Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
jkruis
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2014 13:17

Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door jkruis »

Bij Elektroworld Rinze Hofman in Heerenveen een nivona koffiezetapparaat gekocht in mei 2020.(825,-)
Is binnen twee jaar een maal voor reparatie aangeboden.

Na dik twee jaar opnieuw problemen.
Rinze hofman heeft het apparaat geprobeerd te herstellen echter zonder resultaat.
Nu is het apparaat bij de dealer (lensen) in zuid-holland.
Zij konstateren dat er oa een zetgroep in zit van bouwjaar 2013(welke niet in het apparaat thuishoort!)

Rinze hofman wil van niets weten en ook niets vergoeden.
Ik heb zoals het er naar uitziet een ondeugdelijk apparaat gekocht bij Elektroworld!
Dan zou je toch enige coulance mogen verwachten!

Vertrouwen in Rinze Hofman is er niet meer.
Misschien dat Elektroworld nog iets voor mij kan betekenen.
U begrijpt… ik koop niet meer bij de firma Rinze Hofman!

Waar kan ik mijn recht halen?
Elektroworld wil van niets weten terwijl ik zwart op wit heb dat er een niet correct oud onderdeel in een nieuwe (mei 2020) zit.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als u aannemelijk kunt maken dat uw apparaat ondeskundig is gerepareerd onder meer door gebruik te maken van niet correcte onderdelen kunt u een gang naar de rechter overwegen. Ik zou eerst nog wel alles goed op papier zetten en het bedrijf schriftelijk een laatste kans geven.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Elektroworld is lid van Thuiswinkel waarborg. Hierdoor heeft u de mogelijkheid om hun hulp te vragen voor ondersteuning van uw probleem, zie www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ stap 2. Hierna kunt u naar de geschillencommissie voor een bindend uitspraak (stap 3).

Mogelijk kan uw rechtsbijstandverzekering u ook hierbij helpen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is hier gewoon sprake van nonconformiteit. De reparatie (die naar ik aanneem onder garantie was) is niet naar behoren uitgevoerd.

Lees ook dit topic even, wellicht interessant voor jou.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door rwolters »

Even voor de zekerheid: is er destijds bij de eerste reparatie gesproken over gebruik van oude of gebruikte onderdelen (iets waar technisch gezien niets mis mee is)? Er zijn tegenwoordig wel meer bedrijven die voor reparaties niet direct nieuwe onderdelen pakken. En zeker bij koffiemachine kan het technisch vaak gewoon. In mijn Rancilio van 2015 zitten weliswaar sommige onderdelen die anders zijn dan in de nieuwe modellen, maar je kunt ze gewoon gebruiken in nieuwe modellen (en andersom ook).
Laatst gewijzigd door rwolters op 27 jan 2023 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
27 jan 2023 17:08
Even voor de zekerheid: is er destijds bij de eerste reparatie gesproken over gebruik van gebruikte onderdelen (iets waar technisch gezien niets mis mee is)?
Technisch is daar wellicht niets mis mee, maar juridisch wel.

Alleen als TS daarmee akkoord zou zijn gegaan, zou dit kunnen. Maar dat is duidelijk niet het geval: er wordt een onderdeel van een verkeerd en veel ouder model gebruikt. En daar is zowel technisch als juridisch een heleboel mis mee.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 17:10
rwolters schreef:
27 jan 2023 17:08
Even voor de zekerheid: is er destijds bij de eerste reparatie gesproken over gebruik van gebruikte onderdelen (iets waar technisch gezien niets mis mee is)?
Technisch is daar wellicht niets mis mee, maar juridisch wel.

Alleen als TS daarmee akkoord zou zijn gegaan, zou dit kunnen. Maar dat is duidelijk niet het geval: er wordt een onderdeel van een verkeerd en veel ouder model gebruikt. En daar is zowel technisch als juridisch een heleboel mis mee.
Het probleem is m.i. meer dat een reparateur niet wil repareren omdat er een alternatief onderdeel in zit. Daar kan je nog wel de meeste vraagtekens bij zetten. Bij dit soort apparaten is zo weinig ontwikkeling dat de onderdelen kwalitatief niet beter of slechter zijn geworden. Maar er zijn helaas bedrijven die weigeren te repareren als er een ander nummer op het etiketje staat.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
27 jan 2023 17:11
Het probleem is m.i. meer dat een reparateur niet wil repareren omdat er een alternatief onderdeel in zit. Daar kan je nog wel de meeste vraagtekens bij zetten. Bij dit soort apparaten is zo weinig ontwikkeling dat de onderdelen kwalitatief niet beter of slechter zijn geworden. Maar er zijn helaas bedrijven die weigeren te repareren als er een ander nummer op het etiketje staat.
Ik begrijp niet hoe jij tot dit standpunt komt, terwijl expliciet duidelijk is dat er een te oud en niet bij het apparaat horend onderdeel is gebruikt.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Rwolters wil daarmee zeggen dat dat niet per se hoeft te zijn, omdat het ook puur een ander stickertje kan zijn maar het onderdeel hetzelfde.

Zo koop ik sommige onderdelen die ik origineel wil hebben niet bij de Mazda dealer, maar via een andere verkoper. Het verschil is dat bij de ene een doosje van het merk eromheen zit, bij de andere zit een Mazda doosje omheen. De prijs van die van de dealer is vaak 2 of 3 keer zoveel.

Dit kan dus precies zo zijn met onderdelen van dit koffieapparaat. Dat het gewoon de juiste onderdelen zijn, maar met het verkeerde stickertje. Het lijkt me evident dat de reparateur die aangeeft dat er verkeerde spullen in zitten ook aangeeft waarom dat een probleem is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees je de OP wel? De dealer zelf geeft aan dat er verkeerde onderdelen zijn gebruikt. Waarom zou je dat ter discussie stellen? Het verhaal wat jij ervan maakt heeft niets met deze casus te maken.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De Mazda dealer zou dat ook zeggen over die onderdelen in mijn auto. Terwijl het toch echt identieke onderdelen zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nijogeth schreef:
28 jan 2023 00:09
De Mazda dealer zou dat ook zeggen over die onderdelen in mijn auto. Terwijl het toch echt identieke onderdelen zijn.
Laat jij door je officiële dealer binnen de garantieperiode
niet-orginele onderdelen plaatsen dan?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

En als er al niet-OEM-onderdelen worden gebruikt, dan moet dan afgestemd worden met de klant. Zonder toestemming een onjuist en veel (7 jaar!) ouder onderdeel gebruiken, kan natuurlijk niet. En het levert uiteraard ook problemen op, zoals dit topic bewijst.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door witte angora »

jkruis schreef:
27 jan 2023 13:41
Bij Elektroworld Rinze Hofman in Heerenveen
Ik vermoed dat dit een zelfstandige is die opereert onder de vlag van Elektroworld. Dat is hier in het dorp ook het geval. In hoeverre de koepelorganisatie een rol kan spelen weet ik niet.

Als Hofman lid is van een geschillencommissie kun je de vraag altijd daar voorleggen. Waarom heeft Hofman eigenlijk voor dat betreffende onderdeel gekozen, in plaats van voor een origineel onderdeel? Misschien dat het stellen van die vraag een opening kan bieden om uit de impasse te komen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
28 jan 2023 11:11
De garantietermijn van twee jaar is voorbij en reparaties binnen de garantietermijn verlengen de garantietermijn niet.
Dat is niet waar, en zelfs als het wel waar zou zijn dan heb je in ieder geval garantie op de reparatie.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag is of de zetgroep het probleem is. Dat kan ik uit de post van TS niet halen. Alleen dat er geconstateerd is dat er een andere zetgroep in zit.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oude onderdelen in nieuwe machine .Nivona. Elektroworld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
28 jan 2023 16:13
De vraag is of de zetgroep het probleem is. Dat kan ik uit de post van TS niet halen. Alleen dat er geconstateerd is dat er een andere zetgroep in zit.
Het zal aan mij liggen, maar ik zie in de totale tekst geen redelijke ándere uitleg dan dat die zetgroep het probleem is.

Plaats reactie