LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door sjohie »

Leasen, zoals geopperd, zou ik met geen stok aanraken. Dan betaal je het apparaat 2 à 3x, tegen de hoogst mogelijke rente, terwijl wat zij als "service" erbij verkopen, gewoon garantie is bij zelfkoop. Als je dit door het maandbedrag aantrekkelijk lijkt, versus een hoger bedrag in 1x, kan je het beter het bedrag bij je bank lenen.

Dan het stukje duurzaamheid. Jouw 35 jaar oude model, is van voor elk energielabel whatsoever, en dus een water- en energieslurper. Daar werd bij de bouw van dat ding, toen nog niet naar gekeken. Als je huidige zeg 5 jaar oud was, zou het qua ecologische footprint inderdaad beter zijn om deze mee te nemen. Zo'n oud model maakt een footprint berekening, geneuzel in de marge.

Tel daarbij op het gemak van het plaatsen van een nieuwe (scheelt je sjouwen met de oude) en het veel minder complexe aansluiten. Je kan niet even de stekker van die oude er af knippen, en met een kroonsteentje de kabel verlengen tot aan de trekschakelaar, dat apparaat werkt in een vochtige ruimte, dus dat moet "netjes", oftewel met een compleet nieuw gemonteerd snoer, waarbij dus het oude apparaat open moet, etc etc.

Wat betreft kopen, doe dat vooral lokaal, je steunt er een lokale ondernemer mee, en je krijgt er doorgaans wat meer tijd en aandacht op de koop toe. Dat gezegd hebbende, de inmeet en plaatsservice van BCC is ons, en mijn ouders elders in het land, recent wel erg goed bevallen.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou woon ik toch in een grote stad en ik ken zegge en schrijven 1 lokale ondernemer voor witgoed en die bezorgt / installeert ook niet gratis.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb al even bij een lokale ondernemer gekeken. Een vergelijkbare machine is 25 euro duurder. Brengen kost 30, monteren exclusief snoer nog eens 30.

Ik denk dat ik dan toch liever mezelf ga steunen... :D

Maar goed, ik ga nu op pad, anders komt er van klussen niks, en straks komt er ook nog een schilder voor de buitenboel.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik denk dat ik dan toch liever mezelf ga steunen... :D
Groot gelijk.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 okt 2020 09:17
Heb al even bij een lokale ondernemer gekeken. Een vergelijkbare machine is 25 euro duurder. Brengen kost 30, monteren exclusief snoer nog eens 30.

Ik denk dat ik dan toch liever mezelf ga steunen... :D

Maar goed, ik ga nu op pad, anders komt er van klussen niks, en straks komt er ook nog een schilder voor de buitenboel.
En wat betaalt u bij Coolblue voor het installeren en het nog apart berekenen van aansluiting op een trekschakelaar?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij CB kost dat 59,95.

sake1987

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lowieze schreef:
07 okt 2020 09:35
witte angora schreef:
07 okt 2020 09:17
Heb al even bij een lokale ondernemer gekeken. Een vergelijkbare machine is 25 euro duurder. Brengen kost 30, monteren exclusief snoer nog eens 30.

Ik denk dat ik dan toch liever mezelf ga steunen... :D

Maar goed, ik ga nu op pad, anders komt er van klussen niks, en straks komt er ook nog een schilder voor de buitenboel.
En wat betaalt u bij Coolblue voor het installeren en het nog apart berekenen van aansluiting op een trekschakelaar?
Coolblue aansluiten 19,95 euro
Aansluiten op trekschakelaar 59,95

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 09:43
Bij CB kost dat 59,95.
+ waarschijnlijk een langer snoer monteren?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
07 okt 2020 09:49
ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 09:43
Bij CB kost dat 59,95.
+ waarschijnlijk een langer snoer monteren?

Geen idee. Ik zou het erg onlogisch vinden om die snoeren zo kort te maken dat ze vrijwel altijd vervangen zouden moeten worden als het moet worden aangesloten op een trekschakelaar. Die van mij kon ik in ieder geval zonder vervanging zo aansluiten op de trekschakelaar.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
07 okt 2020 09:04
Tel daarbij op het gemak van het plaatsen van een nieuwe (scheelt je sjouwen met de oude)
De oude kun je natuurlijk niet laten staan bij verhuizing

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 09:53


Geen idee. Ik zou het erg onlogisch vinden om die snoeren zo kort te maken dat ze vrijwel altijd vervangen zouden moeten worden als het moet worden aangesloten op een trekschakelaar. Die van mij kon ik in ieder geval zonder vervanging zo aansluiten op de trekschakelaar.
Dat is natuurlijk niet vrijwel altijd, het gaat om dit specifieke geval.
Zelf doen is ook geen optie bij een nieuwe wasmachine, want dan ben je je garantie kwijt.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar Lowieze, er zal toch een vaste standaardhoogte zijn voor plaatsing trekschakelaar? En snoerlengte zal daar toch op afgestemd zijn? Maar goed, WA kan de hoogte van de trekschakelaar voor alle zekerheid opmeten en even de snoerlengte checken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk niet dat iedere wasmachine voorbereid is op een trekschakelaar. Vaak hebben ze gewoon een normale stekker voor aansluiting op een normale WCD, en die zit meestal niet op de hoogte van een trekschakelaar. Het is dus inderdaad zaak op daar scherp op te zijn, WA.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
07 okt 2020 10:08
Ik denk niet dat iedere wasmachine voorbereid is op een trekschakelaar. Vaak hebben ze gewoon een normale stekker voor aansluiting op een normale WCD, en die zit meestal niet op de hoogte van een trekschakelaar. Het is dus inderdaad zaak op daar scherp op te zijn, WA.

Klopt, er zit een gewone stekker aan, die heb ik er afgehaald en kon hem toch nog aansluiten op de trekschakelaar.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 10:06
Maar Lowieze, er zal toch een vaste standaardhoogte zijn voor plaatsing trekschakelaar? En snoerlengte zal daar toch op afgestemd zijn? Maar goed, WA kan de hoogte van de trekschakelaar voor alle zekerheid opmeten en even de snoerlengte checken.
Dat laatste zou ik sowieso even doen.
Toch zijn er best veel mensen die advies vragen over een langer snoer/verlengsnoer naar een trekschakelaar.
Misschien is het niet altijd mogelijk om de wasmachine dicht bij de trekschakelaar te zetten?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
07 okt 2020 10:11
Toch zijn er best veel mensen die advies vragen over een langer snoer/verlengsnoer naar een trekschakelaar.
Misschien is het niet altijd mogelijk om de wasmachine dicht bij de trekschakelaar te zetten?

Ik zou het zelf dan liever omdraaien, namelijk de trekschakelaar lager laten plaatsen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2020 10:14


Ik zou het zelf dan liever omdraaien, namelijk de trekschakelaar lager laten plaatsen.
Dan moet je daar toch weer toestemming van je verhuurder voor vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat niet weet, wat niet deert. Zo'n ingreep is het niet.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, maar als je moet kiezen tussen het verlengen van het snoer van je eigen wasmachine of het verplaatsen van een trekschakelaar in een huurwoning, is dat eerste wel een logischer optie.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
07 okt 2020 10:27
Nee, maar als je moet kiezen tussen het verlengen van het snoer van je eigen wasmachine of het verplaatsen van een trekschakelaar in een huurwoning, is dat eerste wel een logischer optie.

Voor mij dus niet. En dat mag volgens mij. :wink:

Gesloten