LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben zo vrij om nu aan jullie hulp te vragen :mrgreen:

Sinds ik een eigen woning heb, ben ik zeer bang voor brand. In de afgelopen 6 maanden heb ik een totaal verwoestende brand (oorzaak bij mij onbekend), en een vlam in de pan in mijn straat mee heb gemaakt. Ook is een bij mij een klein brandje tijdens het koken ontstaan dat ik zelf kon oplossen.

Al voor de branden was ik al bang en heb ik in elk kamer een brandmelder hangen, en in de woonkamer 2. Elk brandmelder is van een andere merk zodat het (bijna) de garantie hebt dat er een melder af gaat. Ook gaan de brandmelders elk 5 jaar vervangen worden, zodat het zijn werkt doet mocht het nodig zijn. Echter, behalve in de slaapkamer.

In mijn studentenwoning had ik 2 eigen brandmelders in mijn slaapkamer, waar ik heel veel last had van de knipperde lampje. Het lamp had ik zo goed als het kan zwart gemaakt, echter eigenlijk mag dat niet.

Nu mijn vraag: Voor in mijn slaapkamer ben ik dus op zoek naar een goeie brandmelder, zonder knipperde lampje die mij in de nacht wakker houdt. Ik heb geïnformeerd bij de brandwondenstichting en bij de lokale brandweerpost, echter hun konden mij niet helpen met een goed advies. Hopelijk weet iemand wel een brandmelder te vinden zonder knipperde lampje.

Alvast bedankt voor de advies.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door scontra »

Googel 'Brandmelder zonder knipperend lampje' en uw vraag is beantwoord. :oops:

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door 16again »

Bij mijn weten zit in de rookmelders geen knipperend lampje. De waarschuwing gebeurt immers met piepsignaal.
1e rookmelder die ik op internet zie, is zonder lampje: ELRO FS1805M

sake1987

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door sake1987 »

16again schreef:
20 mar 2021 17:48
Bij mijn weten zit in de rookmelders geen knipperend lampje. De waarschuwing gebeurt immers met piepsignaal.
1e rookmelder die ik op internet zie, is zonder lampje: ELRO FS1805M
Brandmelders hebben een lampje die niet constant, maar 1 x per een bepaalde periode knipperen dit om te laten zien dat hij functioneert.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Mijn woning stichting waarvan ik huur heeft deze geplaatst bij de bouw van mijn huis

https://www.bol.com/nl/p/firex-rookmeld ... 084523124/

Deze heeft een groen lampje wat altijd brand om te zien dat het ding goed werkt.

En anders: plak een stukje tape op dat lampje, zodat U dat niet meer ziet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door Jablan »

Je zoekt een rook- en koolmonoxide melder?

Die van ons gaan al af als er veel pollen in de lucht zitten, hebben een testknop en knipperen alleen als de batterij bijna leeg is.

Kijk goed rond op de websites van de bouwmarkten voor iets met deze functies en de goede prijs voor jouw budget.

Ach, Seinhuis, als je een gasfornuis hebt, vervang dat zo snel mogelijk voor een elektrische. Geeft minder vocht in de keuken, geen kans meer op gasexplosies en bij een elektrisch kooktoestel ontstaat minder snel brand als je een keer vergeet de kookplaat uit te schakelen. ;)

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Jablan schreef:
20 mar 2021 20:16
Je zoekt een rook- en koolmonoxide melder?
Nooit nemen.
Rookmelder moet hoog hangen
CO2 melder laag
Bij een combi hangt hij altijd verkeert

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
20 mar 2021 19:23
Mijn woning stichting waarvan ik huur heeft deze geplaatst bij de bouw van mijn huis

https://www.bol.com/nl/p/firex-rookmeld ... 084523124/

Deze heeft een groen lampje wat altijd brand om te zien dat het ding goed werkt.
Die heeft ook netspanning nodig. Apparaat op batterij zal minder met lampjes doen ivm batterijduur.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onder andere de Ei Electronics Ei650 inclusief batterij voor 10 jaar en zonder lampje.

Goed getest door de Duitse "consumentenbond"

https://www.testberichte.de/kleine-haus ... 12-17.html

In D incl. verzending goedkoper dan in NL. Bij die hele grote webwinkel twee voor 44,48 euro inclusief verzending naar NL. Of de goedkopere eveneens goed geteste Brennenstuhl RM L 3100. Twee voor 31,02 euro.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door gosewijn »

De lampjes zitten niet voor de test er op. Als je huis onder de rook zit kun je de deur of uitgang vinden ,mits ze goed geplaatst zijn .

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
20 mar 2021 22:02
De lampjes zitten niet voor de test er op. Als je huis onder de rook zit kun je de deur of uitgang vinden ,mits ze goed geplaatst zijn .
Ik betwijfel of dat voldoende licht gaat zijn om echt nuttig te zijn.
Is het lampje niet juist onderdeel van de rookdetectie?
https://media.s-bol.com/ROZAPEmwn1zK/original.pdf
Optische rookmelders kunnen zichtbare rookdeeltjes (die ontstaan bij traag smeulende vuren) detecteren

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Op zoek naar brandmelder zonder knipperde lampje

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
20 mar 2021 22:13
gosewijn schreef:
20 mar 2021 22:02
De lampjes zitten niet voor de test er op. Als je huis onder de rook zit kun je de deur of uitgang vinden ,mits ze goed geplaatst zijn .
Ik betwijfel of dat voldoende licht gaat zijn om echt nuttig te zijn.
Is het lampje niet juist onderdeel van de rookdetectie?
https://media.s-bol.com/ROZAPEmwn1zK/original.pdf
Optische rookmelders kunnen zichtbare rookdeeltjes (die ontstaan bij traag smeulende vuren) detecteren
Het lampje/ledje dat je ziet is daar niet voor. De optisch sensor zit in de rookmelder. Rook onderbreekt het licht tussen de lichtbron en de sensor in de rookmelder.

@TS: het controlelampje zou je kunnen afplakken met een stukje ondoorzichtig tape. Maar als ik in de handleiding van mijn rookmelders kijk zie ik dit:

led status: Knippert elke seconde - rookmelder signaleert rook en gaat af. Knippert elke 10 seconden- rookmelder is in hush. Knippert 3 keer per 40 seconden- deze melder is als eerste in alarm gegaan

Bij andere melders zal iets vergelijkbaars met de led worden gedaan.

Het ledje geeft dus ook informatie, dus afplakken op eigen risico.

Gesloten