LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

Als ik het filter los draai komt er idd wel iets water uit, maar geen liters , zelfs geen liter.
Bij heel vieze was zou ik deze eventueel weken in emmer Biotex....in jouw geval.
Die machine van mij draait als een tierelier, ouderwets oerdegelijk , stinkt niet , niet teveel toeters en bellen, wel zelfs 1 energiezuinige knop ( dat is dan 70• vlg Bartjes :?: ) , gewoon waspoeder, niet teveel, geen wasverzachter, niet te vol , gelijk er uit trekken en op een rek drogen en nooit een droger gehad.
In ieder geval , voor jou , succes gewenst!

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

NioMio schreef:Succes hoor! Laat je weten hoe het bij jou afloopt met de was?

Ja, tuurlijk.
Bedankt voor de adviezen


moederslink schreef:Als ik het filter los draai komt er idd wel iets water uit, maar geen liters , zelfs geen liter.
Ik dacht altijd dat het een liter was maar het is ongeveer 300 ml.
Bij heel vieze was zou ik deze eventueel weken in emmer Biotex....in jouw geval.
Die machine van mij draait als een tierelier, ouderwets oerdegelijk , stinkt niet , niet teveel toeters en bellen, wel zelfs 1 energiezuinige knop ( dat is dan 70• vlg Bartjes :?: ) , gewoon waspoeder, niet teveel, geen wasverzachter, niet te vol ,
Ik weeg altijd netjes mn was en doe er nooit te veel in.

gelijk er uit trekken en op een rek drogen en nooit een droger gehad.
In ieder geval , voor jou , succes gewenst!
Ik haal het er ook altijd direct uit.

Dankjewel

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

moederslink schreef:, geen wasverzachter In ieder geval
Dit is werkelijk het slechtste advies wat ik ooit op tros radar gelezen heb :oops:

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

De biotex methode werkt :-)
Het wasgoed ruikt nu zelfs lekker fris naar biotex :-) Maar volgens mij moet je wel de groene hebben..
Verder ga ik mijn 'was strategie' aanpassen door 1 keer in de maand een kookwas te draaien voor de witte was, aanrechtdoekjes en washandjes. Want zo houd ik de wasmachine ook meteen schoon.
De rest blijf ik gewoon op 60 graden wassen.
En enkel truien, thshirts en broeken doe ik op 40.

Iedereen bedankt voor de adviezen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit is werkelijk het slechtste advies wat ik ooit op tros radar gelezen heb :oops:
Waarom ?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Brahms »

Het ruikt naar BioTex, maar dit zegt natuurlijk niets over het schoon zijn en/of de bacteriën dood zijn. Tis maar net welke lucht het sterkst is......

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

@Rokodil,
fijn dat u nu weet hoe het voor u het beste werkt en een aantal adviezen ter harte heeft genomen en fijn dat u het even heeft teruggekoppeld.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

bprosman schreef:
Dit is werkelijk het slechtste advies wat ik ooit op tros radar gelezen heb :oops:
Waarom ?
Omdat wij lekkere fluweelzachte handdoeken willen hebben.
Omdat de was dan fris ruikt.
Omdat de kleding langer meegaat .

Let wel: met mate gebruiken (natuurazijn kan ook prima als wasverzachter)
Geldt ook voor de dosering van het waspoeder , liever iets minder dan de fabrikant vermeldt!.
GEEN vloeibaar wasmiddel gebruiken (wasluis , verstoppingen , stank) , maar poeder.
Bij de action zijn grote dozen DASH verkrijgbaar voor 11,95 , prima spul.
Eens per 4-6 weken een 90 graden was draaien .
Alternatief : een fles natuurazijn draaien in een lege trommel op 90 graden en schoon + fris is de WM.
Eens in de paar weken het filter reinigen (wordt vaak vergeten)
Niet geheel onbelangrijk : Een goede WM kopen , welke een RVS kuip heeft!.
Veruit de meeste WM,s hebben een kunststof kuip , behalve Miele , ASKO , en wellicht nog andere
merken....
Nou, sterkte dan maar . ik heb al 40 jaar geen last van stinkende was......... :D

Jotabetoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Jotabetoma »

Hier ook de frustratie nabij, zelfde probleem.
40 graden was krijg ik niet meer fris in onze nieuwe wasmachine (oude was t ook al). Wat geprobeerd?
- We wassen alleen nog op de stand katoen zodat hij 2,5 uur bezig is (3 uur bij extra spoelen).
- 1x per week de handdoeken op 95 graden.
- als het op 60 graden kan, dan wassen we het op 60 graden. Het komt er dan geurloos uit
- van vloeibaar naar poeder geswitched
- zuur ruikende kleding een nachtje in azijn/water laten weken, heeft wel geholpen, maar wil ik niet elke week doen
- in elk was gaat een bolletje met poeder (0,5 cm in een bolletje) en bolletje azijn (ook 0,5 cm)

40 graden blijft stinken, ik doe de trommel voor 3/4e vol.
Heb wel gelezen dat azijn er voor zorgt dat de poeder niet meer werkt, maar heb t dan liever geurloos ipv met zure geur.
Als ik het dan een 2e keer was met alleen azijn gaat t meestal beter, maar dat is nog testen. Ook lijkt 6 uur voor 1 wasje me wat overdreven. En ook dat wil ik niet wekelijks zo herhalen.

Ontkom ik eraan om het op 60 graden te wassen?

Ook gebruik ik schoonmaakazijn, kan dat kwaad?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

Jotabetoma schreef:Hier ook de frustratie nabij, zelfde probleem.
40 graden was krijg ik niet meer fris in onze nieuwe wasmachine (oude was t ook al). Wat geprobeerd?
- We wassen alleen nog op de stand katoen zodat hij 2,5 uur bezig is (3 uur bij extra spoelen).
- 1x per week de handdoeken op 95 graden.
- als het op 60 graden kan, dan wassen we het op 60 graden. Het komt er dan geurloos uit
- van vloeibaar naar poeder geswitched
- zuur ruikende kleding een nachtje in azijn/water laten weken, heeft wel geholpen, maar wil ik niet elke week doen
- in elk was gaat een bolletje met poeder (0,5 cm in een bolletje) en bolletje azijn (ook 0,5 cm)

40 graden blijft stinken, ik doe de trommel voor 3/4e vol.
Heb wel gelezen dat azijn er voor zorgt dat de poeder niet meer werkt, maar heb t dan liever geurloos ipv met zure geur.
Als ik het dan een 2e keer was met alleen azijn gaat t meestal beter, maar dat is nog testen. Ook lijkt 6 uur voor 1 wasje me wat overdreven. En ook dat wil ik niet wekelijks zo herhalen.

Ontkom ik eraan om het op 60 graden te wassen?

Ook gebruik ik schoonmaakazijn, kan dat kwaad?
Wat voor machine heeft U?
Een indeshit , White knight , AEG?
Vreemd, wij wassen al 40 jaar met een Miele , en NOOIT geen last van stinkende was.

Jotabetoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Jotabetoma »

Een Samsung van een half jaar uit. Ik heb het hele topic doorgelezen, maar volgens mij blijft het probleem van een 40 graden was weer fris krijgen als hij eenmaal stinkt.
Nadat ik gister voor de tweede keer een lange was op 40 graden heb gedaan, alleen met azijn, kwam hij er wel goed uit. Alhans, geurloos.
Daarna nog het slangetje met water leeggemaakt, filters schoongemaakt en met hg onderhoudsspul voor wasmachine gewassen.
Wasmachine is fris, maar hoe nu verder? Hoe houd ik die 40 graden was schoon?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

vogels schreef:
hawkwind schreef:[
Wat voor machine heeft U?
Een indeshit , White knight , AEG?
Vreemd, wij wassen al 40 jaar met een Miele , en NOOIT geen last van stinkende was.
Dus ALTIJD last van stinkende was.
OMG , gaan we op alle slakken zout leggen?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ik denk dat ook een probleem van de nieuwe machines die erg zuinig met water omspringen. Onze 15 jaar oude Miele hoor je was lekker door het water heen slaan en gebruik vooral poeder met af en toe wat wasverzachter. Maar 30 of 40 graden is er niet bij alles gaat op 50/60 en alles fris en schoon na 90 minuten:)

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

Slobberbone schreef:Ik denk dat ook een probleem van de nieuwe machines die erg zuinig met water omspringen. Onze 15 jaar oude Miele hoor je was lekker door het water heen slaan en gebruik vooral poeder met af en toe wat wasverzachter. Maar 30 of 40 graden is er niet bij alles gaat op 50/60 en alles fris en schoon na 90 minuten:)
Bij de nieuwe WM's van Miele zit er ook nog een toets op voor "extra water".
Gebruik ik (bijna)altijd :D

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

Slobberbone schreef:Ik denk dat ook een probleem van de nieuwe machines die erg zuinig met water omspringen. Onze 15 jaar oude Miele hoor je was lekker door het water heen slaan en gebruik vooral poeder met af en toe wat wasverzachter. Maar 30 of 40 graden is er niet bij alles gaat op 50/60 en alles fris en schoon na 90 minuten:)
Ik denk dat het grootste probleem ontstaat door die vermaledijde kunststof (HDPE?)kuipen.
Die dingen zijn natuurlijk veel goedkoper voor de fabrikant dan een RVS kuip.....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij de nieuwe WM's van Miele zit er ook nog een toets op voor "extra water".
Bij mijn 11 jaar oude ook hoor :-)

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

bprosman schreef:
Bij de nieuwe WM's van Miele zit er ook nog een toets op voor "extra water".
Bij mijn 11 jaar oude ook hoor :-)
Nou , gefeliciteerd dan maar... :D

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

[Off-topic bijdrage verwijderd door Forummoderatie]

Wat de was aangaat: gewoon en scheut goedkope azijn toevoegen, heb je ook geen wasverzachter meer nodig. En nee, als je het niet te gek maakt, dan ruikt het ook niet zuur.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 nov 2015 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd door Forummoderatie

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

wim.bosboom schreef:[Off-topic bijdrage verwijderd door Forummoderatie]

Wat de was aangaat: gewoon en scheut goedkope azijn toevoegen, heb je ook geen wasverzachter meer nodig. En nee, als je het niet te gek maakt, dan ruikt het ook niet zuur.
Ja dat kan , maar ik heb toch liever die wasverzachters in de aanbieding.
3 flessen van 36 wasbeurten voor 5 euries.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

hawkwind schreef:
wim.bosboom schreef:[Off-topic bijdrage verwijderd door Forummoderatie]
Wat de was aangaat: gewoon en scheut goedkope azijn toevoegen, heb je ook geen wasverzachter meer nodig. En nee, als je het niet te gek maakt, dan ruikt het ook niet zuur.
Ja dat kan , maar ik heb toch liever die wasverzachters in de aanbieding.
3 flessen van 36 wasbeurten voor 5 euries.
Je kan ook 3 flessen schoonmaak azijn kopen voor 1,80.
Werkt prima hoor.

Gesloten