Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:10
moederslink schreef:
28 jun 2022 10:51


Er wordt heus wel naar ze geluisterd, ze krijgen gewoon diverse platforms en de oplossing zal uit een gezamenlijke koker en overleg moeten komen.
Deze protesten , op deze schaal? Het kan écht niet.
Dat wordt er dus niet, van mij mogen ze echt het hele land platgooien, Je hebt het wel over hun leven @moederslink.

Kijk eens in Duitsland daar houden ze op een stuk grond meer koeien en dergelijke dan de boeren in ons land.
Wanneer hun boeren( familie) bedrijf wordt weggehaald , hun levenswerk, ja dat is verdrietig.
Maar opvolging wordt ook wél steeds moeilijker.
Veel boerenzonen - en dochters , willen niet eens meer
Ik zeg ook zeker niet dat boeren moeten verdwijnen, maar het moet anders worden ingericht met oog voor de grote problematieken. Ook de boeren moeten /kunnen met constructieve plannen komen i.p.v maar vasthouden aan hun manier. Het kan niet langer meer op deze grote schaal.
Ze zijn en waren vet gecompenseerd en hebben heus een beste boterham.
Het zijn miljoenen bedrijven.
Mij gaat het vooral om die megastallen.
Kijk hoe dartel en speels de koeien in het voorjaar de wei in huppelen? Dát moet je ze geven en gunnen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Parma ham werd vroeger inderdaad ook van Nederlandse varkens gemaakt echter sinds het een beschermde naam is mag het alleen nog maar gemaakt worden van varkens die in Italie geboren en geslacht zijn. Uw informatie is dus verouderd.
Ik verwijt u dit niet hoor maar het blijkt telkens weer dat de gemiddelde consument geen idee heeft hoe het op een boerenbedrijf en in de agrarische sector aan toe gaat.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:27
Ik denk dat jij niet voor iedereen kan spreken.
Jij zeer zeker ook niet. Gelukkig maar, want dit is echt een triest dieptepunt:
reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:11
Klopt . minder asielzoekers hier binnen halen. Is het een stuk leger .

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Onkruid71 schreef:
28 jun 2022 11:35
Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
Misschien de berichtgeving rond de protestacties gemist ?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

scontra schreef:
28 jun 2022 11:53
Onkruid71 schreef:
28 jun 2022 11:35
Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
Misschien de berichtgeving rond de protestacties gemist ?
Niet gemist, maar zoals ik al zei schade en pijn doen ben ik het niet mee eens.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
28 jun 2022 11:35
Parma ham werd vroeger inderdaad ook van Nederlandse varkens gemaakt echter sinds het een beschermde naam is mag het alleen nog maar gemaakt worden van varkens die in Italie geboren en geslacht zijn. Uw informatie is dus verouderd.
Ik verwijt u dit niet hoor maar het blijkt telkens weer dat de gemiddelde consument geen idee heeft hoe het op een boerenbedrijf en in de agrarische sector aan toe gaat.
Zo simpel is het niet. Prosciutto crudo, oftewel rauwe ham, wordt daar nog steeds veel gemaakt van Hollandse (en Duitse) varkens. Wij exporteerden in de jaren 90, de helft van de hammen uit onze slachterij op een gegeven moment naar noord-Italië. Tegenwoordig worden ook veel biggen daarheen geëxporteerd om daar gemest te worden. Maarrr, Parmaham, die met het kroontje, is een vórm van rauwe ham, en dient afkomstig te zijn van lokale varkens. Echter zijn die regels niet altijd zo streng, zo hoeven niet voor elke appelatie de varkens ook in die regio gebóren te zijn, enkel er gemest worden. En er wordt met naamgeving hieromtrent nog wel wat geschipperd, alhoewel het consortium hier de laatste jaren strenger is op toe gaan zien, sinds enkele schandalen. Idem trouwens het gerotzooi met Brunello wijnen, "Brunellogate", daar was zoveel vraag naar in vooral de VS, dankzij Banfi & co, dat ze om aan de vraag te kunnen voldoen, wat andere druiven mee persten, tegen docg regels in. Dat is netjes in de doofpot gestopt, de Oostenrijkers waren er jaloers op.

Gelukkig zijn de italianen zich steeds bewuster aan het worden van hun culturele erfgoed, en worden fraudeurs harder aangepakt. Maar met al het geld wat daarin omgaat, is er nog steeds veel grijs gebied, wat fabrikanten graag opzoeken.

Overigens ben ik én 3e generatie slagerszoon, 50/50 levensmiddelen- en milieutechnoloog, en werk ik al 20+ jaar in die laatste branche. Dus ik heb een best goed idee hoe eea werkt. In dat opzicht ben ik misschien geen gemiddelde consument. Ik heb heul wat meer koeien gemolken dan de triple B frontvrouw, dat weet ik wel zeker.

Daarom ben ik én voor aanpak van het stikstofprobleem, met een proportionele bijdrage door de agrarische sector, én voor het gedegen ondersteunen van "onze" boeren in die niet pijnloze transitie.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

De boeren zijn ook niet tegen aanpak van het stikstofprobleem maar wel dat ze er helemaal voor verantwoordelijk worden gehouden en de manier waarop het nu gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
28 jun 2022 13:33
De boeren zijn ook niet tegen aanpak van het stikstofprobleem maar wel dat ze er helemaal voor verantwoordelijk worden gehouden en de manier waarop het nu gaat.
Zij zijn voor ~44% verantwoordelijk voor de stikstof-depositie. En binnen die groep, zijn het vooral de veehouders, omdat ammoniak ~9x meer bijdraagt daaraan per molecuul, dan een NOx uit zeg een verbrandingsmotor. ~30% komt van buiten ons land, dus dat verminderen moet via internationale constructies. Dan is er een kleine 25% wat door álle andere activiteiten in Nederland, dus ál het vervoer, energieopwekking en bedrijvigheid veroorzaakt worden. Autorijdend Nederland is al aan de katalysator, vrachtvervoer aan de adblue etc, we rijden 100 km/h overdag, en zo verder. Terwijl een trekker gemiddeld 25% stationair draait.

We zijn nu op het krankzinnige punt aangekomen, dat één ongelukkig gesitueerde kalkoenfokker, meer stikstofdepositie veroorzaakt op de Veluwe, dan wat er is bespaard, door in heel Nederland van 130 naar 100 te gaan.

Ik ben benieuwd wat al die miljoenen bestuurders zouden antwoorden als je ze in een anonieme enquete de keuze voor zou leggen tussen 100 blijven rijden, of terug naar 130 en die fokker zich verplicht laten uitkopen..

Maar goed, Remkes opperde volgens mij de beste route. Dus heldere reducties afspreken met de branche, inclusief meetmethodes, en tussentijdse targets, inclusief sancties bij niet halen daarvan. Daar zetten we die 25 miljard tegenover, en laat ze dan maar innoveren. De overheid stopt dan met dat idiote vooraf tijdrovende certificeren van stalsystemen, en de branche krijgt een duidelijk tijdspad de toekomst in, en weet wat er gebeurd als targets niet gehaald worden.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

De grootste fout wat mij betreft is het presenteren van een plan met doelen die gehaald moeten worden. Maar HOE die doelen gehaald moeten worden lekker over de schutting gooien bij de provincies. Ik heb het idee dat vooral deze enorme onzekerheid tot boosheid en angst leidt bij de boeren.

Daarnaast speelt naar mijn idee (correct me if I'm wrong) het feit dat we alles zo goedkoop mogelijk willen ook een grote rol. Als boeren een eerlijkere prijs zouden krijgen voor hun producten zou het helemaal niet nodig zijn om zoveel vee te houden. Dat is tenminste wat de boeren uit mijn geboortedorp nogal eens zeiden.

Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen. Wil niet zeggen dat ik de huidige acties ok vind. Aan de andere kant denk ik dat de manier van actievoeren averechts werkt. Het gaat volgens mij niet helpen om de doelen te veranderen. En uiteindelijk zullen de boeren de acties ook maar beperkte tijd kunnen volhouden omdat anders hun bedrijf er ook aan onderdoor gaat. Dat weet ik tenminste van boeren die ik gekend heb, uitjes waren bijna onmogelijk want er moet toch iemand voor de dieren en/of het land zorgen.

Ondertussen was het in Maastricht ook spannend met een overval op de kunstbeurs. Er zijn al 2 overvallers opgepakt las ik.

@sjohie: je was me voor, het laatste stuk wat je schrijft klinkt vrij logisch en zelfs haalbaar.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Duidelijkheid is precies wat de boeren willen. Niet van die politici die eerst roepen dat er hard doorgepakt moet worden en als er dan wordt tegen gesputtert ze in 1 keer medelijden hebben met de boeren. (om maar geen stemmen te verliezen)
Duidelijkheid met een goed onderbouwd beleid daar gaat het om.
Veel boeren zullen best wel met de helft willen inkrimpen als ze dan ook nog een fatsoenlijjke boterham kunnen verdienen. Nu is dat gewoon nog niet mogelijk ook omdat de prijzen die ze voor hun producten krijgen gewoon veel te laag is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
28 jun 2022 14:15
Duidelijkheid is precies wat de boeren willen. Niet van die politici die eerst roepen dat er hard doorgepakt moet worden en als er dan wordt tegen gesputtert ze in 1 keer medelijden hebben met de boeren. (om maar geen stemmen te verliezen)
Duidelijkheid met een goed onderbouwd beleid daar gaat het om.
Veel boeren zullen best wel met de helft willen inkrimpen als ze dan ook nog een fatsoenlijjke boterham kunnen verdienen. Nu is dat gewoon nog niet mogelijk ook omdat de prijzen die ze voor hun producten krijgen gewoon veel te laag is.
Mwoa, toen het PAS werd ingevoerd stonden de kranten hier in het oooosten vol met blije veehouders, die weer lekker konden uitbreiden, lees het gaspedaal in deze race tot the efficiëntie bottom, nog weer dieper in konden drukken. Hierbij lekker aangespoord door de grote agrarische dienstverleners en geldverstrekkers als de Rabobank. Als we echt zo'n reductie van het melkvee krijgen, en wij als burger betalen wat meer per liter melk, houdt Friesland Campina op te bestaan, want die léven van de export van al die goedkope melk naar het buitenland, in de vorm van kaas en (baby)melkpoeder.

Het is een gecorrumpeerd systeem, waarin burgers en boeren beiden gevangen zijn, en de werkelijke aanjagers, buiten schot blijven, al lobbyend voor hun eigen belangen. Overigens vind ik het te makkelijk om alleen naar die grote bedrijven te wijzen, wij als consumenten geven van alle EU burgers, zo ongeveer het minste uit aan ons dagelijks eten, en kiezen voor veel en goedkoop (vlees), in plaats van duurzaam en wat minder.

Waar ik me nu over opwind, en wat mijn agrarische goodwill rapido laat verdwijnen, is het feit dat de agrarische sector naar alles en iedereen wijst, behalve de grote aanjagers, en zichzelf. Beetje als de rokers eerder met die rookvrije werkplekken in de horeca. "Samen komen we er wel uit, zolang ik kan roken waar ik wil". Nou, we weten hoe dát is afgelopen.

Onderaan de streep zijn het boerenbedrijven, en bedrijven die niet kunnen veranderen, vallen om, hoe romantisch ze het boerenbestaan ook willen afschilderen, en willen doen voorkomen dat zij de supermarkten grotendeels vullen met voedsel, wat pertintent onwaar is. Wij als Nederland produceren van de meeste producten waar we het geld mee verdienen, 3 tot soms 5x meer dan nodig is voor eigen consumptie.

Wat wij met onze hyper-efficiëntie kunnen, is kalfjes importeren, die vetmesten, en weer exporteren, en dat alles goedkoper, dan dit in het land doen waar ze geboren worden. Dat we alleen wat geld en de mest hier in het land houden, moeten we maar niet teveel bij stil staan.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lisa29 schreef:
28 jun 2022 14:14
Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen.
Ik heb de mensen die in het verleden een fotowinkel, platenwinkel of kleine kruidenierswinkel hadden nooit snelwegen zien blokkeren en de boel in de fik zien steken. Die hadden blijkbaar wel denkvermogen waardoor ze zich konden aanpassen.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

onzinnige vergelijking

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

PeterPeters1966 schreef:
28 jun 2022 15:05
Lisa29 schreef:
28 jun 2022 14:14
Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen.
Ik heb de mensen die in het verleden een fotowinkel, platenwinkel of kleine kruidenierswinkel hadden nooit snelwegen zien blokkeren en de boel in de fik zien steken. Die hadden blijkbaar wel denkvermogen waardoor ze zich konden aanpassen.
Naar mijn idee ging dat net iets geleidelijker. Er werd niet tegen hen gezegd dat ze meteen op moesten houden zonder erbij te zeggen hoe.
Zoals gezegd keur ik de acties niet goed, zeker niet de extreme acties. Maar een deel van mij snapt het ergens wel.

Je denkvermogen wordt trouwens aangetast door bijvoorbeeld chronische stress of geldstress. Daar zijn onderzoeken naar gedaan. Dus het zou kunnen helpen de boeren perspectief te bieden zodat hun denkvermogen weer verbetert. Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde 'mob mentality'. Als je in een groep zit ga je eerder gekke dingen doen dan als je alleen was geweest. Je denkt niet meer zelf maar de 'mob' oftewel de groep denkt en daar ga je dan volledig in mee. Beste oplossing daarvoor is groep uit elkaar halen zodat mensen weer zelf gaan denken.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@sjohie: sorry lees je bijdrage nu pas. 1 zin vat het volgens mij wel goed samen: "systeem, waarin burgers en boeren beiden gevangen zijn".
En inderdaad, als wij wat minder zouden jagen op koopjes en meer bereid zouden zijn te betalen zou het plaatje er al heel anders uitzien. Los van inderdaad de grootschalige export en vooral import van mest.
Henk Bleeker heeft ook veel ellende veroorzaakt als ik het goed begrepen heb door de boeren allerlei beloftes te doen wat leidde tot juist meer uitstoot.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lisa29 schreef:
28 jun 2022 15:12
PeterPeters1966 schreef:
28 jun 2022 15:05
Lisa29 schreef:
28 jun 2022 14:14
Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen.
Ik heb de mensen die in het verleden een fotowinkel, platenwinkel of kleine kruidenierswinkel hadden nooit snelwegen zien blokkeren en de boel in de fik zien steken. Die hadden blijkbaar wel denkvermogen waardoor ze zich konden aanpassen.
Naar mijn idee ging dat net iets geleidelijker. Er werd niet tegen hen gezegd dat ze meteen op moesten houden zonder erbij te zeggen hoe.
Zoals gezegd keur ik de acties niet goed, zeker niet de extreme acties. Maar een deel van mij snapt het ergens wel.

Je denkvermogen wordt trouwens aangetast door bijvoorbeeld chronische stress of geldstress. Daar zijn onderzoeken naar gedaan. Dus het zou kunnen helpen de boeren perspectief te bieden zodat hun denkvermogen weer verbetert. Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde 'mob mentality'. Als je in een groep zit ga je eerder gekke dingen doen dan als je alleen was geweest. Je denkt niet meer zelf maar de 'mob' oftewel de groep denkt en daar ga je dan volledig in mee. Beste oplossing daarvoor is groep uit elkaar halen zodat mensen weer zelf gaan denken.
Misschien heb je dat een punt, maar allemaal individueel voor hetzelfde is ook onhaalbaar.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@Onkruid: ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Dat je niet met elke boer afzonderlijk kunt praten? Of individueel een plan met ze bespreken?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
28 jun 2022 10:21
Prima toch??? volgens mij mocht je hier geen foto's meer plaatsen.....beetje kleuter gedrag.
1) brandstichting is nooit "prima";
2) foto's plaatsen is gewoon een forumoptie, dus waarom zou dat niet mogen?
3) kleuters moet je op hun eigen niveau aanpakken. Daarom probeerde ik het maar met woorden én plaatjes.
scontra schreef:
28 jun 2022 11:02
moederslink schreef:
28 jun 2022 10:51
80 % is voor de export bestemd, dus hun verhaal dat er hier voedselschaarste gaat ontstaan klopt gewoon niet.
W(D)aarom eten Nederlanders dan voornamelijk vlees dat geïmporteerd wordt uit o.a. Argentinië ?!
In één woord? Geld.
reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:27
Deze idiote protesten wekt bij het gros van de burgers alleen maar afkeer en de sympathie verdwijnt.
Ik denk dat jij niet voor iedereen kan spreken.
Kijk voor je een ander iets verwijt eerst eens naar jezelf.

Bovendien wijzen peilingen uit dat hetgeen Moederlink schrijft, klopt. Maar blijkbaar is het verschil tussen "het gros" en "iedereen" al te moeilijk.
Onkruid71 schreef:
28 jun 2022 11:35
Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
Eens met je eerste en je laatste zin.
juliomariner schreef:
28 jun 2022 13:33
De boeren zijn ook niet tegen aanpak van het stikstofprobleem maar wel dat ze er helemaal voor verantwoordelijk worden gehouden en de manier waarop het nu gaat.
Ze worden er helemaal niet volledig voor verantwoordelijk gehouden. Misschien goed om bij de feiten te blijven, zeker als je anderen verwijt "dat de gemiddelde consument geen idee heeft...".
sjohie schreef:
28 jun 2022 14:51
Het is een gecorrumpeerd systeem, waarin burgers en boeren beiden gevangen zijn, en de werkelijke aanjagers, buiten schot blijven, al lobbyend voor hun eigen belangen. Overigens vind ik het te makkelijk om alleen naar die grote bedrijven te wijzen, wij als consumenten geven van alle EU burgers, zo ongeveer het minste uit aan ons dagelijks eten, en kiezen voor veel en goedkoop (vlees), in plaats van duurzaam en wat minder.

Waar ik me nu over opwind, en wat mijn agrarische goodwill rapido laat verdwijnen, is het feit dat de agrarische sector naar alles en iedereen wijst, behalve de grote aanjagers, en zichzelf. Beetje als de rokers eerder met die rookvrije werkplekken in de horeca. "Samen komen we er wel uit, zolang ik kan roken waar ik wil". Nou, we weten hoe dát is afgelopen.

Onderaan de streep zijn het boerenbedrijven, en bedrijven die niet kunnen veranderen, vallen om, hoe romantisch ze het boerenbestaan ook willen afschilderen, en willen doen voorkomen dat zij de supermarkten grotendeels vullen met voedsel, wat pertintent onwaar is. Wij als Nederland produceren van de meeste producten waar we het geld mee verdienen, 3 tot soms 5x meer dan nodig is voor eigen consumptie.

Wat wij met onze hyper-efficiëntie kunnen, is kalfjes importeren, die vetmesten, en weer exporteren, en dat alles goedkoper, dan dit in het land doen waar ze geboren worden. Dat we alleen wat geld en de mest hier in het land houden, moeten we maar niet teveel bij stil staan.
Dank voor je inbreng in deze discussie Sjohie, zeer verhelderend.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Altijd leuk hoe mensen hier over boeren kunnen oordelen. Je weet er het fijne niet van.

Plaats reactie