Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
QuirinedeJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2023 17:10

Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door QuirinedeJ »

Ik heb een wasdroog combi gekocht bij hun op 21 Januari 2022. In November hield deze op met drogen. Na zelf proberen het op te lossen ben ik voor 21 Januari 2023 naar hun gegaan om dit op te lossen. Maar zij weigeren dit gratis te repareren omdat ze beweren dat omdat ik een ander product van hun (na deze na 5 maanden kapot ging) heb teruggestuurd en het teruggestorte bedrag afging van de nieuwe aankoop prijs, ik geen 'verlenging van de garantie' krijg. Zo werkt het wettelijk niet, sinds ik het gekocht heb als een nieuw product met aftrek van het terug te storten geld.

Ik wil erbij zeggen dat de eerste een John Lewis was en de tweede een LG, dus niet slechte merken zoals Candy of Indesit.

Ik vindt dat ik wettelijk gewoon mag verwachten dat een wasdroog combi het meer dan een jaar volhoudt en dat hun stelling tegen wettelijk is, sinds er dan wel geen wettelijk vastgesteld garantie termijn is, ik wel mag verwachten dat een apparaat het een te verwachtte tijd moet volhouden. Ik snap dat ik na 3 jaar geen recht meer zou hebben, maar binnen een jaar toch zeker wel.

Ik heb hun gesommeerd het gratis te repareren of mijn geld terug te geven en het apparaat terug te nemen en zij weigeren nog steeds. Op dit punt wil ik mijn geld gewoon terug en van dit apparaat af om ergens anders een nieuwe te kopen. Hoe kan ik hun zover krijgen?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

rechtsbijstandverzekering inschakelen, of als je die niet hebt een advocaat inhuren.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door BL2 »

Geld terug na bijna een jaar gaat je nooit lukken. Reparatie is natuurlijk de te volgen route bij een defect.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

U bent onvolledig in uw feiten relaas.

21 januari 2022 - u heeft een wasdroog combi gekocht

~21 juni 2022 - was deze defect en is deze vervangen

november 2022 - is de vervanging defect

Op deze overeenkomst is een omgekeerde bewijslast van 6 maanden van toepassing op zowel het eerste als het vervangende product, als ik mij niet vergis. Bij gebreken die na deze termijn aantreft moet u aannemelijk maken dat ze (verborgen) bij aanschaf aanwezig waren.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Op de website van Kassa schrijft u het toch net iets anders. Blijkbaar kwamen de antwoorden daar u niet uit want daar is gesteld dat u deze droger hebt als vervangend product van een kapotte droger die in de garantie niet gerepareerd kon worden. In dat geval krijgt u geen nieuwe langere garantie op het vervangend produict maar geldtr de garantieperiode van het eerst gekochte toestel.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Uw garantie gaat normaal gesproken in op het moment dat u uw product koopt. Uw aankoopdatum is 21 januari 2022.

Onlangs de vele logos op hun site zijn ze nergens aangesloten waar u terecht kunt. Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor advies.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen, omdat het nieuwe product aan de koopovereenkomst moet beantwoorden.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Seinhuis, als ik de tijdslijn op kassa volgt (die TS hier dus wijzelijk niet vermeld.) is 21-1-2022 de leverdatum van het vervangende product. De aankoopdatum is dus eigenlijk gewoon al een heel stuk eerder.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
24 jan 2023 14:07
De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen, omdat het nieuwe product aan de koopovereenkomst moet beantwoorden.
Waar haal je dat vandaan dan? Volgens mij is dat juist expliciet níet zo. Je zou een eeuwigdurende garantie kunnen krijgen op deze manier,

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat haal ik uit de wet en de jurisprudentie.

Het afgeleverde product moet aan de overeenkomst beantwoorden. Wanneer het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoordt dan heb je recht op een vervangend product. Dat vervangend product moet zelf ook aan de overeenkomst beantwoorden. Om die reden geven rechters aan dat een nieuw product niet vervangen mag worden met een refurbisched product.

De omgekeerde bewijslast gaat opnieuw lopent omdat dat loopt vanaf het moment dat de zaak is afgeleverd. Bij vervanging is er sprake van een nieuwe aflevering.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
24 jan 2023 14:53
Je zou een eeuwigdurende garantie kunnen krijgen op deze manier,
Dat klopt ook, in theorie. Maar gelukkig kan een verkoper dat simpelweg voorkomen door een conform product te leveren :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het verhaal van TS nogal vaag.
21 januari 2022 een was-droom combi gekocht.
In november stopte deze met drogen.
Voor 21 januari 2023 contact gezocht.
En dan ook nog eens een machine die na 5 maanden defect was.

Is de eerste machine op 21 januari 2022 gekocht en in juni vervangen, of is de eerste machine 5 maanden voor januari 2022 gekocht? Heeft TS een nieuwe of tweedehandse machine gekocht?
Is de eerste machine vervangen voor een andere, of is de oude overeenkomst ontbonden en is er een nieuwe aankoop gedaan?

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de vaagheid van de openingspost alsmede de discrepanties met een soortgelijk bericht op Kassa is het verstandig als TS de boel nog even komt toelichten.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door Mk »

“Na zelf proberen op te lossen” lees ik ook. Heb je na zelf sleutelen nog garantie?

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens een antwoord van TS op dezelfde vraag op kassa heeft TS niet zelf geslueteld maar de tips uit de handleiding betreffende probleemoplossing opgevolgt. Hij heeft de machine dus niet zelf uit elkaar gehaald.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Hoe kan ik hun zover krijgen? is de vraag van TS.. Hij vraagt dus niet of zijn mening klopt, of wat er aan zijn mening niet klopt. Hij gaat ervan uit dat de mening klopt, en vraagt hoe hij de leverancier op dezelfde lijn kan krijgen.
Hij zal vast een jurist/advocaat kunnen vinden die het met hem eens is en een zaak wil voeren voor hem.

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

criticus2 schreef:
25 jan 2023 12:46
Hoe kan ik hun zover krijgen? is de vraag van TS.. Hij vraagt dus niet of zijn mening klopt, of wat er aan zijn mening niet klopt. Hij gaat ervan uit dat de mening klopt, en vraagt hoe hij de leverancier op dezelfde lijn kan krijgen.
Hij zal vast een jurist/advocaat kunnen vinden die het met hem eens is en een zaak wil voeren voor hem.
Maar ja, iemand behoeden van nutteloze uitgaven is ook een Nobel idee. En om te weten of TS de verkoper zover kan krijgen is het wel van belang of de verkoper ook zover moet komen.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welhof dwingen zich aan de garantiewet te houden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
25 jan 2023 12:46
Hij zal vast een jurist/advocaat kunnen vinden die het met hem eens is en een zaak wil voeren voor hem.
Vast. Maar niet hier op het forum. Hier krijg je meningen en adviezen.

Plaats reactie