Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Hoe belemmeren deze partijen dan de formatie? Of het voeren van een beleid als er eenmaal een regering gevormd is?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar zegt u wat: als er eenmaal een regering gevormd is.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
20 aug 2021 20:16
En 18 zetels minder.
Nee, 15 zetels. Van Haga heeft zich afgesplitst na de verkiezingen. Dus die zetels van zijn partij mag je niet meetellen.
Blijft nog steeds de vraag hoe deze partijen nu precies de formatie beïnvloeden/tegenhouden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
20 aug 2021 19:42
We hebben nou eenmaal geen twee partijen stelsel, dus een regering is altijd een compromis. Maar een kiesdrempel van zeg vijf zetels, zou het wel wat werkzamer maker. Die versnippering nu is waardeloos.
Zou het Duitse kiessysteem wat voor Nederland zijn?

- Kiesdrempel 5% => nieuwe partijen moeten eerst hun parij-organisatie goed voor elkaar hebben en voldoende stemmen trekken, voordat ze ergens zetels krijgen. Er is een uitzonderingen voor de Denen in Schleswig-Holstein.
- Direct gekozen kandidaten voor een gebied. Dat gaat wel volgens het principe 'kandidaat met de meeste stemmen is gekozen'. Persoonlijk zie ik dan meer in iets grotere kiesdistricten met twee vertegenwoordigers, zodat er minder stemmen verloren gaan. In Nederland zou een regering hierdoor gedwongen zijn de aandacht op het hele land te richten (de buitengebieden worden niet meer vergeten).
- Stemmen op een lijst. Dat zijn de partijlijsten.

Het grote nadeel van dit systeem: er is geen vast aantal zetels. De zetelverdeling is afhankelijk van het percentage stemmen op een lijst. Als een partij veel meer direct gekozen kandidaten heeft, dan krijgen alle andere partijen extra zetels, zodat de verhoudingen weer kloppen. Momenteel heeft de Bundestag 709 afgevaardigden en met een verdere versplintering kan dat oplopen naar 800. Dat ligt niet aan de versplintering, maar aan de CSU. Die partij wint in Bayern bijna alle kiesdistricten, is daardoor in verhouding te groot en dat moet gecompenseerd worden. Dus geen 550 maar 709 afgevaardigen.


In Nederland zou je dit nadeel kunnen afvangen door voor de Tweede Kamer 50 zetels via 50 of 25 regio's te laten kiezen. Dan is de Tweede Kamer tussen de 100 en 150 zetels groot.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
20 aug 2021 18:52
Lady1234 schreef:
20 aug 2021 17:56
Waarom zou je? Die club had geen site.
ik zal het uitleggen. In een ander topic wordt gesproken over dat je mensen kunt verlinken bij de belastingdienst waarna iemand vraagt waar dat kan.
Aangezien ik een hekel heb aan dat soort verlink praktijken wilde ik verwijzen naar een webadres met de n nog een letter en b.nl in de verwachting dat die site niet bestaat. Toen ik deze letters in de adresbalk intikte kwam ik tot mijn verbazing bij de enge club van heer Bidet uit. Ik heb dit wel 3 keer geprobeert om te kijken of ik me niet had vergist.
Als je in de whois internetdomijnnamenregister kijkt staat als registar een Fins bedrijf dat weer doorlinkt naar een Noors bedrijf dat domeinnamen verkoopt waarbij heel verl privacy wordt beloofd.
Denk je niet dat hier gewoon een andere groep of partij achter zit, die op zo'n manier de FVD een beetje te kakken zet? Dat lijkt mij het logische, maar uiteraard weet je het met Baudet nooit zeker.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zou heel goed kunnen. Maar dan zouden ze er toch wel een beetje publiciteit aan geven.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
20 aug 2021 20:44
Lady1234 schreef:
20 aug 2021 19:42
We hebben nou eenmaal geen twee partijen stelsel, dus een regering is altijd een compromis. Maar een kiesdrempel van zeg vijf zetels, zou het wel wat werkzamer maker. Die versnippering nu is waardeloos.
Zou het Duitse kiessysteem wat voor Nederland zijn?

- Kiesdrempel 5% => nieuwe partijen moeten eerst hun parij-organisatie goed voor elkaar hebben en voldoende stemmen trekken, voordat ze ergens zetels krijgen. Er is een uitzonderingen voor de Denen in Schleswig-Holstein.
- Direct gekozen kandidaten voor een gebied. Dat gaat wel volgens het principe 'kandidaat met de meeste stemmen is gekozen'. Persoonlijk zie ik dan meer in iets grotere kiesdistricten met twee vertegenwoordigers, zodat er minder stemmen verloren gaan. In Nederland zou een regering hierdoor gedwongen zijn de aandacht op het hele land te richten (de buitengebieden worden niet meer vergeten).
- Stemmen op een lijst. Dat zijn de partijlijsten.

Het grote nadeel van dit systeem: er is geen vast aantal zetels. De zetelverdeling is afhankelijk van het percentage stemmen op een lijst. Als een partij veel meer direct gekozen kandidaten heeft, dan krijgen alle andere partijen extra zetels, zodat de verhoudingen weer kloppen. Momenteel heeft de Bundestag 709 afgevaardigden en met een verdere versplintering kan dat oplopen naar 800. Dat ligt niet aan de versplintering, maar aan de CSU. Die partij wint in Bayern bijna alle kiesdistricten, is daardoor in verhouding te groot en dat moet gecompenseerd worden. Dus geen 550 maar 709 afgevaardigen.


In Nederland zou je dit nadeel kunnen afvangen door voor de Tweede Kamer 50 zetels via 50 of 25 regio's te laten kiezen. Dan is de Tweede Kamer tussen de 100 en 150 zetels groot.
Klinkt allemaal leuk maar hoe ga je dat uitleggen aan de doorsnee kiezer die het nu al lastig vindt om folders van de verschillende partijen te lezen. Plus het geschreeuw van nieuwkomers die de 5% niet halen en vervolgens over partijkartels en elite gaan klagen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Als zoiets als wijziging op de kieswet erdoor zou komen, dan is er zoveel discussie, dat iedereen wel op de hoogte is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Eigenlijk is er al een kiesdrempel, namelijk die eerste zetel. ***** Leeft heeft hem niet gehaald.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zijn vaak de kleine partijen die "een ander geluid" laten horen. Zelfs de partijen met slechts een zetel kregen ruim voldoende stemmen om een stad te bevolken: Bij1 87.238, BBB 104.319 en 50Plus 106.702. Die kiezers moeten ook gehoord worden, vind ik.
De partijen die onder de 5% blijven zijn:
Partij voor de Dieren 3,84%. ChristenUnie 3,37%. Volt 2,42%. JA21 2,37%. SGP 2,07%. DENK 2,03%. 50Plus 1,02%. BBB 1,00%. BIJ1 0,84%.
Samen kregen deze partijen 1.974.870 stemmen. Moeten die dan maar bij het grofvuil, omdat juist de grotere partijen de hakken in het zand zetten? Dan zijn er bijna 2 miljoen kiezers die zich niet vertegenwoordigd voelen.
Ik zou het jammer vinden als hun stem niet meer te horen zou zijn in de Tweede Kamer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Je loopt over een rotonde?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

We begonnen met een kiesdrempel van 5 zetels, dat is nu al 5% geworden, oftewel 7,5 zetels. Gaat wel hard zo met partijen weren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zou een kiesdrempel invloed hebben op het opkomstpercentage? Dat lijkt mij wel.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er moeten helemaal geen partijen geweerd worden, vind ik. Om als nieuwe politieke partij deel te nemen aan de verkiezingen zijn er voldoende drempels (waarborgsom, steunverklaringen) opdat alleen actieve, gemotiveerde partijen kunnen deelnemen. Dat een flink aantal daarvan nu al, zonder kiesdrempel, volstrekt kansloos is, is geen probleem voor de formatie. Die partijtjes en hun leden zijn zo gemotiveerd dat ze toch hopen één zetel te halen. Een kiesdrempel dooft dat enthousiasme en zou de kloof tussen burger en politiek alleen maar vergroten, lijkt me; meer thuisblijvers (lagere opkomst), meer gefrustreerde (niet-)stemmers ("naar ons wordt niet geluisterd").
Het verdelen van enorme aantallen restzetels is overigens niet zo eenvoudig en kan ook weer tot ongenoegen leiden.

Een voordeel van ons kiesstelsel vind ik juist dat er altijd wisselende coalities gesloten moeten worden. Dat zorgt ervoor dat persoonlijke verhoudingen doorgaans vrij goed blijven (volgende keer heb je elkaar weer nodig) en dat er altijd een zekere continuïteit van beleid is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben het helemaal met je eens Erthanax. Wel zou ik willen pleiten voor een maximum van 150 politieke partijen in de Tweede Kamer. Anders wordt het echt te veel.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas duurt het wel altijd veel te lang voor nieuwe partijen echt voet aan de grond krijgen of ze moeten zich populistisch opstellen (dan stemmen de mensen wel op hun opruiende standpunt (enkelvoud, want meer zijn het er vaak niet)). Nieuwe partijen die met een vernieuwende kijk komen, die hebben vaak teveel tijd nodig om echt gewaardeerd te worden en zetels te krijgen. Het gepeupel stemt toch niet op nieuwe partijen, omdat verkiezingsprogramma's ze totaal vreemd zijn. Maar ja, dat is zo ongeveer de grootste reden dat ik tegen democratie ben. Iedereen mag namelijk stemmen, zelfs als ze zich niet eens verdiept hebben in de politiek, partijprogramma's en standpunten.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ik de reacties hier zo lees dan vat ik het even krachtig samen: We moeten naar een maatschappij toe waar alleen de capabelen mogen stemmen. Capabel zijn alleen zij die een lidmaatschap van d66 kunnen overleggen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
22 aug 2021 08:16
Als ik de reacties hier zo lees dan vat ik het even krachtig samen: We moeten naar een maatschappij toe waar alleen de capabelen mogen stemmen. Capabel zijn alleen zij die een lidmaatschap van d66 kunnen overleggen.
Waarom maakt u steeds reclame voor D66?😀

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

En weer die onnodige verwijzing naar een politieke partij. Op menig (kwalitatief beter( forum was er al een ban uitgedeeld.

– Reactie van de moderator: nergens in de huisregels https://radar.avrotros.nl/over/huisrege ... orwaarden/ staat er dat je een ban kunt krijgen als je een politieke voorkeur uitspreekt. We juichen het echter niet toe.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel triest. Waren sterren.

Plaats reactie