LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Brahms schreef:Het ruikt naar BioTex, maar dit zegt natuurlijk niets over het schoon zijn en/of de bacteriën dood zijn. Tis maar net welke lucht het sterkst is......
Beetje late reactie maar ik wou hier toch nog even op in gaan want ik beschouw het stinkwas probleem toch als een soort quest.

Ik vond het niet zo leuk om te lezen en dacht ook eerst dat het niet klopte maar wrs heeft Brahms wel gelijk. De boitex geur maskert idd de vetluis geur. Want na 1 biotex was op 4O graden ruik je het de volgende was gewoon weer. Maar volgns mij gaat dit niet altijd op daarom is dit ook zon vaag probleem.

Ik betwijfel ook of de geur wel echt vetluis is, wrs is het een goedje die automatisch ook aanwezig is als vetluis ontstaat. Want ik ruik de geur wel vaker op plaatsen die niks met wassen of een wasmachine te maken hebben. Bijv: keukenpapier wat nat is geweest of op het blad van een plant die natgespoten is geweest.

Ook is het mij opgevallen dat het water wat onder in de machine blijft staan na een wasbeurt vrij snel gaat stinken. Dat zou ik niet langer als 2 dagen laten staan. Bij mij komt het soms voor dat ik de machine een week niet gebruik.

Zijn er wetenschappers aanwezig in dit draadje?
Die geur, is dat een bacterie of kan het ook een reactie van bepaalde stoffen zijn?

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

We zijn nu anderhalve maand verder en sindsdien laat ik altijd het water dat onder in de machine blijft staan weglopen. En ik moet zeggen dat ik nog maar 1 keer die irritante geur weer heb geroken. Vooralsnog lijkt dit het beste te werken. Dat water wat blijft staan is binnen 24 uur al brak. Dus eigenlijk wast iedereen altijd met zon 200 a 300 ml brak water. Lekker Fris!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door crazyme »

Rokodil schreef:We zijn nu anderhalve maand verder en sindsdien laat ik altijd het water dat onder in de machine blijft staan weglopen. En ik moet zeggen dat ik nog maar 1 keer die irritante geur weer heb geroken. Vooralsnog lijkt dit het beste te werken. Dat water wat blijft staan is binnen 24 uur al brak. Dus eigenlijk wast iedereen altijd met zon 200 a 300 ml brak water. Lekker Fris!
Ik val nu dit topic binnen, en om eerlijk te zijn heb ik niet alle 6 pagina's gelezen dus wellicht is deze suggestie al eerder geopperd :

Is de afvoer volgens voorschrift aangelegd ? (Met name de juiste diameter en hoogte)
De kans bestaat dat de machine het vuile water niet goed afpompt omdat de afvoer te hoog zit.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

In elke machine blijft (naar mijn weten) altijd een beetje water onder in de kuip staan. En ik vraag me af waarom dat is want want water is onmisbaar voor bacterien om zich te vermenigvuldigen. Dat is toch vragen om problemen?

En ja, volgens mij is de afvoer suggestie al eerder genoemd. Ivg zit die van mij op 80cm

Susabouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2018 22:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Susabouw »

Kan het ook zijn dat het water niet goed afgepomt word en terug loopt in de machine met als gevolg dat je na een tijd muffe was krijgt?

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Susabouw schreef:Kan het ook zijn dat het water niet goed afgepomt word en terug loopt in de machine met als gevolg dat je na een tijd muffe was krijgt?

Dat denk ik niet, het zou wel het laatste beetje kunnen zijn. Want het moet eerst omhoog gepompt worden en als de pomp geen water meer heeft te pompen dan kan ie dat er niet meer doorheen drukken. Dat loopt idd terug in de machine.

Bij mij is de stank inmiddels weer terug trouwens, sinds het kouder is en de was minder snel droogt is het er weer.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Berteman »

Heel belangrijk is om het wasmiddel niet over te doseren. En teveel aan wasmiddel wordt niet goed uitgespoeld en juist de zeepresten met 'ingesloten' vuil, dat gaat ruiken en hecht zich ook in de wasmachine (vetluis). Echt vuil is de was tegenwoordig niet meer en de moderne wasmiddelen zijn zó goed, dat je met weinig wasmiddel, de was prima schoon krijgt. Van méér wasmiddel wordt de was heus niet schoner: schoon is schoon. Het is eigenlijk maar zelden nodig, de maximale dosering te gebruiken, de minimale is veelal voldoende.

Voor gebieden met 'hard' (kalkrijk) water, wordt vaak een hoge dosering aanbevolen omdat het wasmiddel ook een waterontharder bevat. In plaats van de hoge (maximale) dosering, kan met de minimale dosering worden volstaan door een dopje schoonmaakazijn toe te voegen: zeer goedkoop en uiterst doeltreffend. De dure poeders (c*lg*n) zijn in feite azijn in poedervorm.

Wasverzachters zijn 'vet' en blijven ook achter in de machine. Een scheutje schoonmaakazijn is stukken goedkoper, maakt de was net zo zacht, zo niet zachter dan wasverzachter, omdat het 'zuur' de laatste zeepresten laat oplossen. Bijkomend voordeel van azijn is dat het de was niet 'vet' maakt en textiel neemt daardoor vocht veel beter op: probeer maar eens met handdoeken en badlakens. En, de wasmachine blijft schoon.

Tot slot: als de was klaar is, deze meteen uit de machine halen en drogen. Buiten in de wind is het beste!

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Mensen die er weinig last van hebben of waar het weer verdwijnt, begrijpen vaak niet dat als de geur er eenmaal inzit , dat je er dan niet meer van af komt. Als het zo simpel zou zijn dat ik te veel zeep gebruik dan kun je als experiment zonder zeep wassen. Dat heb ik gedaan en dat werkt niet. En dan kun je zeggen dat het in de machine zit. Maar ook met een nieuwe wasmachine blijft het stinken.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Rokodil schreef:Mensen die er weinig last van hebben of waar het weer verdwijnt, begrijpen vaak niet dat als de geur er eenmaal inzit , dat je er dan niet meer van af komt. Als het zo simpel zou zijn dat ik te veel zeep gebruik dan kun je als experiment zonder zeep wassen. Dat heb ik gedaan en dat werkt niet. En dan kun je zeggen dat het in de machine zit. Maar ook met een nieuwe wasmachine blijft het stinken.
Ook al eens gewassen met meer water en spoelprogramma,s ook overdadige transpireren kun je te lijf gaan met bv baking soda.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Slobberbone schreef:
Ook al eens gewassen met meer water en spoelprogramma,s ook overdadige transpireren kun je te lijf gaan met bv baking soda.

Dat middel van HG tegen nare geurtjes werkt enigzins.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Topic is 3 jaar oud, mag toch voor TS hopen dat het probleem inmiddels is opgelost.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Slobberbone »

juliomariner schreef:Topic is 3 jaar oud, mag toch voor TS hopen dat het probleem inmiddels is opgelost.
Kan zijn, lees nergens dat TS een oplossing heeft gevonden maar er zijn er zat mensen die er nog mee te kampen hebben met dit hardnekkige probleem.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Rokodil schreef:
Slobberbone schreef:
Ook al eens gewassen met meer water en spoelprogramma,s ook overdadige transpireren kun je te lijf gaan met bv baking soda.

Dat middel van HG tegen nare geurtjes werkt enigzins.
Ik gebruik op den duur enkel wat wel uitstekend werkt en dat is o.a baking soda ook bij plasbroeken haalde dat uitstekend de geur weg.

Ook hier een andere zuinige wasmachine en had even kortstondig last van dit probleem.

Hier opgelost door dubbele hoeveelheid water te gebruiken en was en spoel beide op 50/60 graden en alles is fris en schoon.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door luna01 »

Is het keerklepje in de toevoerkraan zelf wel in orde ? Die dingen moeten om het jaar nagekeken worden, omdat ze heel erg snel slijten. Dan krijg je gewoon vervuild water in de wasmachine en dat is dat geen luis, maar legionella.

Zeyyy
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2018 04:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Zeyyy »

Hallo Allemaal..
Ik heb vanaf het begin alles doorgelezen en heb eigenlijk ook het zelfde probleem. Ik had een oude wasmachine waar de was ook stonk en waar ik niets aan kon doen. Toen heb ik een nieuwe wasmachine gekocht ongeveer 2 jaar geleden (eco), vanaf de eerste keer stinkt de was bij 40 graden en soms ook op andere graden. Het is dan ook niet voorspelbaar wanneer de was stinkt.

Was machine zelf is schoon, zijn geen zeepresten, ook heb ik extra water bijgedaan om te testen of het daar aan ligt, soda gebruikt, vaatwas tablet gebruikt en azijn gebruikt, niets werk. Nu heb ik een aantal keren dezelfde was gedaan en nog steeds stinkt het..

Weet iemand al een oplossing hiervoor? zou het aan de afvoerbuis liggen? Wat voor spul kan ik hiervoor gebruiken om de afvoer schoon te maken? een vriendin van mij heeft de zelfde wasmachine en bij haar stinkt de was niet. Het ligt niet aan de wasmachine denk ik eigenlijk..

Groetjes

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door grun »

Zeyyy schreef:Weet iemand al een oplossing hiervoor? zou het aan de afvoerbuis liggen? Wat voor spul kan ik hiervoor gebruiken om de afvoer schoon te maken?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Al zou de afvoerbuis stinken, dan nog heeft dat geen invloed op de geur van de was. Zit er verschil in geur tussen natte was en nadat het droog is? Misschien eens een ander merk wasmiddel of wasverzachter proberen?

Wat die afvoerbuis betreft, gewoon zorgen dat er altijd een laagje water in de syfon staat, dat werkt als een geurafsluiter.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Ik heb in het begin eens gereageerd en nu een paar jaar later lukt het (vrijwel altijd) de was fris te laten ruiken. Ik deel hier nog eens mijn tips die grotendeels ook al staan bij 17 juni 2015, op pagina 2 :-)

Ik gebruik GEEN wasverzachter. Ik ben daar geen liefhebber van vanwege de parfums etc. Dus voor mij alleen wasmiddel in vloeibare vorm aangevuld met biotex blauw (voorwas) en groen.

Mijn tips:

1. Ik draai elke 1e van de maand een lege machine - kort programma - op 90 graden/kookwas. Daarmee gaan alle bacteriën dood. De machine neem ik daarna aan de binnenkant af met een doek en de ring vooral ook. Daar zitten dan grijze resten. Wat ik ook nog weleens doe i.p.v. lege trommel draaien er wat vaatdoekjes in mee te wassen want die willen nog wel eens extra smerig zijn. Evenals washandjes en soms handdoeken. Die doe ik er dan bij in en was dat op ‘kookwas’.

2. Was dat ik eigenlijk op 60 graden wil wassen maar wat niet lukt bijv omdat er te weinig van is (denk aan ondergoed) doe ik met een voorwas-programma met biotex blauw op 40 graden met andere was erbij wat ik op 40 graden wil hebben zodat ik toch een volle trommel was heb. Soms zet ik dat beetje 60 graden was even in een emmer met biotex en heet water. Dat stinken komt volgens mij echt van te lage temperaturen (icm te weinig watergebruik vd machine).

3. Iets wat stinkt en wat niet heet gewassen mag worden gaat ook in de biotex (groene biotex). In lauw/koud water mag dit langer staan voor een goede werking.

4. Ik las hier ook al iets over doseringen. Ik woon in Flevoland. Ik ga ervan uit dat het water hier vrij zacht is (er zijn ook cijfers van bij waterleiding bedrijven). Ik doseer daarom precies volgens het etiket voor zacht water. Zelf gebruik ik al jaren Robijn klein-verpakking. Daar is maar 35 ml voor nodig voor een volle trommel van 5 kg.
Wanneer ik meer doseer omdat de was ‘viezer’ is, dan kies ik ook graag voor ‘extra water’ op mijn wasmachine zodat de zeepresten goed uitspoelen want wasmachines staan af fabriek erg zuinig ingesteld qua water verbruik.

5. Let op dat je de trommel niet te vol doet. Je eigen hand moet er met gemak nog bovenop gelegd kunnen worden.

6. Ik haal de was het liefst zo snel mogelijk weer uit de machine.

7. De meeste was hang ik te drogen op een rekje. Handdoeken heb ik graag uit de droger omdat ze dan wat zachter zijn maar het is dan voldoende om ze 15-20 min in de droger te doen en dan alsnog op te hangen. Geen idee of dit wat uitmaakt voor de geur maar het werkt voor mijn was :-)

8. Ik probeer tegenwoordig een scheiding te maken tussen overhemden/polo’s etc en sokken/ondergoed was. Die laatste gaat het liefst op 60 graden en met name onderbroeken (boxershorts van meneer). Die moeten echt heter gewassen om die fris te houden. Dat gaat bij mij met 40 graden echt ruiken. Misschien niet na 1 keer maar na 3 keer 40 graden zeker wel.

Ik heb echt gemerkt dat de stank komt door de temperatuur en het zuinige waterverbruik en met name bij onderbroeken en handdoeken en meer bij donker dan bij lichte was.

Gesloten