LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermogen versus kWh

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Felmy
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 17:21

Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Felmy »

Hoi!

Op dit moment ben ik bezig te bepalen hoeveel kwh/d ik nodig ga hebben om van het netstroom af te gaan en via zonnepanelen mijn stroom op te wekken. Dit gaat overigens niet in NL gebeuren, daarvoor hebben wij hier toch echt te weinig zonuren in het jaar.

Maar wat ik wel een beetje vreemd vind is het volgende:

Een inductieplaat met een vermogen van 3500W verbruikt per dag zo'n 0,48KWH (dit laatste heb ik nagevraagd omdat ik het lastig te berekenen vind hoeveel ik daadwerkelijk per uur ga verbruiken) terwijl een hydrofoorpomp van 1100W wel 1.1KWH verbruikt. Klopt mijn berekening Watt x uur = kwh dan niet of klopt het getal van de inductieplaat dan niet?

een ander voorbeeld:
Een oven met hetzelfde vermogen (3500W) verbruikt 150kwh per jaar en dus 0,41kwh per dag. dit is trouwens precies zo te lezen bij de productspecificaties, dus ik ga ervan uit dat dit klopt.

Hoe kan het dat die hydrofoorpomp zo ontzettend veel stroom verbruikt wanneer het vermogen van zowel de inductieplaat als de oven vele malen groter zijn?

Alvast heel erg bedankt!

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Van netstroom afgaan zal niet meevallen met alleen zonnepanelen. Als de stroom niet wordt opgeslagen
in een forse batterij, dan zal, als U niet bent aangesloten op het net, Uw wasmachine halverwege het
programma stil vallen als er een wolkje voor de zon komt. Er bestaat hier wel een oplossing voor, Dat is
de "Powerwall" van Tesla. Houdt ook rekening met piekbelastingen. Zoals een kookwas, of een inductie
plaat of een oven. Voor U het weet start U uw wasmachine (2000 Watt tijdens opwarmen kookwas)
als uw oven aanstaat (3500 Watt) dat is totaal 5500 Watt piekvermogen. Dat is iets wat met een 3 fase
aansluiting makkelijk kan, Echter of dit een Tesla Powerwall ook kan weet ik niet, Google eens voor de
gegevens van zo een batterij, en praat voor U iets aanschaft met een GOEDE deskundige op dit gebied.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Kolibrie »

kW x tijd in uren is kWh.
Een oven en kookplaat wordt niet een uur lang op vol vermogen gebruikt.
Dus daar neemt men het vermogen wat voor deze apparaten gemiddeld per dag verbruikt wordt, koken en bakken.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 15 nov 2020 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uit uw vraag meen ik te begrijpen dat u - net als thuis - 100% van de tijd over stroom wilt beschikken. Het is een grote luxe om dit te hebben. In de meeste landen wereldwijd wordt die 100% niet gehaald.

Die 100% is simpelweg niet mogelijk met de oplossing die u voor ogen heeft.

Er zijn twee soorten stroom: aanbodgestuurd en vraaggestuurd. Met alleen aanbodgestuurde stroom (zon en wind) heb je nooit 24/7 de beschikking over stroom.

Trouwens: kWh is vermogen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 15 nov 2020 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Felmy
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 17:21

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Felmy »

peter17111962 schreef:
15 nov 2020 13:00
Van netstroom afgaan zal niet meevallen met alleen zonnepanelen. Als de stroom niet wordt opgeslagen
in een forse batterij, dan zal, als U niet bent aangesloten op het net, Uw wasmachine halverwege het
programma stil vallen als er een wolkje voor de zon komt. Er bestaat hier wel een oplossing voor, Dat is
de "Powerwall" van Tesla. Houdt ook rekening met piekbelastingen. Zoals een kookwas, of een inductie
plaat of een oven. Voor U het weet start U uw wasmachine (2000 Watt tijdens opwarmen kookwas)
als uw oven aanstaat (3500 Watt) dat is totaal 5500 Watt piekvermogen. Dat is iets wat met een 3 fase
aansluiting makkelijk kan, Echter of dit een Tesla Powerwall ook kan weet ik niet, Google eens voor de
gegevens van zo een batterij, en praat voor U iets aanschaft met een GOEDE deskundige op dit gebied.
Hi Peter,

bedankt voor je reactie. Uiteraard zullen er batterijen aanwezig zijn om de stroom mee op te slaan. Ik heb op dit moment een set gevonden met een omvormer van 3000w (al loopt daar nog een vraag over bij een solarbedrijf) en twee lithiumbatterijen met een totaal van 4800kwh, dat is meer dan voldoende om al het stroom dat geleverd wordt op te slaan, wat wil zeggen als ik al mijn apparaten op een dag zou gebruiken dan nog houd ik reststroom over die opgeslagen kan worden voor de volgende dag.

wb. mijn vraag: hoe kan het dat een apparaat met een vermogen van 1100W meer kwh verbruikt dan een apparaat met meer vermogen? is niet duidelijk geworden in uw antwoord.

Felmy
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 17:21

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Felmy »

Kolibrie schreef:
15 nov 2020 13:19
kW x tijd in uren is kWh.
Een oven en kookplaat wordt niet een uur lang op vol vermogen gebruikt.
Dus daar neemt men het vermogen wat voor deze apparaten gemiddeld per dag verbruikt wordt, koken en bakken.
Hi kolibrie,

voor zover begrijp ik het nog wel. Ik heb al mijn apparaten omgerekend naar kwh/d door een schatting te maken in hoelang ik ze zal gebruiken. Dit neemt niet weg dat een hydrofoorpomp die max. 5 uur aan zou staan (met automatische stop) zoveel meer kwh verbruikt dan een kookplaat. ook als ik beide een uur aan zou hebben verbruikt de kookplaat minder dan de pomp.

zou u een voorbeeld kunnen plaatsen bij uw reactie?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Erthanax »

De getallen die u noemt voor de verbruikte energie (0,48 kWh, 1,1 kWh en 0,41 kWh) is het gemiddelde verbruik per etmaal. Die kookplaat van 3500 W gebruikt u dagelijks maar korte tijd.

Kolibrie noemde al de formule Vermogen x tijd = energie. Als u die gemiddelde waarden voor vermogen en energie invult, kunt u uitrekenen hoe lang die apparaten gemiddeld per etmaal gebruikt worden op maximaal vermogen. Dat komt uit op 22 minuten voor de kookplaat, 60 minuten voor de hydrofoorpomp en 7 minuten voor de oven.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Erthanax »

Felmy schreef:
15 nov 2020 13:55
Kolibrie schreef:
15 nov 2020 13:19
kW x tijd in uren is kWh.
Een oven en kookplaat wordt niet een uur lang op vol vermogen gebruikt.
Dus daar neemt men het vermogen wat voor deze apparaten gemiddeld per dag verbruikt wordt, koken en bakken.
Hi kolibrie,

voor zover begrijp ik het nog wel. Ik heb al mijn apparaten omgerekend naar kwh/d door een schatting te maken in hoelang ik ze zal gebruiken. Dit neemt niet weg dat een hydrofoorpomp die max. 5 uur aan zou staan (met automatische stop) zoveel meer kwh verbruikt dan een kookplaat. ook als ik beide een uur aan zou hebben verbruikt de kookplaat minder dan de pomp.

zou u een voorbeeld kunnen plaatsen bij uw reactie?
Als u de oven en de pomp beiden een uur aanzet is het energieverbruik:
3500 W x 1 uur = 3500 Wh = 3,5 kWh voor de oven
1100 W x 1 uur = 1100 Wh = 1,1 kWh voor de pomp.

Felmy
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 17:21

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Felmy »

Bob Schurkjens schreef:
15 nov 2020 13:23
Uit uw vraag meen ik te begrijpen dat u - net als thuis - 100% van de tijd over stroom wilt beschikken. Het is een grote luxe om dit te hebben. In de meeste landen wereldwijd wordt die 100% niet gehaald.

Die 100% is simpelweg niet mogelijk met de oplossing die u voor ogen heeft.

Er zijn twee soorten stroom: aanbodgestuurd en vraaggestuurd. Met alleen aanbodgestuurde stroom (zon en wind) heb je nooit 24/7 de beschikking over stroom.

Trouwens: kWh is vermogen.
hi Bob,

Bedankt voor uw antwoord.
het is juist niet de bedoeling dat ik de hele tijd over stroom wil beschikken, alleen op de momenten dat dit nodig is. voorbeeld: ik had een gietijzeren plaat kunnen gebruiken als kooktoestel, maar om zo co2-vrij mogelijk te kunnen leven is dit niet haalbaar. dus kies ik ervoor om een inductieplaat aan te schaffen. Deze zou dus wel een uur per dag gebruikt moeten worden. Een telefoon wordt eens per dag opgeladen, en als je hem niet al te veel gebruikt en geen zware programma's erop afspeelt zou je er zelfs anderhalve dag mee kunnen doen. Een wasmachine staat zeker niet dagelijks aan en een oven ook niet, daarbij willen wij een steenoven bouwen en zal de oven binnen seizoensgebonden gebruikt gaan worden. het zou dus kunnen dat er dagen zijn waarop wij minder stroom krijgen dan normaal net als wij minder stroom verbruiken dan we krijgen. echter zijn wij hierop ingesteld anders hadden wij deze beslissing niet gemaakt.
Verder maak ik de keuzes van apparaten gebaseerd op de solarset die wij op dit moment voor ogen hebben. dus houd ik rekening met het aanbod aan stroom. Verder zal ons plan over drie jaar uitgevoerd gaan worden , wie weet wat voor mogelijkheden er dan zijn op het gebied van solartechnologie.

Ik zal mijn vraag nog eens neerleggen bij een professional, ik heb immers dit weekend een bedrijf gemaild. nu maar hopen dat ze mijn vragen vrijblijvend willen beantwoorden.

Felmy
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 17:21

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Felmy »

Erthanax schreef:
15 nov 2020 13:59
De getallen die u noemt voor de verbruikte energie (0,48 kWh, 1,1 kWh en 0,41 kWh) is het gemiddelde verbruik per etmaal. Die kookplaat van 3500 W gebruikt u dagelijks maar korte tijd.

Kolibrie noemde al de formule Vermogen x tijd = energie. Als u die gemiddelde waarden voor vermogen en energie invult, kunt u uitrekenen hoe lang die apparaten gemiddeld per etmaal gebruikt worden op maximaal vermogen. Dat komt uit op 22 minuten voor de kookplaat, 60 minuten voor de hydrofoorpomp en 7 minuten voor de oven.
Hi Erthanax,

Bedankt. dit is een duidelijk antwoord :)

Verder wil ik wel even zeggen dat ik dacht dat netbelasting en vermogen hetzelfde waren. Het is de netbelasting van de oven en het vermogen van de pomp, dat zijn dus twee verschillende dingen? want dan zou het sowieso kunnen kloppen dat mijn oven minder verbruikt.
Ik ben bekend met de berekeningen van w x t = kwh zoals ik al vermeld had in mijn vraag. Vandaar dat ik het vreemd vond dat men via verkoopsites het kwh per jaar al had berekend en dat het 'vermogen' wat nu dus netbelasting is (leren lezen enzo) een heel stuk hoger was.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het electriciteitsverbruik wat u leest voor de oven en kookplaat is het te verwachten jaarverbruik.
Ze hebben onderzocht hoe dikwijls en lang de oven gemiddeld door huishoudens gedurende een jaar gebruikt wordt en het verbruik daarvan berekend, 150kWh per jaar.
Maar wanneer u de 3500w. oven elke dag een uur aan zou zetten met de ovendeur open (alle warmte verdwijnt meteen uit de oven) heeft uw oven een jaarverbruik van 3500/1000 x 365x 1 = 1277,5 kwh.

Voor de hydrofoorpomp is geen verwacht jaarverbruik gegeven en moet je zelf nagaan hoelang deze per dag in gebruik zal zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar is de plek die u wilt gaan bewonen verstoken van netstroom? Of wilt u het uit milieuprincipe zo doen?

Vergeet dan niet dat dat bijvoorbeeld accu's vele malen milieuvervuilender zijn dan een beetje netstroom gebruiken op momenten dat u geen zonne-energie heeft omdat de zon niet schijnt.

Voor accu's moet bijvoorbeeld lithium gedolven worden. En het produceren en vervoeren van de accu kost ook een hoop co2 en wellicht heel veel schoon drinkwater en/of andere schaarse grondstoffen.

Het is dus geen zwart-wit verhaal. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld voor de productie van zonnepanelen. Wanneer u de beschikking heeft over netstroom dan kunt u die gewoon beter gebruiken in plaats van off the grid te gaan.

Doet me denken aan mensen die in hun eentje rondrijden in een joekel van een Tesla. Die zijn "goed bezig voor het miljeu". Niets is minder waar.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zou ook investeren in kaarsen..... ;-)

Bovenop de genoemde vermogen x tijd =kwh:
-houd rekening met max belasting (in Watt , of Ampere), welke het systeem moet kunnen leveren
-kwh capaciteit van accu is ook afhankelijk van de belasting. Bij hogere belasting is dit minder.
Bijvoorbeeld: als accu voldoende is om 10 uur lang 1 kilo watt te leveren, dan zou je verwachten dat je bij afname van 10 kilowatt het 1 uur kan volhouden. Dat is in de praktijk echter minder

Ook zonde, dat je eerst accuspanning moet omzetten in wisselspanning, terwijl de meeste apparaten daarna de wisselspanning omzetten in gelijkspanning

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door de auditu »

Bob Schurkjens schreef:
15 nov 2020 13:23
Uit uw vraag meen ik te begrijpen dat u - net als thuis - 100% van de tijd over stroom wilt beschikken. Het is een grote luxe om dit te hebben. In de meeste landen wereldwijd wordt die 100% niet gehaald.

Die 100% is simpelweg niet mogelijk met de oplossing die u voor ogen heeft.

Er zijn twee soorten stroom: aanbodgestuurd en vraaggestuurd. Met alleen aanbodgestuurde stroom (zon en wind) heb je nooit 24/7 de beschikking over stroom.

Trouwens: kWh is vermogen.
Naar mijn mening is vermogen (kW) maal tijd (h), energie (kWh).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vermogen maal tijd is dus energie. Deze zondag geleerd. Mooi ;)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door kokka »

Waarom kijk je niet gewoon wat je jaarverbruik is? Met je totale verbruik kan je uitrekenen hoeveel panelen je nodig hebt, vergeet niet de verliezen in opbrengst door een niet ideale plaatsingshoek en richting mee te rekenen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:
15 nov 2020 22:18
Waarom kijk je niet gewoon wat je jaarverbruik is?
De accus houden het geen jaar vol.
Het gaat om piekverbruik in enkele dagen, en hoe die op te vangen met zonnecellen en accus.
En dan een compromis vinden in de hoeveelheid zonnecellen en hoeveelheid accus.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door de auditu »

Bob Schurkjens schreef:
15 nov 2020 20:51
Vermogen maal tijd is dus energie. Deze zondag geleerd. Mooi ;)
Gemakkelijk te onthouden, omdat we onze kWh's kopen bij een energieleverancier. :D

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Felmy schreef:
15 nov 2020 13:50
Uiteraard zullen er batterijen aanwezig zijn om de stroom mee op te slaan. Ik heb op dit moment een set gevonden met een omvormer van 3000w (al loopt daar nog een vraag over bij een solarbedrijf) en twee lithiumbatterijen met een totaal van 4800kwh, dat is meer dan voldoende om al het stroom dat geleverd wordt op te slaan, wat wil zeggen als ik al mijn apparaten op een dag zou gebruiken dan nog houd ik reststroom over die opgeslagen kan worden voor de volgende dag.

Totaalopslag van 4800kWh? Dat is genoeg voor 1 huishouden gedurende twee jaar (of 2 huishoudens 1 jaar)!! Welke type/merk is dat dan?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vermogen versus kWh

Ongelezen bericht door angel1978 »

ruim 350 Tesla powerwalls achter elkaar gezet ;)

TS verdiep je er eens goed in en zorg dat je weet waar je het over hebt of laat je door een expert voorlichten en met je meedenken. Dan kom je niet voor rare verrassingen te staan.

Gesloten