LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Erik_Solis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2019 16:27

Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Erik_Solis »

Mijn Solis 839 blender is kort geleden in een nacht spontaan AAN gegaan, en heeft zich kapot gedraaid!
Zomaar vanzelf, zonder enig misbruik of interactie van iets of iemand (ja, de stekker zat in het stopcontact).
Na (eigen) onderzoek bleek dat dit is veroorzaakt door kortsluiting in de drukschakelaar, die heeft zelf contact gemaakt, en is door de sluiting ook deels weggesmolten.
Eigen onderzoek, want de leverancier had geen behoefte het apparaat te onderzoeken, het zou namelijk om een incident gaan, en men wilde alleen meerdere gevallen onderzoeken (logica).
Achteraf ben ik in elk geval blij dat ik er op tijd wakker van ben geworden, en erger is voorkomen; dit had net zo goed tot een brand kunnen leiden.

Nu post ik dit bericht vanwege het statement van de leverancier (Solis dus), die stelt dat dit nog nooit eerder is voorgekomen.
Is dit werkelijk een unieke gebeurtenis geweest, of zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met Solis apparaten?

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kortsluiting in de schakelaar en dan slaat de zekering niet uit?

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

In dat geval is er geen sprake van kortsluiting. En de zekering gaat er dus ook niet uit. De schakelaar heeft intern contact gemaakt en het apparaat ingeschakeld. Dat mag dus niet spontaan gebeuren, want bij zeer langdurig draaien is brand of inderdaad kortsluiting niet uit te sluiten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Naar de verkoper voor de garantie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kan online gemeld worden bij de NVWA:
https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuz ... en_NVWA_v1

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door 16again »

Erik_Solis schreef:
09 okt 2019 16:29
Eigen onderzoek, want de leverancier had geen behoefte het apparaat te onderzoeken, het zou namelijk om een incident gaan, en men wilde alleen meerdere gevallen onderzoeken (logica).
Dat klint net zo als de leverancier van die gasketels, welke brand veroorzaken.

Je zou verwachten dat leverancier apparaat gelijk omruilt voor een nieuwe. Niet alleen klantvriendelijk, maar dan hebben ze ook defect apparaat terug.
Leverancier kan dan zelf onderzoek naar oorzaak doen........en gelijk voorkomen dat iemand anders onderzoek doet , en de resultaten on-line plaatst

Erik_Solis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2019 16:27

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Erik_Solis »

Foto van de schakelaar..

Erik_Solis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2019 16:27

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Erik_Solis »

LectoriSalutem schreef:
09 okt 2019 17:42
In dat geval is er geen sprake van kortsluiting. En de zekering gaat er dus ook niet uit. De schakelaar heeft intern contact gemaakt en het apparaat ingeschakeld. Dat mag dus niet spontaan gebeuren, want bij zeer langdurig draaien is brand of inderdaad kortsluiting niet uit te sluiten.
Ja, dat is de betere uitleg. Bedankt.

Erik_Solis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2019 16:27

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Erik_Solis »

snuffel1 schreef:
09 okt 2019 18:58
De maakcontacten in de schakelaar worden door een veer en een klikmechanisme bedient en als dat mechanisme niet meer goed werkt kan er vonkvorming in de schakelaar ontstaan waardoor er ook hitte ontstaat. Door die hitte komen de maakcontacten op den duur niet meer in de ruststand terug en kan het gebeuren dat de blender spontaan ingeschakeld wordt. Als gebruiker merkt men al eerder dat de schakelaar niet fijn meer werkt maar daar went men aan totdat het te laat is. In een grijs verleden heeft de tv fabrikant uit Eindhoven voor hele series tv's zelfs een terugroep actie gehouden omdat de aan/uit schakelaars hetzelfde probleem hadden. Het zou dus kunnen zijn dat er veel meer blenders van dit merk dezelfde schakelaar hebben en als uw blender die volgens de info van kieskeurig in 2006 op de markt gekomen is kopers de blender hebben afgedankt of ze staan als zijnde weinig gebruikt in een kast te verstoffen en hebben dit probleem nog niet.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik heb nooit iets gemerkt aan de schakelaar, in de zin van haperingen of iets dergelijks.

Erik_Solis
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2019 16:27

Re: Solis 839 blender spontaan kortsluiting

Ongelezen bericht door Erik_Solis »

16again schreef:
09 okt 2019 22:10
Erik_Solis schreef:
09 okt 2019 16:29
Eigen onderzoek, want de leverancier had geen behoefte het apparaat te onderzoeken, het zou namelijk om een incident gaan, en men wilde alleen meerdere gevallen onderzoeken (logica).
Dat klint net zo als de leverancier van die gasketels, welke brand veroorzaken.

Je zou verwachten dat leverancier apparaat gelijk omruilt voor een nieuwe. Niet alleen klantvriendelijk, maar dan hebben ze ook defect apparaat terug.
Leverancier kan dan zelf onderzoek naar oorzaak doen........en gelijk voorkomen dat iemand anders onderzoek doet , en de resultaten on-line plaatst
Dat had ik ook verwacht, maar niet dus.
Sterker nog, na een paar mailberichten over en weer bleef het stil. Pas na een reminder van mijn kant, en een aankondiging dat ik online op zoek zou gaan naar lotgenoten, kreeg ik per ommegaande het bericht dat men het 'echt wel heel serieus nam'.
Overigens kreeg ik wel een aanbod voor korting op een nieuw exemplaar, maar ik wilde ze het defecte apparaat dan ook ter onderzoek opsturen. En dat wilden ze dus niet..

Gesloten