LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
07 okt 2020 20:46
Nee, niet woordblind, maar lees de rest, het gaat over de badkamer en de lengte van het snoer.

Precies. Het is voor mij dus niet duidelijk of hij ook de hoogte in andere ruimtes heeft gemeten.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Apart huis als alleen de badkamer lager zou zijn dan de rest van de ruimtes.
Zo’n trekschakelaar wordt standaard gemonteerd. Dus dan zou de vloer verhoogd moeten zijn als de hoogte eerst meer was.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In mijn badkamer zit ook een verlaagd plafond, rest van het huis niet.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maakt het snoer wat benodigd is nog niet korter.

Kleindochter heeft pas een appartement gekocht en daar is bij de renovatie de vloer in de badkamer juist verhoogd door er een soort complete bak in te zetten, dat heeft op de lengte wel effect.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, het is echt 2,40, de hele woning. Het verbaasde mij ook. Doorgaans is het 2,50, nieuwere woningen 2,60. Geen idee hoe ze hierop zijn gekomen. Het enige wat ik kan bedenken is: er staan flats uit de jaren 50, van die portiekdingen. Daar hebben ze het een en ander tegen aangebouwd. In mijn geval is het een zeer grote 'aanbouw', bij andere flats is het soms maar een paar woningen. Het kan zijn dat ze de nokhoogte gelijk wilden hebben, en dan krijg je dit.

sake1987

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door sake1987 »

We zijn langer aan het discussiëren dan het duurt om de wasmachine aan te sluiten.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga naar de bouwmarkt, koop een paar meter snoer, maak de achterkant open, zet het nieuwe snoer vast zoals het oude zat, neem een trapje, maak de trekschakelaar open haal het oude snoer los en zet de nieuwe eraan.

Klaar

Om te beginnen even de stroom van die groep.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor een wat ouder appartement is een plafondhoogte van (ruim) 240 cm niet ongebruikelijk. Er is vast wel iemand die dat snel kan relateren aan een oudere versie van het Bouwbesluit.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
07 okt 2020 22:23
Ga naar de bouwmarkt, koop een paar meter snoer, maak de achterkant open,
En daar zit dus het probleem. De achterkant kan niet open, is deel van de behuizing. De bovenkant kan wel los, maar van daaruit zie je het snoer niet zitten. Dat zit helemaal onderop. Dat ding zal dus op zijn kant gelegd moeten worden. Maar daar zal het ding ook niet zo blij mee zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Snoer van de bouwmarkt gaat hem vermoedelijk niet worden. Gaat waarschijnlijk met stekkertjes, zie bijvoorbeeld https://www.tweedehandswitgoedoss.nl/a- ... ine-miele/

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dat heel voorzichtig doet, dat op zijn kant leggen, is er niets aan de hand.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik zou een 3 aderig geaarde verlengkabel kopen 16A dus 3x1,5mm2 met schuko (=aangegoten) stekker en contrastekker.
Bij BOL heb je 2m voor €10.
Knip contrastekkerdeel met snoer zo kort af dat hij hoog genoeg aan de schakelaar hangt, maar voldoende lang dat je de wasmachine kan aansluiten.
Zo lang die contrastekker naar beneden hangt kan er nooit water in lopen.

Met een beetje geluk heb je een kinderveilige contrastekker (met sluitende gaatjes), dan is het ook (tamelijk) veilig met afgekoppelde wasmachine.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Tja, dat had ik op pagina 1 ook al gezegd, nu zijn we 4 paginas verder en komen we op hetzelfde uit.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door grun »

Geip Suusje schreef:
07 okt 2020 23:49
Ik zou een 3 aderig geaarde verlengkabel kopen 16A dus 3x1,5mm2 met schuko (=aangegoten) stekker en contrastekker.
Ik vind het een slecht advies. Dit moet je niet willen en het is volgens mij gewoon verboden. Een badkamer is een vochtige omgeving, met stoom wat leidt tot condens op alles in de badkamer: tegels, spiegels, en dus ook elektrische apparaten. Het is levensgevaarlijk om daar risico's mee te lopen, ook al gaat het duizend keer goed.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

Geip Suusje schreef:
07 okt 2020 19:26
witte angora schreef:
07 okt 2020 18:44
Coolblue doet het voor die 59,95 inclusief het snoer..
Een professional voorziet de gestripte einden van adereindhulsjes die er voor zorgen dat de draadharen bij elkaar blijven.
Ben dus erg benieuwd of Coolblue dat doet...
Ze gaan in elk geval het bestaande snoer van de nieuwe wasmachine niet verlengen, maar compleet vernieuwen met één lang snoer.
Het touwtje is zo lang, om er voor te zorgen dat als het touwtje en schakelaar nat zijn, het toch veilig is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als eerste moet je bedenken hoe groot de kans is dat je water overlast krijgt op de plaats waar de wasmachine komt te staan en zeker waar je de aansluiting wil maken.
En heel eenvoudig, als de wasmachine ZELF in het water kan komen te staan, de stroomaansluiting zit natuurlijk ook ergens binnenin.
Dus een stekkeraansluiting is geen probleem, als deze maar niet in het water op de badkamervloer kan vallen.

Ik heb zelfs een geaard 3 weg snoer (stekkerblokje) in de trekschakelaar aangesloten en het 3weg blok ligt op mijn wasmachine/droger (in één).
Als het snoer zou vallen is het snoer nog kort genoeg dat deze ruim 80cm boven de grond hangt.

Dus dat is geen enkel probleem en ik kan mijn elektrische tandenborstel en google speaker ook meteen aansluiten.
En bij problemen zijn alle meteen spanningsloos, als ik de trekschakelaar bedien.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

hebra98 schreef:
08 okt 2020 20:24
Dat is dus de echte reden dat er geen normaal stopcontact zit. Mensen die het kleine TVtje of radio op de badrand zetten......vul de rest zelf maar in.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

16again schreef:
08 okt 2020 21:16
hebra98 schreef:
08 okt 2020 20:24
Dat is dus de echte reden dat er geen normaal stopcontact zit. Mensen die het kleine TVtje of radio op de badrand zetten......vul de rest zelf maar in.
>>
Whahaha, dan moet je wel een bad (willen) hebben...
Je moet bedenken dat de stroom ook ergens in de wasmachine / droger is aangesloten.
En je gaat mij vertellen dat er verder dus NOOIT een stopcontact in een badkamer zal zitten?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies, tvtje op de badrand en dan lekker relaxed naar Radar kijken. Met Fons en Antoinette :)

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2020 21:29
Precies, tvtje op de badrand en dan lekker relaxed naar Radar kijken. Met Fons en Antoinette :)
>>
TV'tje en ook nog aansluiten op de 230v?
In welke grot woon jij dan, Fred?
Je deur is zeker een grote rots?

Hebben ze bij jou de tablet nog niet uitgevonden?
Dan niet die van klei, natuurlijk :evil:

Gesloten