LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 1

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
witte angora schreef:Forumfeedback:

Het valt me op dat in topics vaak verschillende keren exact hetzelfde antwoord wordt gegeven. Dat voegt natuurlijk weinig toe, terwijl het topic onnodig lang wordt. Ik zeg niet dat het in een officiële gebruikersregel gevat moet worden, maar misschien is dit toch wel een puntje om af en toe aandacht aan te besteden?
:
Dat zie ik ook vaak, maar hoe wil je dat voorkomen? Ik denk dat sommige mensen reageren zonder voorgaande reacties te lezen en dan denk je: ja, dat zei ik net ook al :D
Maar je kunt moeilijk de reacties gaan nalezen en corrigeren als redactie zijnde. Er is al geen tijd om elke dag te modereren.
Een stukje bewustwording? Bijvoorbeeld via het mededelingentopic er wat aandacht aan besteden als het relatief vaak voorkomt?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door scontra »

Daarom is het juist zo triest dat bepaalde mensen, die ik in mijn vijandenlijstje heb staan,
Het is niet voor niets dat jij en ....... mijn vijandenlijstje staan, sorry.
Wat een gejoker over een vrienden en vijanden lijstjes.
Dat is echt het allereerste dat de redactie zou moeten verwijderen.

Je hebt op een consumentenforum geen vrienden en/of vijanden, je komt hoogstens een reactie van iemand tegen waar je jezelf niet in kunt vinden en daar is de kous dan mee af.
Jezelf vereenzelvigen met personen die je in het geheel niet persoonlijk kent en die dan ook nog tot je vriend of vijand bestempelen, hoe is dat toch mogelijk.

Redactie : a.u.b. weg met die lijstjes, zeker iemand aanmerken als "vijand" roept alleen maar weerstand en ongewenste reacties op en is dus uit den boze. :idea:

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind zo'n deze functionaliteit wel erg prettig. In het verleden was dit ook een verzoek van een aantal mensen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
Daarom is het juist zo triest dat bepaalde mensen, die ik in mijn vijandenlijstje heb staan,
Het is niet voor niets dat jij en ....... mijn vijandenlijstje staan, sorry.
Wat een gejoker over een vrienden en vijanden lijstjes.
Dat is echt het allereerste dat de redactie zou moeten verwijderen.

Je hebt op een consumentenforum geen vrienden en/of vijanden, je komt hoogstens een reactie van iemand tegen waar je jezelf niet in kunt vinden en daar is de kous dan mee af.
Jezelf vereenzelvigen met personen die je in het geheel niet persoonlijk kent en die dan ook nog tot je vriend of vijand bestempelen, hoe is dat toch mogelijk.

Redactie : a.u.b. weg met die lijstjes, zeker iemand aanmerken als "vijand" roept alleen maar weerstand en ongewenste reacties op en is dus uit den boze. :idea:
Je hoeft het niet te gebruiken... :wink: Maar heb je hierboven wel gelezen hoe het werkt en wat het nut ervan is? Het voorkomt juist heel wat zinloos geruzie.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

zeker iemand aanmerken als "vijand" roept alleen maar weerstand en ongewenste reacties op
Hoezo? Daar merk je toch niets van? Het halve forum kan me wel in hun lijstje gezet hebben, daar heb ik toch geen weet van.
Je hebt op een consumentenforum geen vrienden en/of vijanden, je komt hoogstens een reactie van iemand tegen waar je jezelf niet in kunt vinden en daar is de kous dan mee af.
We hebben hier ook gasten gehad die iemand echt in elk topic na kunnen lopen, omdat ze toevallig een keer van iemand ergens tegengas hebben gekregen. Om ze dan in elk topic waarin je reageert weer tegen te moeten komen is wel wat irritant op den duur. Daar kan zo'n lijstje prima tegen helpen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef: We hebben hier ook gasten gehad die iemand echt in elk topic na kunnen lopen, omdat ze toevallig een keer van iemand ergens tegengas hebben gekregen. Om ze dan in elk topic waarin je reageert weer tegen te moeten komen is wel wat irritant op den duur. Daar kan zo'n lijstje prima tegen helpen.
Ik heb er zelfs een achter de broek die me het hele internet achter na gaat, en vervolgens alle zogenaamde 'fraude' op Kassa bespreekt (waar ik overigens geen lid van ben, maar ik werd er laatst over getipt).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door vroem »

wat een geneuzel... die term vijand komt van tros radar zelf. die zullen dat dus ook niet gaan modderen neem ik aan... . Klik maar eens bij iemand op de nickname.
:?

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef: Ik heb er zelfs een achter de broek die me het hele internet achter na gaat, en vervolgens alle zogenaamde 'fraude' op Kassa bespreekt (waar ik overigens geen lid van ben, maar ik werd er laatst over getipt).
Het leest allemaal als een super spannende detective.
Maar je heet in het echte leven toch geen Witte Angora. Dus wat is het probleem of de schade ?
Ga voortaan als Wit Angoraatje door het digitale leven en je bent weer net zo anoniem (als nu !).

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte Angora

Ik zal dan eens gaan spitten op die site om te lezen wat er allemaal over u beweert wordt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady1234 schreef:@witte Angora

Ik zal dan eens gaan spitten op die site om te lezen wat er allemaal over u beweert wordt.
En vooral wat hij over dit forum en zijn leden schrijft . OP dit forum een grote mond hebben ,en op het andere forum steekt hij je een mes in de rug . Maar ja daar is hij opper moderator .

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:@witte Angora

Ik zal dan eens gaan spitten op die site om te lezen wat er allemaal over u beweert wordt.
Het betreffende topic is van de week al weggehaald, dus dan moet je diep spitten... :wink:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
witte angora schreef: Ik heb er zelfs een achter de broek die me het hele internet achter na gaat, en vervolgens alle zogenaamde 'fraude' op Kassa bespreekt (waar ik overigens geen lid van ben, maar ik werd er laatst over getipt).
Het leest allemaal als een super spannende detective.
Maar je heet in het echte leven toch geen Witte Angora. Dus wat is het probleem of de schade ?
Ga voortaan als Wit Angoraatje door het digitale leven en je bent weer net zo anoniem (als nu !).
Het is dezelfde schade als dat persoontje hier veroorzaakt... Wat ik bedoel is: wat bezielt zo iemand. Ik heb een leven, zijn leven bestaat uit het achtervolgen van het mijne. :?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Student90 »

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van "vrienden-/vijandenlijsten" en ik zie mezelf dat ook niet doen. Maar ik begrijp dat sommigen het wel prettig vinden en daar is op zich niks mis mee.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Radar »

arvandongen schreef:
Suggestie 1:
Deel lichte waarschuwingen uit voor (startend) ongewenst gedrag. Dit zou zelfs kunnen als dat ongewenste gedrag niet in een duidelijke forumregel beschreven staat. Onder een lichte waarschuwing versta ik een post van de Moderatie of een PB van de Moderatie dat geen verdere gevolgen heeft voor de forumgebruiker. De forumgebruiker weet dan, dat zulke posts niet gewenst zijn, maar ervaart geen straf. De meeste forumgebruikers zullen hun gedrag langzaam aanpassen naar de gewenste richting. De enkeling die aanhoudend in de fout gaat, zal daarna zwaarder gestraft kunnen worden zonder dat die zware straf tot verbazing zal leiden.
Voorbeeld: Het net te heftig en net te negatief reageren op een openingspost van een nieuwe forumgebruiker. Wat dan "net te heftig" zou zijn, is volledig ter beoordeling aan de Moderatie. Omdat er nog geen juridische straf aan vastzit, hoeft de gewaarschuwde forumgebruiker zich niet bestraft te voelen. De forumgebruiker is slechts een beetje beter op de hoogte gebracht van de ongeschreven normen en waarden van Radar.

Suggestie 2:
De Moderatie zou kunnen gaan Inzien dat een ruzie die rechtstreeks met het topic te maken heeft, gewoon on topic is. Dat dient dus anders behandeld te worden dan een off topic discussie.
Voorbeeld a) Een post die on topic is zoals: "Hey [forumlid], wat jij schrijft is complete nonsens, omdat [relevante on topic toelichting]", zou met een lichte waarschuwing afgedaan kunnen worden. Een off topic post als: "Hey [scheldwoord] [forumlid], jij schrijft altijd nonsens.", kan natuurlijk meteen bestraft worden met de redenen: "Off-Topic" en "Gebruik van scheldwoorden".
Voorbeeld b) Een off topic discussie is een aanhoudende discussie over slimme meters in een Feedback topic. (Prima opgemerkt en behandeld door de Moderatie. Er had wel iets sneller ingegrepen mogen worden).

Suggestie 3:
Het (ongeveer) startpunt van een ruzie is eenvoudig te zien als de moderatie het topic even doorleest. Het precieze startpunt is mogelijk niet eens van belang. Geef een nette waarschuwing aan de ruziënde deelnemers met een goede reden. Dus niet uitsluitend: "U handelt in strijd met de forumregels", maar geef aan welke regel en waarom. Bij voortzetting van de ruzie, goed kijken welke forumleden doorgaan, beoordeel de inhoud van de posts en deel straffen uit naar redelijkheid van de ernst van de overtredingen en mogelijk verschillend per inividu.

Suggestie 4:
Beoordeel forumleden die veel posten mede op hun staat van dienst. Als een forumlid 1000 interessante posts plaatst en vervolgens 1 keer zwaar in de fout gaat, is een zware straf dan op zijn plaats? Zou gewenst gedrag niet simpel "afgedwongen" kunnen worden met een waarschuwing? Andersom is ook nodig: Als een forumlid zich meestal negatief uitlaat in de posts, dan kunnen er oplopende waarschuwingen en straffen gegeven worden. Altijd met correcte onderbouwing natuurlijk en goed gedocumenteerd! De laatste post, de 'druppel' voordat een permanente ban gegeven wordt, hoeft dan niet eens de zwaarste overtreding te zijn. Op dat moment zou je als Radar gewoon kunnen stellen dat de normen en waarden van het betreffende forumlid niet passen bij de nomen en waarden die Radar wil uitstralen. En dus neem je afscheid van elkaar.

Suggestie 5:
Het zou goed zijn als Radar duidelijk haar visie opschrijft wat ze wil bereiken met dit forum. Is het voor het oplossen van consumentenproblemen door mede-forumgebruikers? Is het voor de oplossing van consumentenproblemen door Radar? Is het bedoeld om een gevoel te krijgen wat er speelt in de maatschappij, om daar gebruik van te kunnen maken in de TV/Radioprogramma's? Etc.Etc.
Als de visie duidelijk gemaakt is aan alle forumgebruikers, dan kan je elk gedrag dat niet past binnen die visie corrigeren. Bovendien hoeft er dankzij een visie, geen wildgroei aan detail-regeltjes te ontstaan, die anders wel nodig zouden zijn om elke mogelijke situatie juridisch af te dekken met een passende straf.
1: Dit doen wij al. (Goed idee dus ;) )

2: Dit doen wij ook al. Het eerste voorbeeld in voorbeeld a zou trouwens niet eens een waarschuwing opleveren.

3: Klinkt iets makkelijker dan het is, want waar en door wie een discussie uit de hand loopt is vaak arbitrair. Maar verder een goed punt.

4: Dit is eigenlijk al onze huidige moderatie-'filosofie', dat wil zeggen: wij laten 'staat van dienst' meewegen, en als iemand heel vaak en / of ernstig over de schreef is gegaan en meerdere waarschuwingen heeft gehad, kan een relatief kleine overtreding voldoende zijn voor een verbanning.

Onderbouwing en documentatie: uiteraard, zie onze eerdere opmerkingen hierover.

5: Het eerste en het derde. En ook in die volgorde. Het forum moet dus in de eerste plaats een platform zijn voor forumgebruikers om elkaar te helpen. In de tweede plaats helpt het de tv-, radio- én internetredactie om te lezen wat er zoal speelt op consumentengebied, en kunnen bepaalde posts of topics aanleiding zijn voor een tv- of radio-item of een webartikel of -video.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Radar »

hänschen klein schreef: Suggestie aan de beheerder: Wéér professionele deelnemers niet op voorhand, geef een duidelijke grens aan waar het promoten en spammen begint zodat er naar verwezen kan worden (door deelnemers en/of beheerder) bij een overtreding.
Dit (het op voorhand weren) doen wij ook niet. Wat betreft de grens: onzes inziens voorzien de huisregels hierin al grotendeels. Meer specifieke bepalingen over het vermelden van een eigen bedrijf of website, al dan niet in het profiel, zijn echter wel het overwegen waard.
alfatrion schreef:
arvandongen schreef:
alfatrion schreef:Feedback tip 1: maak meer gebruik van de split functionaliteit.
Feedback tip 2: maak een feedback forum, zodat je ieder ontwerp los kunt bespreken, dan is het off-topic gaan ook gelijk minder problematisch.
Een toelichting wat je precies bedoelt met beide tips zou voor mij wenselijk zijn.
1. Discussies je off-topic zijn, maar wel waarde hebben, kun je afgesplitst.
2. In dit feedback topic komen een verschillende tips binnen, die worden besproken en daarbij wordt iets gezegd waar een ander op in gaat en voor je het weet heb je een off-topic discussie. Als je een feed forum dan kun je gewoon een nieuw topic voor een nieuwe tip starten.
moederslink schreef:Dit forum blijft dus een afspiegeling vd samenleving ;
in elke groep , of het nu op school is , in een buurtje of op de werkvloer is , heb je " meelopers " die meedoen aan het beledigen en aanvallen en dan in dit geval ook nog lekker anoniem.
Ik blijf zeggen dat om dit per direct de kop in te drukken heb je een actief meelezende moderator nodig die gelijk ingrijpt en die heeft daar dus wel een dagtaak aan .
Dat kost geld , maar dan krijg je uiteindelijk wel een heel goed forum waar consumenten met een vraag of probleem netjes te woord worden gestaan en mogelijk geholpen kunnen worden.
Die dagtaak levert inderdaad een spanningsveld op met de momenteel beschikbare middelen en mensuren, maar dit is wel iets wat wij inzien, en een situatie die wij graag willen verbeteren. Momenteel bekijken we of en hoe we de benodigde ruimte kunnen creëren.
Moneyman schreef:Volkomen eens. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn (liever niet zelfs, want dan hebben we geen forum meer nodig), maar hoe er hier nu met elkaar omgegaan wordt is echt bij de konijnen af. Jammer.

Als we nou met z'n allen willen dat de moderatie verbetert, laten we dan in ieder geval beginnen met volwassen gedrag (sorry) te laten zien. Als wij ervoor zorgen dat de moderatie niet zo'n beetje de helft van de berichten hoeft te verwijderen, wordt het voor hen ook een stuk makkelijker om de tijd die ze wél beschikbaar hebben, nuttig en kwalitatief goed in te zetten. Iets met kip en ei.
+1 :)
angel1978 schreef:Wat mij betreft maakt TrosRadar hiervan een vraag/antwoord rubriek, waarbij je alleen nog maar op de TS kan/mag antwoorden. Daarmee voldoet dit ook aan de doelstelling van deze hele rubriek.

Dus een TS plaatst een vraag en iedereen mag op de vraag reageren, maar elke reageerder wordt apart afgesplitst en TS ziet alle antwoorden en kan daarop weer reageren, maar iemand die reageert ziet alleen zijn eigen draadje met de reacties van TS daarop. Reacties van anderen zie je niet, met elkaar in discussie gaan en elkaar afkatten kan dus dan ook niet meer.
Om te voorkomen dat opgedane kennis verloren gaat of niet beschikbaar is, zou je een optie kunnen maken waarbij TS als deze tevreden is met het antwoord en/of een oplossing heeft gevonden adhv een antwoord deze als 'beste antwoord' of 'de oplossing' kunnen markeren ( dat kan nu ook al ). Daarmee wordt het topic gesloten en openbaar gemaakt ( alle reacties zijn dan voor iedereen leesbaar, maar er kan niet meer op gereageerd worden ).
Hiermee worden reageerders gedwongen alleen op de TS te reageren en deze te helpen. Het afkatten van elkaar is dan niet meer mogelijk ( tenzij via PB, maar daar heeft niemand last van en je kunt er zelf voor kiezen dit wel of niet open te zetten ).
Scheelt een hoop werk voor de moderatie, vragenstellers krijgen veel beter toegespitst hun antwoorden ( geen oeverloos offtopic gezwam of geruzie ) en TrosRadar kan gewoon informatie ophalen zoals ze graag willen..

Wil iemand graag lekker discussiëren en ruziën met anderen ( los van iemand die een vraag heeft ), dan staat het internet vol met tal van fora waarop dit mogelijk is!
Je bedoelt van dit topic, of van het hele forum? Hoe dan ook een interessante gedachte, maar dan is het niet echt meer een forum.
arvandongen schreef:Feedback voor de Moderatie:

Ik zie geen enkele meerwaarde in het "vijanden-lijstje". Dit lijstje kan je aanmaken, door het profiel een forumlid aan te merken als "vijand".
Ik zie slechts een potentieel gevaar dat topics overspoeld worden met reakties op "vijanden", waarbij de objectieve inhoud van de posts (te) negatief geïnterpreteerd worden.

Voor mij geldt dat elke post op zijn eigen waarde geschat zou moeten worden. Dus zonder aanziens des persoons.
Als je een lijst nodig hebt om al je "vijanden" te kunnen herinneren, dan heb je een ander probleem lijkt me.

Commentaar op mijn mening is welkom, vrienden :D
Reactie na de volgende quote.
scontra schreef:
Daarom is het juist zo triest dat bepaalde mensen, die ik in mijn vijandenlijstje heb staan,
Het is niet voor niets dat jij en ....... mijn vijandenlijstje staan, sorry.
Wat een gejoker over een vrienden en vijanden lijstjes.
Dat is echt het allereerste dat de redactie zou moeten verwijderen.

Je hebt op een consumentenforum geen vrienden en/of vijanden, je komt hoogstens een reactie van iemand tegen waar je jezelf niet in kunt vinden en daar is de kous dan mee af.
Jezelf vereenzelvigen met personen die je in het geheel niet persoonlijk kent en die dan ook nog tot je vriend of vijand bestempelen, hoe is dat toch mogelijk.

Redactie : a.u.b. weg met die lijstjes, zeker iemand aanmerken als "vijand" roept alleen maar weerstand en ongewenste reacties op en is dus uit den boze. :idea:
Er zijn duidelijk voor- en tegenstanders van deze functionaliteit. Ons lijkt het een nuttige optie (ook al klinkt 'vijand' misschien wel wat hard).

Nog niet genoemd: je kunt er ook mee voorkomen dat je PB's van bepaalde forumgebruikers ontvangt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Radar »

50+ pagina's is nogal wat. Wij hebben daarom besloten om

- alles tot nu toe te bombarderen tot deel 1
- dit topic te sluiten
- een vervolgtopic te openen: Feedback op het Forum: deel 2 viewtopic.php?f=50&t=185677

Dit nieuwe topic zal starten met een aantal posts die wij ook al in dit eerste topic geplaatst hebben, met opsommingen van kritiekpunten en suggesties en onze (voorlopige) reacties hierop. Hoewel dit een aantal zeer lange posts zijn, hopen wij hiermee toch enige structuur aan te kunnen brengen. Ze zullen in elk geval dienen als een soort 'tussenstand' en reminder voor onszelf en alle forumgebruikers, om te kunnen zien waar we zoal mee bezig zijn.

Tot slot: wij realiseren ons dat veel toezeggingen op dit moment nog weinig concreet overkomen, maar weet dat er 'achter de schermen' (met andere woorden: op de internetredactie) wel degelijk overleg gaande is, en dat er de intentie bestaat om verbeteringen door te voeren. Dit vergt echter het nodige overleg en geplan: dit heeft invloed op het werk van meerdere personen, en voor sommige zaken zal wellicht het een ander geprogrammeerd / ingebouwd moeten worden.

Kortom: wordt vervolgd.

Gesloten