LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 1

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Beetje late reactie, en zoals gewoonlijk zal dit topic/initiatief ook weer verdwijnen zoals bijna alles verdwijnt op Radar door de dictatuur die de moderatie hier uitvoert. Toch zal ik nogmaals mijn verhaal doen. Een consument die hier eerder melding van maakte en het een kwestie vond zijn bericht werd immers ook verwijderd.

De moderatie dient open en transparant te zijn. Onlangs was er een topic over salarissen van boven de 60k die geen vakantie geld meer moesten ontvangen volgens de topic starter. Dit topic was enkele dagen actief zonder enige actie vanuit de moderatie.

Pas nadat topic starter de titel verwijderde en haar openingsbericht met ... verving en melde dat ze het verzoek had ingediend bij de moderatie werd er ingegrepen en werd het complete topic, inclusief inhoudelijke reacties van zowel voorstanders als tegenstander verwijderd.

Dit is niet de eerste keer dat een bericht op verzoek van de topic starter werd verwijderd. Bedrijven werden met de grond gelijk gemaakt en dagen deed de moderatie niets. Nadat meerdere gebruikers, soms tactvol en soms minder, hun visie gaven en topic starter inzag dat de actie van "name and shame" geen effect had werd ook hier het bericht aangepast en later verwijderd.

Naar mijn mening mag een discussie/onderwerp nooit verwijderd worden en moet de mogelijkheid om het start bericht aan te passen worden verwijderd, desnoods de hele mogelijkheid om aan te passen. Wanneer een topic gesloten moet worden, moet deze altijd zichtbaar blijven, de forum software heeft hier gewoon een functie voor om een slotje te plaatsen. De moderatie kan kort aangeven waarom het bericht gesloten is.

De moderatie moet verantwoording afleggen! De discussie uitsluiten door al bij voorbaat "Posts / discussies over individuele forumgebruikers zijn ook hier niet toegestaan" uitsluiten zou niet mogen, wees transparant. Wij verwachten niet dat de NAW gegevens + IP adres worden vermeld, maar verantwoording waarom een bepaalde beslissing is genomen maakt zaken transparant. Nu heerst heer een dictatuur, een anonieme moderator, doet waar hij zin in heeft en als de actieve groep leden hier tegen in gaan worden onterechte waarschuwingen uitgedeeld.

Scherm niet zo met de huisregels, er wordt enkel gegrepen als het echt mis gaat maar nagenoeg alle berichten bevatten offtopic reacties en hier wordt niet meegedaan.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind dit een positieve gebaar, een die ik niet had verwacht. Ik ben wel van mening dat er meer moet gebeuren. Een deel van de mensen nu reageert niet meer omdat zij (terecht) teleurgesteld zij in het bestuur en een ander deel reageert niet meer omdat zij (onterecht) permanent zijn verbannen.

@angel: dat is het onder uittrappen van een forumlid en dat lijkt me nu net niet de bedoeling.

De reactie van Vreemd vind ik niet constructief

Twee maten
Ik zie Radar soms heel streng optreden. Je moet dan op je tenen lopen en dan nog kun je om niets verbannen worden. Een onschuldige opmerking over een ander resulteerd dan in een waarschuwing of een ban. We kennen daar allemaal wel een voorbeeld van. Ik zie Radar soms ook heel slap optreden. Sommige maken in ieder bericht wel een sneer en heb nog niet gezien dat ze worden verbannen. Er is mij toen verteld dat het niet offtopic was, dat bij de discussie hoorde en niet aan te geven was wanneer de regel zouden worden overtreden.

Voorzover ik weet zijn de regels niet aangepast. Daaruit volgt dat het bestuur of nu zaken bestraft wat niet bestraft zou moeten worden of dat het bestuur zaken niet bestraft die wel bestraft zouden moet worden. Waarschijnlijk is er van beide spraken. De regels worden subjectief toepast, daarom kan het bestuur niet aangeven wanneer de regels worden overtreden. Dit maakt het ook lastig om te voorspellen wanneer je verbannen kunt worden. Of in juridische termen: er is geen rechtszekerheid. Dus ja, ik vind dat er met twee maten wordt gemeten.

Sancties
Iedere sanctie die wordt opgelegd niet proportioneel zijn. Bij een klein vergrijp hoort een kleine sanctie en bij een groot vergrijp een grote sanctie. Bij iemand die eens in de zoveel tijd een herinnering nodig heeft ga je anders om, dan bij iemand die keer op keer een sneer uitdeelt.

Het bestuur heeft als sancties: niets doen, slootje en permanente verbanning. Wat mij betreft zou daar een tijdelijke ban bij moeten komen met de duur 14 dagen, 1 maand en 2 maanden, voorafgegaan van een waarschuwing met de zelfde duur, en er moet laag worden begonnen. Iemand die regelmatig over de scheef gaat klimt vanzelf omhoog.

Ik vind ook dat deze sancties gepubliceerd (alleen zichtbaar voor leden) en gemotiveerd moeten worden. Dit geeft de leden een mogelijkheid om het bestuur beter aan te kunnen voelen. Als iemand echt over de scheef gaat dan mag dat voor iedereen duidelijk zijn. Het bestuur geeft per mail aan dat je voor een permanente ban iets sirreus worden gedaan, maar een hoop leden vinden dat leden nu om onnozele opmerken worden verbannen; een hoop van hen hebben kennis van zaken.

Het opleggen van sanctie is iets dat te objectiveren moet zijn, maar de menselijke maat en het doel moet wel voor ogen worden gehouden. Een werknemer die een keer te laat komt ontsla je niet op staande voet, ook niet als je jezelf ieder half jaar moet herhalen. Als dat het grootste probleem is dat je met die werknemer hebt... (dan heb je geen grote problemen.)

Ik acht het ongewenst om discussies over individuele gevallen te voeren, maar in het geval van Moneyman maak ik een uitzondering: ik vind dat dit juist besproken moet worden. Als eerste, omdat dit een hoop leden doet bewegen. Als tweede, omdat Moneyman er om bekend staat dat hij anderen in zijn waarde laat. Als derde, omdat daar lessen uit te trekken zijn. Tot slot, dat Radar hier niets over communiceerd, betekend niet dat de leden hierover niet communiceren.

Discussies
In een discussie maak je een opmerking over een ander, om die persoon te helpen of iets voor het forum te doen, als het nodig is ga je dieper op de zaak in, omdat het alternatief is "TS hier heb je vijf meningen en zoek het nu maar zelf uit" en anderen geven hun persoonlijk mening over het probleem. Dat zou geen ramp mogen zijn en er zijn ook verschillende manieren om daar mee om te gaan.

Als een opmerking onschuldig is dan kun je niets doen of kunt overgaan tot verbanning. Als je vind dat een discussie te diep gaat en daardoor door niet juridisch geschoolde nog te volgen is, dan kun je de discussie splitsen (ik ken de software) of je verwijderd een inhoudelijke doch niet even goedleesbare discussie, zodat niemand nog een bericht plaatst en de discussie vervallen is tot tig meningen waaruit TS maar moet kiezen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Vreemd1 schreef:[Tekst verwijderd]
Heb je klacht gelezen, grappige site er staat ook een klacht van iemand die klaagt dat hij geen gelijk kreeg van de forumleden :D

Los daarvan is klacht.nl niet meer dan een website die op basis van de software een Twitter bericht stuurt naar het bedrijf. Het bedrijf kan dan lid worden van de site, uiteraard tegen betaling, en reageren of klachten verwijderen. Vooral dat laatste zorgde dat Tele 2 daar ooit als beste provider uit de bus kwam.

Je klacht op klacht.nl is inhoudelijk net zo ongefundeerd als hier, je doet aannames en levert geen enkel bewijs. Maar je beschuldigd wel allemaal mensen. Komt eens met het bewijs en zet dan je klacht eens op bijvoorbeeld klachtenkompas.nl.

Nu kom je een beetje panische over dat je 3 later hier weer terug komt. Hoewel je inhoudelijk wel gelijk hebt dat er regelmatig met 2 maten wordt gemeten en de Tros geen enkele actie onderneemt om troll accounts te verwijderen.

Tweakers heeft bijvoorbeeld een sterren systeem, hiermee kun je iemand punten geven wanneer zijn reactie inhoudelijk zijn en hiermee komen hun berichten ook bovenaan te staan. De berichten van trollen en/of offtopic komen automatische onderaan. Voor phpBB forum zijn er mooie mods die dit mogelijk maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het oorspronkelijke geciteerde bericht is verwijderd door de Moderator

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vreemd1 schreef:Heb je ook mijn link van klacht.nl gelezen?
Blijkbaar niet.

Weet je nog wat je vorige nickname was?
Die link heb ik ook gelezen ja, geen voorbeeld gezien. Alleen maar vingerwijzen van jouw kant.

Overigens kun jij me vast wel vertellen wat mijn oude nickname was. Ik hoor het graag.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door john18 »

Nijogeth schreef: Overigens snap ik heel goed dat sommige mensen na een onterechte ban een nieuw account aanmaken, of weet jij toevallig ook de reden van die bans?
Ban is ban. Tegen de huisregels in!!! Ja dat is bijna alles zie stukje van de huisregels
De Moderator behoudt zich het recht voor om gebruikers, al dan niet tijdelijk, de mogelijkheid tot posten en de toegang tot het forum te ontzeggen, mochten zij zich naar het oordeel van de Moderator niet aan de gedragsregels houden. Hieraan gaat minimaal één waarschuwing vooraf, tenzij de overtreding naar het oordeel van de Moderator ernstig genoeg is om direct tot een al dan niet tijdelijke verbanning over te gaan.
Vinden zij iets niet kunnen of fout of gewoon zin in je te bannen kunnen ze dat gewoon. Ow eerst een waarschuwing minimaal 1 of gewoon bam doei en tot ziens. :x

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Tweakers heeft bijvoorbeeld een sterren systeem, hiermee kun je iemand punten geven wanneer zijn reactie inhoudelijk zijn en hiermee komen hun berichten ook bovenaan te staan. De berichten van trollen en/of offtopic komen automatische onderaan. Voor phpBB forum zijn er mooie mods die dit mogelijk maken.
Op dit forum gaat dat gaat politiek gebruikt worden.

Vreemd1
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2018 15:48

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Vreemd1 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ruzie zoeken door herhaaldelijk verbannen gebruiker

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door john18 »

Vreemd1 schreef:[Tekst verwijderd door de Moderator]
Als u bewijs heeft kunt u dat hier laten zien. Ik zie het graag. Moderator leest ook mee :wink:
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat was ruzie zoeken / onrust stoken door herhaaldelijk verbannen forumgebruiker

Vreemd1
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2018 15:48

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Vreemd1 »

john18 schreef:
Vreemd1 schreef:[Tekst verwijderd door de Moderator]
Als u bewijs heeft kunt u dat hier laten zien. Ik zie het graag. Moderator leest ook mee :wink:

Moderatoren zijn op de hoogte.

Dat je het graag ziet is niet relevant, want de waarheid is bekent.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat was ruzie zoeken / onrust stoken door herhaaldelijk verbannen forumgebruiker

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het feit dat diegene op wie je beter niet kan reageren, hier het toch weer voor elkaar weet te krijgen om een account aan te maken en het ook nog blijft staan, geeft wel heel goed aan dat deze moderatie werkelijk nog NIETS geleerd hebben...
Het is nog steeds het oude liedje... Slijmpb's doen daar niets aan af!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door john18 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Dus ze weet ervan? Wij niet. Als moderator je eigen moderaten :shock:

Nu is je kans voor openboek. Dan weet iedereen het. Grijp je kans. Dadelijk krijg je een ban van de moderator ofwel angel1978 volgens jouw :lol: :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Discussie met herhaaldelijk verbannen forumgebruiker, inclusief diens quotes

Vreemd1
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2018 15:48

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Vreemd1 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ruzie zoeken door herhaaldelijk verbannen forumgebruiker

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door john18 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jun 2018 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Discussie met herhaaldelijk verbannen forumgebruiker, inclusief diens quotes

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door arvandongen »

Goede actie, dit topic.

Mijn mening over de moderatie:
- Vaak terecht
- Soms onnavolgbaar

"Off Topic"
Veel te vaak wordt het argument "off topic" gebruikt om tekstdelen (of gehele posts) te laten verdwijnen. De teksten zijn vaak prima on topic. De werkelijke reden is dan duidelijk anders, zoals bijvoorbeeld: Ruzie uitlokken, geen POSITIEVE bijdrage tot de oplossing voor TS, zinloze herhaling van argumenten etc. Advies: Gebruik de waarheidsgetrouwe argumenten om posts te verwijderen of aan te passen.

Waarschuwingen:
Zelfs waarschuwingen komen hard aan bij forumgebruikers. Zorg er dus voor dat waarschuwingen uitsluitend gegeven worden als de forumgebruiker zich bewijsbaar misdraagt. Zelf heb ik mogen meemaken een waarschuwing te ontvangen voor een post die prima on topic was. Anderzijds heb ook ik enkele posts geplaatst waarvan ik achteraf denk: "Een waarschuwing waard", maar die niet kreeg. Moraal: Geef slechts waarschuwingen als foutief gedrag onweerlegbaar is binnen de context van het topic.

Verbanningen:
Een verbanning zou een uiterste redmiddel moeten zijn om het forum schoon te houden van personen die een zeer negatieve invloed BLIJVEN uitoefenen. Echter, een forumlid dat vele posts plaatst, zal naast vele goede posts ook wel eens een foute post plaatsen. Onlangs is er een forumlid verbannen die vaak een modererende rol op zich nam. Verhitte discussies werden soms met korte posts to the point geleid. Misdragende forumleden werden wel eens tot de orde geroepen. En ja, dat kan gezien worden als 'op de man spelen'. Het betreffende forumlid is immers niet officieel een 'moderator'. Daarnaast gaf dat forumlid bijna uitsluitend een mening als hij ter zake kundig was of vroeg aanvullende informatie aan een TS dat een onduidelijk/onvolledig verhaal postte. Moraal: Verdiep je in het forumlid, voordat je tot een permanente ban overgaat.

Ten slotte;
Het corrigeren van forumleden is het introduceren van negatieve energie in het forum. Soms is dat nodig. Soms verwacht men dat zelfs. Alles om het forum schoon te houden. Echter, zorg ervoor dat je als moderatie een goede reden hebt voor ingrijpen. Een reden, waar je eventueel openbaar achter zou kunnen staan. Maar zorg er in ieder geval voor dat je richting het betreffende forumlid een goed verhaal hebt.

Hopelijk draagt deze post bij aan een beter forum.
Succes!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zucht. Diepe zucht! Put diepe zucht!! :oops: :?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:Tweakers heeft bijvoorbeeld een sterren systeem, hiermee kun je iemand punten geven wanneer zijn reactie inhoudelijk zijn en hiermee komen hun berichten ook bovenaan te staan. De berichten van trollen en/of offtopic komen automatische onderaan. Voor phpBB forum zijn er mooie mods die dit mogelijk maken.
Op dit forum gaat dat gaat politiek gebruikt worden.
Dat denk ik ook.

Meekletsen met de klager levert dan de meeste punten op.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door john18 »

Vreemd1 schreef: Maar er zouden altijd mensen zijn, die het "zeggen" willen hebben.
Maar @john jou leermeester heeft het zellf gedaan.
? Ik zou wel willen weten wie jij bedoeld. Als je mm bedoeld daar heb ik vaak mee gediscussieerd. En van geleerd. Maar ook een andere kant gezien.

Het probleem is forumleden erkennen niet dat ze fout zijn. Als je daar doorheen prikt dan veranderd alles al snel. En je gelijk hebben of krijgen doet er niet toe. Zolang de ts maar geholpen is en meerdere opties zelf kan bekijken. Die zal zelf beslissen welke weg te bewandelen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Weet overigens wel een forum waar de modjes kunnen leren hoe het wel moet. :lol:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gunst, heb ik een dagje wat anders te doen, ben ik een halve avond bezig met bijlezen.
Aan de goede suggesties in dit topic (en de verwijderde topics) heb ik weinig meer toe te voegen. Het moet me wel van het hart dat ik sommige reacties hier -- Hoe zal ik het zeggen? -- heel vreemd vind.
Volgens de moderator heeft MM een grens overschreden. Ik kan me het niet voorstellen. Ik blijf pleiten voor zijn terugkeer.
Ik hoop dat er goede, actieve en transparante moderatie op het forum komt. Vandaag is er, afgezien van de extra topics, helaas nog weinig verandering.

stofzuigertje

Re: Feedback op het Forum - deel 1

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

**** ***** ******** *********´
Ja zo mag ik alles schrijven zonder kans op een verbanning naar welk eiland dan ook!

Doe wel een knoop in mijn slang en zal niets plaatsen omdat selecteren niet mijn sterkte kant is, kan altijd nog!

Gesloten