LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
pmbMix
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mar 2015 16:13

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door pmbMix »

Ik wil ook even mijn two cents hierin kwijt over de levensduur van elektronica.

Vroeger al, in de beeldbuis televisies werden er zekeringen in gezet die na een X aantal branduren zouden springen. Dit zodat je voor reparatie terug naar de winkel moest, of een nieuwe tv gaat aanschaffen.

Ik ben werkzaam in de assemblage van elektronica, en dit zijn praktijken die nog steeds gebeuren. Natuurlijk doet niet elke fabrikant iets als dit, en ook niet in elk product, ik heb ook genoeg apparatuur van 20 jaar of ouder wat nog prima werkt, soms een onderdeel vervangen die er mee op houd maar over t algemeen kan je dan gewoon weer jaren vooruit. Maar mensen zeggen niet voor niks: Vroeger waren de apparaten van betere kwaliteit...
Maar er zijn dus zeker wel fabrikanten die expres zorgen dat je apparatuur eerder er mee ophoud, al dan niet moeilijker werkt, of meer moeite moet doen zoals TS beschrijft.

Ik moet daarbij ook zeggen dat ik ook van samsung een koelvries heb gehad, en die heeft precies t zelfde gedaan. No frost? Ja klopt, tot na de garantie periode en toen was t of elke 6 maanden geheel ontdooien, of indd met hamer en beitel t ijs uit de vriezer slaan. De ijs opbouw verstopt de toevoer van het vocht naar de compressor wat vervolgens hoort te verdampen, waardoor de gehele vriezer beetje bij beetje vol loopt. Dus TS is zeker niet de enige die dit euvel heeft bij samsung.
Ook 1x een wasmachine gehad, na 1 wasje retour gedaan naar coolblue omdat t ding trilde als een malle, niet stabiel bleef staan (en ja hij stond waterpas) en de sokken verdwenen gewoon tussen t rubber de machine in met t test wasje. Ook moest t een 8kg machine zijn, maar er was geen enkel programma wat volgens de handleiding de 8kg aankon.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
21 aug 2020 09:32
moederslink schreef:
20 aug 2020 22:08
Iets te boud gesteld? 🤔
Het stoort alleen, dat iets direct wordt afgestempeld als onzin, omdat anderen het niet herkennen. Dat zwart-wit denken ...
Kijk eens in de spiegel... zóu het wellicht ook aan je eigen zwart-wit-weergave kunnen liggen...?

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Radar »

angel1978 schreef:
20 aug 2020 19:00
Bij apparaten met een stekker mag je er tegenwoordig vanuit gaan, dat er altijd 1 onderdeel is, dat het 1 dag na afloop van de garantie begeeft, waardoor je met een disfunctioneel apparaat blijft zitten.
Dit is natuurlijk geen gebruikerservaring maar pure suggestie zonder onderbouwing en de forumredactie zou hier veel harder tegen op moeten treden.
Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.

Hartelijke groet, Radar^SK

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
21 aug 2020 11:51
Jablan schreef:
21 aug 2020 09:32
moederslink schreef:
20 aug 2020 22:08
Iets te boud gesteld? 🤔
Het stoort alleen, dat iets direct wordt afgestempeld als onzin, omdat anderen het niet herkennen. Dat zwart-wit denken ...
Kijk eens in de spiegel... zóu het wellicht ook aan je eigen zwart-wit-weergave kunnen liggen...?
Zelfreflectie is echt teveel gevraagd ;)

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien moet Jablan dan voortaan een beter merk kopen.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door angel1978 »

Radar schreef:
21 aug 2020 12:58
angel1978 schreef:
20 aug 2020 19:00
Bij apparaten met een stekker mag je er tegenwoordig vanuit gaan, dat er altijd 1 onderdeel is, dat het 1 dag na afloop van de garantie begeeft, waardoor je met een disfunctioneel apparaat blijft zitten.
Dit is natuurlijk geen gebruikerservaring maar pure suggestie zonder onderbouwing en de forumredactie zou hier veel harder tegen op moeten treden.
Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.

Hartelijke groet, Radar^SK
Tja, als je dit als 'stijlfiguur' gaat wegzetten dan ben je de rol van moderator gewoon niet waard.

pmbMix
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mar 2015 16:13

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door pmbMix »

angel1978 schreef:
21 aug 2020 13:04
Radar schreef:
21 aug 2020 12:58
angel1978 schreef:
20 aug 2020 19:00


Dit is natuurlijk geen gebruikerservaring maar pure suggestie zonder onderbouwing en de forumredactie zou hier veel harder tegen op moeten treden.
Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.

Hartelijke groet, Radar^SK
Tja, als je dit als 'stijlfiguur' gaat wegzetten dan ben je de rol van moderator gewoon niet waard.
Gelukkig ben jij niet degene die hoeft te oordelen wie wel of niet de rol van moderator waard is. :roll:

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Radar »

Kritiek op de wijze van modereren mag in het daarvoor bestemde topic: huisregels-en-mededelingen-f50/feedback ... s1780.html

Kritiek op elkaar (bij voorkeur goedgemutst, met wederzijdse instemming en met een knipoog) mag in de huiskamer: huisregels-en-mededelingen-f50/huiskame ... s8680.html

Laten we het hier weer even ontopic houden ;)

Groeten! Radar^SK

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Sira »

De Vara heeft ooit in het tv-programma "Economische Zaken" geplande veroudering behandeld.
Door dit programma werd aangetoond dat apparaten bewust slecht worden ontworpen om na een paar jaar kapot te gaan. Sommige printerfabrikanten hadden zelfs een chip ingebouwd om na een bepaalde tijd de printer te laten stoppen.
Geen enkele fabrikant is er bij gebaat dat een apparaat > 25 jaar meegaat.

Zo gek zijn dus sommige antwoorden/reacties niet.
Misschien is deze aflevering nog ergens op internet te bekijken. De link die ik had gevonden, werkt helaas niet meer.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, de Vara heeft ook uitzendingen gewijd aan exploderende limonadeflessen, waarvan later bleek dat er niets van waar was.

En als dat allemaal echt waar zou zijn, waar blijven dan de consumenten programma’s met acties? Zou dan toch een eitje voor hen zijn?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
21 aug 2020 16:04
Ach ja, de Vara heeft ook uitzendingen gewijd aan exploderende limonadeflessen, waarvan later bleek dat er niets van waar was.

En als dat allemaal echt waar zou zijn, waar blijven dan de consumenten programma’s met acties? Zou dan toch een eitje voor hen zijn?
Omdat er veel in de doofpot wordt gestopt.
Zembla (ook Vara) maakt ook goede journalistieke onderzoeksprogramma's, ook vaak over zaken die in de doofpot verdwijnen. Je hoeft niet links te zijn om programma's van de Vara te waarderen.

Hier dan eentje voor jou van de AVRO-Tros, een artikel uit 2014: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/f ... apparaten/

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

En weer gaat het over de vraag of mensen dat eigenlijk wel mogen vinden in plaats van vindt u dat, waarom? Die normatieve benadering is verstikkend.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sira schreef:
21 aug 2020 16:50
Lady1234 schreef:
21 aug 2020 16:04
Ach ja, de Vara heeft ook uitzendingen gewijd aan exploderende limonadeflessen, waarvan later bleek dat er niets van waar was.

En als dat allemaal echt waar zou zijn, waar blijven dan de consumenten programma’s met acties? Zou dan toch een eitje voor hen zijn?
Omdat er veel in de doofpot wordt gestopt.
Zembla (ook Vara) maakt ook goede journalistieke onderzoeksprogramma's, ook vaak over zaken die in de doofpot verdwijnen. Je hoeft niet links te zijn om programma's van de Vara te waarderen.

Hier dan eentje voor jou van de AVRO-Tros, een artikel uit 2014: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/f ... apparaten/
En door wie wordt dat dan in de doofpot gestopt? En wat heeft dat met links en eventueel rechts van doen?

In die link wordt geklaagd dat spullen niet of moeilijk te repareren zouden zijn en er wordt opgeroepen tot repaiR-cafés, nou daar zijn er volgens mij de nodige van.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
21 aug 2020 13:01
Misschien moet Jablan dan voortaan een beter merk kopen.
Het andere witgoed is van Gorenje. Kan ik rustig noemen, want in Nederland niet onder die naam leverbaar. :wink:

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wel bekend op het forum.😀

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door grun »

hebra98 schreef:
20 aug 2020 21:56
Het komt inderdaad vaker voor.
Zo is er in de electronica ook iets gaande met elektrolytische condensatoren die een vreemd korte levensduur hebben. Heel veel apparatuur kan defect raken als de elco's door "ouderdom" defect raken.
Dat ligt volgens mij eerder aan verkeerde zuinigheid van de fabrikant van het apparaat waar die elco's inzitten.

Elektronische componenten, zoals elco's, worden gemaakt voor verschillende spanningen, bijvoorbeeld voor 10V(olt) of 16V. In computers maar ook in andere electronica zijn spanningen van 5V en 12V heel normaal. Wat nu als een fabrikant een elco die gemaakt is voor 10V laat werken op 12V? Dat kan enige tijd goed gaan maar die elco sterft een voortijdige dood. De fabrikant had gewoon een exemplaar van 16V moeten installeren, dan was er niks aan de hand geweest. Maar die zijn een halve cent duurder, dus doet hij dat niet.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door hebra98 »

grun schreef:
22 aug 2020 06:31
hebra98 schreef:
20 aug 2020 21:56
Het komt inderdaad vaker voor.
Zo is er in de electronica ook iets gaande met elektrolytische condensatoren die een vreemd korte levensduur hebben. Heel veel apparatuur kan defect raken als de elco's door "ouderdom" defect raken.
Dat ligt volgens mij eerder aan verkeerde zuinigheid van de fabrikant van het apparaat waar die elco's inzitten.

Elektronische componenten, zoals elco's, worden gemaakt voor verschillende spanningen, bijvoorbeeld voor 10V(olt) of 16V. In computers maar ook in andere electronica zijn spanningen van 5V en 12V heel normaal. Wat nu als een fabrikant een elco die gemaakt is voor 10V laat werken op 12V? Dat kan enige tijd goed gaan maar die elco sterft een voortijdige dood. De fabrikant had gewoon een exemplaar van 16V moeten installeren, dan was er niks aan de hand geweest. Maar die zijn een halve cent duurder, dus doet hij dat niet.
>>
Uiteraard is een te hoge spanning erg slecht voor de levensduur van de Elco, maar ook temperatuur en kwaliteit spelen mee.
En hiermee bevestig je wel de stelling dat er onderdelen worden gebruikt met kwaliteiten die wel langer dan de garantieperiode mee gaan maar hierna redelijk snel kunnen falen. Natuurlijk is alles afhankelijk van gebruiksduur (uren) en omgeving (temp).
Een opgegeven MTBF is ook (meestal) gebaseerd op gebruiksuren. Hier is dan ook de slechte MTBF van de componenten wat de MTBF van het samenstel sterk beïnvloed.

De ketting is immers maar zo sterk als de zwakste schakel.

En ik heb al behoorlijk wat zwakke schakels moeten vervangen in diverse apparaten.
En dan gaan ze gewoon weer een hele tijd mee.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Erthanax »

hebra98 schreef:
22 aug 2020 08:06
(...) En ik heb al behoorlijk wat zwakke schakels moeten vervangen in diverse apparaten.
En dan gaan ze gewoon weer een hele tijd mee.
^^ Mooi staaltje framing. Ik heb in de loop der jaren ook apparaten gerepareerd, waarna ze weer prima functioneerden. Dat klinkt toch iets anders dan "zwakke schakels moeten vervangen."

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door hebra98 »

Erthanax schreef:
22 aug 2020 09:06
hebra98 schreef:
22 aug 2020 08:06
(...) En ik heb al behoorlijk wat zwakke schakels moeten vervangen in diverse apparaten.
En dan gaan ze gewoon weer een hele tijd mee.
^^ Mooi staaltje framing. Ik heb in de loop der jaren ook apparaten gerepareerd, waarna ze weer prima functioneerden. Dat klinkt toch iets anders dan "zwakke schakels moeten vervangen."
>>
Als het elke keer een zelfde type onderdeel is, kun je dat zeker een zwakke "ingebouwde" schakel noemen.
Ik heb inmiddels 20 á 30 beeldschermen / tv's / monitoren hersteld door alleen de elco's te vervangen.
Dat noem ik dan een zwakke schakel. Elk ander onderdeel is dan gewoon pech dat het stuk gaat.
En deze zouden door vele bedrijven niet eens meer hersteld worden, of voor veel geld zou de voeding gewoon vervangen worden.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar schaf ik dan apparaten aan waar de fabrikanten, per ongeluk of expres, goede onderdelen in gemonteerd hebben.

Want hier gaat pas iets kapot als ik zelf heb zitten klunzen.

Of als ik toch echt iets nieuws wil hebben.

Gesloten