LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

hebra98 schreef:
08 okt 2020 21:26
16again schreef:
08 okt 2020 21:16
Dat is dus de echte reden dat er geen normaal stopcontact zit. Mensen die het kleine TVtje of radio op de badrand zetten......vul de rest zelf maar in.
>>
Whahaha, dan moet je wel een bad (willen) hebben...
Je moet bedenken dat de stroom ook ergens in de wasmachine / droger is aangesloten.
En je gaat mij vertellen dat er verder dus NOOIT een stopcontact in een badkamer zal zitten?
Zoals ook in eerder bericht van me stond: Binnen 61 cm van bad, wastafel of douche mag geen stopcontact zitten, daarbuiten is dit wel toegestaan

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

Een stekkerblok in de vochtige douchecel, gevaarlijker kan haast niet. Mensen doen echt de gekste dingen zonder enig benul hoe gevaarlijk het is, en hoe de voorschriften zijn !

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Brahms schreef:
09 okt 2020 00:38
Een stekkerblok in de vochtige douchecel, gevaarlijker kan haast niet. Mensen doen echt de gekste dingen zonder enig benul hoe gevaarlijk het is, en hoe de voorschriften zijn !
>>
Ik begrijp het probleem niet hoor.
Ik giet gewoon één keer in de maand even het opgehoopte water uit dat stekkerblokje en kan er weer even lekker en veilig douchen. :evil:
En die 230Volt is gewoon even lekker, fris je van op. :idea:

Doe toch normaal, je weet helemaal de situatie niet en ook kan het dan blijkbaar niet zo al 17 jaar probleemloos werken.
Als het zo vochtig is, dan rotten de contacten in het blokje toch weg, binnen no-time.

Dus, een onbenul doet uitspraken zonder te weten hoe de situatie is.

En, er staat een wasmachine, met al zijn elektra en electronica in diezelfde ruimte.
Maar dan zeg je tegen het vocht... Daar mag je niet naartoe??? :shock:
Laatst gewijzigd door hebra98 op 09 okt 2020 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

En als ik nou eens nooit meer ga douchen? Zou het dan wel kunnen, met een verlengsnoer? :lol:

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
09 okt 2020 08:45
En als ik nou eens nooit meer ga douchen? Zou het dan wel kunnen, met een verlengsnoer? :lol:
Zeker, en dan lekker wat rommelen met een teiltje, net als vroeger. Kun je de douche als bergruimte gebruiken, handig!

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

witte angora schreef:
09 okt 2020 08:45
En als ik nou eens nooit meer ga douchen? Zou het dan wel kunnen, met een verlengsnoer? :lol:
>>
Ik kan je dat niet echt als advies geven en je wijze van aansluiten hangt veel af van, waar de machine komt te staan.
Want ik adviseer je ook niet om je wasmachine onder de douche te zetten zodat je kunt zitten tijdens het douchen.

Maar, als je wasmachine redelijk ver (bij mij 2m) weg staat van de doucheruimte dan kan ik je vertellen dat het bij mij al 17 jaar, zonder enig probleem werkt. En ik had meer aansluitingen nodig. Ik weet niet of dat voor jou ook zo is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

hebra98 schreef:
09 okt 2020 08:43

Ik begrijp het probleem niet hoor.

Doe toch normaal, je weet helemaal de situatie niet en ook kan het dan blijkbaar niet zo al 17 jaar probleemloos werken.
Normale en veilige mensen nemen even kennis van NEN1010 en voeren hun elektrische installatie in de qua elektriciteit gevaarlijkste ruimte zo uit als geadviseerd. Dat het al enige jaren goed gaat zegt niets.
De plaatselijke aquariumvissen handelaar maakte dagelijks aquaria schoon met de spanning erop. Helaas is hij niet meer onder ons.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
09 okt 2020 09:30
Normale en veilige mensen nemen even kennis van NEN1010....
Hoeveel mensen zijn dat?
Bij mijn weten is die norm, tot stand gekomen met geld van de belastingbetaler, alleen tegen betaling te zien op https://www.nen.nl/
Even? Norm is 735 paginas. Dan hebben we hier nog een lange weg te gaan :D

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@16again
De NEN1010 kost €390,22 (=incl BTW) Dat is niet alles. Aan NEN1010 hangt nog een hele batterij daaraan gerelateerde normen. Je bent duizenden Euro's kwijt als je er aan begint.
Dat men moet betalen om kennis te nemen van Normen is wat mij betreft een aparte topic waard.
Immers Normen zijn eigenlijk wetten. Veel wetten refereren direct aan normen.
Het vreemde is dat "ieder wordt geacht de wet te kennen", en U "moet zich aan de wet houden", politici geven nogal eens hoog op over "normen en waarden".
Vrijwel elk consumentenproduct refereert in zijn specificaties aan Normen.

Wat heb je aan wetten als die onder de pet worden gehouden? Normen horen net als wetten gratis inzichtelijk te zijn voor het publiek.
De huidige situatie is een aanfluiting. Dat dit mogelijk is in Europa...


hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

grun schreef:
09 okt 2020 10:52
Misschien helpt onderstaande link.
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/elekt ... en%20kraan.
>>
@grun
Een hele goede en duidelijke uitleg waaraan een specifiek geval moet voldoen.

@brahms
Daarom is niet alles zomaar even als "onbenul" te typeren.
En het is dus duidelijk dat, als je weet waar je het over hebt, de mogelijkheden er ZEKER zijn.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Brahms schreef:
09 okt 2020 09:30
hebra98 schreef:
09 okt 2020 08:43

Ik begrijp het probleem niet hoor.

Doe toch normaal, je weet helemaal de situatie niet en ook kan het dan blijkbaar niet zo al 17 jaar probleemloos werken.
Normale en veilige mensen nemen even kennis van NEN1010 en voeren hun elektrische installatie in de qua elektriciteit gevaarlijkste ruimte zo uit als geadviseerd. Dat het al enige jaren goed gaat zegt niets.
De plaatselijke aquariumvissen handelaar maakte dagelijks aquaria schoon met de spanning erop. Helaas is hij niet meer onder ons.
>>
Twee zinnen op deze manier aan elkaar plakken is wel "Flagrant Infantiel" :D :twisted:

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik denk dat WA nu wel weet wat hij moet doen

- neem je oude Miele mee
- koop een nieuwe wasmachine
- verlengsnoer / stekkerdoos is veilig in de badkamer
- verlengsnoer / stekkerdoos is niet veilig in de badkamer

Oftewel: gooi het in de pet, even schudden en neem de beslissing die voor jou goed / veilig voelt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Tegenvoorstel: :evil:

Neem even een foto van je badkamer en geef aan waar de trekschakelaar zit, je douche en waar je de machine wil zetten..

Dan komen we vast wel ergens.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Als je de wasmachine onder het kastje zet wordt het snoer van de machine direct in het kastje aangesloten...Aan het touwtje trekken en je was machine doet het gewoon... Mijn dochter had er ook nog een droger bij..

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Irene van Houte schreef:
09 okt 2020 12:09
Als je de wasmachine onder het kastje zet wordt het snoer van de machine direct in het kastje aangesloten...Aan het touwtje trekken en je was machine doet het gewoon... Mijn dochter had er ook nog een droger bij..
:lol: dat daar nou niemand op is gekomen.....

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onder welk kastje? Het keukenkastje? De linnenkast?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
09 okt 2020 10:35
Wat heb je aan wetten als die onder de pet worden gehouden? Normen horen net als wetten gratis inzichtelijk te zijn voor het publiek.
Omdat het offtopic is zal ik er niet uitgebreid op ingaan, maar ik ben het hier volledig mee eens.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

Knutsel maar fijn verder, ik kom bij jullie in elk geval nooit douchen, niet alleen in jullie woning, maar in het hele blok waar de woning deel van uit maakt. Suc6, als het maar veilig "voelt".........

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
09 okt 2020 13:49
Knutsel maar fijn verder, ik kom bij jullie in elk geval nooit douchen, niet alleen in jullie woning, maar in het hele blok waar de woning deel van uit maakt. Suc6, als het maar veilig "voelt".........
Ik stel de diagnose overdreven angststoornis.
De volgende keer als je staat te douchen, vraag je dan af hoe de elektra eruit ziet in de rest van het blok waar je zelf woont.

Gesloten