Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 05:00
Moneyman schreef:
16 dec 2022 22:03
Nijogeth schreef:
16 dec 2022 18:21
Schijnbaar leven we hier in het dorp dan de droom. Prima, ik blijf graag hier. Laat die randstad taferelen maar lekker in de grote steden blijven.
Je maakt inderdaad de fout jouw ervaring te extrapoleren naar het grote geheel. De zaken waar we het hier over hebben, spelen al tientallen jaren - en het wordt steeds erger.
Het grote geheel....
Het grote geheel is natuurlijk weer de grote steden en de rest van Nederland telt niet mee. Ik maak niet te fout mijn ervaring te extrapoleren, maar iedereen die het normaal vindt dat kinderen als criminelen mogen worden behandeld. In hele delen van Nederland is het beeld dat die mensen willen neerleggen gewoonweg niet kloppend.

Prima als er duidelijke aanwijzingen die er grondslag toe geven om iemand zijn kluisje te doorzoeken, maar het is belachelijk dat kinderen als verdacht worden aangemerkt, omdat dat de pakkans nu eenmaal groter maakt.

Uitgaan van het negatieve, daar kan ik me gewoon niet in vinden. In plaats van 'elk kind is een mogelijke crimineel' zie ik liever 'er is een mogelijkheid dat een kind crimineel is'.
Is het nu grote steden of is het randstad? Of is het grote steden in de randstad?
15 jaar geleden was dit op een school in Brabant namelijk ook al gemeengoed en dat is de jaren daarna echt niet ‘beter’ geworden.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een school in Brabant. Prima.

En je kunt het gewoon lezen wat ik bedoel. Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden. En ja, dat vind ik normaal.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
16 dec 2022 22:03
Nijogeth schreef:
16 dec 2022 18:21
Schijnbaar leven we hier in het dorp dan de droom. Prima, ik blijf graag hier. Laat die randstad taferelen maar lekker in de grote steden blijven.
Je maakt inderdaad de fout jouw ervaring te extrapoleren naar het grote geheel. De zaken waar we het hier over hebben, spelen al tientallen jaren - en het wordt steeds erger.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Een school in Brabant. Prima.

En je kunt het gewoon lezen wat ik bedoel. Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden. En ja, dat vind ik normaal.
Niet op alle scholen misschien, maar ik ken toch wel supermarkten in o.a. kleine dorpen waar scholieren niet in groepen naar binnen mogen. Of dat ze hun rugzak niet mee naar binnen mogen nemen.
En dat is toch ook om een bepaalde reden.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Een school in Brabant. Prima.

En je kunt het gewoon lezen wat ik bedoel. Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden. En ja, dat vind ik normaal.
Ook in de grote steden in de Randstad wordt het overgrote deel van de jongeren als niet crimineel gezien. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum proberen ander beeld te schetsen maar in de dagelijkse praktijk valt het reuze mee.
Wat niet wegneemt dat er zoals overal jongeren ontsporen.

Door sociale media krijgt dat extra aandacht in vergelijking met toen sociale media nog niet bestond in zo grote mate als nu.

Ik denk dat de maatschappij en ook dus de jongeren eigenlijk braver en preutser zijn geworden in vergelijking met 30 Jaar geleden afgaande op bv alle ophef over de speeltoys bij de HEMA.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 12:34
Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Niet op alle scholen misschien, maar ik ken toch wel supermarkten in o.a. kleine dorpen waar scholieren niet in groepen naar binnen mogen. Of dat ze hun rugzak niet mee naar binnen mogen nemen.
En dat is toch ook om een bepaalde reden.
Ook als volwassene moet ik soms mijn tas achterlaten bij de receptie. Zeker in het buitenland is dat eerder regel dan uitzondering.

En dat jongeren niet in hele groep binnen mogen begrijp ik wel. Het verstoort het normale winkelbezoek.

En een stuk snoep is makkelijker mee te nemen dan een laptop uit de mediamarkt. Het is bijna niet mogelijk dat 100 procent te voorkomen.
Overigens ook volwassenen stelen wel eens wat toch?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bezorgdeburger schreef:
17 dec 2022 13:25


Ook in de grote steden in de Randstad wordt het overgrote deel van de jongeren als niet crimineel gezien. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum proberen ander beeld te schetsen maar in de dagelijkse praktijk valt het reuze mee.
Wat niet wegneemt dat er zoals overal jongeren ontsporen.

Door sociale media krijgt dat extra aandacht in vergelijking met toen sociale media nog niet bestond in zo grote mate als nu.

Ik denk dat de maatschappij en ook dus de jongeren eigenlijk braver en preutser zijn geworden in vergelijking met 30 Jaar geleden afgaande op bv alle ophef over de speeltoys bij de HEMA.
Grappig dat u het over ouderen op dit forum heeft die een groot deel van de jongeren als crimineel zien. Dat heeft namelijk niemand hier gezegd, alleen Nijogeth zelf begon hierover en laat die nou nog jong zijn.
Het ging in principe over het controleren van schoolkluisjes en de één is het daarmee eens en de ander niet. U maakt er zelf heel wat anders van. What’s new.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De Hema s e x speeltjes waren overigens binnen een paar dagen uitverkocht. Zal je die dingen trouwens mogen retourneren als het niet bevalt? :mrgreen: Je mag een aankoop toch altijd uitproberen?

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 13:47
Bezorgdeburger schreef:
17 dec 2022 13:25


Ook in de grote steden in de Randstad wordt het overgrote deel van de jongeren als niet crimineel gezien. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum proberen ander beeld te schetsen maar in de dagelijkse praktijk valt het reuze mee.
Wat niet wegneemt dat er zoals overal jongeren ontsporen.

Door sociale media krijgt dat extra aandacht in vergelijking met toen sociale media nog niet bestond in zo grote mate als nu.

Ik denk dat de maatschappij en ook dus de jongeren eigenlijk braver en preutser zijn geworden in vergelijking met 30 Jaar geleden afgaande op bv alle ophef over de speeltoys bij de HEMA.
Grappig dat u het over ouderen op dit forum heeft die een groot deel van de jongeren als crimineel zien.
Waar zeg ik dat?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Bezorgdeburger schreef:
17 dec 2022 13:25

. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum
Vanwaar deze denigrerende opmerking jegens ouderen welke op dit forum actief zijn, nergens voor nodig toch om een leeftijdscategorie te schofferen ?

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden.
Als je denkt dat dit alleen in de randstad voorkomt, mis je een hoop. Was het maar waar...

Je beeld is helaas niet realistisch.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
17 dec 2022 15:36
Bezorgdeburger schreef:
17 dec 2022 13:25

. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum
Vanwaar deze denigrerende opmerking jegens ouderen welke op dit forum actief zijn, nergens voor nodig toch om een leeftijdscategorie te schofferen ?
Eens! Typerende manier van discussiëren. Op inhoud lukt het blijkbaar niet... zoals we al eerder zagen.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 dec 2022 15:56
Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden.
Als je denkt dat dit alleen in de randstad voorkomt, mis je een hoop. Was het maar waar...

Je beeld is helaas niet realistisch.
Het beeld dat de kluisjes van kinderen een broedplaats voor criminaliteit is en dat deze dus op voorhand al vol liggen met wapens, drugs en vuurwerk, dat lijkt me ook niet echt realistisch. En verder lijkt het me ook niet echt realistisch om te doen alsof leraar of lerares een beroep is waarbij je een steekvest moet dragen omdat de kans groot is dat er geweld wordt tegen je. Die kans is nog steeds minimaal. Er zijn er 80.000 en er wordt er niet jaarlijks eentje neergestoken ofzo.

Ik blijf bij mijn standpunt dat we het prima is een kluisje te controleren, maar daar moet wel een duidelijke verdenking achter zitten. Anders dien je gewoon de privacy van de leerlingen te respecteren.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En nogmaals er zijn zoveel scholen waarbij die controles allemaal niet gebeuren. Daar komt geweld of iets dergelijks ook niet vaker voor. Het beeld dat een kluisjescontrole dus terecht is, dat klopt dan ook niet. Je kan hooguit zeggen dat er bepaalde gebieden zijn waar misschien vaker een kluisje gecontroleerd moet worden, omdat daar vaker problemen zijn.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
17 dec 2022 16:11
(...) Ik blijf bij mijn standpunt dat we het prima is een kluisje te controleren, maar daar moet wel een duidelijke verdenking achter zitten. Anders dien je gewoon de privacy van de leerlingen te respecteren.
En zo nu en dan een steekproef, uiteraard in aanwezigheid van de desbetreffende leerlingen. Verder ben ik het hier helemaal mee eens.
Nijogeth schreef:
17 dec 2022 16:14
(...) Je kan hooguit zeggen dat er bepaalde gebieden zijn waar misschien vaker een kluisje gecontroleerd moet worden, omdat daar vaker problemen zijn.
Ook mee eens.

Een familielid is tot en met vorig schooljaar docent geweest op een grote scholengemeenschap in Amsterdam met leerlingen uit zeer uiteenlopende sociale klassen. Zij heeft zich daar nooit onveilig gevoeld, er is nooit iets bijzonders gebeurd, er zijn geen beveiligers of detectiepoortjes.

Er zijn scholen waar het anders is, ook "in de provincie", maar ik vind het geen goed idee om kinderen en pubers op school al in te prenten dat ze constant in de gaten worden gehouden en op elk moment gecontroleerd kunnen worden. Zo kweek je volgens mij een achterdochtige en wantouwende populatie die gezag wantouwt (ze kunnen je elk moment pakken) en juist zo veel mogelijk dingen verheimelijkt.

Tot zo ver de mening van een optimistisch oudje (dat ook wel ziet dat er dingen mis gaan).

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maar het gebeurt al meer dan 20 jaar dat schoolkluisjes gecontroleerd worden.
Ik heb daar nog nooit schadelijke gevolgen van gezien bij scholieren op latere leeftijd, dat vind ik eigenlijk nogal een overdreven stelling.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat de scholieren er op dat moment zelf problemen mee hadden, het zijn ook nu weer de ouders die er (achteraf) moeite mee hebben.

Edit: het probleem is natuurlijk wel te voorkomen als je als ouder hier bezwaar tegen hebt, je huurt gewoon geen schoolkluisje voor je kind.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 17:50
Maar het gebeurt al meer dan 20 jaar dat schoolkluisjes gecontroleerd worden.
(...) het zijn ook nu weer de ouders die er (achteraf) moeite mee hebben.
(...)
Hé, das toevallig! Hoe oud waren twintig jaar geleden die ouders van nu? :mrgreen:

Ik ben overigens niet principieel tegen het controleren van schoolkluisjes, zoals ik duidelijk heb aangegeven.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet je zo’n kluisje ook nog huren?

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gewoon altijd alles controleren. Niet alleen kluisje, maar ook (boeken/laptop)tas, jas en overige kleding, enz. Op het vliegveld wordt voor de veiligheid ook alles gecontroleerd. Waarom dan niet de schoolsituatie. Uiteraard is die controle voor UW uiterst brave en voorbeeldige puber overbodig, het is vooral voor andermans pubers.

Plaats reactie