LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

Hallo, ik heb een probleem en geen idee meer waar ik moet zoeken dus ik doe hier een poging :)

Zodra ik kleren was in de wasmachine, stinkt de was. Niet altijd maar zo'n 8 van de 10 keer. Op 60 graden lijkt het vaker niet te stinken maar dit is ook niet altijd het geval. Het ruikt muf en de geur hangt in het halve huis. Er is geen peil op te trekken wanneer de was nu wel of niet stinkt. Heel het apparaat is uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar hielp niet. We dachten het is tijd voor een nieuw apparaat dus een nieuwe Miele wasmachine gekocht. Vol verwachting gewacht bij de eerste was maar helaas :cry: gehoopt dat het nog aan het laatste water lag of iets (je verzint van alles) maar nu inmiddels een aantal maanden verder maar nog steeds de stank! Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe het op te lossen?!?!?

1000 maal dank!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

Draai je wel af en toe een kookwas ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk ook, eens een flinke kookwas draaien , desnoods het hele programma zonder wasgoed. Hopelijk werkt dat. Laat maar horen , ok?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk woont u in een nieuwbouwwijk, waar zowel drinkwater als spoelwater voor toilet binnen komt en is uw wasmachine aangesloten op het spoelwater. mocht dit zo zijn moet u dit eens omwisselen.
Verder is de afvoer ook zeer belangrijk zoals eerder door snuffel1 is aangegeven.

SuuSnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2015 12:05

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door SuuSnl »

Ik heb alles geprobeerd, echt alles. Mijn truuk is uiteindelijk : ecover zuurstofbleekmidddel.
Bleekt niet dus prima te gebruiken bij de donkere was.

(Het fijnste is dat ik tegenwoordig m'n wasverzachter kan ruiken)

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door 16again »

Eens in de zoveel tijd een kookwas draaien met soda ipv waspoeder is hier in huis de werkende oplossing.

Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

snuffel1 schreef:Waarschijnlijk heeft de stank een externe oorzaak want bij twee machines het zelfde probleem is wel heel vreemd. De afvoerbuis is het meest verdacht, als de afvoerslang te diep of te strak in de afvoerbuis zit is de kans op hevelen groot waarbij het spoelwater de machine weer in loopt en dat zorgt voor stank van het wasgoed. Een tweede optie is dat de afvoerbuis door aangekoekt zeep bijna verstopt is geraakt en het water niet binnen de tijd die de wasmachine er voor geeft volledig wordt afgepompt. Het is dus zaak om de afvoerbuis goed te ontstoppen met een middel dat daar voor geschikt is en zorgen dat er ruimte in de afvoerbuis is voor de beluchting.
De tip van de afvoerslag te diep had ik al een keer gekregen. Er is een stuk van de buis afgehaald en de slang hangt er nu niet te diep in waardoor hij ook niet kan blijven hangen in stilstaand water.. Het ontstoppen van de afvoerbuis klinkt heel logisch! Ik ga dit meteen eens even aankaarten vanavond! Wordt vervolgd.. Alvast bedankt!!!!

Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

Dank iedereen voor het meedenken! Ik ga vanavond de oplossing van snuffel1 eens aankaarten!

We wonen niet in een nieuwbouwwijk dus dat kan het probleem niet zijn en de kookwasoplossing hebben we bij het oude apparaat meerdere keren geprobeerd maar we hebben nu een gloednieuwe miele dus dat kan niet het probleem geweest zijn!

En suusnl, ik kan niet wachten om een keer wasmiddel/wasverzachter te ruiken! Helemaal nu we een babytje krijgen, wil ik het opgelost hebben. Heb ik zo een mufruikende baby in mijn handen, zo zielig voor het kleintje. Baby's moeten lekker ruiken :) :) :)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb ik zo een mufruikende baby in mijn handen, zo zielig voor het kleintje. Baby's moeten lekker ruiken
Daarom gebruik ik Zwitsal, ruikt alles naar Chantal Janzen :mrgreen:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door langste adem »

Baby's moeten lekker ruiken
Baby's stinken hoor, zelfs nog veel erger dan die muffe wasmachinelucht :evil: :evil: :evil:

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Merp2000 »

snuffel1 schreef:De afvoerbuis dient inclusief sifon (afvoerwaterslot) om en nabij de 75 cm hoog te zijn. De afvoerslang mag de buis niet afsluiten omdat er dan geen beluchting plaats kan vinden.
Dat is hem Snuffel..

maryvansoest
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:06

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door maryvansoest »

Meestal komt dit doordat je teveel,vloeibaar wasmiddel,erin doet. Ook kan het helpen om gewoon poeder te gaan gebruiken. Is minder vet. Ook een vaatwastabletten een keer laten draaien wil nog wel,eens helpen. Succes

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Ik heb er ook last van maar als ik op 60 graden was dan is de geur altijd weg
Als je op 60 graden wast zou je vrijwel altijd van de geurtjes verlost moeten zijn. Doe je dat met het standaard programma of met een eco programma? Want het eco-programma wast meestal op een lagere temperatuur dan aangegeven. Om er zeker van te zijn moet je eigenlijk de temperatuur in de wasmachine meten. Maar dat is lastig. Als je op 60 graden wast dan moet het glas goed heet zijn maar niet loei heet.
Welke wasmachine heb je? Is die getest door de Consumentenbond? Zo ja, hoe goed scoort de machine op spoelen? De meeste wasmachines scoren onvoldoende op spoelen. Ik heb nu de Bosch wae28266nl en die scoort het beste op spoelen met een 6,3. Ik heb er nog niet heel vaak mee gewassen op 40 graden maar kan wel al zeggen dat de was nu een stuk frisser uit de machine komt dan met mijn Samsung.
En ik vermoed ook dat de geur in het wasgoed zit en niet in de machine. Zodra het wasgoed met zeep en water in aanraking komt dan vermenigvuldigd de bacterie zich weer.
Trouwens, we praten over vetluis toch?
Het schijnt dat de wasmiddelen van tegenwoordig zo zijn aangepast dat vetluis daar heel makkelijk bij gedijd.
Laatst gewijzigd door Rokodil op 18 jun 2015 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Ik denk te weten hoe het op te lossen is, heb er namelijk zelf een hele studie van gemaakt haha.
Wat ik van je wil weten is dit: geldt het voor alle was, zowel wit als bont en op welke temperaturen was je? Ik heb zelf ook een Miele en heb de oplossing gevonden voor stinkende was bij onszelf.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

NioMio schreef:Ik denk te weten hoe het op te lossen is, heb er namelijk zelf een hele studie van gemaakt haha.
Wat ik van je wil weten is dit: geldt het voor alle was, zowel wit als bont en op welke temperaturen was je? Ik heb zelf ook een Miele en heb de oplossing gevonden voor stinkende was bij onszelf.
En wilt u er nu geld voor hebben voordat die oplossing hier wordt beschreven???

Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

bprosman schreef:
Heb ik zo een mufruikende baby in mijn handen, zo zielig voor het kleintje. Baby's moeten lekker ruiken
Daarom gebruik ik Zwitsal, ruikt alles naar Chantal Janzen :mrgreen:
Gebruik ik ook maar het probleem is nou juist dat mijn was niet fris ruikt ondanks een wasmiddel!!

Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

NioMio schreef:Ik denk te weten hoe het op te lossen is, heb er namelijk zelf een hele studie van gemaakt haha.
Wat ik van je wil weten is dit: geldt het voor alle was, zowel wit als bont en op welke temperaturen was je? Ik heb zelf ook een Miele en heb de oplossing gevonden voor stinkende was bij onszelf.
Ja het is bij alle was en op alle temperaturen. Ene keer op 60 graden niet en 30 graden wel en dan weer andersom!! Ben benieuwd naar je tips!

Lauriehermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2015 12:48

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Lauriehermans »

snuffel1 schreef:De afvoerbuis dient inclusief sifon (afvoerwaterslot) om en nabij de 75 cm hoog te zijn. De afvoerslang mag de buis niet afsluiten omdat er dan geen beluchting plaats kan vinden.
De hoogte van de afvoer is rond de 75 cm en de diameter is 50 mm en de pijp 30 dus dat kan het niet zijn maar we gaan vnv jouw tip proberen met het ontstopmiddel!! Wordt vervolgd!!

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Ik zal je mijn oplossing vertellen. Volgens mij ligt het namelijk aan twee dingen:
1. de temperatuur
2. de hoeveelheid water.
Dat samen bepaalt volgens mij hoeveel stank erachter blijft :-)

Ik gebruik voornamelijk vloeibaar wasmiddel, maar ik heb ook tijden poeder gebruikt om dat te testen. Dat maakte bij mij geen verschil. Ik houd me altijd netjes aan de voorgeschreven hoeveelheid. Gebruik het liefst de geconcentreerde producten waar je maar een heel klein beetje van nodig hebt.
Ik gebruik geen wasverzachter. Handdoeken doe ik meestal een kwartiertje in de droger en dan hang ik ze op en dan zijn ze alsnog zacht. Of ik laat ze helemaal drogen door de droger.

Wat heeft bij mij geholpen om de stank uit alle kleren te krijgen:
stap 1: kookwas draaien zonder wasgoed en zonder wasmiddel om alle resten uit de machine te krijgen. Daarna de ring van de wasmachine nog goed schoonmaken want er komen dan bij mij nog (grijze) zeepresten in de rubberen ring, bij de gaatjes bij de rubberen ring/trommel.
stap 2: al het wasgoed dat stinkt op 60 graden wassen en dan (ik heb die stand op mijn wasmachine:) met extra water wassen. Wasgoed dat echt niet op 60 graden kan, was ik natuurlijk minder warm. Vooral de bonte was stinkt bij mij. Ik was alles het liefst op 40 graden, maar dat kan dus niet want dan gaat het stinken.

Bij mij was toen de stank weg en ik probeer het nu te wisselen: ene keer draai ik bont op 40 graden en dan twee wasbeurten verder weer op 60 graden. Als de machine goed vol is, zet ik de stand 'extra water' aan. Ik heb gemerkt dat 40 graden te weinig is om alle bacteriën te doden. Daarom doe ik ook wel eens een kort wasprogramma met alleen onderbroeken en sokken en die dan op 60 graden.

Ik probeer ongeveer na 15 wasbeurten de machine weer met kookwas-stand te reinigen. Deze aanpak heeft er bij mij voor gezorgd dat ik na jaren van irritatie aan die geur eindelijk frisse was heb.

De conclusie die ik heb getrokken is dat de wasmachine wat zuinig is met water en dat daardoor niet alles even goed eruit spoelt. Er staat volgens mij in de handleiding van de wasmachine hoeveel spoelbeurten en hoeveel liter water de machine gebruikt. Het kan zijn dat je dat aan kunt passen. Volgens mij moet je dan een combinatie van toetsen indrukken om aanpassing van het aantal spoelbeurten te doen.

De grote boosdoener is volgens mij 'wasluis'. Daar heb ik veel over gelezen op internet en van alles uitgeprobeerd. Bovenstaande combinatie is voor mij dus de oplossing geweest.

Mijn moeder klaagde onlangs dat mijn vader nieuwe overhemden nodig had omdat die zo stonken "zelfs als hij het overhemd pas een uur aan heeft!". Ze heeft zijn overhemden op 60 graden gewassen en de stank was weg. Op haar wasmachine zit geen stand om extra water te gebruiken. Ik denk zelf dat het ook kan helpen om de trommel minder vol te doen.
De Miele die wij hebben meet zelf de hoeveelheid water. Dat werkt allemaal vanzelf dus.

Nou ik hoop echt dat je met mijn ervaring geholpen bent, want ik heb zelf een hele scherpe neus en ik was het helemaal zat met die stank, terwijl mijn man er niet zoveel van rook.

Succes ermee hoor en ik vind het wel leuk om te horen wat je gaat proberen en of het uiteindelijk geholpen heeft.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

TS heeft een nieuwe machine, lijkt me dat daar nog geen wasluis (dacht ik ook eerst aan) in zit.
Maar aangekoekt vuil in de afvoer kan uiteraard wel.

Gesloten