LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Dat maakte bij mij totaal niet uit. Ik had het bij de oude machine en toen we vorig jaar een splinternieuwe Miele kregen dacht ik: nou ben ik er vanaf!
Nou niet dus. Die wasluis is gewoon een kwestie van bacteriën. Nieuwe machine of niet. Het gaat in de kleren zitten, onafhankelijk van de machine.
Maar dat is mijn ervaring. Anderen kunnen andere ervaringen hebben.
Ik denk ook dat het per persoon zou kunnen verschillen wat voor bacteriën er in de kleding terecht komen. Bij ons blijkbaar de stinkende ;-)
Ik ben blij dat ik er vanaf ben. Als ik mijn methode loslaat, dan heb ik relatief snel de stank weer terug.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door 16again »

Lauriehermans schreef:
snuffel1 schreef:De afvoerbuis dient inclusief sifon (afvoerwaterslot) om en nabij de 75 cm hoog te zijn. De afvoerslang mag de buis niet afsluiten omdat er dan geen beluchting plaats kan vinden.
De hoogte van de afvoer is rond de 75 cm en de diameter is 50 mm en de pijp 30 dus dat kan het niet zijn maar we gaan vnv jouw tip proberen met het ontstopmiddel!! Wordt vervolgd!!
Omdat er volop ruimte is tussen 50mm afvoerpijp en 30 mm wasmachine slang, acht ik de kans dat ontstopmiddel werkt nihil:
Bij verstopping zou je lekkage hebben , en er kan geen sprake zijn van afvoerwater dat " terug hevelt."


pghonders
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:20

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door pghonders »

Sinds ik mijn huidige samsung was/droogmachine heb, heb ik er ook last van. Een vieze rioollucht, en vooral als ik de droogstand gebruik. Dacht dat het aan het merk lag, maar kennelijk dus niet. Volgens de deskundigen komt dat doordat ik vloeibaar wasmiddel gebruik, maar dat gebruikte ik ook bij mijn vorige machine. Dus ik denk dat het ligt aan de manier waarop machines tegenwoordig gebouwd worden. Zuinig met water, maar het spoelt niet lekker krachtig door. Dan kunnen bacteriën welig tieren: hoe warmer hoe beter. Regelmatig de machine leeg, met flink wat soda, op de kookstand draaien helpt wel even. Maar milieuvriendelijk is dat niet.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Kunt u de Samsung wasmachine qua instellingen nog aanpassen en kiezen voor een extra spoelbeurt bijvoorbeeld? Ik meen dat ik zoiets in de handleiding van onze Miele heb gelezen, en ben wel benieuwd hoe dat zit bij andere machines.

helena catharina
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2012 11:52

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door helena catharina »

Tip gekregen van wasmachine installateur : Was een keer in de maand wat oude handdoeken of werk kleding op hoge temperatuur met paar handjes gewone soda, probleem opgelost. Groet en succes.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Mijn reactie van gister moest eerst gemodereerd worden en is daarom vanochtend pas geplaatst. Daarom quote ik hem nu nog maar een keer.
Rokodil schreef:Ik heb er ook last van maar als ik op 60 graden was dan is de geur altijd weg
Als je op 60 graden wast zou je vrijwel altijd van de geurtjes verlost moeten zijn. Doe je dat met het standaard programma of met een eco programma? Want het eco-programma wast meestal op een lagere temperatuur dan aangegeven. Om er zeker van te zijn moet je eigenlijk de temperatuur in de wasmachine meten. Maar dat is lastig. Als je op 60 graden wast dan moet het glas goed heet zijn maar niet loei heet.
Welke wasmachine heb je? Is die getest door de Consumentenbond? Zo ja, hoe goed scoort de machine op spoelen? De meeste wasmachines scoren onvoldoende op spoelen. Ik heb nu de Bosch wae28266nl en die scoort het beste op spoelen met een 6,3. Ik heb er nog niet heel vaak mee gewassen op 40 graden maar kan wel al zeggen dat de was nu een stuk frisser uit de machine komt dan met mijn Samsung.
En ik vermoed ook dat de geur in het wasgoed zit en niet in de machine. Zodra het wasgoed met zeep en water in aanraking komt dan vermenigvuldigd de bacterie zich weer.
Trouwens, we praten over vetluis toch?
Het schijnt dat de wasmiddelen van tegenwoordig zo zijn aangepast dat vetluis daar heel makkelijk bij gedijd.
Ik ben hier benieuwd naar :

http://www.waspoedershop.nl/BIOnyx-Biol ... -vloeibaar

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

pghonders schreef:Sinds ik mijn huidige samsung was/droogmachine heb, heb ik er ook last van. Een vieze rioollucht, en vooral als ik de droogstand gebruik. Dacht dat het aan het merk lag, maar kennelijk dus niet. Volgens de deskundigen komt dat doordat ik vloeibaar wasmiddel gebruik, maar dat gebruikte ik ook bij mijn vorige machine. Dus ik denk dat het ligt aan de manier waarop machines tegenwoordig gebouwd worden. Zuinig met water, maar het spoelt niet lekker krachtig door. Dan kunnen bacteriën welig tieren: hoe warmer hoe beter. Regelmatig de machine leeg, met flink wat soda, op de kookstand draaien helpt wel even. Maar milieuvriendelijk is dat niet.
Ik heb ook een nieuwe Samsungecobubble wasmachine gehad en volgend mij bevordert die machine de vetluis alleen maar. En ik heb enkel met poeder gewassen. Ik heb nu dus de Bosch wae28266nl nu is het een stuk beter. Maar het is nog lang niet weg.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Daarom ben ik blij dat ik nu gevonden heb hoe ik ervan verlost blijf.
Ik wens jullie allen veel succes met dit onderwerp.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

op de kookstand draaien helpt wel even. Maar milieuvriendelijk is dat niet.
Waarom zou dat dat slecht voor het milieu zijn behalve dat het iets meer energie kost ?.

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door ruvada »

Ligt absoluut niet aan de machine of de installatie. Minder wasmiddel gebruiken, geen vloeibaar wasmiddel. Wassen op 60 graden helpt inderdaad de overtollige achtergebleven resten te neutraliseren.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

ruvada schreef:Ligt absoluut niet aan de machine of de installatie. Minder wasmiddel gebruiken, geen vloeibaar wasmiddel. Wassen op 60 graden helpt inderdaad de overtollige achtergebleven resten te neutraliseren.
klopt 100%, hier zit het probleem, doseer zeker 40 % minder zeep dan de fabrikant aangeeft (want die wil verkopen), tijdens het wassen mag je 2 vingers schuim (net als een biertje) zien, dan heb je goed gedoseerd. Minimaal 1x per maand 90/95 graden wassen, en temperatuur rond 60 graden indien mogelijk. De huidige machines zijn zeer zuinig met water, moet je dan zoveel zeep gebruiken? Antwoord is nee, goed voor je machine, was en portemonnee.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Dat lijkt precies op mijn reactie hoe ik de juiste manier heb gevonden om van de stank af te komen. Ik gebruik de geconcentreerde wasmiddelen zoals op dit moment van Robijn. Daar hoeft maar 35 ml van gebruikt te worden.

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door ruvada »

NioMio schreef:Dat lijkt precies op mijn reactie hoe ik de juiste manier heb gevonden om van de stank af te komen. Ik gebruik de geconcentreerde wasmiddelen zoals op dit moment van Robijn. Daar hoeft maar 35 ml van gebruikt te worden.
Klopt ook met je oplossing om de stand 'extra water' te gebruiken. Meer water bij dezelfde dosering komt op hetzelfde neer als minder wasmiddel bij dezelfde hoeveelheid water. Alleen gebruik je in het eerste geval dezelfde hoeveelheid wasmiddel, maar gebruikt meer water en stroom. In het laatste geval bespaar je op wasmiddel, water en stroom (maar wordt je was misschien minder schoon).

Mijn machine kun je permanent op extra water instellen. Je kunt ook na 10 minuten een extra litertje warm (niet kokend heet) water via het bakje bijgieten, als de machine eenmaal draait.

De klachten over stinkend wasgoed begonnen nadat slimme politici in Brussel de fabrikanten hadden gedwongen om hun apparaten zuiniger te maken (ook al is dit technisch onmogelijk). Je kunt dus veilig concluderen, dat de problemen komen door de energiezuinige A++++++++++ apparaten.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Heeft laurie Hermans ondertussen al een oplossing? Ik ben wel benieuwd.

Zelf ben ik van mening dat wassen met een biologischwasmiddel de oplossing is. Tenminste als je een nieuwe wasmachine hebt waarin vetluis zich nog niet heeft kunnen ophopen. Ik ben trouwens ook van mening dat het in lang niet alle gevallen aan de machine ligt maar dat de vetluis zich nesteld in het wasgoed.
En omdat vetluis als voedingsbodem : huidschilfers, water en zeep heeft, als je dan 1 schakel verwijderd, (regulier wasmiddel) , dan zou het probleem vanzelf moeten verdwijnen. Ik ben dit nu aan het testen maar het duurt wel 3 maand voordat ik met zekerheid kan zeggen of het echt werkt. Maar De eerste resultaten zijn ivg veelbelovend. Want de geur lijkt in intensiteit af te nemen.
Om te testen of het echt werkt draai ik al mijn wassen momenteel op 40 graden.

paulav
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2009 13:18

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door paulav »

He he, ik dacht dat aan mij lag...
Bij mij stinkt alleen de donkere (zwarte/donker blauwe) was. En dan eigenlijk alleen de spijkerbroeken.
Dit was in mijn oude wasmachine zo en nu ook in mijn nieuwe. Mijn oude ging stuk en ik dacht dat het een voordeel was dat de muffe lucht nu ook weg zou zijn.
Helaas.......
En nee, ik hoef mijn machine niet te wassen op 90 graden om hem van binnen schoon te maken want ik heb hem nu een maand en de eerste de beste spijkerbroeken die ik waste roken muf!
De was is ook niet nat in de wasmand en de was wordt ook direct uit de machine gehaald als ie klaar is dus dit is allemaal niet het probleem
Dus de conclusie was hier: het ligt niet aan het feit dat machine vies is van binnen. Dan ligt het aan het wasmiddel of het wasmachine programma of de hoeveelheid wasgoed die er in zit.
Ik heb speciaal wasmiddel (vloeibaar) voor zwarte was. Dus nu heb ik zojusit het gewone wasmiddel geprobeerd (Robijn vloeibaar voor bonte was) Ook was de machine halfvol en het is weer muf!
Dan blijft over: het programma.........
Ik gebruik nu een programma van "mix" 40 graden en het duurt 1 uur en 3 minuten.

Zou dat het zijn: te kort programma?

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

De wasluis/stank zit in je kleding en daar ligt ook de oplossing. Oplossing is volgens mij: de stinkende kleding een keer heter wassen (60 graden). Niet teveel middel maar als het kan voorkeuze voor extra water.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Het gaat om het doden van de stink bacteriën in de kleding. Dat lukt niet met 40 graden. En herkenbaar: bij wit heb ik zelden stank en bij bont zeer regelmatig.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

Nu TS reageert niet meer ,jammer.
Problemen liggen hoofdzakelijk bij die belabberde kunststof kuipen.
Miele (en Asko?) zijn volgens mij nog de enige WM fabrikanten welke nog een RVS kuip monteren.
Alle andere merken monteren alleen maar die kunststof bende met alle ellende vandien.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Daar ben ik het niet mee eens. Heb nu een Miele en dat maakt geen fluit uit. De wasmiddelresten en bacteriën van de mens icm te weinig water en te lage temperaturen zorgt voor stank.
Regelmatig wassen op hogere temp, meer water kiezen als het kan, en om de max 15 wasbeurten een kookwas en je lost het probleem op. Maar ik val in herhaling.

Gesloten