Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
29 mei 2023 12:12
ZeerPrivé schreef:
29 mei 2023 11:54
Oma moederziel alleen achtergelaten op het strand https://www.telegraaf.nl/nieuws/1682222 ... elden-zich
Ik vind deze reactie, eerlijk gezegd, nogal ongepast. Deze urn was aangespoeld, niet achtergelaten.
Er zijn nu in zeewater oplosbare urnen, ze zinken uiteindelijk naar de bodem en lossen dan op. Dat deze urn is aangespoeld, zal zeker niet de bedoeling zijn geweest. Dit lijkt me heel vervelend voor de nabestaanden.
Ik lees (of las, tekst kan inmiddels geupdate zijn) nergens (ook niet op NOS of AD) dat de urn is aangespoeld. Ik had een ander scenario voor ogen: oma/opa was gek op het strand en hield wel van een feestje. Eind vd avond door grote hoeveelheid alcohol oma/opa vergeten mee terug te nemen.

Wat ik ongepast vind, als de urn inderdaad is aangespoeld: de urn illegaal in de zee dumpen en niet op de correcte manier as uit laten strooien in open zee. Zo denk ik er over.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hoe komt u erbij dat dit illegaal gebeurd is?

In uw bericht, in de tweet van de wijkagenten, stond overigens duidelijk dat hij aangespoeld was,

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
30 mei 2023 12:13
Hoe komt u erbij dat dit illegaal gebeurd is?

In uw bericht, in de tweet van de wijkagenten, stond overigens duidelijk dat hij aangespoeld was,
En hoe kom jij er bij dat het NIET illegaal gebeurd is? Als ik een urn 20 meter zwemmend de zee in breng, spoelt hij ook aan.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
30 mei 2023 12:22


En hoe kom jij er bij dat het NIET illegaal gebeurd is? Als ik een urn 20 meter zwemmend de zee in breng, spoelt hij ook aan.
Sorry, maar dit vind ik zo een absurde opmerking dat ik daar maar niet verder op reageer.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels zijn we weer wat kilometers verder met de nieuwe kanarie. Het verbruik blijft toch wel op zo'n 1:16,7 steken, ook op 80 km wegen met veel stoplichten en dergelijke. Maar ik denk wel te weten waardoor het verbruik bij veel mensen zoveel hoger is. Toen ik hem kocht stond de airco aan. Zo gauw ik dat zag: uit gezet, en niet meer aan. Best kans dat juist dat ding verantwoordelijk is voor een fors hoger verbruik. Het schijnt sowieso al zo'n 5 tot 10% te schelen, dus ja... dat klopt dan wel aardig denk ik.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
31 mei 2023 19:29
Inmiddels zijn we weer wat kilometers verder met de nieuwe kanarie. Het verbruik blijft toch wel op zo'n 1:16,7 steken, ook op 80 km wegen met veel stoplichten en dergelijke. Maar ik denk wel te weten waardoor het verbruik bij veel mensen zoveel hoger is. Toen ik hem kocht stond de airco aan. Zo gauw ik dat zag: uit gezet, en niet meer aan. Best kans dat juist dat ding verantwoordelijk is voor een fors hoger verbruik. Het schijnt sowieso al zo'n 5 tot 10% te schelen, dus ja... dat klopt dan wel aardig denk ik.
Voor het geval dat, het gebruik van de airco is goedkoper dan het gebruik van arko. :wink:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Arko? Wat moet ik nou met scheerzeep in de auto? :?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet die airco wel regelmatig aan. Schijnt nuttigen te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is zelfs beter om de airco de hele winter aan te laten. Tegenwoordig hebben veel auto's de auto stand, waarbij je de temperatuur zelf naar wens kan instellen en die is vaak gewoon het meest functionele. Ook als de ruiten bevroren zijn of er komt condens op, airco aan.

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
31 mei 2023 19:29
Inmiddels zijn we weer wat kilometers verder met de nieuwe kanarie. Het verbruik blijft toch wel op zo'n 1:16,7 steken, ook op 80 km wegen met veel stoplichten en dergelijke. Maar ik denk wel te weten waardoor het verbruik bij veel mensen zoveel hoger is. Toen ik hem kocht stond de airco aan. Zo gauw ik dat zag: uit gezet, en niet meer aan. Best kans dat juist dat ding verantwoordelijk is voor een fors hoger verbruik. Het schijnt sowieso al zo'n 5 tot 10% te schelen, dus ja... dat klopt dan wel aardig denk ik.
Dat zijn percentages van vroeger toen je alleen maar handbediende aircon had. Tegenwoordig zijn de automatische veek efficiënter. Een paar keer met een open raam rijden omdat het te warm is kost meer brandstof.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan, uit gaan zuinigen op de airco, met het lawaai van buiten met een open raam?

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Maar ik begrijp dat WA toch voor een gewone auto heeft gekozen alhoewel hij in een ander topic zijn voorkeur had uitgesproken voor een elektrische. Verstandig.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb inderdaad een gewone auto uit 2012. Er zit een knop 'airco' in, en dat is het. Maar wat is er mis met de blower? Die werkt ook gewoon.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de blower werkt, is er niks mis mee, dunkt me.
Ramen open tijdens het rijden zorgt overigens ook voor een hoger verbruik. Dan is gebruik van de airco, zeker op de snelweg, misschien nog wel zuiniger en in ieder geval veel comfortabeler.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
01 jun 2023 08:50
Ik heb inderdaad een gewone auto uit 2012. Er zit een knop 'airco' in, en dat is het. Maar wat is er mis met de blower? Die werkt ook gewoon.
Dezelfde blower gaat ook aan als de airco wordt ingeschakeld.

En het gebruik van de airco is veel zuiniger dan de arko (alle ramen kunnen open) te gebruiken.
Maar wat scheelt een liter benzine extra op het jaarverbruik als je er veel rijcomfort voor terug krijgt. :oops:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ik heb de ramen nooit open onder het rijden. De blower is voldoende...

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gisteren een autoritje gemaakt met mijn (demente) moeder. Die is van vroeger de arko nog gewent en vroeg of bij dit mooie weer de ramen niet open kunnen. Tuurlijk, airco uit en arko aan.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Arko, die kende ik nog niet :D

De airco gebruik ik niet standaard, maar het valt me toch altijd op hoe snel het binnen warm wordt bij zonnig, maar niet heel warm weer. Nu heb ik wel een zwarte auto, dus dat scheelt. Gelukkig heb ik ook een schuifkanteldak (met zonnescherm) dus dat scheelt ook, maar dan de andere kant op.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
01 jun 2023 11:48
Arko, die kende ik nog niet :D

De airco gebruik ik niet standaard, maar het valt me toch altijd op hoe snel het binnen warm wordt bij zonnig, maar niet heel warm weer. Nu heb ik wel een zwarte auto, dus dat scheelt. Gelukkig heb ik ook een schuifkanteldak (met zonnescherm) dus dat scheelt ook, maar dan de andere kant op.
Mijn tutemobieltje heeft climate control en die staat altijd aan, altijd dezelfde temperatuur in de auto, nooit last van beslagen ramen en altijd dezelfde gewenste comfortabele temperatuur tijdens de rit.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door grun »

Van mijn zakjapanner (Daihatsu Cuore) is de airco stuk. Dat wil zeggen de pomp, de rest is in prima staat. Vervanging kost duizend euro inclusief arbeidsloon. Dat heb ik niet meer over voor een auto van 13 jaar oud die maar 3400 euro kostte en nu nog minimaal 5 jaar mee moet gaan.
De warmte in de zomer maakt me ook niks uit, het raam kan gewoon open. Het probleem is meer in de winter als de ramen snel beslaan en er vocht in het interieur komt door natte kleding bijvoorbeeld. In de winter is een airco juist ideaal om snel het vocht uit het interieur te krijgen. De garage zegt dat ik in de winter het raam open moet zetten omdat zonder airco het vocht er anders niet uit kan. Het liefst hebben ze natuurlijk dat ik de pomp laat vervangen maar dat gaat niet gebeuren. Ik heb nu van die windgeleiders gekocht, die waren maar 60 euro. Je ziet ze niet veel meer en ze zijn meestal voor de meeste merken niet op voorraad. Bij de bestelling moet je je kenteken opgeven en dan worden ze exact voor jouw type auto op maat gemaakt met pasgarantie (link). Ik vind het prima, de ramen kunnen zelfs bij slecht weer gewoon op een kier open gezet worden.
https://www.youtube.com/watch?v=D6snsYoFfFE

Plaats reactie