Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
poppea
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:19

Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door poppea »

Goedemorgen,

Na 3,5 jaar heeft mijn Pelgrim koelkast het begeven. Het werd een vrieskast ipv een koelkast. Maar ik heb 4 Pelgrim apparaten gekocht en dus heb ik mij destijds aangemeld voor de aanvullende garantie van 8 jaar.
Ik heb bij Pelgrim een garantieticket aangemaakt met het verhaal dat mijn koelkast kapot is. Via de mail krijg ik de vraag om gegevens over de koelkast en een foto van de binnenkant van de koelkast te maken.
Als reactie hierop krijg ik een mail van Pelgrim dat de koelkast niet meer te repareren is en dat ik een nieuwe koelkast nodig heb. Pelgrim komt met een voorstel dat ik voor €283 een nieuwe koelkast bij hen kan kopen.
Ik mail hen vervolgens terug hoe ze erbij komen dat de koelkast niet gerepareerd kan worden en waarom ik €283 moet betalen terwijl ik 8 jaar garantie heb. Hierop geven ze aan dat ze kunnen zien dat de koelkast lek is en dat de 8 jaar garantie alleen op reparatie geldt en niet op vervanging. Vervanging geldt alleen op de 2 jaar fabrieksgarantie. Ergens in de voorwaarden staat dit ook vermeld.

Ik voel me hierdoor behoorlijk misleid. Kan Pelgrim dit zomaar doen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

poppea schreef:
23 jan 2023 11:22
Ik voel me hierdoor behoorlijk misleid. Kan Pelgrim dit zomaar doen?
Waarom voel je je misleid, als Pelgrim precies doet wat jullie met elkaar afgesproken hebben?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zal een afschrijving gehanteerd worden waardoor u nu tegen een gereduceerde prijs een nieuwe koelkast kan kopen. 8 jaar garantie is natuurlijk niet zonder voorwaarden. Het is natuurlijk niet zo dat als de koelkast na 7 jaar en 11 maanden kapot gaat u kosteloos een nieuwe krijgt. Vandaar dat het lezen van de voorwaarden zo belangrijk is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lees die voorwaarden nog eens goed door. Zo'n verlengde garantie dekt vaak alleen de kosten van de onderdelen, niet de voorrijkosten en arbeidsloon. Inclusief btw gaat het dan al gauw naar de 150 euro. In uw geval heeft u dan voor iets meer dan 100 euro heeft u dan een nieuwe koel-vriescombinatie.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Seinhuis »

We praten hier over fabrieksgarantie na de wettelijke garantie. Na de wettelijke garantie mag de fabrikant zijn eigen regels bepalen.

In de algemene voorwaarden staat wat de garantie inhoud.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl als u niet eens bent met de beslissing van de fabrikant.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

poppea schreef:
23 jan 2023 11:22
Hierop geven ze aan dat ze kunnen zien dat de koelkast lek is en dat de 8 jaar garantie alleen op reparatie geldt en niet op vervanging.
Ik weet natuurlijk niet welke versie van de voorwaarden op jouw casus van toepassing zijn, maar via deze pagina ben ik uitgekomen op deze voorwaarden (PDF) en daarin staat:
2. Wat wordt er gedekt onder de Garantie Plus Regeling?
d) Indien een apparaat een defect vertoont gedurende de periode waarop de Garantie Plus Regeling van toepassing is: eventuele reparatie van het apparaat indien dit redelijkerwijs mogelijk is, behoudens de gevallen en omstandigheden die in deze voorwaarden zijn uitgesloten;
e) In gevallen waarin het apparaat defect is en reparatie niet meer mogelijk blijkt volgens de bevindingen van ATAG Benelux kan ATAG Benelux de consument (onverplicht) een voorstel doen voor een vervangend apparaat;
f) In geval van vervanging van een defect apparaat door een nieuw apparaat blijft de oorspronkelijke datum van levering gelden voor de bepaling van de resterende termijn onder deze Garantie Plus Regeling;
g) In gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, of waarin de uitkomst naar redelijke maatstaven voor de consument onredelijk is, kan ATAG Benelux (onverplicht) de consument een voorstel op basis van coulance bieden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is er dan lek, dat niet te repareren is? Koelen doet het apparaat als de beste, blijft de thermostaat niet gewoon hangen?

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies wat 16again zegt. Als er een lek is zal het koelgas toch snel verdwijnen en zal de koelkast toch helemaal niet meer koelen.
Vind het trouwens knap dat ze het mankement vanaf een foto kunnen zien.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Dirkie »

16again schreef:
24 jan 2023 13:05
Wat is er dan lek, dat niet te repareren is? Koelen doet het apparaat als de beste, blijft de thermostaat niet gewoon hangen?
Dit heb ik ook een keer gehad. Dit kun je op een foto goed zien omdat de achterkant bol staat. Reparatie is in dat geval duurder dan een nieuwe en dus wordt gezegd dat het niet meer te repareren is. Dit gebeurde bij mij 10 dagen voordat de verlengde garantie van 5 jaar verliep. Ik heb toen een nieuwe gehad gelukkig.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
25 jan 2023 08:31
Dit gebeurde bij mij 10 dagen voordat de verlengde garantie van 5 jaar verliep. Ik heb toen een nieuwe gehad gelukkig.
De geplande veroudering stond iets te strak afgesteld :wink:

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou mij op het standpunt stellen dat geld op zichzelf geen reden is om niet repareren, tenzij ze willen vervangen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Alex E »

Zie het van de zonnige kant, een nieuwe koelkast voor 283 euro, die waarschijnlijk energie zuiniger is dan de huidige kapotte koelkast zodat je elke maand bespaart op je energiekosten.

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door rwolters »

Alex E schreef:
30 jan 2023 22:39
Zie het van de zonnige kant, een nieuwe koelkast voor 283 euro, die waarschijnlijk energie zuiniger is dan de huidige kapotte koelkast zodat je elke maand bespaart op je energiekosten.
De koelkast was 3,5 jaar oud. Zoveel vooruitgang qua energieverbruik is er niet geboekt in zo'n korte tijd.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik vraag me eigen af of je je niet beter zou kunnen beroepen op non-conformiteit. Een koelkast zou zeker langer mee moeten gaan als 3.5 jaar. De 8 jaar garantie die ze geven zou die verwachting alleen maar bevestigen. In het geval van non conformiteit heb je recht op kosteloos herstel of vervanging

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pelgrim koelkast defect in verlengde garantietermijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het nadeel van die route is dat je als koper moet bewijzen dat het gebrek al bij aanvang aanwezig was. Daarbij kunnen de gegeven argumenten zeker helpen, maar het is niet genoeg.

Maar ik heb overigens niet het idee dat TS uberhaupt nog terugkomt...

Plaats reactie