LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
sjaak15
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2006 21:10

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door sjaak15 »

kijk eens op www.ariel.nl daar staat:

WASMACHINE STINKT
Afzetting van vuil, vet, pluizen of kalk kan zich in de machine ophopen en zo nare luchtjes verspreiden.

Behandeling:
Voer een 'onderhoudswasbeurt' uit (minimaal 60°C zonder wasgoed in de machine) met een wasmiddel voor de witte was dat een zuurstofbleekmiddel bevat. In extreme gevallen is meer dan 1 onderhoudswasbeurt nodig.

Oorzaak Preventie

Te vaak te weinig wasmiddel gebruikt zodat vuil niet goed weg te krijgen is.
Gebruik altijd de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel voor de desbetreffende vuilgraad, waterhardheid en hoeveelheid was.


Constant wasmiddel zonder bleekmiddelen gebruikt (b.v. kleur- of vloeibare wasmiddelen).
Voer maandelijks een onderhoudswasbeurt uit wasmiddel voor de witte was dat een zuurstofbleekmiddel bevat.


De wasmachine draait voortdurend op lage temperaturen.
Voer maandelijks een onderhoudswasbeurt uit op een hoge temperatuur.


De wasmachine heeft geen basisonderhoud gehad.
Veeg na het wassen de rubberen deurring droog en laat de deur even open staan.

Toolboy

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Toolboy »

Leuk verhaal maar de praktijk wijst anders uit.

Voor de laatse maal zal ik dit melden was minimaal 1 keer per1/2 weken uw witte was op90c.
In de wasmidelen zit vet en dit zet zich af in uw machine .
Als u met regelmaat op 90c wast lost dit vet op en gaat via de afvoer weg

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Ik neem aan dat je een lege was op 90 graden bedoelt, want als ik handdoeken, beddengoed of kleding op 90 graden was, kan ik het gelijk weggooien. Tegenwoordig kan kleding al nooit boven 30 a 40 graden en handdoeken en beddengoed max. 60 graden.

Ze moeten dan maar de kledingfabrikanten aanspreken op het feit dat tegenwoordig elk waslabel zegt apart, koud wassen en liggend drogen, daar word je helemaal gek van.

Als toevoeging op het Ariel verhaal las ik ook ergens dat teveel wasmiddel ook niet goed is.

De vermelding op de verpakking over hoeveel wasmiddel je moet gebruiken is ook onduidelijk. Je ziet dan in een tabelletje een plaatje met een shirtje met wat vlekjes erop getekend, en nog wat plaatjes daarnaast met steeds meer vlekjes. Maar hoe kan je nou inschatten hoe "vies" iets is? De hoeveelheid wasmiddel verdubbelt namelijk in dat tabelletje, dat is nogal een verschil.

De meeste wasmiddelreclames zeggen dat ze schoon wassen op 40 graden, dan mogen ze er wel bij zeggen dat je wasmachine dan kapot gaat!

tamarakuijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2010 19:43

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door tamarakuijpers »

ook ik heb zwarte strepen op de witten was.
3 x montuer geweest alles vervangen(trommel,manchet enzo)
toen nog strepen.
nu vandaag met bijbetaling een nieuwen wasmachine van bosch gehad.
ik weer wassen met de nieuwen machine,en ook bij deze zwarte strepen op de witten was.
hoe kan dit
licht t soms aan de waterleiding die verbonden staat met een t splitsing op de waterleiding en ketel
het lijken wel zwarte roet strepen.
2 mnd geleden begon t en of het toeval is weet ik niet maar de ketel is toen schoongemaakt ,en zinds dien is het probleem begonnen
bosch zei al kan niet aan de machine liggen,maar probeer t met de nieuwen machine,en als t dan nog is ligt t niet aan de machine of waspoeder(robijn poeder en (bosch) wasverzachter.
wie weet wel wat t is
de leidingen??????
ik ben al me kleding kwijt die kapot zijn en wie is er aansprakenlijk
bosch zegt wij niet
its leverancier zegt bosch ,maar wie wel????
kan iemand mij helpen
mvg t.kuijpers

Pirreke
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 dec 2009 00:12

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Pirreke »

Tamara,

Gezien je verhaal lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de problemen veroorzaakt worden door de machine.

Het advies wat ik je kan geven is een oud wit shirt over een emmer spannen en door het witte shirt de emmer vol laten lopen met de kraan waar nu de wasmachine op is aangesloten. Mochten er zwarte vegen in het shirt ontstaan, is het probleem al een stuk preciezer gelocaliseerd.

Mocht dit geen strepen veroorzaken, is nog niet bewezen dat de vegen door de machine worden veroorzaakt, het kan ook met de tegendruk of de hoeveelheid water te maken hebben.

Graag hoor ik de uitslag van de test om verder advies te kunnen geven.


-Peer

Mark_Leusden
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2010 18:53

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Mark_Leusden »

Beste mensen,

Zo te zien houdt het onderwerp van de mysterieuze zwarte strepen de gemoederen aardig bezig de laatste jaren. Ik zelf heb er ook last van. Ik heb een Whirpool Arizona 1400 die ook zwarte strepen en vlekken geeft op de (witte) was. Wij wassen alleen maar met vloeibaar wasmiddel en gebruiken dus de 'poederlade' niet. Daar zit bij ons het probleem! Je kunt deze lade er helemaal uithalen en wat blijkt: zwart van de schimmel.
Ik heb deze goed gereinigd door de lade te laten weken in heet water met bleek* en teruggeplaatst in de machine. Ik heb er dan een tijdje geen last meer van totdat de lade weer vies is...

*Goed afborstelen en heel goed afspoelen, je wilt bleek niet bij je was hebben :?

Omdat ik veel vloeibaar middel gebruik zit er natuurlijk nooit wat in het de poederla maar, deze wordt door de machine wel gebruikt tijdens het wassen (wordt doorgespoeld met water). Omdat de lade nooit opengaat blijft deze vochtig en ontstaat schimmel. De schimmel laat los en komt in je was terecht. Ik denk dat ook binnen in de leidingen en de trommel zelf schimmel ontstaat. De leidingen e.d. zullen denk ik hetzelfde probleem als de poederlade hebben. Dus de tips over een soda-was op 90 graden draaien zijn zo gek nog niet. Wellicht dat het ook helpt de machine 'te laten luchten' door het deurtje open te laten staan (wanneer je de machine niet gebruikt... :roll: ).

Ik hoop dat dit voor veel situaties ook de oplossing is van het 'zwarte strepen probleem'!

Groeten,
Mark

Toolboy

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Toolboy »

ik neem de moeite bijna niet meer,
Er zijn al zo veel deskundige antwoorden over dit item gegeven.
neem toch de moeite dus.
mark lees eerdere postings over dit probleem.

T

Gesloten