LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SMEG Wasmachine pomp verstopt

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

Onlangs ging mijn Smeg wasmachine kapot, eerst error F18 de afvoerpomp is verstopt. Helaas was het afvoer filter met geen mogelijkheid los te krijgen. Dus een monteur gebeld. Deze kwam ook tot de conclusie dat het filter niet open ging en een nieuwe pomp moest worden geplaatst. Deze zou naar zijn zeggen ongeveer 80 euro kosten. Dus de oude eruit, en nieuwe erin. Het bleek dat een hele sok in de pompt vast zat. Bij het afrekenen bleek ook tot verbasing van de monteur de pomp geen 80 maar 160 euro te kosten.

Ik heb contact opgenomen met Smeg Nederland, de persoon die ik sprak zij ook dat het heel vreemd was dat er een sok in het filter terecht was gekomen. Ik moest maar eens een e-mail sturen naar de service afdeling, de reactie was de volgende:
Wasmachinefabrikanten vermelden altijd dat kleine wasstukken in een wasnet gewassen dienen te worden. Ook Smeg vermeldt dit op blz.6 van zijn gebruiksaanwijzing. Deze raadgeving heeft te maken met het feit dat kleine wasstukken door de zwaardere altijd naar buiten worden gedreven. Tussen de trommel en de kuip is er een kleine ruimte waarin kleine stukken in kunnen verdwijnen en uiteindelijk in de pomp terecht komen.

De volgende vragen;
- de was machine viel nog onder garantie, er werd aangegeven dat alles in het filter/pomp niet onder grantie valt. Maar een sok hoort toch niet in het fitler te kunnen komen???
-160 euro voor een pomp is dat niet veel te veel, zeker in vergelijk tot andere merken is dit wel een extreem duur stukje plastic.
-De fabrikant zegt dat een sok in een wasnetje moet, ik heb een indesit gehad die 15 jaar mijn sokken wast zonder wasnetje en zonder verstoppping heeft gewassen.

Na nog geen twee jaar een reparatie van 225 euro voor een pompje, mocht dat pompje ooit weer vast zitten dan koop ik wel een nieuwe wasmachine, maar nooit meer een Smeg, eerst maar eens kijken welk merk onderdelen tegen een normaal tarief kan leveren.

Nog even ter aanvulling op hetgeen Smeg aangeeft op bldz. 6 over wasnetjes

Wasgoed en machine ontzien
- zakken leegmaken
- let op metalen voorwerpen zoals paperclips etc.
- Tere weefsels in een wasnet wassen (Panties, vitrage BH's met beugel)
- Ritssluitingen sluiten en overtrekken dichtknopen
- Zand uit zakken en broekomslagen borstelen
- Rolletjes van de vitrage verwijderen of vastbinden of in een netje

Een katoene sok maat 44 (zonder beugel:) )zou ik niet willen clasifiseren als tere weefsels.
Dan kun je alles wel in een zakje gaan doen en waar wordt dan de grens getrokken tot iets wat in een zakje gaat en wat niet.
Misschien zijn er mensen die vertand hebben van was machines die mij dit eens haarfijn kunnen uitleggen....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Even on-topic.

Op http://www.klusidee.nl/Forum/ heb ik eens gezocht op "sok + pomp" en kom daar in de afdeling wit- bruingoed 32 !!! hits tegen bij de volgende merken :

Bosch
Bauknecht
Zanussi
Marijnen
Siemens
Indesit
Zanker
Whirlpool
AEG

Van sokken in de afvoer tot en met in de pomp.
Gek genoeg (?) geen enkele melding van Miele.

Dus ja, het komt vaker voor.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

bprosman schreef:Even on-topic.

Op http://www.klusidee.nl/Forum/ heb ik eens gezocht op "sok + pomp" en kom daar in de afdeling wit- bruingoed 32 !!! hits tegen bij de volgende merken :

Bosch
Bauknecht
Zanussi
Marijnen
Siemens
Indesit
Zanker
Whirlpool
AEG

Van sokken in de afvoer tot en met in de pomp.
Gek genoeg (?) geen enkele melding van Miele.

Bedankt voor de verwijzing, ik ben niet het enige slachtoffer met sok obstipatie.
Blijft toch een vreemde zaak dat sokken het zover schoppen tot in de pomp.
Over de pomp gesproken waar ik 160 euro voor moest betalen, deze staat voor voor 93 euro op het web, dan krijg je tenminste ook de pomp er zelf bij. Er is mij slechts een pomphuis/filter (stukje plastic) voor 160 euro geleverd.
Ik denk dat ik voortaan toch maar weer alles zelf repareer scheelt zeker 50% in de kosten.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door WillemLW »

U heeft alleen recht op garantie als u het apparaat op normale wijze gebruikt, en volgens de instructies uit de handleiding. Dat heeft u niet gedaan (vgl. pagina 6 in de handleiding). U heeft dan in beginsel geen aanspraak op garantie. U kunt dat weerleggen doordat u, ondanks de instructies, toch op een relatief normale wijze gebruik heeft gemaakt en dat het gevolg onverwacht is: echter zoals door een andere gebruiker is gepost: verstoppingen blijken niet alleen bij de SMEG voor te komen.

Die 160 euro: of u die moet betalen hangt natuurlijk af van wat u van te voren had afgesproken. Was dat 80 euro dan mag de reparateur niet zo maar (zonder melding en goedkeurig vooraf) 160 euro rekenen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik denk dat ik voortaan toch maar weer alles zelf repareer scheelt zeker 50% in de kosten.
Dat is iets wat zeker is, als je er handig genoeg voor bent zeker doen. Probleem is dat hier in drukke gezinnen vaak geen tijd voor is. Dit weekend was mijn machine ook defekt (compleet dood), met een post op de juiste website en lief vragen heb je binnen de kortste keren de servicedocumentatie (met schema, testprocedures en hoe de machine open moet) in je mailbox inclusief tips van witgoed monteurs.
Mijn machine draait inmiddels weer (2 schakelaars waren losgeraakt op de print na 10...11 jaar gebruik).
Onderdelen zijn online of bij een Handyman goed te verkrijgen.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

WillemLW schreef:U heeft alleen recht op garantie als u het apparaat op normale wijze gebruikt, en volgens de instructies uit de handleiding. Dat heeft u niet gedaan (vgl. pagina 6 in de handleiding). U heeft dan in beginsel geen aanspraak op garantie. U kunt dat weerleggen doordat u, ondanks de instructies, toch op een relatief normale wijze gebruik heeft gemaakt en dat het gevolg onverwacht is: echter zoals door een andere gebruiker is gepost: verstoppingen blijken niet alleen bij de SMEG voor te komen.

Die 160 euro: of u die moet betalen hangt natuurlijk af van wat u van te voren had afgesproken. Was dat 80 euro dan mag de reparateur niet zo maar (zonder melding en goedkeurig vooraf) 160 euro rekenen.
Ik denk dat dat nog valt te bezien voor wat betreft het gebruik, het onderstaande heb ik aan Smeg laten weten in reactie tot de verwijzing naar pagina 6;
Wasgoed en machine ontzien
- zakken leegmaken
- let op metalen voorwerpen zoals paperclips etc.
- Tere weefsels in een wasnet wassen (Panties, vitrage BH's met beugel)
- Ritssluitingen sluiten en overtrekken dichtknopen
- Zand uit zakken en broekomslagen borstelen
- Rolletjes van de vitrage verwijderen of vastbinden of in een netje

Ik lees hier niets over kleine was stukken, een verwijzing naar een wasnet heeft slechts betrekking op tere weefsels met de daarbij gesommeerde voorbeelden.

Je kunt nu dus de discussie beginnen of je katoenen sokken kunt classificeren als tere weefsels. Gezien de aard van de katoenen sok maat 44 is er geen sprake van teer weefsel.

Voorts blijkt er niets in de handleiding te staan over het gebruik van de wasmachine met betrekking tot de afmetingen van de te wassen stukken. U kunt derhalve mij niet het verwijt maken dat ik de was machine niet op de juiste manier heb gebruikt gezien de voorschriften op pagina 6 zijn gehandhaafd.

Mocht het zo zijn dat men in een Smeg wasmachine geen kleine objecten kan wassen zonder hulpmiddelen dan had dit expliciet in de handleiding moeten worden aangegeven, er had dan ook een richtlijn in moeten staan over afmetingen van te wassen objecten en welke veilig kunnen worden egwassen zonder hulpmiddelen als wasnetjes.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

bprosman schreef:
Ik denk dat ik voortaan toch maar weer alles zelf repareer scheelt zeker 50% in de kosten.
Dat is iets wat zeker is, als je er handig genoeg voor bent zeker doen. Probleem is dat hier in drukke gezinnen vaak geen tijd voor is. Dit weekend was mijn machine ook defekt (compleet dood), met een post op de juiste website en lief vragen heb je binnen de kortste keren de servicedocumentatie (met schema, testprocedures en hoe de machine open moet) in je mailbox inclusief tips van witgoed monteurs.
Mijn machine draait inmiddels weer (2 schakelaars waren losgeraakt op de print na 10...11 jaar gebruik).
Onderdelen zijn online of bij een Handyman goed te verkrijgen.
Er zijn dus monteurs die dit ook lezen...... jammer dat er nog geen geweest is die mij kan uitleggen hoe een sok in het filter kan komen; de trommel is een dicht systeem, de enige weg is langs de rubbers aan de voorkant...
Ik ben blijkbaar niet alleen met mijn sokken issue want het komt vaker voor, kun je dan eigenlijk wel sokken wassen zonder netje? zo nee waarom staat dit niet in de handleiding, er zouden specificaties in moeten staan met minimale afmetingen van objecten die veilig zonder hulpmiddelen kunnen worden gewassen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn zoon en ik hebben maat 46, misschien dat die te groot zijn :wink:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door plumber »

ozbob schreef:
Er zijn dus monteurs die dit ook lezen...... jammer dat er nog geen geweest is die mij kan uitleggen hoe een sok in het filter kan komen; de trommel is een dicht systeem, de enige weg is langs de rubbers aan de voorkant...
Ik ben blijkbaar niet alleen met mijn sokken issue want het komt vaker voor, kun je dan eigenlijk wel sokken wassen zonder netje? zo nee waarom staat dit niet in de handleiding, er zouden specificaties in moeten staan met minimale afmetingen van objecten die veilig zonder hulpmiddelen kunnen worden gewassen.
Komt door het centrifugeren.Bij de opstart draait de trommel alle kanten heen
voordat hij zijn ballans gevonden heeft.Hierdoor ontstaat er ruimte tussen de
rubbers waar klein wasgoed in kan verdwijnen.(sokken-washandjes etc)
klein wasgoed dus het beste in een netje.Wat ik vreemd vind is dat de pomp
vernieuwd moest worden.Als hij nml.vastloopt dan valt hij in storing en
is de stroom eraf.Gezien de aard van de storing moet hij dus verbrand zijn geweest en dat is te ruiken.Heeft de monteur de pomp nog wel geprobeerd
na demontage.Denk het niet hij zal hem wel meegenomen hebben.Is een lekkere bijverdienste :wink: Wat ik ook zo mooi vind zijn die gaatjes in het wasgoed.95% van die gaatjes zitten in onderhemden of Tshirts en allemaal
op de zelfde plek.Houd dus in dat alle merken wasmach hun mach zo gemaakt hebben dat overal op dezelfde plek die gaatjes komen.Denk dat als de mensen
kijken waar die gaatjes zitten ze dan merken dat het altijd op de hoogte van een riem of metalen deel van een spijkerbroek zit dus zoek het daar eens.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik heb van m'n leven nog geen sokken in een wasnetje gedaan, nog geen babysokjes.
Voor tere was heb ik geen wasnetje maar een speciaal programma.
Als ik de adviezen van SMEG lees, lijkt het of je moet wassen met een trommel vol diverse wasnetjes.

@Plumber, die gaatjes ja, heel irritant, dat het niet van de wasmachine komt, had ik al wel logisch bedacht. ;-)

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door plumber »

Jolijn schreef:Ik heb van m'n leven nog geen sokken in een wasnetje gedaan, nog geen babysokjes.
Voor tere was heb ik geen wasnetje maar een speciaal programma.
Als ik de adviezen van SMEG lees, lijkt het of je moet wassen met een trommel vol diverse wasnetjes.

@Plumber, die gaatjes ja, heel irritant, dat het niet van de wasmachine komt, had ik al wel logisch bedacht. ;-)
Hoeft ook niet maar er zijn mach. waarvan de trommel behoorlijk wiebelt voor ze in ballans zijn en dan kan het gebeuren dat het via de rubbers in de kuip terechtkomt.
Wat die gaatjes aangaat,het gros denkt niet logisch en gooien het nog steeds
op de wasmach.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

Bedankt voor alle reacties en de uitleg over de oorzaak van mijn probleem. Ik heb de leverancier en ook het reparatie bedrijf aangeschreven.
De laatste stand van zaken is dat de fabrikant heeft gevraagd do pomp op te sturen voor verder onderzoek. Ik ben benieuwd wat daaruit komt, wanneer ik meer weet zal ik dat nog even posten.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

ozbob schreef:Bedankt voor alle reacties en de uitleg over de oorzaak van mijn probleem. Ik heb de leverancier en ook het reparatie bedrijf aangeschreven.
De laatste stand van zaken is dat de fabrikant heeft gevraagd do pomp op te sturen voor verder onderzoek. Ik ben benieuwd wat daaruit komt, wanneer ik meer weet zal ik dat nog even posten.
Inmiddels is de pompt naar Smeg verstuurd, en wordt onderzocht.....
Gisteren maar weer eens gebeld of er al schot in zat maar nog niets... to be continued! :?

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door Adddie »

Hoe een sok (zakdoek, slipje,zeker die zgn. "reetveters" etc.) buiten de trommel geraken, heeft plumber al uitgelegd. Waarom je de pomp niet open kan krijgen, en wat hieraan te doen, zal ik proberen uit te leggen. Aan het dekseltje, waarmee de pomp dichtzit, zitten 2 staafjes (uithoudertjes), die een plaatje vasthouden, met een gaatje erin, dat ervoor moet zorgen, dat het schoepenradje van de pomp niet geblokkeerd kan worden door vaste voorwerpen. Als je het deksel niet kan opendraaien, dan blokkeerd het opstakel (in dit geval de sok) het staafje. Bij machines zonder bodemplaat is dit makkelijk te verhelpen; schep het toestel éérst zoveel mogelijk leeg, verwijder de plint, zet het toestel schuin achterover, en verwijder de slangklem van de slang tussen kuip en pomp ( bij de pomp, en als u geen waterballet wilt, zet er dan even een afwasteiltje onder). Trek de slang los, en u kunt het "korpus delicti" verwijderen. Zet daarna alles weer vast, en controleer op lekkages.
En als u de pomp geopend heeft, let dan op, dat de "staafjes" weer in de uitsparingen vallen, die hiervoor in het pomphuis zitten; anders sluit het deksel niet goed af.
De storing "niet afpompen" geeft het toestel pas nadat het binnen een bepaalde tijd geen "leeg-signaal" krijgt van de pressostaat; de pomp kan inmiddels doorgebrand zijn, maar dat moet nog blijken.

P.S. Bij machines met bodemplaat benader ik het probleem, door de voorzijde te verwijderen; bij o.a AEG, LG en Smeg, niet de makkelijkste opgaaf.
Enne...., prop die machine niet zo vol!!!

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

De ontknoping.....
Na de pomp naar Smeg te hebben verstuurd is mij verteld dat de monteur de reparatie niet op juiste wijze heeft uitgevoerd en dat deze mij het betaalde bedrag terugstort.

Voorts blijkt toch wel dat bijna niemand zijn sokken in een wasnetje doet.
Al ben ik toch gaan twijfelen over het nut van een beter merk machine ipv een goedkope Indesit die ik eerst had. Voor de prijs van een reparatie koop je praktisch een andere wasmachine met vrijwel de zelfde specs in kg en toeren. Dus een duurdere is beter gaat toch ook niet op.
Eens te meer blijtk maar eens dat je als consument je niet altijd zo maar alles voor zoet koek moet slikken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus een duurdere is beter gaat toch ook niet op.
Ben ik niet met je eens, als je op de Doe-Het-Zelf en reparatie sites rondkijkt zie je pomp- afvoerstoringen agv sokken of klein wasgoed in de pomp , tussen de trommel, in de afvoer voorkomen bij alle merken , met uitzondering van Miele.
(Zie mijn eerdere post hierover).

Op http://www.klusidee.nl/Forum/ heb ik eens gezocht op "sok + pomp" en kom daar in de afdeling wit- bruingoed 32 !!! hits tegen bij de volgende merken :

Bosch
Bauknecht
Zanussi
Marijnen
Siemens
Indesit
Zanker
Whirlpool
AEG

Van sokken in de afvoer tot en met in de pomp.
Gek genoeg (?) geen enkele melding van Miele.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door ozbob »

bprosman schreef:
Dus een duurdere is beter gaat toch ook niet op.
Ben ik niet met je eens, als je op de Doe-Het-Zelf en reparatie sites rondkijkt zie je pomp- afvoerstoringen agv sokken of klein wasgoed in de pomp , tussen de trommel, in de afvoer voorkomen bij alle merken , met uitzondering van Miele.
(Zie mijn eerdere post hierover).

Op http://www.klusidee.nl/Forum/ heb ik eens gezocht op "sok + pomp" en kom daar in de afdeling wit- bruingoed 32 !!! hits tegen bij de volgende merken :

Bosch
Bauknecht
Zanussi
Marijnen
Siemens
Indesit
Zanker
Whirlpool
AEG

Van sokken in de afvoer tot en met in de pomp.
Gek genoeg (?) geen enkele melding van Miele.
Dan heb je mij verkeerd begrepen, ik zeg niet dat de ander merken dit probleem niet hebben. Wat ik bedoel is een dergelijke reparatie en met name de prijs voor het onderdeel, daar koop je namelijk al een nieuwe wasmachine voor, misschien een paar tientjes erbij maar dan heb je een hele nieuwe bij een van de goedkopere merken. Deze machines zullen ook misschien hetzelfde probleem kunnen krijgen maar waarschijnlijk koop je een zelfde spare part ook voor een equivalent lager bedrag terwijl de machine echt niet minder lang werkt. Mijn vorige Indeshit heeft het maar liefst 15 jaar uitgehouden en bijna elke dag in gebruik mijn 5 x duurdere Smeg heeft het bijna 2 jaar gedaan voordat ik 1/3 van de aankoop waarde aan reparatie kosten kreeg.
Resume het gegeven dat een Miele daar nooit last van heeft is de verstandige keus een Miele te kopen om dit probleem niet te hebben of de goedkoopste merken/model zodat als dit zich voordoet of een voordelig onderdeel kopen dan wel gelijk een nieuwe machine.
De context waar ik het binnen plaats is dus of 1 x modale A merk machine kost het equivalent van 4 low budget modellen dan kan ik over de looptijd mijn machine voor het zelfde bedrag 4 keer door een nieuwe laten vervangen de kans dat dit gebeurt is relatief klein (mijn Indeshit deed het 15 jaar)
Het is net als wijn proef je het verschil tussen een fles van 25 euro en 400 euro en al zou dit ja zijn is het dan zoveel lekkerder dat het dit verschil waard is?
Maar misschien is dat ook weer te kort door de bocht en de verkeerde vergelijking maar ik neem aan dat je de strekking snapt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar misschien is dat ook weer te kort door de bocht en de verkeerde vergelijking maar ik neem aan dat je de strekking snapt.
Ik snap je punt, mijn ex vrouw denkt daar het zelfde over, koopt liever bij wijze van spreken iedere 3..4 jaar een nieuwe Whirlpool dan één keer een Miele. Ergens kan ik haar standpunt wel begrijpen, je haalt dan ook iedere 3..4 jaar de nieuw(st)e technologie in huis qua zuinigheid e.d.
Zelf heb ik er ook wel over zitten denken toen mijn machine laatst na ~15 jaar raar ging doen.
Het verschil voor mij zit hem er in dat ik geen tijd/zin heb in gedoe met monteurs, afspraken maken, thuisblijven, eventueel zelf sleutelen. Zelf zie ik het als 15..20 jaar 'gegarandeerd' ellende afkopen, alhoewel er natuurlijk in die tussentijd ook met een Miele zaken kapot kunnen gaan.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door plumber »

Wat de Miele aangaat je betaald iets meer voor een bepaald iets i.v.m. de
balans.Kijk maar bij de Miele als hij gaat cetrifugeren hij slingerd bijna niet.
Ben niet meer zo thuis in die technische benamingen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SMEG Wasmachine pomp verstopt

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat de Miele aangaat je betaald iets meer voor een bepaald iets i.v.m. de
balans.
Wel iets meer... de roestvrijstalen kuip, veel goedkopere merken hebben toch al kunststof kuipen. De servicevriendelijkheid , Miele kun je de voorkant helemaal openklappen. Inderdaad de schokbrekers, maar ook Het verschil in gewicht tussen een Miele en bijv. een Whirlpool zit hem niet alleen in de "betonblok".

Gesloten