LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waterkoker

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

waterkoker

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste , het valt mij op dat de huidige waterkokers een maximaal vermogen hebben van 2000 tm 2400 watt
Ik heb een Philips van 2006 met een vermogen van 3000 watt
De waterkoker funtioneert nog wel maar de bevestiging van de deksel is stuk ; zodoende ben ik op zoek naar een vervanging,
De Russell waterkoker maakt reclame dat het water voor een kopje thee in 55 sec is opgewarmd
Bij mijn oude waterkoker worden 3 koppen ( halve liter ) in 95 seconden opgewarmd dus voor 1 kop 32 sec
Ik las ook dat een een hoger vermogen zuiniger in gebruik is tov een lager vermogen.
Volgens mij Is de wattage verlaagd uit commercieel oogpunt en milieu vriendelijker
Of zie ik dit verkeerd

Mvg Hans

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik me niet vergis is het vermogen verlaagd vanwege een Europese richtlijn, in een dappere poging het energieverbruik te verminderen. Zo is ook het vermogen van stofzuigers beperkt, en de nawarmtijd van koffiezetters.

Wat het commerciële oogpunt betreft: de fabrikanten van elektrische apparaten hebben, voor zover ik weet, geen belangen in energiebedrijven. Zij willen alleen spullen verkopen, geen energie.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een hoger vermogen kookt het water vlugger, maar gebruik je korte tijd meer.

Bij ern lager vermogen duurt het koken langer, maar gebruik je langere tijd minder.

Oftewel lood om oud ijzer. Tenslotte hoeft er alleen water verwarmd te worden.

Stofzuigers zijn van een hele andere orde. Daar kan een stofzuiger met een lager wattage beter zuigen dan een met een hoger. Maar dat heeft niet echt veel met het wattage te maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is er niets veranderd. Je vindt veel verschillende waterkokers wanneer je zoekt op: waterkoker 3000w

Ook in het EU lijstje kan ik niets vinden https://ec.europa.eu/energy/en/topics/e ... t-products

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vermogen x tijd = energie, zo eenvoudig is het inderdaad.
Toch speelt de efficiency van de waterkoker ook een rol. Zit het element in de bodem (en is die goed thermisch geleidend) of zit het verticaal, zoals een dompelaar? De eerste zal een kleine hoeveelheid water sneller verwarmen dan de tweede, ook bij gelijk vermogen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2018 20:32
Ook in het EU lijstje kan ik niets vinden https://ec.europa.eu/energy/en/topics/e ... t-products
Mooi lijstje! De stofzuigers kan ik wel terugvinden. Het vermogen (maximaal 900 watt sinds 2017) staat verstopt in de Manufacturer's guide (een pdf onderaan de vacuum cleaners).
Waterkokers vallen misschien onder de "Space and water heaters", al lijkt dat meer te slaan op verwarming. Er wordt naar zoveel richtlijnen verwezen, dat ik er maar niet aan begin.

Een bekende webwinkel heeft twee modellen in de categorie 2500-3000 watt, beide van hetzelfde merk, een daarvan is tijdelijk uitverkocht. Misschien zijn het oude modellen die uitgefaseerd worden, of misschien is er gewoon niet veel vraag naar.

Maar als Europa het vermogen van stofzuigers aan banden legt, kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze dat niet doen bij waterkokers. Ik heb alleen geen zin om het uit te zoeken.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij waren ze ook bezig over föhns. Maar als men vlug een flinke hoeveelheid water zou willen koken, zou ik maar een zware nemen.

En het ligt er natuurlijk ook nog aan hoe laag de temperatuur is van het water waar je mee begint.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is het technisch wel mogelijk om waterkokers en toasters zuiniger te maken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Beter warmteisolatie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de wat duurdere merken kun je gewoon waterkokers van 3000 Watt kopen. Maar dat zijn niet de kokers van twee tientjes van de HEMA.

Ik kan me voorstellen dat de beveiliging van zwaardere kokers ook aan strengere eisen moet voldoen. En dat die meerkosten niet opwegen tegen de iets snellere kooktijd.

Bovendien, volgens mij zijn er ook nog huizen met 10 ampère in de meterkast, in plaats van de gebruikelijke 16 ampère of hoger. Die kunnen ook vier zomaar een 3000 Watt waterkoker gebruiken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door BreejKC »

Misschien een alternatief voor de energieslurpende waterkoker: zet stevige glazen kommen met water in de magnetron (als u die heeft). Ik denk dat de inhoud in iets meer dan 30 sec., afhankelijk van het ingestelde vermogen, kokend heet is. Denk wel aan uw vingers bij het uitnemen. Sneller klaar en minder energieverbruik. Doe er uw voordeel mee.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar hooguit één kom.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
25 nov 2018 21:35
Misschien een alternatief voor de energieslurpende waterkoker: zet stevige glazen kommen met water in de magnetron (als u die heeft). Ik denk dat de inhoud in iets meer dan 30 sec., afhankelijk van het ingestelde vermogen, kokend heet is. Denk wel aan uw vingers bij het uitnemen. Sneller klaar en minder energieverbruik. Doe er uw voordeel mee.
Hoezo minder verbruik?

Het rendement van de omzetting electriciteit naar warmte in de waterkoker is nagenoeg 100%, in de magnetron komt dit niet boven de 80% uit.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Met het oog op hoe de elektrische installatie normaal gesproken is ingericht, moet je een waterkoker (of willekeurig ander apparaat) van meer dan 2000 Watt niet willen. Tenzij dit apparaat vast is opgesteld en is aangesloten op een eigen groep, zoals bijvoorbeeld bij een inbouwoven of vaatwasser.

De kans dat je met een 3000W waterkoker + nog wat andere apparaten/verlichting op dezelfde groep de zaak gaat overbelasten is zeer groot.

En is 15 seconden langer wachten nu werkelijk een bezwaar? Als dat iets is om je druk over te kunnen maken, dan heb je wel een ontzettend prettig en zorgeloos leven.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij zijn nog altijd blij met onze klassieke fluitketel, kost wat gas en duurt wat langer, dan de thee maar 2 minuutjes later op tafel, welke steevast dan weer 10 minuten moet afkoelen......

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste,
Omdat wij overcapiteit produceren met onze zonnepanelen is stroomverbruik voor ons goedkoper als gas.
Ik heb gegoogled op 3000watt maar krijg dan toch waterkokers te zien met een veel lager vermogen.
Op welke site kan ik ze vinden.
Mvg

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met 3000 watt trekt u 13 ampère uit het stopcontact. Dan moet u niet gaan stofzuigen (op dezelfde groep), want dan moet u weer naar de meterkast. Dan zijn die paar seconden tijdwinst ook weer verdwenen.
Met 2-2,5 kW kookt uw water echt niet doorslaggevend veel sneller hoor.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hansw schreef:
26 nov 2018 11:02
Beste,
Omdat wij overcapiteit produceren met onze zonnepanelen is stroomverbruik voor ons goedkoper als gas.
Ik heb gegoogled op 3000watt maar krijg dan toch waterkokers te zien met een veel lager vermogen.
Op welke site kan ik ze vinden.
Mvg
Ik weet niet hoe je gegoogeld hebt, maar ik heb ze in een paar seconden.
https://www.bol.com/nl/p/princess-01-23 ... oductTitle

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij die koelblauwe glimlachebekjes idem dito. Ik vond het zo voor de hand liggend, dat ik het maar niet ging voorkauwen.

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: waterkoker

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste , wij gebruiken onze oude waterkoker van 3000watt al 12 jaar en hebben nog nooit kortsluiting gehad .
De princess heeft helaas geen kalkfilter

Mvg

Gesloten