Stinkende was

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
didia
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2008 20:53

Stinkende was

Ongelezen bericht door didia »

Ik heb regelmatig dat mijn was stinkt als hij uit de wasmachine komt en dan met name de donkere was. En dan niet eens alle was die uit het machine komt. Sommige ruiken lekker naar de wasverzachter en andere stukken stinken. En dan uitgerekend die stinkende was ruik je door heel het huis ( ik gebruik wasrekje heb geen droger). Heb alles wat er maar op internet te vinden is hierover geprobeerd. Ander waspoeder, laat elke maand machine op 95 draaien met alleen soda, maak elke week zeepbakje schoon etc etc. Heb wasparfum gebruikt maar daar ruikt je was wel lekker van maar wordt hierdoor niet zacht en van allebei een beetje gebruiken krijg je ook weer een rare geur. Ben ten einde raad wie oh wie heeft de ultieme tip. Voornamelijk mijn zwarte handdoeken, zwart ondergoed en de werkkleding ( die was ik al apart) van partner stinkt. Mijn kleding en mijn partner zijn "normale" kleding ruikt wel altijd lekker naar de wasverzachter

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dit probleem hebben wij al jaren met de donkere was, toen wij een andere wasmachine kregen, dachten we nu zal het wel over zijn maar helaas.
Verschillende programma's en wasmiddelen gebruikt.
Het hele afvoer systeem nagekeken er wordt geregeld schoon gemaakt

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik heb zwarte en witte t-shirts van hetzelfde merk, zelfde materiaal. En inderdaad, de zwarte hebben er meer last van. Bij de zwarte t-shirts smeer ik de oksels altijd eerst in met onverdund wasmiddel en laat dat een uurtje inweken. Dat scheelt een hoop.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die luchtjes maken het alleen maar erger. Gebruik eens azijn als wasverzachter. Gebruik minder poeder. En als de wasmachine water genomen heeft, gooi er dan nog eens een emmer water bij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Jablan »

Als ik de beschrijving lees, dan krijg ik de indruk, dat het wasmiddel niet al het wasgoed bereikt. Meerdere oorzaken. Kijk ernaar en probeer uit wat je nu anders doet. Wie weet kom je de echte oorzaak op het spoor. ;)

Overladen. De trommel tussen 1/3e en 2/3e vullen. Bij zware stoffen tussen een kwart en de helft.

In elkaar haken. Alle ritsen en knopen dicht, wasgoed stuk voor stuk in de trommel doen.

Te veel wasmiddel gebruiken. Als wasmiddel in de kleding blijft zitten, ontstaan andere geuren.

De dwarsbalken in de trommel hebben invloed hoe het wasgoed door elkaar wordt geschud tijdens het wassen. Meeste merken hebben rechte dwarsbalken en wat achterin de trommel zit, blijft achterin. Enkele merken hebben de dwarsbalken een beetje schuin in de trommel gemonteerd en hier wordt het wasgoed in alle richtingen bewogen, komt er nooit stinkend uit. Bij deze merken heb je veel minder wasmiddel nodig voor een schone was (ervaringsfeitje).

Vloeibaar of poeder wasmiddel maakt niet zo'n verschil naar mijn idee, maar ik doe het wasmiddel altijd direct in de trommel, tussen het wasgoed.

Tenslotte staat bij ons de deur van de machine altijd open, als de machine niet wordt gebruikt. Dat scheelt ook in de geuren.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
03 jan 2022 15:04
Overladen. De trommel tussen 1/3e en 2/3e vullen. Bij zware stoffen tussen een kwart en de helft.
Ik denk dat dit wel eens een issue kan zijn. Ik heb sinds vorig jaar een 8 kg machine, maar er gaat net zoveel in als in de oude 5 kg Miele. Paar maanden geleden dezelfde was 3 x moeten doen vanwege luchtjes die niet weg gingen. Na de derde keer bleken sommige stukken kleding nog steeds droog te zijn. Oftewel: die stukken zijn nooit schoon gewassen.

Wit is inderdaad nooit een probleem, maar kleur? Drama. Terwijl de handdoeken (zandkleur) weer wel goed gaan, maar die doe ik dan ook op 60 graden.

Met wasverzachter ben ik idd al lang gestopt, azijn werkt net zo goed, geeft geen parfumgeurtjes, en is een stuk goedkoper. Ik denk dat alle parfumluchtjes door elkaar ook niet echt helpen voor een was die ook echt fris ruikt.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wij hebben alle hier gegeven tips de afgelopen jaren ook geprobeerd.
We wassen nu de was op een ander wasprogramma (fijne was) en dat gaat tot nu toe goed

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door witte angora »

Interessant. Wat maakt het programma 'fijne was' dan anders dan 'katoen'?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
03 jan 2022 16:40
Interessant. Wat maakt het programma 'fijne was' dan anders dan 'katoen'?
Voorzichter wasbeweging, lagere temperatuur.

Maar daar kan het natuurlijk niet aan liggen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door scontra »

Denkelijk heeft uw wasmachine zelf een grote schoonmaakbeurt nodig !
Neem hiervoor het middel HG onderhoudsmonteur voor (vaat)wasmachines en laat de wasmachine een programma draaien volgens de gebruiksaanwijzing.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Nevyn »

scontra schreef:
03 jan 2022 18:07
Denkelijk heeft uw wasmachine zelf een grote schoonmaakbeurt nodig !
Neem hiervoor het middel HG onderhoudsmonteur voor (vaat)wasmachines en laat de wasmachine een programma draaien volgens de gebruiksaanwijzing.
Weet niet van TS, maar wij hebben dit allemaal gedaan plus alle al hier gegeven tips.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb dus vorig jaar een nieuwe machine gekocht, denk niet dat daar vanaf het begin zoveel viezigheid in zat.

Plus dat het wel vreemd is dat de witte was inderdaad schoon is en ruikt, terwijl de bonte/donkere was toch nooit echt fris is. Zal toch niet aan de machine liggen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door witte angora »

Update: net even naar de machine gelopen omdat ik altijd wel open sta voor nieuwe ideeën. De was gedaan op het fijne wasprogramma, en iets meer dan half vol (dat hoort overigens ook bij dat programma). En... de was ruikt eindelijk fris.

Ik denk dat we die claims van 7 en 8 kilo, en zo weinig mogelijk water, maar moeten laten voor wat ze zijn. Met minder water krijg je de boel gewoon niet schoon, dat bestaat niet. En een lekker volle machine, dat werkt ook niet. Hoe graag de fabrikanten dat ons ook willen laten geloven. Om te wassen heb je simpelweg water nodig, en dat water moet goed door de kleding heen kunnen. Zo simpel is het.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn oude machientje ( AEG ) werkt al 26 jaar.
Nooit vloeibaar wasmiddel, altijd poeder en ik stamp hem ook nooit vol.
ik laat altijd behoorlijk wat ruimte boven op de was zitten.
Ik heb ook geen droger, de was droogt op een wasrekje.
Mijn wasgoed stinkt ook nooit.
De donkere was gaat op 40• en de witte was op 60-70•

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Regelmatig wordt hier de aanschaf van een nieuwe wasmachine aanbevolen. Doet er niet toe wat voor merk, want ze zouden beter, economischer en ga maar door wassen. Minder elektriciteit, minder water.

Persoonlijk vind ik dat grote onzin. Voor de was, hoe heet of lauw ook, heb je water nodig, hoe meer hoe liever. Al dat uitzuinigen op water en elektriciteit, het toevoegen van allerlei middeltjes, voor wit, kleur, of een luchtje, de gekkigheid om de wasmachine een keer leeg, heet en met soda te laten draaien, zet helemaal geen zoden aan de dijk.

Een machine met witgoed? Gooi er een flinke schep soda bij, zet hem om 95%, gooi er na het vullen een emmer water bij, en alles komt er stralend, wit, zacht en geurloos uit.

Gekleurde was? Temperatuur aanpassen, weinig zeeppoeder, hooguit bij spoelen wat azijn. Was perfect.

Ik was toch al zo’n ruim 65 jaar en nog nooit een stinkende was gehad of wasluis in mijn machine. Het enige dat blijft ruiken/stinken is als er gasolie gemorst is op kleding, maar ook dat slijt weg.

Ik heb jarenlang verscheidene maanden de was gedaan in bijvoorbeeld wasserettes, tijdens mijn vakanties in Frankrijk.Dan weet je helemaal niet wat er voordien in de machne gezeten heeft. Ook daar nog nooit stank.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
03 jan 2022 20:11
Regelmatig wordt hier de aanschaf van een nieuwe wasmachine aanbevolen. Doet er niet toe wat voor merk, want ze zouden beter, economischer en ga maar door wassen. Minder elektriciteit, minder water.

Persoonlijk vind ik dat grote onzin. Voor de was, hoe heet of lauw ook, heb je water nodig, hoe meer hoe liever. Al dat uitzuinigen op water en elektriciteit, het toevoegen van allerlei middeltjes, voor wit, kleur, of een luchtje, de gekkigheid om de wasmachine een keer leeg, heet en met soda te laten draaien, zet helemaal geen zoden aan de dijk.
Volgens mij wordt het hele probleem ook veroorzaakt door lagere temperaturen en het gebruik van minder water. Maar dat is niet voor niets , de bedoeling ervan is dat de mensheid over 65 jaar nog steeds kan wassen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
03 jan 2022 22:06
Lady1234 schreef:
03 jan 2022 20:11
Regelmatig wordt hier de aanschaf van een nieuwe wasmachine aanbevolen. Doet er niet toe wat voor merk, want ze zouden beter, economischer en ga maar door wassen. Minder elektriciteit, minder water.

Persoonlijk vind ik dat grote onzin. Voor de was, hoe heet of lauw ook, heb je water nodig, hoe meer hoe liever. Al dat uitzuinigen op water en elektriciteit, het toevoegen van allerlei middeltjes, voor wit, kleur, of een luchtje, de gekkigheid om de wasmachine een keer leeg, heet en met soda te laten draaien, zet helemaal geen zoden aan de dijk.
Volgens mij wordt het hele probleem ook veroorzaakt door lagere temperaturen en het gebruik van minder water. Maar dat is niet voor niets , de bedoeling ervan is dat de mensheid over 65 jaar nog steeds kan wassen.
Prima, maar dan niet klagen over stinkende was. Hang het dan maar een nacht te luchten.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
03 jan 2022 20:11


Een machine met witgoed? Gooi er een flinke schep soda bij, zet hem om 95%, gooi er na het vullen een emmer water bij, en alles komt er stralend, wit, zacht en geurloos uit.
.
Dan heb je zeker een bovenlader?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
04 jan 2022 14:57
Lady1234 schreef:
03 jan 2022 20:11


Een machine met witgoed? Gooi er een flinke schep soda bij, zet hem om 95%, gooi er na het vullen een emmer water bij, en alles komt er stralend, wit, zacht en geurloos uit.
.
Dan heb je zeker een bovenlader?

Nee hoor, er zit gewoon een lade in die je kunt uittrekken om zeeppoeder en wasverzachter in te doen. En die kan je ook gebruiken om water toe te voegen.

elfje 666
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022 15:42

Re: Stinkende was

Ongelezen bericht door elfje 666 »

Welke wasmachine is het en waar heeft U die gekocht

Gesloten