LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Janus Tulp
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:45

Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Janus Tulp »

De garantie op mijn AEG vaatwasser loopt nog 2 jaren. Onlangs wilde het klepje van het zeepbakje niet meer dicht. De machine kon niet meer normaal functioneren. Via klantenservice een monteur geregeld.
Die verhielp het euvel, maar ondanks de garantie moest ik € 119,- betalen.
Oorzaak was een klein appelpitje dat in het sluitmechanisme van het klepje was vastgeraakt. Oorzaak van buitenaf oordeelde de monteur, valt niet onder de garantie. Dat staat in de garantievoorwaarden. Ik heb terplekke betaald omdat ik de voorwaarden op dat moment niet beschikbaar had.
Maar toen ik die voorwaarden had gelezen, ontspon zich een discussie tussen mij en de klantenservice van AEG/Electrolux over de vraag waar in de garantie voorwaarden staat dat oorzaken van buitenaf niet onder de garantie vallen. Nou, dat staat er dus niet in. Vanaf dat moment was het "verkeerd gebruik " van de machine volgens AEG. Hoe verkeerd, dat kunnen/willen ze niet zeggen.
Dat een pitje in het sluitmechanisme kan geraken, vind ik een gebrek van de machine, dat zou niet moeten kunnen. In de gebruiksaanwijzing voor deze vaatwasser staat zelfs expliciet dat de vaat niet moet worden afgespoeld voordat die in de machine wordt geplaatst. Het is natuurlijk inherent aan de functie van de vaatwasser dat er allerlei materiaal inwendig rond spoelt. Dat zou geen storing mogen veroorzaken. AEG redeneert strikt naar zich zelf toe, en weigert inhoudelijk in te gaan op mijn argumenten . AEG weigert € 119,- terug te betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Garantie wil zeggen dat bij een probleem aan het apparaat veroorzaakt door problemen door de machine gedekt is. Dus door een non conform product.
In uw geval is er een oorzaak van buitenaf de schuldige aan het defect. Dat de vaat niet hoeft te worden afgespoeld wil niet zeggen dat u borden met losse etensresten er in kan doen. U kunt mij niet wijsmaken dat u een bord of pan met restjes eten niet even afveegt boven de prullenbak en dat u hele aardappels en vlees in de vaatwasser gooit. Met afspoelen wordt bedoeld dat u dus niet hoeft af te spoelen. Er staat dus niet dat u losse etensresten kunt laten liggen.
Met uw machine was geen probleem en dat wil zeggen dat de kosten van herstel voor u zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door crazyme »

Had u dat appel pitje echt niet zelf kunnen ontdekken voordat u een servicemonteur liet komen ?

Die monteurs zijn voor echte storingen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er a) een defect ontstaan door de appelpit? Of b) moest de appelpit worden verwijderd zodat de machine weer gewoon werkte?

In geval a) heeft u volgens mij gelijk. Een appelpit moet de constructie aankunnen. Er zit ook een (drie)dubbele zeef in een vaatwasser om allerlei etensresten tegen te houden.

In geval b) had u best zelf even kunnen prutsen met een tandenstoker of iets dergelijks.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat de machine gewoon werkte, maar dat het klepje niet dicht bleef, zodat u het blokje in het mandje moest leggen of zo?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door scontra »

Appelpitje En Garantie, dat gaat niet samen.
Een appelpitje dat het klepje van het zeepbakje blokkeert is echt geen 'garantie' gevalletje, maar stomme, domme pech.
Het klepje is/was niet defect, de vaatwasser functioneert normaal en zo blijkt er geen sprake van een technische storing of mankement te zijn welke binnen de garantievoorwaarden valt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

crazyme schreef:
21 feb 2020 12:55
Had u dat appel pitje echt niet zelf kunnen ontdekken voordat u een servicemonteur liet komen ?

Die monteurs zijn voor echte storingen.
Blijkbaar niet, anders was die vraag hier niet gesteld uiteraard.
Het appelpitje gewoon niet gezien misschien?
Als een machine het niet meer doet is dat een echte storing.
Of dat nou komt door kortsluiting of door een pitje.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In vrijwel elk instructie boekje staat eerst etensresten verwijderen!
En ook filters regelmatig schoon maken en niet als plas water bleef staan en de pomp hierdoor doorgebrand is.

Een pitje, ik denk dat deze mensen erg vaak de zeef leeg moesten halen!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat over het klepje van het zeepbakje. Dat is alles.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
22 feb 2020 09:05
Het gaat over het klepje van het zeepbakje. Dat is alles.
Het gaat toch over een Appelpitje En geen Garantie ?

Janus Tulp
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:45

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Janus Tulp »

Natuurlijk veeg ik de vaat af voordat ie in de wasser wordt gezet, en natuurlijk zitten er dan geen etensresten meer aan de vaat en natuurlijk wordt het filter regelmatig gecontroleerd ( zit nauwelijks iets in) .Het pitje was verrekte klein. Logisch dat zo iets kleins bij het afvegen aan je aandacht ontsnapt.
Zelf repareren is geen optie, als er iets stuk gaat ben je de garantie kwijt. Het loshalen van het klepje is ingewikkeld. Het kostte de monteur 20 minuten om het klepje te verwijderen. Daarna zag hij het pitje.
Zoals de monteur zei, dit is dikke pech, maar het had niet mogen gebeuren. En dat is natuurlijk zo. Dat er "iets" in het sluitmechanisme kan verdwijnen, is een constructie fout van de fabrikant.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door scontra »

Janus Tulp schreef:
22 feb 2020 13:32
) .Het pitje was verrekte klein. Logisch dat zo iets kleins bij het afvegen aan je aandacht ontsnapt.. Dat er "iets" in het sluitmechanisme kan verdwijnen, is een constructie fout van de fabrikant.
Maar tegen zo'n "ieniemienie verrekt klein appelpitje", dat ook nog eens 'logischerwijs' aan uw eigen aandacht is ontsnapt, is geen enkele bewegende constructie opgewassen.
Maar daar bent u het natuurlijk niet mee eens en daarom adviseer ik u om deze zaak voor te leggen bij uw rechtsbijstandsverzekering.
Als u die 'logischerwijs' niet heeft, dan maar naar het Juridisch-loket voor goede raad en daad n.a.v. het appelpitten kwaad ! :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de machine schoon was op dit pitje na, denk dat AEG veel verkoop kan verliezen als ze zo streng kijken, coulance en je hebt een tevreden klant die weer terug komt, nu jaar je ze naar de Bosch Siemens groep!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door crazyme »

Komkommertijd schreef:
22 feb 2020 18:30
Als de machine schoon was op dit pitje na, denk dat AEG veel verkoop kan verliezen als ze zo streng kijken, coulance en je hebt een tevreden klant die weer terug komt, nu jaar je ze naar de Bosch Siemens groep!
Wanneer ze naar iedereen kosteloos een monteur sturen om de vaatwasser schoon te maken zijn ze snel van de markt af.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een vervuilde is de rekening terecht maar als die verder schoon is, een klant verliezen en de familie + kans op online een jarenlange klacht achter te laten, dat kost meer omzet en is duurder dan welke reclame ook.
Soms moet je coulance geven en hopen dat je klant hield.....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

crazyme schreef:
22 feb 2020 18:35
Wanneer ze naar iedereen kosteloos een monteur sturen om de vaatwasser schoon te maken zijn ze snel van de markt af.
imho: Bij telefoongesprek moeten ze wijzen naar etensresten verwijderen / filter schoon maken, geldt idem voor wasmachine (en stekker in stopcontact) ipv meteen in de auto stappen (anders zijn ze snel van de markt af).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Janus Tulp schreef:
22 feb 2020 13:32
Natuurlijk veeg ik de vaat af voordat ie in de wasser wordt gezet, en natuurlijk zitten er dan geen etensresten meer aan de vaat en natuurlijk wordt het filter regelmatig gecontroleerd ( zit nauwelijks iets in) .Het pitje was verrekte klein. Logisch dat zo iets kleins bij het afvegen aan je aandacht ontsnapt.
Zelf repareren is geen optie, als er iets stuk gaat ben je de garantie kwijt. Het loshalen van het klepje is ingewikkeld. Het kostte de monteur 20 minuten om het klepje te verwijderen. Daarna zag hij het pitje.
Zoals de monteur zei, dit is dikke pech, maar het had niet mogen gebeuren. En dat is natuurlijk zo. Dat er "iets" in het sluitmechanisme kan verdwijnen, is een constructie fout van de fabrikant.
Was het een AEG monteur?

Je kunt formele klacht indienen tegen AEG en/of monteur: "nee heb je, wellicht krijg je ja".

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Joepie Joepie schreef:
22 feb 2020 19:41

Was het een AEG monteur?

Je kunt formele klacht indienen tegen AEG en/of monteur: "nee heb je, wellicht krijg je ja".
Waarom een klacht indienen tegen de monteur, hij heeft het probleem toch opgelost?

v.d.Heyden

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

v.d.Heyden schreef:
22 feb 2020 20:26
Joepie Joepie schreef:
22 feb 2020 19:41

Was het een AEG monteur?

Je kunt formele klacht indienen tegen AEG en/of monteur: "nee heb je, wellicht krijg je ja".
Waarom een klacht indienen tegen de monteur, hij heeft het probleem toch opgelost?
Hij heeft de rekening laten betalen en is in de auto / het busje gestapt (ipv via telefoon wijzen op zelf oplossen - maar dat zou ook in opdracht van AEG kunnen zijn, ik weet niet wie er gebeld is / wie er gebeld heeft).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door crazyme »

Joepie Joepie schreef:
22 feb 2020 19:03
crazyme schreef:
22 feb 2020 18:35
Wanneer ze naar iedereen kosteloos een monteur sturen om de vaatwasser schoon te maken zijn ze snel van de markt af.
imho: Bij telefoongesprek moeten ze wijzen naar etensresten verwijderen / filter schoon maken, geldt idem voor wasmachine (en stekker in stopcontact) ipv meteen in de auto stappen (anders zijn ze snel van de markt af).
Dat moeten ze helemaal niet.

Gesloten