LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restaurants en hygiene

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door mihoen »

iemand die op professionele basis publiekelijk met eten werkt moet ten allen tijde gecontroleerd kunnen worden en het moet op orde zijn. een zogeheten risicogroep moet ook de mogelijkheid hebben veilig en verantwoord van de horeca gebruik te maken. als een ondernemer zijn zaakjes niet op orde heeft, dan zijn maatregelen terecht. het moet in een keuken hygienisch en veilig zijn.

en dat meneer geus viezigheid publiek maakt, tja, dat is sbs6 natuurlijk.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

mihoen schreef:iemand die op professionele basis publiekelijk met eten werkt moet ten allen tijde gecontroleerd kunnen worden en het moet op orde zijn. een zogeheten risicogroep moet ook de mogelijkheid hebben veilig en verantwoord van de horeca gebruik te maken. als een ondernemer zijn zaakjes niet op orde heeft, dan zijn maatregelen terecht. het moet in een keuken hygienisch en veilig zijn.

en dat meneer geus viezigheid publiek maakt, tja, dat is sbs6 natuurlijk.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door mihoen »

luky schreef:Hoe weet ik nu buiten het smaakpolitie keurmerk dat ik veilig in een willekeurig restaurant kan eten in Nederland?
laten we wel wezen, meneer geus komt willekeurig. hij is in sneek geweest en er is echt meer horeca dan hij heeft laten zien. zit er er een bedrijf wat niet op de route is die hij loopt, dan zie je dat dus niet terug.

misschien wel aardig op eens te kijken op de site van de vwa, de nederlandse voedsel en waren autoriteit, daar is ook wel wat te vinden. en je kunt in ieder geval contact met hen opnemen

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

De Voedsel en Warenautoriteit heeft vorig jaar 23 horecagelegenheden en toeleveranciers gesloten. Bij inspectie bleek dat de ondernemers de regels niet goed naleefden. Consumenten kunnen zo onder meer voedselvergiftiging oplopen.

De VWA trof vieze keukens aan, soms ook met ongedierte, zoals muizen en maden. Sinds vorig jaar heeft de autoriteit de bevoegdheid om bedrijven te sluiten. Eerder liep dat via justitie, waardoor er vaak veel tijd overheen ging.

Onder het motto 'verbeteren of sluiten' werden 35.000 inspecties uitgevoerd in de horeca en bij onder meer slagers. Er werden duizend boetes uitgedeeld.
Bron: http://nos.nl/artikel/186015-vwa-sluit- ... ijven.html

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

En nu maar hopen dat de tweede kamer deze gegevens wereldkundig wil maken.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

luky schreef:En nu maar hopen dat de tweede kamer deze gegevens wereldkundig wil maken.
welke gegevens ?

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Welke restaurants of ondernemingen moesten sluiten, en we welke een waarschuwing hebben gekregen.
Maar dat zal in Nederland waarschijnlijk niet gebeuren, in verband met bescherming van de privecy.
Alleen programma's als Tros Radar en Opgelicht mogen dat, dan worden ten minste de klanten gewaarschuwd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

Welke restaurants of ondernemingen moesten sluiten
Wat wil je hiermee behalve ramptoerist spelen ? De restaurants zijn inmiddels gesloten, dus je hebt daar niets meer te zoeken.

Diegene die een waarschuwing hebben gekregen, staan onder streng toezicht van het VWA en worden ook met sluiting bedreigd.. Nergens voor nodig dan ook nog eens deze bedrijven aan de schandpaal te nagelen en daarmee hun doodsvonnis te voltrekken ( kan je ze beter meteen sluiten ).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door crazyme »

angel1978 schreef:
Welke restaurants of ondernemingen moesten sluiten
Wat wil je hiermee behalve ramptoerist spelen ? De restaurants zijn inmiddels gesloten, dus je hebt daar niets meer te zoeken.

Diegene die een waarschuwing hebben gekregen, staan onder streng toezicht van het VWA en worden ook met sluiting bedreigd.. Nergens voor nodig dan ook nog eens deze bedrijven aan de schandpaal te nagelen en daarmee hun doodsvonnis te voltrekken ( kan je ze beter meteen sluiten ).
Ze hebben - de nederlandse overheid kennende - tientallen kansen/waarschuwingen gehad.

Ik zou het graag willen weten zodat ik deze tenten kan mijden. Ze zullen vast weer open gaan nadat eindelijk aan de eisen is voldaan. Ik geloof alleen niet dat iemand die zo slecht voor zijn klanten zorgt dan in de toekomst zal volhouden.

Eenmaal een smeerkees, altijd een smeerkees.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

crazyme schreef:
angel1978 schreef:
Welke restaurants of ondernemingen moesten sluiten
Wat wil je hiermee behalve ramptoerist spelen ? De restaurants zijn inmiddels gesloten, dus je hebt daar niets meer te zoeken.

Diegene die een waarschuwing hebben gekregen, staan onder streng toezicht van het VWA en worden ook met sluiting bedreigd.. Nergens voor nodig dan ook nog eens deze bedrijven aan de schandpaal te nagelen en daarmee hun doodsvonnis te voltrekken ( kan je ze beter meteen sluiten ).
Ze hebben - de nederlandse overheid kennende - tientallen kansen/waarschuwingen gehad.

Ik zou het graag willen weten zodat ik deze tenten kan mijden. Ze zullen vast weer open gaan nadat eindelijk aan de eisen is voldaan. Ik geloof alleen niet dat iemand die zo slecht voor zijn klanten zorgt dan in de toekomst zal volhouden.

Eenmaal een smeerkees, altijd een smeerkees.

Ik sluit me aan bij deze spreker.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ze hebben - de nederlandse overheid kennende - tientallen kansen/waarschuwingen gehad.
aanname
Ze zullen vast weer open gaan nadat eindelijk aan de eisen is voldaan.
aanname
Ik geloof alleen niet dat iemand die zo slecht voor zijn klanten zorgt dan in de toekomst zal volhouden.
aanname


Je neemt nogal wat aan en op basis daarvan zou een tent dus maar failliet moeten gaan... begrijp dat je zelf zonder fouten bent en mocht je ze toch maken daar keihard op afgerekend mag worden ?

Gelukkig werkt het dus niet zo ... En klaarblijkelijk maar goed ook.. Nu ben ik helemaal blij dat het allemaal niet wordt gepubliceerd.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door mihoen »

en als je ziek wordt naar aanleiding van een bezoek aan een restaurant dan kun je nog altijd zelf een melding doen aan de vwa.

en er bestaat ook nog zoiets als persoonlijke smaak. stel je komt op een avond dat de serveerster ongesteld is en wat kortaf overkomt, terwijl ze dat niet eens zo bedoelt, dan vind jij het waarschijnlijk een slecht restaurant. vreselijke bediening blabla. en vrienden komen er en ze had net leuk nieuws gehad. zelfde persoon, 2 nemingen zelfde restaurant. wat is waar?

ik ga naar 1 chinees in de buurt en daar heb ik nu eenmaal mijn subjectieve meningen over. is deze goed? geen idee. voor mij wel. is de keuken schoon? geen idee, maar ik ben nooit ziek geworden. dus ik haal mijn bami daar gewoon, ook al hebben anderen misschien slechte ervaringen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door crazyme »

angel1978 schreef:Je neemt nogal wat aan en op basis daarvan zou een tent dus maar failliet moeten gaan... begrijp dat je zelf zonder fouten bent en mocht je ze toch maken daar keihard op afgerekend mag worden ?

Gelukkig werkt het dus niet zo ... En klaarblijkelijk maar goed ook.. Nu ben ik helemaal blij dat het allemaal niet wordt gepubliceerd.
Dan ben jij vast zo'n smeerkees die tientallen waarschuwingen in de wind slaat.
Wie niet horen wil moet maar voelen.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

Ik vind het uitstekend dat er van die steekproeven worden gedaan en dat we dan te weten komen wie zich aan de regels houdt en wie niet.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

En dat alles naar aanleiding van een sbs6 programma waarbij horrormuziek gemonteerd wordt onder een shot van een koelkast waarvan het vriesvakdeurtje niet goed sluit.

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Een horeca onderneming zou pas mogen functioneren als deze aan alle hygiëne regels is voldaan. In het bedrijfsleven waar het veiligheid gaat, moet een ieder op de hoogte zijn van veiligheidsregels, bij Cores bij voorbeeld kom je het terrein niet op voordat je bij een soort mini cursus voldoende scoort, ook wordt vaak een z.g.n VCA verreist.
Voor de horeca zou een hygiëne-vinget moet worden ingevoerd, met een centrale registratie, voor heel goede restaurants bestaat er toch ook al een z.g. sterren beloning, maar dat geld voor de echt betere restaurants.
De horeca branche zou zichzelf ermee beschermen, want het is gelijk reclame.
De taxi onderneming heeft enige tijd geleden een soort diploma ingevoerd, voor correcte behandeling en vriendlijkheid enz.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een horeca onderneming zou pas mogen functioneren als deze aan alle hygiëne regels is voldaan.
Dat is ook het geval.. Dit is echter een momentopname ( het moment van controle ). Daarna is het aan de VWA om regelmatig controles uit te voeren ( wat ook gebeurt ).
In het bedrijfsleven waar het veiligheid gaat, moet een ieder op de hoogte zijn van veiligheidsregels, bij Cores bij voorbeeld kom je het terrein niet op voordat je bij een soort mini cursus voldoende scoort, ook wordt vaak een z.g.n VCA verreist.
Precies zo in de horeca.. Niet iedereen mag zomaar een keuken hanteren.. Daarvoor moet wel degelijk een vignet worden behaald.. Precies datgene je hier voorstaat gebeurt dus al.
Voor de horeca zou een hygiëne-vinget moet worden ingevoerd
Die is er dus al, inclusief de naleving en controle ( VWA )

Wat sommigen echter wensen is een schandpaal. Dat is iets volledig anders en dient alleen ter leedvermaak van deze en gene.

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

En waar kan dat vignet in de horeca worden aanschouwt?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nog nooit gehoord van de SVH en de hygiëne code blijkbaar?

Misschien toch eens een horecabaas naar vragen..,,

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door seuren »

U runt een restaurant :lol:

Gesloten