LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Graver
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2006 10:30

Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Graver »

Ik zal binnen enkele weken op mezelf gaan en moet dan een wasmachine, condensdroger en koelkast aanschaffen. Nu ben ik verschillende wit- en bruingoed winkels langsgeweest, maar de prijzen liggen ( uiteraard ) aanmerkelijk hoger dan in de webshops.

Is er er een groot verschil wat de garantie aangaat als ik alles Online aanschaf ?

Ik heb zelf het idee dat ik in een winkel toch naar de fabrikant wordt doorgestuurd als er iets defect raakt. Een webshop met een goede staat van dienst heeft dan mijn voorkeur.

Wat zijn jullie ervaringen :?:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door NAK »

Google maar eens naar witgoedmarkt.

Succes

Toolboy

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Soms als het om inbouw appies gaat vervalt de garantie van 5 jaar dit omdat de merkeigenaar eist dat het door een door hun erkend bedrijf is ingebouwd.
Verder heeft u dezelfde garantie als dat u het in een lokale zaak had gekocht.let wel dat u niet op service hoeft te rekenen na de garantie termijn van 1 jaar

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Marssjo »

Wettelijk heb je ook na afloop van de garantietermijn (1 jaar meestal) recht op een bijdrage van de leverancier in de reparatiekosten, afhankelijk van hoelang de restlevensduur nog is. Dus: wanneer ging het apparaat kapot en hoeveel jaar had het apparaat het moeten doen. Winkels proberen hier onderuit te komen door je een extra verzekering te laten afsluiten voor een paar jaar extra garantie. Ik zou je kunnen aanraden om lid van de Consumentenbond te worden en/of een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Heb je helaas in deze tijd vaker nodig dan je hoopt om je recht te halen.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

De meeste internetwinkels zijn na 1 jaar verdwenen of gaan onder een andere naam door. Zo ontkomen ze aan iedere vorm van garantie als zie die uberhaupt al geven. Een apparaat wordt voor aan de deur neergezet. De koper moet hem zelf e.v.t. naar boven sjouwen en aansluiten. Garantie tot de deur. Internet is goedkoper, geen personeel, winkel, magazijn, garantie, etc, etc. Krijg je problemen kun je terrecht bij de fabrikantsservice en betaal je erg hoge voorrijkosten.
Bij een goede lokale vakzaak betaal je vaak geen voorrijkosten en heb je meestal heel snelle service. Zet dit maar eens tegenover de aankoop via internet. Of je moet je neus willen stoten. En ja ik werk in een wit/bruingoed zaak en hoor regelmatig ervaringen met dit soort winkels.
Wij maken het verschil en willen best met de prijs nog iets doen als dit mogenlijk is. :wink:

Graver
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2006 10:30

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Graver »

Volgens mij bestaan er ook webwinkels die al jaren bestaan en ook goed beoordeeld worden door hun klanten.

Wat zijn de marges bij de witgoed winkels en is een korting van rond de 10 % op een aankoopbedrag van 1500 euro ( 3 grote apparaten ) redelijk te noemen? Dan weet ik beter wat mijn onderhandelingspositie is :roll:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door NAK »

De witgoedmarkt die ik bedoelde kun je terug vinden onder www.witgoedmarkt.nl/
Lees de site maar eens goed door.
Een bezoekje aan één van de panden is de moeite waard.

Succes

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door VanTels »

Ik ben wel eens bij witgoedmarkt geweest in Uden.
Veel schade apparaten van onbekende merken.
Niet spectaculair wat prijs betreft.
Als je rond gaat shoppen kun je een betere deal krijgen!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ja ook wij hebben vorig jaar een wasmachine via het internet gekocht, het scheelde zeer ruim € 200,00 , het was bij ons onzin dat het bij de voordeur zou worden afgezet, hiervoor waren we gewaarschuwd door de zogenoemde vakhandel. De machine werd keurig in de bijkeuken voor het oude apparaat neergezet, de oude wilden ze ook wel gelijk retour nemen, is trouwens wettelijk verplicht, dit laatste vanwege de verplichte verwijderingsbijdrage. Tegen een meerbetaling, hadden we kunnen aangeven dat de machine eventueel naar boven zou worden gebracht en ook aangesloten, ook hoorde hierbij een korte uitleg van de machine. Naar ik me kan herinneren is de meerprijs € 25,00
Tijdens het uitpakken van het apparaat wordt deze gecontroleerd op transportschades. Het product wordt op de juiste plek geplaatst, ook trap op of af. De bezorgers installeren het apparaat en geven u een korte uitleg. Het oude apparaat en verpakking worden meegenomen. Deze service geeft de vakhandel ook, maar dat maakt de hogere prijs niet goed. En ja, wij zouden niet schromen om een volgende keer weer via het internet te kopen.

Nog even dit, waar wij gekocht hebben waren alle grote bekende merken aanwezig, het merk welke wij genomen hebben bestond uit drie letters en begon met een A. De oude was van hetzelfde merk, en was 21 jaar oud, en liet je niet in de steek.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik heb al een paar keer tot alle tevredenheid witgoed en electronica gekocht via internet.
Garantie lijkt me geen probleem aangezien deze vaak via de importeur loopt. Toen onze Liebherr koelkast na 5 jaar defect was stelde de importeur zich (na een briefje mijnerzijds) coulant op.

De enige teleurstelling was onze Bauknecht vaatwasser welke na 5 jaar op de schroothoop kon. Enig snuffelen op diverse fora op internet leverde op dat je apparatuur van Bauknecht/Whirlpool/Ikea (komt uit 1 fabriek) beter kunt mijden als je er lang mee wilt doen. Prijsstunter Indesit schijnt ook niet geweldig te zijn.
De beste ervaringen hebben wij al tientallen jaren met merken zoals Bosch, Siemens, AEG, Liebherr, Miele.
Binnen deze merken letten wij, als we iets nodig hebben op (bij vaatwasser/koelkast) een handige indeling en een stevig binnenwerk, stomweg de goedkoopste uitzoeken en hem achteraf toch niet zo praktisch te vinden is niet slim.
Voor een wasmachine/droger ben je bij al deze merken goed uit en kun je wat meer op de prijs letten, niet te veel programma's die je toch niet gebruikt.

Bij www.kieskeurig.nl kun je makkelijk prijzen vergelijken.
Loop eens een paar winkels binnen en kijk welke modellen je aanstaan en zoek ze op bij kieskeurig.nl, hou het niet op 1 model maar zoek ook een paar alternatieven, ik heb gemerkt dat het ene model/merk veel meer voordeel oplevert dan het andere.

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Son of god »

Toen onze Liebherr koelkast na 5 jaar defect was stelde de importeur zich (na een briefje mijnerzijds) coulant op
Coulant is hier het toverwoord. De producent is namelijk niet verantwoordelijk voor de garantie maar de verkopende partij (in dit geval de internetshop). Liebherr had ook kunnen zeggen: gaat u maar terug naar de internetsite voor de garantie. Dan had u een probleem gehad.

Inetrnet is goedkoper maar als als er iets stuk gaat kun je een probleem hebben. Dat is een risico dat men neemt.

Overigens, maar dit terzijde, ik zou het ook wel zo netjes vonden als de internetconsumenten dan ook alles op internet uit zouden zoeken. Dus niet je uitgebreid in een winkel voor laten lichten om dan voor een paar centen minder via internet te kopen.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Inetrnet is goedkoper maar als als er iets stuk gaat kun je een probleem hebben. Dat is een risico dat men neemt.
We hebben het nu over witgoed, daarbij is het normaal dat er aan huis gerepareerd wordt, en dat gebeurt meestal door de importeur, ook in de garantieperiode.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Son of god





om dan voor een paar centen minder via internet te kopen.
Naar boven
Weer een belanghebbende die de zon niet in het water kan zien schijnen. Honderden euro's afdoen als een paar centen. Veelal zijn dit kortingen van 25% Echt een slok op een borrel.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Honderden euro's afdoen als een paar centen
Ik geloof dat hij dat niet helemaal bedoelt.
Het gaat er om dat je dan ook zo sportief moet zijn om zelf op internet je info bij elkaar te zoeken, en niet naar een reguliere winkel stapt, daar een half uur een verkoper zijn best laat doen en vervolgens op internet goedkoper te bestellen.

Ik moet toegeven dat ik zelf wel vooraf een grote winkel binnenloop om de modellen even te bekijken, maar ik laat me dan niet helpen.
Als ik alleen via internet kon bestellen zonder ooit een apparaat (witgoed) van binnen te kunnen bekijken op praktische indeling/kwaliteit van de materialen etc. dan zou ik niet via internet bestellen, ik heb mijn keus wel eens aangepast omdat een apparaat wat ideaal leek in de winkel erg tegenviel.

Arie Kanarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:37

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Arie Kanarie »

Boter bij de vis.
Ik koop mijn witgoed dus in een winkel, een paar tientjes kan er altijd vanaf.
Vaak hebben winkels ook kneusjes staan, door vorige kopers geweigerde apparaten vanwege een kras of deuk. Vaak zijn dit deukjes/krasjes die je met een loep moet zoeken, maar wel goed voor zo'n 25% korting.

Neem ook altijd printjes mee van online winkels liefst met telefoonnummers zodat de verkoper van de witgoedwinkel kan bellen of het apparaat ook daadwerkelijk op voorraad is bij de concurrent.

Heb je geen auto om wasmachines ed mee te vervoeren, wordt je onderhandelingspositie wel iets zwakker. Het argument van met flappen zwaaien en meteen meenemen kan je dan weer niet gebruiken. Wellicht kunnen ze dan iets met de bezorgkosten doen. Persoonlijk houd ik niet van laten bezorgen, je moet dan toch weer een dagdeel thuis blijven wachten tot het apparaat geleverd is.

Ik Turk/Marokkaan (doorzeuren alsof je op de markt van Casablanca vis gaat kopen :D ) niet door als ik een voor mij nette prijs heb bedongen. Het artikel moet wel op voorraad zijn. Als je gaat shoppen voor een witgoed-artikel is dat meestal omdat het vorige apparaat stuk is gegaan en dan wil je geen weken wachten maar meteen inladen.

Laatste 2 gekochte artikelen waren een breedbeeld-TV en een wasdroger.
TV stond voor 535 en meegekregen voor 475. Wasdroger stond voor 319 en voor 250 meegenomen inclusief zo goed als onzichtbaar deuk.

Arie Kanarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:37

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Arie Kanarie »

Er wordt vaak smalend gedaan over Indesit apparatuur. Ook door mij in het verleden altijd "IndeShit" genoemd. Maar ondertussen staat mijn hele huis bijna vol met IndeShit rommel. Oven/gasfornuis (indesit, 15 jaar oud), vaatwasser (Home Electronics, 3 jaar oud), Wasmachine (Indesit, leeftijd onbekend, via kringloopwinkel gekocht en staat alweer bijna 2 jaar 3 wassen per week rond te draaien) en sinds een paar dagen een Indesit wasdroger.

De apparatuur van Indesit kost weinig, zal het geen 15 jaar meegaan, maar met 5+ jaar ben je al spekkoper vanwege aanschafkosten :D

Helaas moet ik toegeven dat Indesit beter bevalt dan dure Bauknecht en Whirlpool apparatuur die bij mij veel te snel stukgingen (2-3 jaar) en geen enkele coulance regeling. Hoe de service van Indesit is weet ik niet, zijn nog niet stukgegaan.

Arie Kanarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2006 17:37

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Arie Kanarie »

Nadeel van Indesit is de vaak onduidelijke bediening en ditto storingsmelding. Die zooi wordt volledig electronisch afgeregeld, zonder handleiding kom je er slecht uit. Ik begrijp dan ook dondersgoed dat bijv. Oudjes/Polen/Blondjes zo'n machine slopen door onoordeelkundig gebruik, maar dat deden ze ook met Miele machines door aan de knop te draaien terwijl de spanning op de machine staat, of zonder waterdruk de wasmachine laten draaien, of te zwaar beladen.

Indesit heeft dit redelijk goed afgevangen met allerlei sensoren en electronische bediening. Maar sensoren kunnen ook stuk gaan of foutieve informatie doorgeven. Niets frusterender dan een overvolle wateropvangbak melding op je wasdroger terwijl het deurtje niet goed dicht zit....

Het is dus een algemeen storingslampje.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

dure Bauknecht en Whirlpool apparatuur die bij mij veel te snel stukgingen
Klopt, beide merken zijn identiek, evenals Ikea.
Bauknecht was vroeger goed, tegenwoordig het merk met de kortste levensduur, zeker in veel "bewegende" apparatuur zoals wasmachine en vaatwasser. Qua prijs gedragen ze zich wel als een A-merk maar wordt in veel winkels al afgeraden.

Toolboy

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Daar blijft het niet Ook pelgrim/atag en etna hebben hun logo op bauknecht appies staan

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Witgoed apparaten Online kopen of in de winkel ?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Dat Pelgrim/Atag/Etna bepaalde apparaten deelden was me al duidelijk, dat het nu in de basis ook Bauknecht kan zijn wist ik niet.
Nog weer meer merken om te mijden. En dat terwijl ATAG vroeger een topmerk was :cry:

Gesloten