J. Deltoer schreef: ↑22 sep 2020 18:49
Ik vind de meldknop sowieso een optie waarvan eens zichtbaar moet zijn wie hier nou op drukt.
Ik denk dat je dat er niet doorkrijgt, hoewel ik daar zelf persoonlijk geen probleem mee zou hebben. Ik heb hem bijvoorbeeld de afgelopen 9 maanden 2x gebruikt.
1. toen iemand het nodig vond om over incest te beginnen (niet noodknop waardig, maar gewoon respectloos.)
2. toen iemand de privacy van zijn kinderen online te grabbel gooide (wel noodknop waardig.)
Ik denk dat de moderatie prima in staat is om een correcte afweging te maken in het gebruik en misbruik van iets dergelijks. Daarbij is het slechts feedback op het forum om vooral zaken zoals het laatste te voorkomen. Dat er gekibbeld wordt voorkom je niet, maar als er zaken zijn die gewoon echt te ver gaan zal ieder inzien dat er ook een morale verplichting als (internet)gebruiker is.
Je ziet al op de laatste 2 pagina's hier dat sommigen van de ene kant roepen elkaar te respecteren, maar vervolgens alle onrespectvolle posts wel liken. Zo zie je ook dat de een de ander niet mag, vice versa, sommigen elkaar wel mogen en sommigen neutraal zijn. Dat is allemaal prima, dat hoort bij een forum en het is aan de moderatie om dat in goede banen te leiden. Op zich vind ik dat dat goed gebeurt maar, en dat is hier al vaker gezegd, hoe actiever de moderatie hoe beter dit werkt.
De kanttekening is dat de moderatie zelf aangeeft daar geen tijd voor te hebben. Kort door de bocht moeten ze het dan maar met ons doen.
En mijn punt is dus dat kibbelen niet zo'n probleem is (gebeurt in ieder goed huwelijk) maar we in sommige gevallen wel alle neuzen dezelfde kant op hebben. En in die gevallen zou het handig zijn om de moderatie even een noodsein te kunnen geven dat het forum in de fik staat. (refererend naar het William Schrikker dilemma)