vraagje83
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 18:46

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door vraagje83 »

Hoi

Nou op afbetaling niet hoor...ik heb m besteld en er zou een rekening volgen. Indien die dan niet voldaan wordt, dan wordt het omgezet naar een betaling per maand. Ons oorspronkelijke intentie was dat we de rekening zouden betalen die erbij kwam...
Apparaat heb ik in de eerste week 2 maal gebruikt. Na deze laatste keer stond er water onder, dus functioneerde meteen niet. Het is niet zo dat het eerst wel goed werkte. Meteen gebeld ook en werd al bot te woord gestaan ''ja mevrouw dat is heel jammer maar Neckermann is failliet", "'ik verwijs u naar de fabrieksgarantie", "contactgegevens moet u maar even googelen". '' Moet ik u er wel nog op wijzen dat u een betalingsverplichting heeft''!!! Sorry hoor, maar dat zou niemand betalen. Ik heb gezegd nou dan zie ik alles wel tegemoet...de deurwaarder moet wel een grote auto meenemen want dan kan hij het apparaat mee terug nemen. Vind het belachelijk dat ze vervolgens nergens op reageren. Dat dat allemaal zomaar kan, gaat er bij mij niet in. Vandaar dat ik hier hulpvraag, misschien heeft iemand een idee hoe hierop te handelen. Alvast bedankt

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door berndv »

vraagje83 schreef:Hoi

Nou op afbetaling niet hoor...ik heb m besteld en er zou een rekening volgen. Indien die dan niet voldaan wordt, dan wordt het omgezet naar een betaling per maand. Ons oorspronkelijke intentie was dat we de rekening zouden betalen die erbij kwam...
Apparaat heb ik in de eerste week 2 maal gebruikt. Na deze laatste keer stond er water onder, dus functioneerde meteen niet. Het is niet zo dat het eerst wel goed werkte. Meteen gebeld ook en werd al bot te woord gestaan ''ja mevrouw dat is heel jammer maar Neckermann is failliet", "'ik verwijs u naar de fabrieksgarantie", "contactgegevens moet u maar even googelen". '' Moet ik u er wel nog op wijzen dat u een betalingsverplichting heeft''!!! Sorry hoor, maar dat zou niemand betalen. Ik heb gezegd nou dan zie ik alles wel tegemoet...de deurwaarder moet wel een grote auto meenemen want dan kan hij het apparaat mee terug nemen. Vind het belachelijk dat ze vervolgens nergens op reageren. Dat dat allemaal zomaar kan, gaat er bij mij niet in. Vandaar dat ik hier hulpvraag, misschien heeft iemand een idee hoe hierop te handelen. Alvast bedankt
Dit maakt het verhaal wel lastiger. De droger is feitelijk dus niet uw eigendom. Ik vrees dat u zich kunt aansluiten bij de rij schuldeisers van de failliete onderneming. Telefoontje naar de curator dus. Houdt u daar wel bij in gedachten dat de curator vervolgens inderdaad bij u kan aankloppen om alsnog de betaling te verrichten.

Zelfde geldt trouwens ook voor de wasmachine.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door pima »

[quote="vraagje83"]Hallo,

. Ivm faillissement neckermann verwijzen zij mij naar de fabrikant van de machine (Edy) maar deze blijkt dus al jaren geleden failliet te zijn gegaan.

Maw je hebt apparatuur gekocht van een fabrikant, die al jaren niets meer produceert, laat staan aflevert!!

Overjarig of tweedehands?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ik u was dan zou ik aansturen op ontbinding van de overeenkomst. De kredietovereenkomst volgt dan het zelfde lot. U kun deze vraag ook stellen op rechtenforum.nl

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

vraagje83 schreef:...het nieuwe Neckermann zegt dat ik wel moet betalen maar dat ik geen garantie heb.
Met alle respect voor de voorgaande reacties lijkt me dit een een eitje van een juridische kwestie.
Er zijn 2 mogelijkheden:
1. De nieuwe Neckermann neemt de oude overeenkomsten over van de oude Neckermann. Dan dient TS dus te betalen, maar dan neemt de nieuwe Neckermann dus ook de verplichtingen over en zou de nieuwe Neckermann dus de garantie op zich moeten nemen.
2. De nieuwe Neckermann neemt de oude overeenkomsten niet over. TS hoeft niet te betalen en heeft ook geen garantie, want er is geen overeenkomst.

Nu ben ik niet heel erg bekend met die zaak Neckermann, maar zover ik heb begrepen neemt de nieuwe Neckermann aanspraken niet over. Als dat werkelijk zo is, dan hoeft TS niet te betalen en heeft TS ook geen garantie. Overname kan alleen als zowel baten als lasten worden overgenomen.

ECHTER, het hele verhaal wordt COMPLEET anders als TS een afbetalingskrediet heeft afgesloten met een derde partij die niet failliet is gegaan. Die partij heeft dan terecht een vordering op TS (die een krediet bij die partij heeft afgesloten) en de nieuwe Neckermann heeft daar niets mee van doen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:De kredietovereenkomst volgt dan het zelfde lot.
Er van uitgaande dat er een kredietovereenkomst bestaat, want daar heb ik nog niet echt duidelijk antwoord op.
vraagje83 schreef: Nou op afbetaling niet hoor...ik heb m besteld en er zou een rekening volgen. Indien die dan niet voldaan wordt, dan wordt het omgezet naar een betaling per maand. Ons oorspronkelijke intentie was dat we de rekening zouden betalen die erbij kwam...
Het lijkt er in mijn ogen hier op dat het hier geen krediet betreft, maar dat er besteld is met rekening achteraf, of betalen per acceptgiro ofzo, maar dat voordat ts over heeft kunnen gaan tot betalen de zaak failliet is gegaan.
vraagje83 schreef:functioneerde meteen niet. Het is niet zo dat het eerst wel goed werkte. Meteen gebeld ook en werd al bot te woord gestaan ''ja mevrouw dat is heel jammer maar Neckermann is failliet"
Dus kort na levering is er al gebeld en kwam de melding dat Neckermann failliet is.
eddy123 schreef:[
Met alle respect voor de voorgaande reacties lijkt me dit een een eitje van een juridische kwestie.
Er zijn 2 mogelijkheden:
1. De nieuwe Neckermann neemt de oude overeenkomsten over van de oude Neckermann. Dan dient TS dus te betalen, maar dan neemt de nieuwe Neckermann dus ook de verplichtingen over en zou de nieuwe Neckermann dus de garantie op zich moeten nemen.
2. De nieuwe Neckermann neemt de oude overeenkomsten niet over. TS hoeft niet te betalen en heeft ook geen garantie, want er is geen overeenkomst.

Nu ben ik niet heel erg bekend met die zaak Neckermann, maar zover ik heb begrepen neemt de nieuwe Neckermann aanspraken niet over. Als dat werkelijk zo is, dan hoeft TS niet te betalen en heeft TS ook geen garantie. Overname kan alleen als zowel baten als lasten worden overgenomen.

ECHTER, het hele verhaal wordt COMPLEET anders als TS een afbetalingskrediet heeft afgesloten met een derde partij die niet failliet is gegaan. Die partij heeft dan terecht een vordering op TS (die een krediet bij die partij heeft afgesloten) en de nieuwe Neckermann heeft daar niets mee van doen.
Of het eitje is weet ik niet. Voor zover ik de zaak ken is optie 2 van toepassing, maar betekent dit niet dat ts niets verschuldigd is. Ts is alleen niets verschuldigd aan de nieuwe Neckermann, als er ergens een verschuldigde betaling zou zijn, zou die betaald moeten worden bij de curatoren. De service en garantie zal ts waarschijnlijk nergens kunnen claimen. Dus zou zeggen, mond dicht houden en een nieuwe kopen, ts heeft nooit ene cent betaald voor het apparaat en als ts nu op haar strepen gaat staan, zal de curator ook om de hoek kunnen kijken.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

berndv schreef:... als er ergens een verschuldigde betaling zou zijn, zou die betaald moeten worden bij de curatoren.
Ja, daar heb je juridisch wel een behoorlijk punt, daar moet ik je gelijk geven. Zolang de zaak door de curator nog niet is afgehandeld dan. TS kan het defecte apparaat ook bij de curator dumpen.
Ik ga ook met je advies mee dat TS beter de mond kan houden, in praktijk komt er toch weinig terecht van het terug halen van allerlei gelden voor aankopen die nog niet zijn betaald. Of het moet om hele dure zaken als auto's en panden gaan. De meeste zaken zijn al betaald en dienen juist een vordering bij de curator in, maar die kunnen ook naar hun centen fluiten.
Mondje dicht, nieuwe/andere wasdroger kopen, niet te dure (maar geen Indesit) en afwachten of je er nog iets van hoort, is misschien wel het beste advies.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door 16again »

eddy123 schreef:Ik ga ook met je advies mee dat TS beter de mond kan houden, in praktijk komt er toch weinig terecht van het terug halen van allerlei gelden voor aankopen die nog niet zijn betaald. Of het moet om hele dure zaken als auto's en panden gaan. De meeste zaken zijn al betaald en dienen juist een vordering bij de curator in, maar die kunnen ook naar hun centen fluiten.
De curator kan gewoon een hele stapel vorderingen als deze doorverkopen aan een incasso-club, die daarna TS gaat lastig vallen.
Ik zou goed de gevoerde correspondentie bewaren, zodat je kan aantonen (of aannemelijk kan maken) dat een ondeugdelijk product geleverd is.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

16again schreef:De curator kan gewoon een hele stapel vorderingen als deze doorverkopen aan een incasso-club, die daarna TS gaat lastig vallen.
Tsja, dat kan, maar daar hoeft TS zich natuurlijk niets van aan te trekken. Mijn ervaring: als het een paar honderd euro betreft, dan komt het zelden tot een dagvaarding en als die er al komt, dan is het maar de vraag of de het incassobureau gelijk krijgt. Dus ja, wel alles bewaren wat je ontvangt, maar zeer bescheiden zijn in reacties, liefst alleen op papier, maar zeer terughoudend.

vraagje83
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 18:46

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door vraagje83 »

Super bedankt allemaal!! Het gaat in feite niet om een krediet dus dat is uit de wereld. Neckermanns faillissement stond al op stapel toen ik het apparaat kocht echt onbeschoft!! Krikg van vesting finance wel al tweemaal een herinnering. Maar dit is zonder enige regelmaat. Moet ik daar op reageren dan of het laten lopen? De droger staat hier te verstoffen en ik dacht er zelf ook al aan om gewoon een andere te kopen en t af te wachten. In mijn ogen heb ik iets besteld, vervolgens leveren ze iets dat niet deugt, gaan failliet en ik zou er wel voor moeten opdraaien. Dat is de omgedraaide wereld. Heel erg bedankt voor de reacties

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

vraagje83 schreef:Neckermanns faillissement stond al op stapel toen ik het apparaat kocht echt onbeschoft!! Krikg van vesting finance wel al tweemaal een herinnering. Maar dit is zonder enige regelmaat. Moet ik daar op reageren dan of het laten lopen?
Dat is met recht een goede vraag.
Er zijn drie mogelijkheden:
1. Vesting Finance int de vordering namens de oude Neckermann. Dan kan Vesting Finance ook naar z'n centen fluiten, want dat bestaat niet meer. Daarbij kun je niet iets innen namens een rechtspersoon die niet (meer) bestaat (aan wie moet de vordering dan worden betaald?)
2. Vesting Finance heeft de vordering opgekocht van de oude Neckermann en is zelf nu de vorderende partij. In mijn ogen dient Vesting Finance dan ook de garantie-verplichtingen op zich te nemen.
3. Vesting Finance int de vordering namens de nieuwe Neckermann, wat me stug lijkt, want dat deel is zover ik weet niet overgenomen. In dat geval zou die nieuwe Neckermann dan ook de garantie-verplichtingen op zich moeten nemen.

Mijn ervaring is dat Vesting Finance best netjes is en dat je ook via hun website een inlog krijgt om te reageren op de zaak. Dat zou je kunnen doen. Aan de andere kant kun je ook gewoon afwachten of er nog iets komt van Vesting Finance, niet reageren en gewoon een ander apparaat kopen.
Alles overwegende zou ik zelf voor het laatste kiezen, wel alle stukken bewaren en alert blijven op verdere brieven. Het zou me ook niet verbazen als het akelig stil wordt in je brievenbus aangaande deze zaak.

vraagje83
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 18:46

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door vraagje83 »

Pfff ja ik heb er dus wel echt stress van dus weet het echt even niet meer...ik wacht maar even af. Maar indien vf dus mij rekeningen stuurt dan zouden zij ook de garantie overgenomen hebben? Want van neckermann zelf heb ik niets meer gezien...ik heb zoiets nou als zij willen dat ik betaal..san mogen ze het aplaraat komen ophalen..staat hier te verstoffen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door berndv »

Euhm, in een eerder topic heb ik gelezen dat vesting finance de afhandeling van de kredieten overgenomen/overgekocht heeft. Dus of hier een krediet aan de orde is weet ik niet. Ts gaat er van uit van niet, schijnbaar denkt vesting finance daar anders over. Ik begin te vermoeden dat een telefoontje naar de curator niet geheel verkeerd zou zijn.
vraagje83 schreef:In mijn ogen heb ik iets besteld, vervolgens leveren ze iets dat niet deugt, gaan failliet en ik zou er wel voor moeten opdraaien. Dat is de omgedraaide wereld.
Lastige situatie dit met een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het hebben van een niet conform product ontslaat je wettelijk niet van je betalingsverplichting. Vervelende hierin is dat de verkoper niet meer kan zorgen voor een conform product.

Ik zou in ieder geval een bezoekje brengen aan het juridisch loket, alleen om even na te gaan hoe sterk je staat. Mijn vermoeden is namelijk dat als dit voor de rechter zal komen, de rechter geen spaan heel laat van de vordering van vesting finance. Maar daar heb ik net te weinig wetskennis voor.

vraagje83
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 18:46

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door vraagje83 »

Ja ik ga dat ook maar doen..dank jullie wel!!!!

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

berndv schreef:Mijn vermoeden is namelijk dat als dit voor de rechter zal komen, de rechter geen spaan heel laat van de vordering van vesting finance. Maar daar heb ik net te weinig wetskennis voor.
Dat is ook mijn vermoeden, maar we weten eigenlijk de situatie niet precies.
Een telefoontje of reactie naar VF om het na te vragen kan ook hoor, dat zijn de kwaadste niet (nooit gedacht dat ooit over een incassobureau te schrijven).
Zelf maak ik me nooit druk om dat soort zaken, er lopen nog vele miljarden liters door de Rijn voordat er überhaupt een dagvaarding in de bus valt (en die kans is al klein) en dan nog kun je het simpel schikken.
Cruciale vraag is wel: van wie is de vordering?
Ik maak me er nooit druk om, dus reageer bijna nooit. Maak je je wel zorgen, dan zelf even uitzoeken hoe het zit, hetzij bij de curator, hetzij bij VF, hetzij bij het juridisch loket. Al was het maar voor je gemoedsrust.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door pima »

......dat EDY failliet is gegaan in mei 2009 en dat de importeur (Frenko) al een tijd niet meer bereikbaar is. Even verder zoeken op internet en Frenko blijkt ook al failliet

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door eddy123 »

pima schreef:......dat EDY failliet is gegaan in mei 2009 en dat de importeur (Frenko) al een tijd niet meer bereikbaar is. Even verder zoeken op internet en Frenko blijkt ook al failliet
DE importeur is een beetje ouderwets denken, er zijn vaak meerdere importeurs, al was het maar omdat fabrikanten ook niet afhankelijk willen zijn van één partij. Maar goed, dat is hier niet de kernvraag, een importeur is immers niet de contractpartij. Importeurs willen wel eens coulant zijn als ze hun schade bij de fabrikant kunnen verhalen, maar die is failliet en dus zal een importeur dat ook niet doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ondeugdelijk apparaat en garantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Neckermann failliet, fabrikant failliet, op afbetaling gekocht hoeveel pech kun je hebben. U zit vast aan de afbetaling tot op de laatste cent, de curatoren van het oude Neckermann incasseren enkel uitstaande gelden maar zijn geen partij omdat ze schuldeisers en vooral zich zelf betaald willen zien. Hoe het nu verder moet met de kapotte droger weet ik zo 1 2 3 niet maar wellicht kan een winkel in uw buurt u wel verder helpen want wat de top van Neckermann geflikt heeft is beneden alle peil.
TS heeft geen enkele betalingsverplichting. Niet jegens het oude en niet jegens het nieuwe neckermann. Er is niet geleverd wat is besteld. De leverancier mag de boel komen ophalen als ze willen.

Gesloten