LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
DanielaBolks
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2017 17:52

Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door DanielaBolks »

Mijn ouders hebben vier pannensets gekocht en de vijfde was gratis. Het zou gaan om een duur merk pannenset met een waarde van €2500 euro per set.
Het wordt verkocht onder " healthy products because we care cookware" en men geeft hier 30 jaar garantie op. Mooi verhaal om waar te zijn. Maar dat is het dus niet. De verkoper geeft aan dat er garantie kan worden gehaald via een Nederlands bedrijf maar die weten niks van dit bestaan af. Het gaat om het bedrijf Bergaus BV aan Amersfoortsestraat 68C, 3769 AL Soesterberg, voorheen V&V Inox.
De verkoper heeft een website adres achter gelaten bij mijn ouders waarop meer informatie te vinden is, en waar ook altijd contact mee opgenomen kon worden. Een factuur kon men niet ontvangen.
Toch wist de verkoper blijkbaar het vertrouwen te winnen bij mijn ouders waarop ze zijn ingegaan op het aanbod. Ze kregen een kaartje met daarop hun website.
De website is http://www.swisshealthycooking.com
Uiteraard hebben wij geprobeerd om dit bedrijf te achterhalen, en te onderzoeken of dit een oplichting is geweest of dat het inderdaad een goed bedrijf is.
Het loggo van de pannen lijkt op sollingen pannen, maar dat is het net niet.
Zijn er meerdere mensen die te maken gehad hebben met deze vorm van oplichting? Zeker daar het om ouderen gaat. En voor alle anderen
mag deze les een waarschuwende boodschap zijn.
Bijlagen
pan3.jpg
(73.84 KiB) 9670 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En wat hebben uw ouders betaald? €2500 per pannenset klinkt wel erg duur. Waarschijnlijk is er een stuk minder betaald en zou je al kunnen afvragen hoe serieus deze aanbieding is.
Zoals in een andere topic al te lezen is, wordt er al zo'n 14 jaar gewaarschuwd voor pannen verkopers. En na deze 14 jaar worden er nog steeds pannen verkocht. Dus in hoeverre helpt deze waarschuwing?

DanielaBolks
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2017 17:52

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door DanielaBolks »

Ze willen de prijs niet noemen. Uiteraard vast niet de allerhoogste prijs. Maar het is de manier waarop en hoe ze slachtoffers maken. Mijn ouders hebben het positief opgepakt en hebben zoiets als ach kan een keer gebeuren. Maar dat het ergste hieraan, dat de daders we vrij mee weg komen... Onder mom van dat het echte pannen van een duur erkend merk zijn. Mijn verhaal kan hopelijk anderen nogmaals waarschuwend dat men moet oppassen voordat men in mooie verhaaltjes van dit soort verkopers tuimt.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DanielaBolks schreef:Mijn verhaal kan hopelijk anderen nogmaals waarschuwend dat men moet oppassen voordat men in mooie verhaaltjes van dit soort verkopers tuimt.
Tsja. Dat lukt al bijna 15 jaar niet, blijkbaar.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

DanielaBolks schreef:Maar het is de manier waarop en hoe ze slachtoffers maken.
Ze maken geen slachtoffers. Zie bieden iets aan en het is aan de andere partij om er op in te gaan of niet. Bij elke ongevraagde verkoper ken ik maar 2 woorden: geen interesse. Als ik pannen nodig heb ga ik op dat moment wel zoeken.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De laatste 15 jaar? Mijn ouders hebben zich meer dan 50 jaar geleden al een pannenset voor ik weet niet hoeveel laten aansmeren. Niet dat ze daarmee geleerd hadden,, want er volgden nog heel wat zaken , zoals super kussens, dekens, “echte” Perzische tapijten, speciale lappen stofen ga maar door.
Ze waren niet te stoppen. En bleven die sprookjes maar geloven. Wat ik ook deed of zei.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:De laatste 15 jaar? Mijn ouders hebben zich meer dan 50 jaar geleden al een pannenset voor ik weet niet hoeveel laten aansmeren. Niet dat ze daarmee geleerd hadden,, want er volgden nog heel wat zaken , zoals super kussens, dekens, “echte” Perzische tapijten, speciale lappen stofen ga maar door.
Ze waren niet te stoppen. En bleven die sprookjes maar geloven. Wat ik ook deed of zei.
Ja, de laatste 15 jaar. Of hadden jouw ouders ook al een voorloper van internet?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
Lady1234 schreef:De laatste 15 jaar? Mijn ouders hebben zich meer dan 50 jaar geleden al een pannenset voor ik weet niet hoeveel laten aansmeren. Niet dat ze daarmee geleerd hadden,, want er volgden nog heel wat zaken , zoals super kussens, dekens, “echte” Perzische tapijten, speciale lappen stofen ga maar door.
Ze waren niet te stoppen. En bleven die sprookjes maar geloven. Wat ik ook deed of zei.
Ja, de laatste 15 jaar. Of hadden jouw ouders ook al een voorloper van internet?
Internet? De ouders van de Ts hadden een verkoper over de vloer. De mijne dus ook.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:
Lady1234 schreef:De laatste 15 jaar? Mijn ouders hebben zich meer dan 50 jaar geleden al een pannenset voor ik weet niet hoeveel laten aansmeren. Niet dat ze daarmee geleerd hadden,, want er volgden nog heel wat zaken , zoals super kussens, dekens, “echte” Perzische tapijten, speciale lappen stofen ga maar door.
Ze waren niet te stoppen. En bleven die sprookjes maar geloven. Wat ik ook deed of zei.
Ja, de laatste 15 jaar. Of hadden jouw ouders ook al een voorloper van internet?
Internet? De ouders van de Ts hadden een verkoper over de vloer. De mijne dus ook.
Je mist het punt. Ik heb het niet over de verkoop, masr over de waarschuwing op dit forum.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mis helemaal geen punt. Waarschuwen, waar dan ook, op het internet, in persoon, het doet er helemaal niet toe.
Kijk hier alle waarschuwingen voor wat dan ook maar na. Bijna zinloos.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:Ik mis helemaal geen punt. Waarschuwen, waar dan ook, op het internet, in persoon, het doet er helemaal niet toe.
Kijk hier alle waarschuwingen voor wat dan ook maar na. Bijna zinloos.
En dat wás nu juist mijn punt...

Speedy123
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Als ik na de website ga, krijg ik als eerste boodschap een foutmelding:

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in D:\appdata\IIS\vhosts\exclusivekitchenware.com\httpdocs\system\database\mysql.php on line 6

Verder begrijp ik de combinatie van gezondheid en pan niet. Zwitserse gezondheidspannen klinkt erg raar. Hoe een pan gezond kan zijn, is mij niet duidelijk.

Kijk ik bij de contact opties, dan wordt gemeldt:

Onze bedrijfsgegevens
Adres:
Exclusive Kitchenware
Exclusive Kitchenware
Telefoon: 000

Wel meldt de site dat in Europa een termijn van 30 jaar geldt dus levenslang niet van toepassing is. Voor de garantie heeft u nodig:
Aankoopdatum, Verkoper en handtekening: Als u de levenslange garantie gebruiken, hebt u de garantie boekje met daarin duidelijk omschreven nodig!
Bij het porcelijn staat:
Voor de productie van deze bijzondere collectie van unieke China, hebben wij de wielen in beweging.
Het taalgebruik klinkt als matig vertaald via een vertaalwebsite. Gecombineed met de foutmelding geeft mij dat niet zoveel vertrouwen, je verwacht van een top pannen merk dat men toch wel de nodige zorg en aandacht geeft aan de website.

Overigens geldt over het algemeen dat lange garantie termijnen weinig voorstellen. Heb eerder al klachten op Radar gelezen over kozijnen met 20 jaar garantie die niet waar gemaakt werden. Qua bedrijfsvoering is het ook raar, de omzet wordt in het jaar van de verkoop geboekt maar daarna moet het bedrijf nog tientallen jaren voorzieningen aanhouden om eventuele garantie claims af te kunnen handelen. Dat past eigenlijk niet in een normale bedrijfsvoering en kan een bedrijf op termijn zelfs in de problemen brengen indien de claims tegenvallen (dus hoger liggen dan de genomen voorzieningen).

Qua prijs zitten overigens alleen de top Horeca merken op dit niveau maar dan heb je wel vaak zware, koperen pannen. Consumenten merken zijn doorgaans veel goedkoper dan de gemelde prijzen op deze site.

Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.
Onzin. Als de kwaliteit niet is wat voorgespiegeld was, en dat zit er dik in, is er sprake van oplichting.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.
Onzin. Als de kwaliteit niet is wat voorgespiegeld was, en dat zit er dik in, is er sprake van oplichting.
Maar aan de andere kant kon je ter plaatse waarschijnlijk gewoon de pannen bekijken om zelf te bepalen wat de kwaliteit van het product is. Dat het met "marketing"praatjes allemaal wat wordt opgeklopt, is iets wat je als consument natuurlijk kan verwachten. Ten hoogste zou je dan kunnen zeggen dat het een oneerlijke handelspraktijk is of iets dergelijks, maar oplichting gaat te ver.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jefdus schreef:
Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.
Onzin. Als de kwaliteit niet is wat voorgespiegeld was, en dat zit er dik in, is er sprake van oplichting.
Maar aan de andere kant kon je ter plaatse waarschijnlijk gewoon de pannen bekijken om zelf te bepalen wat de kwaliteit van het product is. Dat het met "marketing"praatjes allemaal wat wordt opgeklopt, is iets wat je als consument natuurlijk kan verwachten. Ten hoogste zou je dan kunnen zeggen dat het een oneerlijke handelspraktijk is of iets dergelijks, maar oplichting gaat te ver.
Of de pannen goed bekeken konden worden is gezien de bekende werkwijze van deze jongens maar zeer de vraag, maar zelfs als dat wél zo zou zijn, is er (los van alle andere juridische labels die je er ook nog op kunt plakken) gewoon sprake van oplichting. Los van de druk en de babbels wordt er in ieder geval een voorstelling van zaken gegeven die niet juist is. Lees dit artikel op Wikipedia maar eens door, meer speciaal onder "kat in de zak" en "verkooptrucs".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichtin ... _in_de_zak

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door renewouters »

Tientallen jaren consumentenprogramma's op TV hebben dus werkelijk geen enkel effect gehad. Mensen doen nog steeds dezelfde domme dingen als 40 jaar geleden. Of kunnen we concluderen dat mensen dom worden als ze oud worden (ik denk het niet, ik vermoed dat de ouders van TS 40 jaar geleden hetzelfde hadden gedaan).

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:Tientallen jaren consumentenprogramma's op TV hebben dus werkelijk geen enkel effect gehad. Mensen doen nog steeds dezelfde domme dingen als 40 jaar geleden. Of kunnen we concluderen dat mensen dom worden als ze oud worden (ik denk het niet, ik vermoed dat de ouders van TS 40 jaar geleden hetzelfde hadden gedaan).
Eens ;)

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Voor dat soort verkooppraktijken heb ik altijd een ouderwetse koekenpan klaar staan :lol:

Speedy123
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.
Onzin. Als de kwaliteit niet is wat voorgespiegeld was, en dat zit er dik in, is er sprake van oplichting.
Dan zal er eerst aangetoond moeten worden dat deze pannen niet voldoen aan de kwaliteit die ervan verwacht mag worden. Aangezien een pan nou niet bepaald een high-tech product is, zouden deze pannen zomaar kwalitatief prima in orde kunnen zijn, anders dat ze een beetje stevig aan de prijs zijn.

Dat de 30 jarige garantie termijn wellicht niet waar gemaakt kan worden, doet daar niets aan af. Eerst zal er garantie geclaimd moeten worden en pas als die niet geleverd wordt, zou je kunnen spreken over een claim die niet waargemaakt wordt. Zolang daar geen sprake van is, kan je de verkoper echt niet van oplichting betichten.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting Pannenset door Swiss healthy cooking?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:Oplichting is het trouwens niet, ze hebben tenslotte de pannen geleverd voor de prijs die met uw ouders overeengekomen was. Pas als uw ouders een garantie claim willen doen en het bedrijf dan niet thuis zou geven, pas dan kunt u stellen dat ze hun verplichtingen niet nakomen. Vooralsnog leveren ze gewoon dure pannen.
Onzin. Als de kwaliteit niet is wat voorgespiegeld was, en dat zit er dik in, is er sprake van oplichting.
Dan zal er eerst aangetoond moeten worden dat deze pannen niet voldoen aan de kwaliteit die ervan verwacht mag worden.
Gezien het bekende verkooppraatje en de genoemde prijs van 2500 euro is de te verwachten kwaliteit altijd hoger dan de pannen zullen waarmaken.

Gesloten